Rychlost nabíjení

Moderátor: Josef

autodiag
Příspěvky: 43
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » sob 08. úno 2020 18:06:47

garmont píše:Jak je to topení řešené - stejně jako u trojčat - tj spirála která vyhřívá vodní okruh?


ja bych rekl jako treba u F500 ofukovanou spiralou/topne teleso
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » sob 08. úno 2020 18:49:32

Topeni je teplovodni s elektro-kotlikem cca 5 kw a pres dve kratke hadice se vede tepla voda do standartniho klimatroniku jako ma spalovaci.

V tomhle prispevku jsem ho vyfotil

http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=50&t=756#p6396
autodiag
Příspěvky: 43
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » sob 08. úno 2020 20:16:42

aha,takze nez se to zacne topit ma to jistou prodlevu...
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » ned 09. úno 2020 19:35:09

Má to prodlevu, než se ohřeje ta voda v okruhu.
autodiag
Příspěvky: 43
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » ned 09. úno 2020 19:42:30

jasny,tak jsem to myslel...F500 to ma myslim o neco chytreji
prvni vyfouka horkym vzduchem a jak se ohreje trochu voda od baterii tak uz topi pres vymenik vodou
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pon 10. úno 2020 8:47:10

Mám dojem , že to je naopak teplou vodou s nějakého ohřívače se baterie ohřívají , nebo přímo elektřinou. Rozhodně v bateriich vzniká tak málo tepla, že se sotva zahřejí v zimě sami, natož aby se s nima dal vytápět interiér vozu. I kdyby při nějkaké extra agresivní jízdě tam nějaké použitelné teplo vzniklo, tak bude mít nízkou teplotu na vytápění a muselo by se transformovat tepelným čerpadlem a to asi F500 nemá.
autodiag
Příspěvky: 43
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » pon 10. úno 2020 11:40:20

tepelne cerpadlo nema, ale klima box obsahuje jak teplovodni topeni tak i spiralu
kotlik nebo neco podobneho nema
mas ale pravdu s tema baterkama,ty se spis v zime ohrivaji nez chladi...
Palo47
Příspěvky: 4
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » pon 10. úno 2020 12:27:57

Veľa sa tu diskutuje o životnosti baterie. Monoho stanovísk je založených na preberaní neoverených informácii alebo informacii platných pre iný typ (chémiu) baterie. Podľa všetkého Citygo použiva batérie LG Chem E63. Podarilo sa mi dohľadať podrobnú špecifikáciu tohoto modelu.
V prílohe su niektoré informacie ohladom degradácie baterie. Podľa mňa su to výsledky dlhodobých testov na 3 až 4 člákoch (resp výrobných šaržach).
Testy hovoria o tom, že degradácia prekvapivo nezávisí nijak dramaticky od spôsobu nabijania . Rozdiel medzi referenčnym nabijanim cca 43 A A t.j cca 14 kW (v Citigo su dva članky paralelne a týchto dvojíc je 86 v sérii) a 80 kW sú pri 1000 cyckloch jen jednotky %. Žial neuvádza sa degradácia v pripade 235 V 10 A nabijanie (zodpoveda cca 4 A na članok).
Obmedzenia vykonu nabíjania su dané len klesajúcou teplotou. Ak si dobré spomínam, tak rýchlosť chemických reakcii je závisla od tretej mocnitny absolutnej teploty. Chemické deje pri nabijaní sa s klesajúcou teplotou silne spomalujú a preto je nutné nabijací prúd zodpovedajúco znižovat. Inak by zrejme nastalo poškodenie baterie. Čim vysšia teplota, tým vysší povolený nabíjací výkon. Zaujímavé bude overit rýchlost AC nabijania Citygo pri teplote napr 30 deg C.
Zaujímavá je aj degradácia časom. Tam je v podstate skoro jedno či je bateria nabitá na 100% alebo na 50 %. Ak sa má spomaliť časová degradácia, tak by muselo byt SoC cca 5 %. Je to dosť v rozpore so všeobecnym tvrdením, že baterii škodi zotrvávanie vo stave blízko nuloveho nabitia. Zásadný vplyv ma však na časovú degradáciu teplota, čo je všobecne známe.
Vyplýva mi s toho záver, že najrozumnejšie je spoľahnút sa na výrobcu, že manažment nabijania navrhol veľmi zodpovedne (8 r/ 180 tis km záruka). Preto by som nič neriešil, nijak sa nedal obmedzovať a nabíjať tak ako sa mi to v danej situácii hodi.
Přílohy
AC5233A1-544A-4A09-8803-79887E4A678D.png
7EF53148-E830-4B22-B39B-59D0BC7565A3.png
3CEF6C33-3C1C-4F13-B247-F728ECE7212C.png
5ACDEFA7-7F22-467C-9845-54C3DA33D060.png
Palo47
Příspěvky: 4
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » pon 10. úno 2020 12:52:54

