Elektroskůtr HECHT EQUIS

Další dopravní prostředky na elektrický pohon

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pon 27. črc 2020 15:43:42

Koupil jsem skoro nový skútr (najeto 40 Km) , ovšem má mrtvé baterky

https://cz.hecht.cz/hecht-equis-white-e-skutr

má ideální předpoklady ho předělat na lithium, po krátkém testování skůtru na 4 ks baterií z vrtačky 18V 4AH bylo rozhodnuto.

Zakoupil jsem 2 moduly z osmi celkových z vysloužilé baterie z elektromobilu BMW I3.
Postupně budu psát jak se daří s instalací, už vím že se tam vejde 22 článků 60 Ah (5 kWh) s tím že zůstane zachován prostor pod sedlem.
Hmotnost bude podobná kapacita baterie bude 3,5 tak velká než bylo původní olovo 72V 20AH.

Teoretický dojezd by měl být 200 Km z původních 60 Km, nicméně nebudeme baterie nabíjet na plné napětí, protože by to nemusela snést původní elektronika, takže počítáme s reálným zaručeným dojezdem 120-150 Km. S tím že skutr je homologován na 45 Km/hod a to tak i zůstane, nebude se jednat o žádný výkonový tunning i když počítám tím , že díky tvrdému a vyššímu napětí, nebude v kopcích nijak vadnout.

Pokud máte někdo tip na kvalitní bms 22 (24s) s přenosem dat do telefonu, možností libovolně nastavit balanční napětí, budu rád za info!!
Přílohy
i3bat.JPG
i3bat.JPG (91.32 KiB) Zobrazeno 20508 x
hecht.JPG
hecht.JPG (54.61 KiB) Zobrazeno 20508 x
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » stř 29. črc 2020 13:22:25

Instalace baterie

Přidávám pár fotografií z výroby nového kastlíku na baterky, dolní modul je v originálním zapojení 12S beze změny z BMW I3.
Modul v vlavo je polovina originálního modulu 6S a prostřební má 4S odříznul jsem dva články. Myslím že jde o dokonalé využití prostoru.
Přílohy
S05.JPG
S05.JPG (115.55 KiB) Zobrazeno 20468 x
S04.JPG
S04.JPG (83.97 KiB) Zobrazeno 20468 x
S03.JPG
S03.JPG (118.09 KiB) Zobrazeno 20468 x
S02.JPG
S02.JPG (84.63 KiB) Zobrazeno 20468 x
S01.JPG
S01.JPG (100.04 KiB) Zobrazeno 20468 x
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Mike » čtv 30. črc 2020 10:17:26

Citigo e IV píše:Koupil jsem skoro nový skútr (najeto 40 Km) , ovšem má mrtvé baterky


Zakoupil jsem 2 moduly z osmi celkových z vysloužilé baterie z elektromobilu BMW I3.
Postupně budu psát jak se daří s instalací, už vím že se tam vejde 22 článků 60 Ah (5 kWh) s tím že zůstane zachován prostor pod sedlem.
Hmotnost bude podobná kapacita baterie bude 3,5 tak velká než bylo původní olovo 72V 20AH.

Pokud máte někdo tip na kvalitní bms 22 (24s) s přenosem dat do telefonu, možností libovolně nastavit balanční napětí, budu rád za info!!


Nejak se nemohu dopocitat, ale puvodni olovo 72V je v LI-ION klasicke zapojeni na 20s. Moduly Samsung SDI, ktere jsou v i3 maji max napeti na clanek 4,15V, pri 20s jsi na 83V max napeti. Pokud pouzijes zapojeni 22s tak budes na 91,3V a nejsem si jisty, zda to ridici jednotka prekousne.
Jinak dobre BMS s komunikaci pres apku v mobilu najdes zde https://www.lithiumbatterypcb.com/produ ... pack-copy/
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 30. črc 2020 19:06:52

Díky za tip na BMS vypadá zajímavě. Máš zkušenost s dodáním?

