KONA - pomocná 12V baterie

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 2049
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Lama » úte 21. led 2025 9:55:17

TomasB píše:Co to je první delší jízda? Kolik km?

Není to v km, ale v čase jízdy a už si přesně nepamatuji, zda jsem to četl přímo v návodu k vozu nebo někde jinde, ale myslím, že 30 minut je dostačujících.
Deset minut stačit nebude. Ono i auto v souhrnu jízd některé krátké jízdy započítává až do následných.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (100+ t.km za 13,4 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
TomasB
Příspěvky: 43
Registrován: pon 25. bře 2024 17:23:45

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod TomasB » stř 22. led 2025 9:32:41

Nám to započítává i každé nastartování. Objeví se zvlášť jako jízda. Je to uvedené do provozu 2024, výroba 2023.
TomasB
Příspěvky: 43
Registrován: pon 25. bře 2024 17:23:45

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod TomasB » ned 09. bře 2025 22:07:23

Tak baterka se má nabíjet na mínus v tomto bodě, aby se předešlo zmatení elektroniky, kdy pak je třeba jet delší dobu, aby se obnovilo nabíjení z trakční baterky. Takto mi řekli v servisu, když jsem s nimi debatoval, že to předtím směrem k baterce to načítá.
Přílohy
baterka.jpg
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1141
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Citigo e IV » ned 09. bře 2025 23:01:13

Je tam normálně bočník co snímá proud co teče z,nebo do baterie, aby systém věděl jak se nabíjí. To mají i spalovací auta.
Ale pokud nabíjíte externí dobíječkou ze sítě, tak máte obvykle auto vypnuté a tím pádem neběží jednotky, které by to evidovali. Můj názor je, že tomu v servise moc nerozumí a jen mlží, protože to auto má nějakou vadu. Používat externí dobíječku není v případě funkčního nabíjení vůbec potřeba. Jezdím EV od roku 2016 tedy 9 let a nikdy jsem u žádného auta nebyl nucen externí dobíjení použít, ani jsem neměnil 12V baterku. Ale je fakt, že Konu jsem neměl.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault 2024
RENAULT MÉGANE E-Tech electric EV60 optimum charge 130/22 Kw Techno 2024
TomasB
Příspěvky: 43
Registrován: pon 25. bře 2024 17:23:45

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod TomasB » ned 09. bře 2025 23:20:55

Žádný problém s autem nemám, ale Kony trpí na umírající 12V baterky z prostého důvodu permanentního podbití. Proto baterku tu a tam dobíjím preventivně. A v servisu mi poradili, abych se vyhnul stavu, kdy potřebuje auto asi půl hodiny jízdy načíst baterku kvůli dobíjení, abych to nabíjel až v místě na foto, že tím obejdu tento stav. To je celé. Pokud by totiž někdo jezdil jen krátké trasy, tak by nabíjení externě mohlo být kontraproduktivní, protože by si přivodil stav, kdy by se baterka z trakční baterky nenabíjela vůbec.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4261
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Josef » pon 10. bře 2025 8:57:03

Je to rozhodně chyba na straně výrobce. Není důvod, aby se u běžného auta musela dobíjet baterie v běžném provozu, zvláště u elektrického, u kterého se dobíjí minimálně obden trakční baterie. To mi přijde jako výsměch elektromobilitě.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 2049
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Lama » pon 10. bře 2025 9:46:47

TomasB píše:Žádný problém s autem nemám, ale Kony trpí na umírající 12V baterky z prostého důvodu permanentního podbití. Proto baterku tu a tam dobíjím preventivně. A v servisu mi poradili, abych se vyhnul stavu, kdy potřebuje auto asi půl hodiny jízdy načíst baterku kvůli dobíjení, abych to nabíjel až v místě na foto, že tím obejdu tento stav. To je celé. Pokud by totiž někdo jezdil jen krátké trasy, tak by nabíjení externě mohlo být kontraproduktivní, protože by si přivodil stav, kdy by se baterka z trakční baterky nenabíjela vůbec.

Je to trochu jinak. A myslím že nezáleží kde připojíte kabely i když by se mělo (-) připojovat obecně až na kostru, nikoliv k baterii...
Ten problém, že auto přestane dobíjet z trakční pomocnou 12V jsem zde již popisoval. Kona dobíjí 12V baterku v přesných intervalech a pokud se trefíte do tohoto intervalu dobíjení, pak narušíte tento cyklus Kony. Třeba KIA EV6 GT si dobíjí 12V baterku dle potřeby a nemá pevně stanovené úseky dobíjení. Korejské Kony dobíjely (a možná ty starší ještě dobíjí) každých 24 hodin. Už první nošovické dobíjí každé 4 hodiny 20 minut a to 15x a až poté přejdou na dobíjení každých 24 hodin po 20minutách. Poslední korejské (může zde kolega "jarsou" potvrdit) dobíjí jako nošovické (myslím, že to bylo po aktualizaci softwaru). Vaši novou 2023/24 jsem neměřil, tak nevím zda to ještě nějak nevylepšili...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (100+ t.km za 13,4 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
TomasB
Příspěvky: 43
Registrován: pon 25. bře 2024 17:23:45

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod TomasB » pon 10. bře 2025 19:33:00