Citigo e IV píše:Mám dojem , že to je naopak teplou vodou s nějakého ohřívače se baterie ohřívají , nebo přímo elektřinou. Rozhodně v bateriich vzniká tak málo tepla, že se sotva zahřejí v zimě sami, natož aby se s nima dal vytápět interiér vozu. I kdyby při nějkaké extra agresivní jízdě tam nějaké použitelné teplo vzniklo, tak bude mít nízkou teplotu na vytápění a muselo by se transformovat tepelným čerpadlem a to asi F500 nemá.


Máte pravdu. Ja som to pred pár týzdňami počital, lebo ma zaujímalo či pri jazde do cca 8% stupania na dĺžke cca 10 km sa bateria príliš neohreje a či mi preto Citygo neobmedzí dostupný vykon. A vyšlo mi to prekvapivo nízkych 560 W tepelneho vykonu čo je pri 10 min jazdy do kopca 7% len cca 93 Wh tepelnej energie.
Pri ustálenej jazde po rovine 80 km/h sa generuje v baterii Citygo cca 100 W tepelného vykonu, čo nemá šancu ohriať bateriu o viac ako jednotky deg C (odhad).

Pre mňa je Citygo auto do mesta , vtedy netreba riešiť dojazd ani pri plnom výkone kurenia ani a nabijanie. Stači raz za týžden zajst na najbližiu free nabijacku niekde v nákupnom centre a tam sa dostatočne dlho “ zabaviť”. Ak dlhšie trasy lak len vynímočne ale lepši by bolo požičat si na ňu klasiku so spalovacím motorom ( alebo veľký fanúšik čo nema čo robiť).
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » stř 12. úno 2020 8:03:40

Palo47 píše:
Máte pravdu. Ja som to pred pár týzdňami počital, lebo ma zaujímalo či pri jazde do cca 8% stupania na dĺžke cca 10 km sa bateria príliš neohreje a či mi preto Citygo neobmedzí dostupný vykon. A vyšlo mi to prekvapivo nízkych 560 W tepelneho vykonu čo je pri 10 min jazdy do kopca 7% len cca 93 Wh tepelnej energie.
Pri ustálenej jazde po rovine 80 km/h sa generuje v baterii Citygo cca 100 W tepelného vykonu, čo nemá šancu ohriať bateriu o viac ako jednotky deg C (odhad).

Pre mňa je Citygo auto do mesta , vtedy netreba riešiť dojazd ani pri plnom výkone kurenia ani a nabijanie. Stači raz za týžden zajst na najbližiu free nabijacku niekde v nákupnom centre a tam sa dostatočne dlho “ zabaviť”. Ak dlhšie trasy lak len vynímočne ale lepši by bolo požičat si na ňu klasiku so spalovacím motorom ( alebo veľký fanúšik čo nema čo robiť).


Zdravím Vás, typ použité baterie jsem psal v tomto příspěvku , http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=50&t=753#p6622 ale kompletní charakteristiku jsem jsem nedával, otázka je jestli to někomu něco řekne.
S tím citigem do města to je samozřejmě pravda a myslím že si to auto rozhodně nebude nikdo kupovat jako svoje jediné, co znám z diskuzí tak 90% lidí co má elektromobil, tak současně vlastní spalovák, nebo aspoň teslu, nebo nějaký PHEV. Na druhou stranu čemu říkáte delší cesta? Do Rumunska a zpátky? Protože s ohledem na velikost obou našich zemí to auto je celé přejede s jednou hodinovou zastávkou, nebo dvě dvacetiminutové tak na cestu po republice si asi rozumný majitel citigiga spalováka půjčovat nebude.