Počet članků můžu teoreticky měnit,ale 22 se tam akorát vejde a když je budu nabíjet na 4V tak to je 88V. Original nabíječka k tomu dává 87,6V do 12V olova jde tedy 14,6V. Takže když budu tou origo nabíječkou to nabíjet, tak se nemůže nic stát a pojede to i když budou liony na 3,5V pak tam bude 77V.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Mike » čtv 30. črc 2020 21:57:00

Pouzivam tyto BMS jiz delsi dobu a jsem spokojen. Maji apku jak pro Android tak pro Apple.
Dodani asi problem nebude. Ja si je nechavam posilat ke znamemu v Cine a on me to pak preposila.
Jinak nechapu smysl pouziti vice clanku a nizsiho napeti na clanku. Tedy nechapu to ve spojeni se skutrem, kde stejne ti drive umre ten skutr nez baterie :)
Jsou to jen kg navic, ktere budes vozit.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pát 31. črc 2020 9:59:29

Moji vize je, že když použiju originální nabíječku, tak budu články nabíjet na necelé 4V a tím pádem jim jednak prodloužím životnost a nemusím až tak moc řešit balancování větším proudem, protože když jeden článek uteče na 4,05 a jiný bude 3,95 tak se nic neděje. Pokud bych nabíjel na 4,1V tak už se to musí hlídat.

Ty dva články dělají na hmotnosti 4 Kg což je na skutra o celkové váze 280 Kg nic.
U elektromobilů se taky dává buffer ,ale jak říkám jednu 6 tku článků jsem odříznul na 4+2 takže to můžu ještě vyměnit.
Pokud bych měl 20 čláků tak bych nemohl použít už tu origo nabíječku, protože by to nabíjelo článek na 4,38 V a to je moc, teoreticky by šlo dát 21S.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Mike » pát 31. črc 2020 10:55:28

Vzhledem k zivotnosti clanku v radu tisicu nabijeni, tak se obavam, ze drive umre skutr nez baterie.
280Kg je hodne, mam skutr 4kW a ma hmotnost 135Kg.
Nabijecku bys mohl pouzivat original, pokud by jsi nastavil na BMS max napeti treba 4,1 na clanek, tak by ti to BMS odpojila od nabijecky.
Balancovani vysokym proudem u techto clanku z EV nema smysl resit. Mam je jak ve skutru tak v FVE jiz pres 3 roky a vsechny clanky jsou naprosto vyrovnane po celou dobu.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pát 31. črc 2020 11:44:58

Váha je celková skutr asi 130 Kg +150 nostnost.

Je otázka jestli tam dát méně článků a nabíjet je na vyšší napětí, jestli bych z toho pak dostal větší dojezd když bude skutr současně o 4 Kg lehčí.
Ale prakticky je to jedno protože dojezd bude asi 2x tak velký nad reálnou potřebou.

Elektromobil taky nabíjím jen na 80% kvůli životnosti, máš pravdu že asi zbytečně. I když životnost je pro mě důležitá , skutr je fungl nový a baterky jsou staré 6 let.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Mike » pát 31. črc 2020 12:07:18

No, chel jsem tim rict, ze drive umre nebo degraduje baterie na sve stari, nez na pokles kapacity vlivem cyklovani bateire ve skutru.
Moc si nedokazu predstavit, ze na skutru das 3500 plnych cyklu. To i pri 100km na 100% vyuziti baterie by jsi najel 350 000km a i tak by se jednalo jen o pokles kapacity o cca 20%.
Uživatelský avatar
PavelJanik
Příspěvky: 6
Registrován: pát 31. črc 2020 5:50:34

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod PavelJanik » sob 01. srp 2020 17:49:19

Zdravím, máte moc hezky uděláno mechanické uložení akumulátorů, tak jsem si s tím na svém skútru nevyhrál :)
Já kupoval BMS zde:
https://www.aliexpress.com/item/3282894 ... 4c4dT1gjXD
verzi 100A, BT+PC
Vidím, že tam mají také vylepšené o něco dražší verze s displayem:
https://www.aliexpress.com/item/3284244 ... 7e1bslbrdh
Jen jsem se chtěl, zeptat, jak to plánujete s tím nabíjením pomocí původní nabíječky? Nevím, jaký má výkon, na mém skútru měla 250W (48V, 4.5A), a nouzově jsem takto nabíjel, než mi došla 800W (48V, 15A). Čas nabíjení by např. u aku. vybitého o 45Ah byl 10 hodin, což významně omezuje použití skútru, tak nevím, zda vám to nebude vadit.
BMS články balancuje malým proudem což zcela dostačuje, mám články s Leafa od Mikela.
Také jsem BMS používal k regulaci nabíjení - výhodou je precizní řízení dle napětí na článku s nejvyšším U. Nevýhodou je, že může nastat situace, kdy vám BMS odpojí nabíječku např. na 4.03V, vy si následně toto napětí nezvýšíte, vyrazíte na cestu, začnete sjíždět dlouhý kopec kde rekuperujete, napětí na článcích překročí nastavených 4.03V a BMS odpojí akumulátror od skútru. Stalo se mi to jednou, následné přepětí poškodilo na skútru hodně věcí :(
Ideálem je programovatelná nabíječka, ale nevím zda něco takového za rozumnou cenu existuje. Já si letos zbastlil z arduina modul mezi nabíječku a skútr, který můžu programovat přes apku z Androida přes BT, nastavit mohu Uoff, Uon a čas zapnutí i vypnutí. Nevýhodou je menší přesnost měření napětí, ale kdyby něco, BMS to ohlídá.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pon 03. srp 2020 11:00:25

Díky za pochvalu, ty články samsung jsou poměrně těžký nakonec mám 22 kusů a jeden má 2 Kg takže 44 Kg tak se to musí udělat pořádně.