Na každý pád, já to po nějakém čase, co jsem Konu koupil jako novou, zkusil dát na Ctek a dle indikace Cteku bylo zjevné, že dobití bylo na místě. Na servisu baterku měřili a technik mi řekl, že nabíjení průběžně doporučuje. Prostě Kona má to nabíjení z trakční ne úplně dobře řešené. Proto každou chvíli někdo píše (např. na FB skupině), že se ani nedostane do auta. Ona to ta baterka chvíli dá, ale pak je na zahození. Přitom při vhodné péči nemusí být za pár měsíců nebo málo jednotek let na výměnu. Celé je to o tom, že je permanentně podbitá a tím se odepíše. Stačí to jen tu a tam hodit na nabíječku. Podobný problém je u Kugy v určitém období výroby. Taky je to extrémně držené podbité kvůli "ekologii" a baterky pak jdou kukat jako na běžícím páse. A nepomůže ani pečlivé vypínání start stop, protože je z výroby na hovno nastevené dobíjení. První baterka šla kukat u Kugy po 3,5 letech a to mi v servisu říkali, že se řadím mezi rekordmany ve výdrži baterky. Plus tam teda je ještě nezávislé topení. Druhou baterku už tam mám taky asi tak podobnou dobu a zatím vypadá, že je OK. Ale to tak jednou za tejden - dva dávám na nabíječku. Kdybych to nedělal, myslím že už bych tam měl třetí. U Mercedesu se o baterku nezajímám a je to v pohodě a ten už má 5,5 roku. Mají to vyřešeno dobře. Ve Fiestě se start-stopem jsem měnil baterku po 11 letech, kdy prostě chcípla a měla na to nárok. Jenže tam je ten start-stop a dobíjení vyřešeno ještě "symbolicky" a baterka se nabíjí zjevně dobře a není držená podbitá. Je to jak u kterého modelu a jak u kterého ročníku, podle toho, jak moc je dobíjení "uškrcené" v rámci úspory emisí. Protože třeba novější Kugy už ten problém s baterkou nemají.

Nevím, zda má technik od Hyundaje pravdu nebo ne, ale celkem hned věděl a poradil, že tím obejdu ten problém s načítáním baterky, kdy je třeba jet alespoň půl hodiny po externím dobíjení 12V baterky, protože se tomu rozhodí cyklus. Takže mu věřím. Prostě to hned ze sebe vysypal, že je třeba to napojit až za daný bod. Každopádně jsem to sem hodil jako info, které může někomu pomoci. Já baterku hodlám i nadále tu a tam preventivně dobít, je to pro mě otázka 2 minut času a hodlám se řídit doporučením autorizovaného servisu. Tím spíše, že technik byl hned v obraze, o čem mluvím a jak tohle obejít.
Pak tady zaznělo, že nedávat dobíjet přímo na baterku oba póly. U spalováků dávám mínus na kostru na "šroub" k tomu určený. Ovšem u Kony o takovém jednak nevím a pak u toho elektra nechci moc riskovat to někam jinam připojovat.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1141
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Citigo e IV » sob 15. bře 2025 20:56:01

Lama píše:řeba KIA EV6 GT si dobíjí 12V baterku dle potřeby a nemá pevně stanovené úseky dobíjení. Korejské Kony dobíjely (a možná ty starší ještě dobíjí) každých 24 hodin. Už první nošovické dobíjí každé 4 hodiny 20 minut a to 15x a až poté přejdou na dobíjení každých 24 hodin po 20minutách. Poslední korejské (může zde kolega "jarsou" potvrdit) dobíjí jako nošovické (myslím, že to bylo po aktualizaci softwaru). Vaši novou 2023/24 jsem neměřil, tak nevím zda to ještě nějak nevylepšili...


To je právě ten problém H/K, že nabíjí baterii v nějakých nesmyslných cyklech, normální auto nabíjí baterku vždy a stále při jízdě a také při nabíjení a
to stále. U EV když běží měnič při nabíjení, tak se to stejné jako bych ji dal nabíjet externě.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault 2024
RENAULT MÉGANE E-Tech electric EV60 optimum charge 130/22 Kw Techno 2024
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 2049
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: KONA - pomocná 12V baterie

Příspěvekod Lama » sob 15. bře 2025 21:06:51

Citigo e IV píše:
Lama píše:řeba KIA EV6 GT si dobíjí 12V baterku dle potřeby a nemá pevně stanovené úseky dobíjení. Korejské Kony dobíjely (a možná ty starší ještě dobíjí) každých 24 hodin. Už první nošovické dobíjí každé 4 hodiny 20 minut a to 15x a až poté přejdou na dobíjení každých 24 hodin po 20minutách. Poslední korejské (může zde kolega "jarsou" potvrdit) dobíjí jako nošovické (myslím, že to bylo po aktualizaci softwaru). Vaši novou 2023/24 jsem neměřil, tak nevím zda to ještě nějak nevylepšili...


To je právě ten problém H/K, že nabíjí baterii v nějakých nesmyslných cyklech, normální auto nabíjí baterku vždy a stále při jízdě a také při nabíjení a
to stále. U EV když běží měnič při nabíjení, tak se to stejné jako bych ji dal nabíjet externě.

H/K nabíjí úplně stejně jako normální auto ... vždy a stále při jízdě a také při nabíjení a to stále. Navíc k tomu dobíjí ještě když spí v pravidelných cyklech, takže to je to plus navíc. Ale ještě lepší je to dle potřeby (EV6 GT).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (100+ t.km za 13,4 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)