Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Moderátor: Josef

dracekvo
Příspěvky: 163
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod dracekvo » pon 19. lis 2018 15:17:16

Ještě sem tu nenašel podobné téma.
Tak si pojďme trošku zafantazírovat a udělat soupis vlastností, jaké vlastnosti by měl mít ideální elektromobil posle vás?

Takže podle mě:

Velikost: asi jako Fabia(do kufru by se měl vejít kočárek + drobnější nákup)
Dojezd: 200-250km
Výkon: si myslím, že podle mejch 35kW v Ionu, by pohodlně stačilo cokoliv nad 50kW.
Nabíjení: integrovaná nabíječka s ovládáním nabíjecího proudu 6-16A (pro nabíjení by stačil pouze prodlužovák, tak jako mají obytná auta) s možností uzamčení kabelu proti krádeži. Dále rychlonabíjecí standard třeba chademo.
Výbava: automatická klima
nezávislé topení (možnost jízdy v zimě bez vlivu na dojezd. Užití vyjímečně)
tempomat
tepelné čerpadlo
vyhřívané všechny sedadla, vyhřívané čelní okno, vyhřívaný volant, vyhřívané zrcátka,
okna v el., zrcátka v el.
Hodila by se i možnost vložení datové sim a aplikace pro kontrolu vozu. Vytopení, předchlazení, kontrola stavu nabití aku, upozornění pokud aku dosáhne nastavené úrovně nabití, přenos poplachu od alarmu.
Rádio s MP3, USB, a vstupem na SD kartu.
Nějaké barevné displeje nepotřebuju. Stačilo by propojení s mobilem přes BT, kde bych si všechna jízdní data mohl stáhnout do telefonu.
místo na rezervu.
možnost tažného zařízení 750kg nebržený.
použití normálního nejběžnějšího rozměru pneu
Garance dostupnosti náhradních článků akumulátoru aspoň 20 let.

Tož za mě asi vše. Toto mi dejte za přiměřenou cenu a budu skákat radostí :)
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 64 tis. km)
Ostrovní solar 3,5kWp, 48V 500Ah LiFePO, Victron Multiplus 3x2400W 3f
mp1
Příspěvky: 71
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod mp1 » pon 19. lis 2018 16:47:33

ideál nie je realita, trh tvoria tri skupiny - mladé rodiny, rodiny s odrastenými deťmi a seniori. tie skupiny sav niečom prelínajú a v niečom kardinálne líšia. následne všetky skupiny majú bydlisko a záujmovú oblasť (kade jazdiť). a to všetko ešte doba používania/obmeny auta. príklad - manželia, dve deti (na začiatku školskej dochádzky trabi, o tri roky neskôr w353w, ktorý veľkosťou postačil až do dospelosti).
Dojezd: 200-250km
Výkon: variabilný v tom istom vozidle - kľúč 1- plný výkon, kľúč 2- obmedzenývýkon pre 15+ rokov
Nabíjení: integrovaná nabíječka s ovládáním nabíjecího proudu 6-32A, Dále rychlonabíjecí standard.
ovládanie funkcií u základného vyhotovenia "analógovými tlačítkami" Nějaké barevné displeje nepotřebuju. Stačilo by propojení s mobilem přes BT, kde bych si všechna jízdní data mohl stáhnout do telefonu.

VOLITEĽNÁ výbava
klimatizácia;
tzv parkovacie nezávislé kúrenie - (možnost jízdy v zimě bez vlivu na dojezd;
tempomat;
tepelné čerpadlo;
vyhřívané/ventilované všechny sedadla, vyhřívané čelní okno, vyhřívaný volant, vyhřívané zrcátka, okna v el., zrcátka v el.

Hodila by se i možnost vložení datové sim a aplikace pro kontrolu vozu. Vytopení, předchlazení, kontrola stavu nabití aku, upozornění pokud aku dosáhne nastavené úrovně nabití, přenos poplachu od alarmu. toto ponúka najmenej jedna firma cz/sk, ponúkali mi to za 7kkč a "večným pripojením" v EÚ.