S tím odpojením za jizdy při rekuperaci, to je tedy pech, myslel jsem že BMS má vývod na pohon a na nabíjení a odpojí při přepětí jen nabíječku, případně pohon, ale že se dá nastavit na každé jiné napětí. Že by to mumunikovalo z řj jednotkou motoru asi nehrozí.
Já jsem už udělal první testovací jízdu a ihned jsem rekuperaci odpojil, ten Hecht to má jen signálem 0-1 jak se dotknu páčky začne rekuperovat a rekuperuje i nekolik sekund po tom co jí pustím a jízda je taková trhavá, takže jsem ji opojil a je klid skutr jezdí pomalu a ma malou hmotnost a myslím že víc jak 10% dojezdu nepřidá což můžu oželet i když při přetočení na maximálku to podle stejně rekuperuje. Pří rozjezdu to prudce trhne, dělá Vám to taky? Uvažuju o výměně řj za programovatelnou ani né kvůli výkonu, ale pro komfort.

Nabíjím zatím origo nabíječkou, dává při 87V cca 3A což odpovídá taky 250w není to moc, ale za večer a noc by se dalo teoreticky dobít 3 Kwh což by mělo být na ujetí 100 Km na další den dostatečné. (na elektromobilu MIEV jsem léta nabíjel 8A tj výkonem kolem 1500W a normálně jsem s tím na ježdění kolem 100 denně vystačil, skutr má 5x tak menší spotřebu a 100 denně rozhodně každý den jezdit nebude)

Počítám že tenhle skůtr homologovaný do 45 Km/hod víc jak 3 kWh/100 Brát nebude.
Jinak taky koukám po nabíječi 600W asi použiju nabíječ 88,2V pro 21S li-ion s tím že ho zapojím na 22 článků a budu doufat že se vypne.
Origo nabiíječ podle štítku by měl mít 87,6V s tím že mi ješte při 87,9V vesele dával 3A a bez BMS jsem neměl odvahu ho nechat nabíjet dál.

Jinak první jízda se povedla i když články jsou zatím jen zafixované hadrem :-) tak se bojím děr.
Ujel jsem 25,7 Km podle GPS nejvyšší rychlost 54 Km/hod nastoupáno 438 výškových metrů a to nejlepší na konec průměrná rychlost 36,2 Km/hod z toho vyplívá, že to jede velice slušně i do kopce rychlost neklesá pod 40 Km/hod (tahometr ukazuje 45 a výše) a u nás v Jablonci jsou kopce :lol:

Dostl lidí mi tvrdilo že 1,8 kW je málo , že v kopcích to bude líné, ale naštěstí neměli pravdu u El vozidel to stojí na baterce původní olovo nedá dlouhodobě ty proudy klesá napětí a řj. omezí výkon.

Jede to tak , že tam kde na pionýru jedu do kopce 1-2-1-2 cca 18-20 km /hod tak tady jedu 37 km/hod a tak kde jedu pionýrem 2-3-2 cca 30-32
tak tohle jede prakticky maximálkou. Pionýr to překoná jen po rovině, nebo z kopce na plně vytočenou trojku, kde mi udělá až 60 Km/hod.
Váha jezdce je v obou případech s oblečením 100 Kg.

Spotřeba: tu přesně jsem nepočítal, ale po ujetí 26 km poměrně ostrým stylem kleslo napětí na baterce z 86 na 84V tj z 3,90V na 3,81V na článku počítam že bych ten okruh musel asi udělat 4x abych to vybil ,ale bez BMS se do větších akcí pouštět nebudu.
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod mp1 » pon 03. srp 2020 14:14:27

to trhnutie je pri rozjazde? ako prudké pustenie spojky?
to sa mi stalo pri predvádzacom skútri, nejaká čína, nosnosť dve osoby a dojazd pri plnom zaťažení a rovinatom teréne okolo 100km.
Uživatelský avatar
PavelJanik
Příspěvky: 6
Registrován: pát 31. črc 2020 5:50:34

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod PavelJanik » pon 03. srp 2020 19:58:41

