Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Moderátor: Josef

Vembloud
Příspěvky: 36
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » čtv 26. říj 2017 10:41:41

Diky moc:-)
Zkusim zatim setrit, Potrebuji realny dojezd na jedno nabiti aspon 150 km a to je na hrane zatim u vsech alternativ krome Tesly. Jak je to se snizovani dojezdu, pokud jedu v zime delsi dobu a musim si topit a sem tam pustit klimu na odmlzeni oken? Mate zkusenosti s takovymi podminkami?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 641
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » čtv 26. říj 2017 11:10:58

V současné době je asi nejrozumnější varianta Nissan Leaf 40kWh, eGolf 36 kWh a Chevrolet Bolt 60 kWh. Těch 60km denně se dá jezdit prakticky vším co je dnes na trhu. Já Jezdím trasu 200 km KIa Soulem s jednou 20 minutovou přestávkou, nevidím v tom problém, záleží kam člověk cestuje. V zimě topení a v létě klima není problém, pokud má auto tepelné čerpadlo, tak to bere tak 5km z dojezdu. Běžný dojezd v Soulu Praha a okolí mám 170km s klimou nebo topením. Mám vyzkoušen i dojezd 270 km při teplotě kolem 12°C s 20 minutouvou přestávkou na nabíjení, kde 40% trasy tvořila dálnice.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
petr.balas
Příspěvky: 74
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod petr.balas » pát 27. říj 2017 9:40:55

Vembloud píše:Diky moc:-)
Zkusim zatim setrit, Potrebuji realny dojezd na jedno nabiti aspon 150 km a to je na hrane zatim u vsech alternativ krome Tesly. Jak je to se snizovani dojezdu, pokud jedu v zime delsi dobu a musim si topit a sem tam pustit klimu na odmlzeni oken? Mate zkusenosti s takovymi podminkami?


S Nissan Leaf 24 kWh máme bez problémů a omezování se dojezd 130 km v létě, 110 v zimě (je to model bez tepelného čerpadla). T.j. cokoliv s alespoň 35 kWh baterií a tepelným čerpadlem bude OK.

Ad odmlžení oken - jako energeticky nejvýhodnější se ukázalo v zimě topit na 17 stupňů, a foukat to na přední sklo. Pak není potřeba odmlžovat. Netopit a každou chvíli odmlžovat vycházelo hůře.
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Vembloud
Příspěvky: 36
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 10:47:00

Diky moc, toto jsou dulezite info. Domluvim si predvadeci jizdu a uz nebude asi cesty zpet;-)
Neni tu nahodou stastny majitel Leafu nebo Soulu z ostravska?
Vembloud
Příspěvky: 36
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 10:48:22

Josef píše:V současné době je asi nejrozumnější varianta Nissan Leaf 40kWh, eGolf 36 kWh a Chevrolet Bolt 60 kWh. Těch 60km denně se dá jezdit prakticky vším co je dnes na trhu. Já Jezdím trasu 200 km KIa Soulem s jednou 20 minutovou přestávkou, nevidím v tom problém, záleží kam člověk cestuje. V zimě topení a v létě klima není problém, pokud má auto tepelné čerpadlo, tak to bere tak 5km z dojezdu. Běžný dojezd v Soulu Praha a okolí mám 170km s klimou nebo topením. Mám vyzkoušen i dojezd 270 km při teplotě kolem 12°C s 20 minutouvou přestávkou na nabíjení, kde 40% trasy tvořila dálnice.


Super, diky za info.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 669
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pát 27. říj 2017 12:41:45

Vembloud píše:Diky moc, toto jsou dulezite info. Domluvim si predvadeci jizdu a uz nebude asi cesty zpet;-)
Neni tu nahodou stastny majitel Leafu nebo Soulu z ostravska?


Nejbližší Soul na svezení bude asi Olomouc a Eco taxi http://www.ecotaxiolomouc.cz/, mají hned 2 kousky, jinak až Pemm Brno, který je 100% prodává http://www.kia-brno.cz/.

Předváděčku Leafu není problém dohodnout s Autobond Nissan Ostrava-Hrabová u Makra http://www.autobond.cz/?provozovny=nissan-3 , dnes jsem jel kolem a stál tam předváděcí kousek nebo v Opavě http://nissan.nissanreprecar.cz/kontakt .
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 79 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 34 tis. (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Vembloud
Příspěvky: 36
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 13:12:41

Super, jeste otazka na majitele, kteri maji EV delsi dobu. Jak je to s zivotnosto baterie po nekolika letech? Bude se kapacita snizovat postupne pomalu, nebo po nejakych 7 letech najednou odejde 50% kapacity? Da se stara baterie nejak rozumne recyklovat nebo se clovek musi smirit s tim ze bud koupi novou baterii v cene pulky auta nebo auto odepise a koupi si nove?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 669
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pát 27. říj 2017 14:25:21