Rádio s MP3, USB, a vstupem na SD kartu. (vodiči BEV vravia, že rádio nepočúvajú, vychutnávajú si TICHO)
místo na rezervu (zbatočné kilogramy naviac)
možnost tažného zařízení 750kg nebržený (uvažiujeme "malé) auto, nie dodávku, na prevoz treba účelové auto)

tieto požiadavky sú NESPLNITEĽNÉ, lebo už zakázujú iné ako predpísané pneu, lebo vývoj ide rýchlo ďalej, viď články TMs,X a dnes TM3; akumulátor auta sa má po znížení kapacity premeniť na stacionárne úložisko energie, nie nREPASOVAŤ.
použití normálního nejběžnějšího rozměru pneu Garance dostupnosti náhradních článků akumulátoru aspoň 20 let.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 493
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod Radovan » pon 19. lis 2018 17:15:35

V podstatě tvarově a vnitřním uspořádáním (minimum pro technologie, maximum pro lid a náklad) takové Mitsubishi iMiev ve 3 velikostech a) stávající iMiev, b) 4 metry, c) 5 metrů
Dojezd reálný po dálnici ve 130 km / h plně naložený s klimatizací/topením: 200-250km
Výkon aby zvládl s přehledem spalováky na křižovatce a předjíždění na dálnici, tedy maximálku 150. Plus variabilní klíč ve vozidle - 1- plný výkon, 2- omezený výkon pro 15+ let řidiče
Nabíjení integrovaná palubní nabíječka s dálkovým ovládáním nabíjecího proudu 6-32A 400V, tedy od výkonu 1 do 22 kW s možností uzamčení kabelu proti krádeži. Rychlonabíjecí standard s výkonem podle velikosti od 50 do 150 kW.
Výbava: automatická klima
adaptivní tempomat
tepelné čerpadlo
vyhřívané a ventilované všechny sedadla, vyhřívané čelní i zadní okno, vyhřívaný volant, vyhřívané zrcátka,
okna v el., zrcátka v el.
Datové sim a aplikace pro kontrolu vozu. Vytopení, předchlazení, kontrola stavu nabití aku, upozornění pokud aku dosáhne nastavené úrovně nabití, přenos poplachu od alarmu, lokalizace vozu. Startování tlačítkem.
Rádio s MP3, USB, a vstupem na SD kartu.
Propojení s mobilem přes BT nebo kabel, kde bych si všechna jízdní data mohl stáhnout do telefonu.
Místo na rezervu.
Možnost tažného zařízení 750kg nebržený.
Použití normálního nejběžnějšího rozměru pneu
Prostor pro články akumulátoru s možností použití novějších, tedy ne na míru stávajícím, ale variabilní.
V2G funkce, tedy vehicle to grid nebo to house, možnost používat auto jako akumulátor pro dům a nabíjet/vybíjet ho. Včetně možnosti použít aut jako zdroj energie kdekoliv, alespoň 230V 16A zásuvka.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 71 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 28 (42) tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
dracekvo
Příspěvky: 163
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod dracekvo » úte 20. lis 2018 12:24:38

Ak sem koukal na parametry fábie a vozík s 750kg asi problém. Nejvíc mají tak 550 kg. Já sem dlouho žádnýho prcka neměl, tak sem nevěděl, že je to nereálné.

Nechápu poznámku s pneu. Ano musíme používat předepsané rozměry pneu. Ale šlo mi o to, aby byli předepsané takové rozměry pneu, které jsou nejvíce používané. Třeba právě rozměr fábie.
Aby nebyl použit nějaký exotický rozměr, který je pak nesmyslně dražší, než běžné pneu (krásný příklad je pneu na i3).

Nevidím důvod proč vyhazovat celý aku z auta, když v něm může být špatný třeba jen jeden článek. Nehledě na to, že odsoužilá baterie stejně nejde použít jako celek v domácí elektrárně, protože jí právě degraduje těch pár špatných článků. Musí se rozebrat a použít pouze dobré články.
Stejně tak elektronika nejde použít, protože není pro BMS žádný standard a každé auto má svůj protokol. Takže ve výsledku bych s novou baterii zbytečně kupoval novou elektroniku a v domácí elektrárně zbytečně vyhazoval funkční elektroniku baterie.
Dále co s plastama, které tvoří baterii v autě. Taky vyhodit?
Repasovat mi příde daleko cenově i elekologicky výhodnější.