Každý výrobce auta testuje v náročných podmínkách a určitě by to neposlal na trh, když by to mělo v každým druhým kopci omezovat výkon,
Palo47
Příspěvky: 4
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » stř 12. úno 2020 12:53:43

to Citigo

Ďakujem za komentár.
Pre mňa dlhšia cesta je napr cesta BB - Marianske Lázně alebo BB- Insbruck. Inak poźiciavanie aut je dnes rychle a pomerne lacné. Ja sá mam TDI 2.0 ale ak sa mi podarí kúpit e-up a ukáže sa že SK má už dosť husto DC nabíjačky, tak uvažujem že TDI predám. Požičiavanie mi vychádza ovela ekonomickejšie lebo tých dlhšich ciest by nebolo nijak veľa, to si ale musí zvážiť každý sám.

Čo sa týka obmedzovania vykonu tak to som si nevymyslel, uvádza to Škoda v navode na obsluhu a tam sa píše, že obmedzeniu výkonu môže dôjst napriklad po prudkom zrychlovani čo je voči 10 km jazde do prudšieho stúpania “selanka” (napr Štrba - Štrbské Pleso). To ma dosť znepokojilo, či e-up je pre mňa vhodné

Čo sa týka špecifikácie člankov LG Chem E63 tak skutočne beźnému uživateľovi to vela nepovie ale na tomto fóre nie sú bežní uživatelia.
Jedna vec stojí za upozornenie, že zotrvavanie v skoro vybitom stave vôbec baterii neškodi, dokonca výrazne spomaluje časovú degradáciu. Kto nejazdi každý deň tak môže spomalit stárnutie za cenu, že nesmie zabudnúť pred jazdou nabiť ( stači na predpokladanu dľžku cesty).
A samozrejme parkovať pokial možno na čo najchladnejšom mieste.
Druha vec je, že DC nabijanie podľa všetkeho nemá voči zásuvkovému nabíjaniu výraznejší vplyv na životnosť, čo môže rozširit komfornejšie využivanie aj na jazdy o okruhu 200 km tam a 200 km nazad a to aj po dialnici avšak rozumnou rýchlosťou.Je to však skôr pre penzistu.
Neviem však ako funguje obmedzovanie početnosti DC nabíjani viackrát po sebe. Mate s tým už nejakú skusenost? Ja by som nabijal najčastejšie len cca 15 kWh. Nizka teplota však určite výrazne obmedzuje rýchlosť nabíjania, škoda ze koncern nezabudoval nejakú formu predohrevu baterie, stačilo by manuálne aktivovanú, idealne (ale nebezpečné a komplikované) by bolo zohrievať batériu chladiacou kvapalinou z motora a výkonovej elektroniky (pri bežnej jazde po rovine cca 1 kW tepelného výkonu)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » stř 12. úno 2020 19:28:42

Takovou dlouho trasu bych tedy citigem nejel ani když by bylo na benzín, natož na elektriku i když věřím, že se to dá. S rychlonabíjením po sobě zkušenost nemám. Nemám důvod to testovat musel bych ujet 600 Km za den, což teď v zimě není uplně ideální, ale až bude na silnici sucho a bez ledu tak by se to dalo zkusit, ale mám dojem, že ty nabíjecí časy jsou tak hrozné, že už horší asi nebudou.

Nabíjet citigo před cestou jen nutně to co potřebuju bych nedoporučoval, jednak je tu riziko nedojetí kvůli nějaké objížďce a navíc v chladném počasí auto už od 50% baterky omezuje maximální výkon, v 25% už poměrně citelně a v 10% dokonce vypíná topení. Já nabíjím na 90% a dojiždím po 100 Km kolem 50% domů s rezervou dojezdu přes 100 Km nyní v zimě. Což je pro mě ideální stav. Časovou degradaci baterky bych neřešil, záruka je 8 let , což i podle starších EV je vidět , že to dá. Je důležitý s tím autem jezdit, aby se to za 8 let vrátilo, pak už to může jít na vrakáč+ baterky dobře prodat.

Omezení výkonu kvůli přehřátí na trase Štrba ,Štrbské pleso na 10 Km a 423 metrech převýšení jste myslel vážně? Já se tam něco najezdil . Na té trase se nedá jet více než 60-80 Km/hod. I když by hypoteticky k omezení výkonu došlo, tak to s tím omezeným výkonem pojede stejně kolem stovky do kopce. Myslím, že omezení výkonu může být někde na dálnici v Rakouských alpách když pojedeme převýšení kolem kilometru rychlostí 130 Km/h ,ale to také není reálné protože tam je "ekologický limit 80-100"
Palo47
Příspěvky: 4
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » stř 12. úno 2020 22:27:51

Nerád sa k tomu vraciam ale ja som primárne chcel len dokladovať, že využitie samoohrevu batérie ne nereálne a zmienil som sa že som si spočítal ako sa zahreje batéria cca 10 km jazdou do 7,5% stúpania a či ma to nedonúti spomaliť keďže e-up nemá žiadny tepelný manažment baterie (jazdim aj na Donovaly a tam aj cca 90 km/h).