To je otázka, na kterou Vám nikdo neodpoví. Někomu rychleji, někomu méně rychle, někomu skoro vůbec. je to otázka stylu jízdy, nabíjení a podmínek provozování. Obvyklé garance od výrobce, že kapacita neklesne pod 80% jsou 5, 7, 8 i 10 let. U dnes na trhu nejlevnějšího sériově vyráběného Peugeotu Ion (trojčata Mitsubishi iMiev/Citroen Zero) je třeba 5 let.
Baterie se skládá z článků, u Ionu třeba z 88, u Tesly z 8 tisíc. Elektromobilisté už si umí proměřit SW podobně jako servis co je špatně a šikovnější i vyměnit bez servisu článek či více.
Baterku recykluje dnes výrobce, v podstatě z ní skládá statická úložiště pro obnovitelné zdroje, typicky FVE (Třeba Toyota je dává sponzorsky do národních parků v USA, aby byly soběstačné a měly ostrovní systémy) nebo malé kontejnery na vyrovnávání špiček u rychlonabíječek (naposledy Renault).
Baterka doposud vždy auto bohatě přežila. Nejstarší NiCD v Peugeotu 106 electric z roku 1999 dodnes jezdí, jen má po 18 letech a 270 tis. km 20% úbytek ze 100 na 80 km dojezdu.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 79 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 34 tis. (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Vembloud
Příspěvky: 36
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 14:46:32

Radovan píše:To je otázka, na kterou Vám nikdo neodpoví. Někomu rychleji, někomu méně rychle, někomu skoro vůbec. je to otázka stylu jízdy, nabíjení a podmínek provozování. Obvyklé garance od výrobce, že kapacita neklesne pod 80% jsou 5, 7, 8 i 10 let. U dnes na trhu nejlevnějšího sériově vyráběného Peugeotu Ion (trojčata Mitsubishi iMiev/Citroen Zero) je třeba 5 let.
Baterie se skládá z článků, u Ionu třeba z 88, u Tesly z 8 tisíc. Elektromobilisté už si umí proměřit SW podobně jako servis co je špatně a šikovnější i vyměnit bez servisu článek či více.
Baterku recykluje dnes výrobce, v podstatě z ní skládá statická úložiště pro obnovitelné zdroje, typicky FVE (Třeba Toyota je dává sponzorsky do národních parků v USA, aby byly soběstačné a měly ostrovní systémy) nebo malé kontejnery na vyrovnávání špiček u rychlonabíječek (naposledy Renault).
Baterka doposud vždy auto bohatě přežila. Nejstarší NiCD v Peugeotu 106 electric z roku 1999 dodnes jezdí, jen má po 18 letech a 270 tis. km 20% úbytek ze 100 na 80 km dojezdu.

Děkuji za zodpovezeni, cekal jsem ze zivotnost baterii bude podstatne horsi.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 641
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » ned 29. říj 2017 14:47:04

Jen doplním, že někdo musí baterii (tedy nějakou část) řešit i po roce provozu a v podstatě je to podobné jako u běžných aut, někdo nemusí na auto sáhnout mnoho let a někdo musí do servisu každé 4 měsíce. U EV je zpravidla problém pouze s baterií. U Soulu někomu odchází malá 12V baterie, mě odešla v záruce po 1,5 roce, ale to je marginální problém. Kolik bude po mnoha letech stát nová hlavní baterie si nikdo dnes netroufne odhadnout. Dnes je náklad na baterii kolem 200 USD/kWh, ovšem prodejní cena bývá dvojnásobná, tedy u Soulu odhaduji kolem 6 tis. EUR, což člověk ušetří náklady oproti spalovacímu motoru klidně za 2 roky, záleží na ročním nájezdu.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
petr.balas
Příspěvky: 74
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod petr.balas » ned 29. říj 2017 15:38:45

Vembloud píše:Super, jeste otazka na majitele, kteri maji EV delsi dobu. Jak je to s zivotnosto baterie po nekolika letech? Bude se kapacita snizovat postupne pomalu, nebo po nejakych 7 letech najednou odejde 50% kapacity? Da se stara baterie nejak rozumne recyklovat nebo se clovek musi smirit s tim ze bud koupi novou baterii v cene pulky auta nebo auto odepise a koupi si nove?


2, 5 roku, 75.000 km Nissan Leaf 24 kWh
baterie má cca 85 procent, kapacita víceméně klesá plynule.
Pokud člověk jezdí krátké trasy, tak klesne více, po vybití k nule a opětovném dobití se baterie zase o pár procent vzpamatuje.
V zimě se baterie tváří, že má vyšší kapacitu :-)

Výměna baterie u Leafa (24kWh) stále před 3 toky 220.000,-, při koupi jsem se ptal znovu a tehdy to bylo 150.000,-
Dnešní ceny neznám, kdyžtak se ptejte u Nissanu.
Výměna znamená nutnost vrátit starou baterii.
BTW to, že mi byli schopni říci cenu za baterii byl pro mne jeden z argumentů proč Nissana.