Baterky se až tak nemění. Napětí a vlastnosti li-ion jsou pořád stejné. Jen se mění hustota uložené energie a kvalita článků. Takže vyrábět kompatibilní články 20 let nevidím jako problém.
Když nebudou dostupné náhradní baterky, co s takovým autem po 10 letech? Vyhodit ho kvůli tomu, že do něj nekoupím baterky a pořidit si nové? No, tak tomu říkám ekologie.


Ale jsme rád, že se schodneme s tím, že nikdo znás v autě nepotřebuje barevné LCD televize :)

A s módem 15+. Je to akorát nebezpečný, protože to tak zdržuje provoz, že to pak nervní řidiče vyburcuje k nebezpečnému předjíždění. Axiam a podobný bazmekty jsou zlo silnic :)
Ať si děcka počkaj 3 roky na normální auto, nebo ať to udělají jako v USA, že můžou řídit normální auto, ale pouze pod dohledem dospělého.

Jo V2G a možnost nouzového napájení domu pomocí 16A zásuvky je dobrá věc. Na to mě nenapadlo.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 64 tis. km)
Ostrovní solar 3,5kWp, 48V 500Ah LiFePO, Victron Multiplus 3x2400W 3f
LEON
Příspěvky: 16
Registrován: úte 09. led 2018 20:36:29

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod LEON » čtv 22. lis 2018 17:34:57

Já jsem podstatně skromnější :D Chci MALÝ LEHKÝ ÚSPORNÝ elektromobil na denní dojíždění do zaměstnání. Upřímně, moc nechápu, proč lidem nevadí dojíždět 15km do zaměstnání dvoutunovým rodinným automobilem, když v něm přitom jezdí do zaměstnání sami :roll: Alespoň do naší firmy takto dojíždí většina lidí. Proto bych rád měl nějaký malý lehký jedno nebo dvoumístný elektromobil s dojezdem klidně jen 50km, s rychlostí klidně jen 80km/h, co by díky malému akumulátoru a malému elektromotoru mohl vážit třeba jen 600kg. S takto skromnými požadavky by to mohlo stát do 200 tisíc :D Takové elektromobily se za tyto peníze ale vyrábějí asi jen v Číně...
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 104
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod Jan Čapek » ned 09. pro 2018 16:13:17

dracekvo píše:Tvoje parametry přesně splňuje ojetej Ion :) Teda kromě váhy :) Nebo zánovní Renault Twizy, ale ten prej byl propadák. Já osobně bych dotoho taky dobrovolně nesednul. Už jen kvůli bezpečnosti.
Tyhle parametry mě taky stačí na ježdění do práce. Jenže člověk čas od času potřebuje dojet trošku dál než jen tam a pak nastává problém.


Téma bylo rozděleno, jelikož se téma stočilo na diskuzi ohledně Renaultu Twizy.
Přesunuté příspěvky najdete zde: viewtopic.php?f=40&t=438
MKM
Příspěvky: 30
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod MKM » ned 09. pro 2018 20:30:22

LEON píše:Já jsem podstatně skromnější :D Chci MALÝ LEHKÝ ÚSPORNÝ elektromobil na denní dojíždění do zaměstnání. Upřímně, moc nechápu, proč lidem nevadí dojíždět 15km do zaměstnání dvoutunovým rodinným automobilem, když v něm přitom jezdí do zaměstnání sami :roll: Alespoň do naší firmy takto dojíždí většina lidí. Proto bych rád měl nějaký malý lehký jedno nebo dvoumístný elektromobil s dojezdem klidně jen 50km, s rychlostí klidně jen 80km/h, co by díky malému akumulátoru a malému elektromotoru mohl vážit třeba jen 600kg. S takto skromnými požadavky by to mohlo stát do 200 tisíc :D Takové elektromobily se za tyto peníze ale vyrábějí asi jen v Číně...


Záleží na tom co kdo využije, já min jednou za 14 dní vozím v autě cestou z práce větší věci, často si v autě nechávám nářadí které nechci nechávat na stavbě ani ho pořád vyndavat, používám vozík atd. Myslím si že se nevyplatí na cca. 70% jízd mít další auto.