Ja som si na začiatku nemyslel nič ale vážne to myslela Škoda v návode na obsluhu, viď citácia zo str 38.

Dostupnost jízdního výkonu
A Dostupný jízdní výkon
B Dostupný maximální
jízdní výkon (potřebný
např. pro razantní
zrychlení)
Během jízdy se na displeji
v panelu přístrojů zobrazuje
aktuálně použitelný jízdní výkon.
Pokud není zobrazená položka dostupnosti jízdního
výkonu, zobrazuje se dostupný jízdní výkon v dolní
části displeje v panelu přístrojů.
Pokud jsou zobrazené segmenty v oblasti B , je k dispozici
maximální použitelný jízdní výkon. Ten je potřebný
např. pro prudké zrychlení vozu při předjíždění.
Při jízdě na vysoký jízdní výkon se zkracuje doba, po
kterou je k dispozici maximální jízdní výkon a ubývají
segmenty v oblasti B .
Pokud v oblasti B nejsou již žádné segmenty, maximální
jízdní výkon není dostupný.
Pokud jízda na vysoký jízdní výkon pokračuje, snižuje
se i dostupný jízdní výkon A .
Následným úsporným stylem jízdy se dostupný jízdní
výkon opět zvýší.
Případným omezením jízdního výkonu se akumulátor
chrání před nadměrným opotřebením.
Dostupný jízdní výkon omezují následující faktory.
▶ Nízký stav nabití vysokonapěťového akumulátoru.
Razantní zrychlování.
▶ Velmi nízká venkovní teplota.
▶ Velmi nízká nebo vysoká teplota vysokonapěťového
akumulátoru.
VAROVÁNÍ
Styl jízdy přizpůsobte dostupnému jízdnímu výkonu
a stavu nabití vysokonapěťového akumulátoru.

Je tam aj iná čerešnička , znova citujem str 47:

Při velmi nízkých venkovních teplotách může teplota
vysokonapěťového akumulátoru klesnout natolik, že
nemusí být možné nastartovat motor.
Nastartování motoru bude znovu možné, až se teplota
vysokonapěťového akumulátoru dostatečně zvýší.

Tá prvá citácia bola príčinou prečo som sa tým začal zaoberať a keďže na to stačí stredoškolská fyzika, tak som si to spočítal a výsledok je, že to bude pri mojich cestách absolútne bez problému (na Grossglockner sa nechystám) aj pri strmších a dlhších stúpaniach.

Vám sa už stalo, že Vám riadiaca jednotka obmedzila max dostupný výkon?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 774
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Radovan » čtv 13. úno 2020 7:08:40

To nesmíte brát tak vážně- Škoda s tím začíná a u VW v podstatě elektromobilitě nikdo nerozumí. Dopoučím Vám to nejjednodušší ze svých 6 letých zkušeností s mnoha různými elektromobily - půjčit si u dealera nebo půjčovny elektro na pár dní a normálně s ním jezdit, jak jste zvyklý. Pokud máte kde přes noc nabíjet, zjistíte určitě záhy, jak je to super a už to bude jen o výběru značky.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 82 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 36 tis. (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 13. úno 2020 8:16:52

Výkon to omezuje jak jsem psal , když je baterie do 50% je chladno a jede se déle (cca 1-2Km) na plný výkon, ale to si myslím je dané studenou baterií, přehřátá baterie bude v ninimu případů. Jak je baterka nad 50% , tak sice při zrychlení občas nějaký segment max. výkonu upadne, ale
k omezení výkonu nedojde, protože u nás nejsou tak dlouhé kopce, kdy by se dalo jet s max. výkonem.

Ale pokud si kupujete elektromobil, tak asi většinou budete jezdit ekonomicky, tak Vás tohle rozhodně trápit nebude. Jiná otázka je spuštění pří nízké teplotě, ale to mají v návodu všechny automobilky. Konktrétní teploty jsem ze škody-auto nedostal , jsou to údajně tajné informace. Jediný náznak je na přiloženém nabíjecím kabelu je tam sněhová vločka a v ní je -30 stupnů.