Baterie se skládá z jednotlivých článků, tyto lze vyměnit samostatně t.j. citelně levněji. Prográmek LeafSpy (na Android) mi dokáže vypsat stav jednotlivých článků, t.j. servis je schopen se podívat na totéž. U jiných značek očekávám totéž.
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
dracekvo
Příspěvky: 335
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod dracekvo » pon 30. zář 2019 9:02:03

Nedavno jsem si počítal a zatím jsem včetně všeho (cena auta, bufík, druhé disky, pov. ručení, elektrika) na 18kč za km.
Je to dáno tím, že zatím mám najeto asi jen 13 tisk km za rok a něco.
Jestli ještě během dalších 3 let najedu celkem 49 tis km. Tak se dostanu na 5 kč/km. Což není vůbec špatné.
Připočítal jsem i elektriku, 1x gumy a 3x pov. ručení.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 71 tis. km)
nokia9500
Příspěvky: 231
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod nokia9500 » pon 30. zář 2019 15:07:47

já včera taky dělal nějaké statistiky...
za 15 měsíců najeto 27.000 km
spotřeba 3280 kWh (z toho 2366 zdarma) za 2946 Kč
průměrná spotřeba 12.1 kWh / 100km
cena za 1km = 0.11 Kč

opravy a servis = 0 Kč

kupoval jsem akorát zimní gumy a Type2 kabel
BMW i3 60Ah, 27.000 e-km
mp1
Příspěvky: 94
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod mp1 » pon 30. zář 2019 18:59:38

ctrl c/v na esla fórum majiteľ LEAF 1 a teraz LEAF 2:
Leaf 2 po 16 mesiacoch a 60.000 km.

Tak na Leafe 2 mám už najazdených 60.000 km a druhú prehliadku, ktorú som absolvoval v Žiline. Musím napísať, že je to najlacnejšia servisná prehliadka v mojej motoristickej histórii. Stála len 58 euro včetne DPH. Ako vždy v Žiline mi vyčistili interiér, vymenili peľový filter a skontrolovali batériu. Hneď na úvod som im povedal, že nechcem, aby mi po 7 mesiacoch a minimálnom používaní bŕzd /brzdím rekuperáciou motora/ menili brzdovú kvapalinu. Moju argumentáciu prijali a súhlasili. Ak by nebolo Rapidgate, tak by bola 100% spokojnosť. Na záver príspevku malé zhrnutie:

Najazdené za 1 rok a 4 mesiace:.......................................... ..............................60.000 km
Priemerná spotreba za celý čas včetne zimy:............................................. .............13,8 kWh/100km
Závady žiadne:........................................... .................................................. ........... 0 euro
PZP poistenie za 2 r................................................. ...............................................190 euro
Pneumatiky zimne 1 sada .................................................. ...................................130 euro bez DPH
Prehliadky servis 2 x :................................................. ............................97 + 48 = 145 euro bez DPH
DC nabíjanie: Freecharging...................................... .................................................. 0 euro
AC nabíjanie: Crikvenica +garáž............................................ ....................................20 euro

Celkové náklady:.......................................... .................................................. ........485 euro
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 669
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pon 30. zář 2019 19:45:33

Spritmonitor.de a průběžné sledování nákladů na 2 elektromobily Peugeot Ion u nás doma:
Můj https://www.spritmonitor.de/en/detail/722708.html nabíjení v práci v rámci paušálu kanceláře, tedy zdarma. Jinak a místech s nabíjením zdarma jako nákupní centra, podzemní garáže, Lidl, Globus atp. Jezdí tak zdarma. Na údaj o nabitých kWh, průměru kWh na 1 km a cenu na 100 se nedívejte, nejsou pravdivé. Důležité jsou Distribution of vehicle costs. Stačí myší ukázat na výseč kruhového grafu.
Manželčin https://www.spritmonitor.de/en/detail/772050.html nabíjení doma nočním proudem, který máme pro celý dům, takže 1/3 dne máme elektřinu za 1/2 ceny. Takže faktury za elektřinu doma máme menší nebo stejné, než když jsme elektromobil neměli. Jezdí tak zdarma. Na údaj o nabitých kWh, průměru kWh na 1 km a cenu na 100 se nedívejte, nejsou pravdivé. Důležité jsou Distribution of vehicle costs. Stačí myší ukázat na výseč kruhového grafu.
Jen minimálně nabíjíme doma o víkendu z FVE, kde prodávám 1 kWh dnes za 0,85 Kč, obvykle jsme totiž mimo dům, často oběma auty jinde. Od roku 2020 budu prodávat 1 kWh za 0,895 Kč. Takže toto nabíjení pomíjím.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 79 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 34 tis. (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
mp1
Příspěvky: 94
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod mp1 » stř 02. říj 2019 21:44:40

ešte jeden článok o tom, či sa BEV vyplatí :-( / :-)
https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=693290
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 669
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » stř 02. říj 2019 22:49:11

Jo, jo, Mirek Matyáš a jeho vtípky, jimiž mate nepoučenou veřejnost :D
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 79 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 34 tis. (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.