Ideální by bylo dělat čtyři verze karoserie osobního EV s co největším množstvím shodných dílů: kratší Hatchback a delší kombi, obojí ještě ve verzi crossover. Preferoval bych u obojího spíše vyšší posez. Asi bych nechal výběr ze dvou kapacit baterie a dvou výkonnostních variant+2wd/4wd. Co se týká výbavy žádné mega displeje, stačí jeden před řidičem, menší aby nezabíral moc místa, zobrazující základní údaje a případně navigaci. Páčky pod volantem, několik tlačítek základních funkcí a ovladačů topení, ovládání tempomatu na volantu + programovatelné tlačítka rozumný počet! Někdy je na volantu tlačítek, že by se s ním dala ovládat kosmická loď. Nadstandardní funkce bych řešil propojení s inteligentním telefonem/tabletem. Také bych umožnil přístup ke všem údajům z palubního počítače přez standardní rozhraní. Asi bych zachoval mechanickou ruční brzdu, jako takovou zálohu. Ovládání jízdních režimů tlačítky, nechápu proč jsou u některých EV mega páky když se stejně ovládá vše elektronicky. Líbí se mě větší přední kufr. Všechny komponenty pohonu a ovládání bych soustředil do větších snadno vyměnitelných celků, možnost snadno ubgradovat hardwere. V interiéru bych se vyhnul “naboptnalým plastům” a snažil se vše zeštíhlit, ale použít kvalitní izolační materiálu. Funkce navíc: určitě bych umožnil napájet z baterie dům, nebo cokoliv jiného. Kapotu a střechu bych udělal z FV panelu, skleněná střecha je k ničemu. Manuální rozsvícení výkonných couvajcích světel při stojícím vozidle, by bylo fajn. Určitě tažné zařízeni, adekvátní k hmotnosti verze EV.
MKM
Příspěvky: 30
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod MKM » ned 09. pro 2018 20:33:15

dracekvo píše:Ak sem koukal na parametry fábie a vozík s 750kg asi problém. Nejvíc mají tak 550 kg. Já sem dlouho žádnýho prcka neměl, tak sem nevěděl, že je to nereálné.

Nechápu poznámku s pneu. Ano musíme používat předepsané rozměry pneu. Ale šlo mi o to, aby byli předepsané takové rozměry pneu, které jsou nejvíce používané. Třeba právě rozměr fábie.
Aby nebyl použit nějaký exotický rozměr, který je pak nesmyslně dražší, než běžné pneu (krásný příklad je pneu na i3).

Nevidím důvod proč vyhazovat celý aku z auta, když v něm může být špatný třeba jen jeden článek. Nehledě na to, že odsoužilá baterie stejně nejde použít jako celek v domácí elektrárně, protože jí právě degraduje těch pár špatných článků. Musí se rozebrat a použít pouze dobré články.
Stejně tak elektronika nejde použít, protože není pro BMS žádný standard a každé auto má svůj protokol. Takže ve výsledku bych s novou baterii zbytečně kupoval novou elektroniku a v domácí elektrárně zbytečně vyhazoval funkční elektroniku baterie.
Dále co s plastama, které tvoří baterii v autě. Taky vyhodit?
Repasovat mi příde daleko cenově i elekologicky výhodnější.

Jen ktěm pneu, někdy se musí udělat něco atypického, aby se v případě výrazné výhody toto stalo následně standardem.

Baterky se až tak nemění. Napětí a vlastnosti li-ion jsou pořád stejné. Jen se mění hustota uložené energie a kvalita článků. Takže vyrábět kompatibilní články 20 let nevidím jako problém.
Když nebudou dostupné náhradní baterky, co s takovým autem po 10 letech? Vyhodit ho kvůli tomu, že do něj nekoupím baterky a pořidit si nové? No, tak tomu říkám ekologie.


Ale jsme rád, že se schodneme s tím, že nikdo znás v autě nepotřebuje barevné LCD televize :)

A s módem 15+. Je to akorát nebezpečný, protože to tak zdržuje provoz, že to pak nervní řidiče vyburcuje k nebezpečnému předjíždění. Axiam a podobný bazmekty jsou zlo silnic :)
Ať si děcka počkaj 3 roky na normální auto, nebo ať to udělají jako v USA, že můžou řídit normální auto, ale pouze pod dohledem dospělého.

Jo V2G a možnost nouzového napájení domu pomocí 16A zásuvky je dobrá věc. Na to mě nenapadlo.
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Jak by měl vypadat ideální elektromobil?

Příspěvekod Dave » stř 26. pro 2018 21:18:38

TESLA X ZA 200t kc