Trhnutí při rozjezdu bude asi vlastnost tohoto skútru? Nevím, mám Guewer classic. Že vám to jede svižně do kopců mě překvapuje, jaký max. proud dává jednotka? Mě to s lihiem taky ožilo, ale teprve až jsem zvýšil proud z 50A na 70A (48V), tak se dá říct, že to jede kopec nekopec a vadne to až v těch opravdu prudkých, případně při jízdě ve dvou.
To, že BMS nemá sólo vstup od nabíječky je napytel, možná zkusit projít nabídky, jestli něco takového není.
Nabíječky ještě bývají v provedení lifepo (tu jsem koupil já), zkuste si spočítat, jestli by vám to napětí nevycházelo lépe, dokonce mají v nabídce, ze vám nastaví napětí na míru.
Mě právě chyběla nastavitelná nabíječka, tak jsem to vyřešil externě. Normálně nabijim na 4.03V (dojezd 50km bez trápení), a když chci 100% tak na 4.1V (dojezd 60km až 100km nadoraz).
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pon 03. srp 2020 23:13:54

Trhnutí asi ano, skutr mám nový a na jiném toho typu jsem nejel.
Prostě i při minimálním plynu se to skokově rozjede na asi 4 km/hod. Síla je tak velká že ten skutr neudržím ani když bych chtěl. Pokud to někdo nečeká tak poskočí asi půl metru.

Proud na regulátoru je 35A skutečný jsem neměřil, nemám čím. Měl jsem bočník na 100A ale nekam jsem ho zahrabal. 35A x 87V je asi 3 kW což mě připadne adekvátní na to jak to jede.

Kolik mate Ah na tom akumulátoru? Ted dojezd co píšete mě připadá nějak malý. 70 km se udavalo u toho Vašeho skutru i s olovem.
Uživatelský avatar
PavelJanik
Příspěvky: 6
Registrován: pát 31. črc 2020 5:50:34

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod PavelJanik » úte 04. srp 2020 6:08:36

Ne, mě to neskočí, není problém se posouvat pomalu prakticky po centimetrech.
S olovem 70km - haha, s novýma china aku, které měly 35Ah C5 to dalo 50km, s novýma v záruce EVX13340 35Ah C20 tak 30km.
Baterky mám z leafa 1.generace, 14x3,7V*60Ah. Jak jsem psal, 50km dojezd je při nabití na 4,03V (cca 80%) do vybití na cca 3,74V(23%) - tedy na pohodu.
Max. dojezd jsem zkoušel jen jednou po přestavbě - z 4.1V(94%) na 3.3V(7%) jsem dal 98km.
Vše zde:

Kód: Vybrat vše

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dSK67W-SB3dVJkqttREpjK_py9pre37g4rB-hUYNl0U/edit?usp=sharing
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » úte 04. srp 2020 15:44:45

Tak jsem volal na prodejce Hechtu kde jsem skutr koupil a skákalo a skáče jim i druhý kus, takže je to vlastnost tohoto čínského výrobku.

Někde na hybridu jsem četl recenzi a diskuzi toho Vašeho skutru tak tam psali že 60 km není problém ,ale asi fakt v laboratorních podmínkách.

Ten excell je super čtení, jak je možné , že tolik Km najezdíte na skutru? Já osobně raději z pohodlnosti jdu do auta protože rozdíl v ceně na Km je minimální, tohle stavím hlavně pro syna než mu bude 18 ,aby se mohl pohybovat samostatně i když s ohledem na klimatické podmínky to bude na pár měsíců v roce.

Už se to pochopil ... , že máte systémové napětí jen 48V takže proto vychází ten dojezd maximálně na 100 Km já mám taky 60Ah ,ale systémové napětí mám 82V takže dojez by měl být 1,75 x větší při stejné spotřebě teoreticky.

Jaká je orientační hmotnost toho dvoučlánku z Leafa? Jde mi to to jestli to máte lehčí, nebo težší na původní olovo a proč jste dal pryč to lifepo , nevyhovovalo?
Uživatelský avatar
PavelJanik
Příspěvky: 6
Registrován: pát 31. črc 2020 5:50:34

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod PavelJanik » úte 04. srp 2020 16:35:03

No u mě právě rozdíl v ceně za km minimální není - mám benzinové auto, tedy +- 2kč/km. Takže v létě na skútru šetřím + je jízda mnohem příjemnější než v rozpáleném autě.
Lifepo jsem neměl, jen 2 typy olova a od 2018 LiMn2O4 - Leaf, jeden modul (2S2P články) má 3.8 kg, tedy x7 je cca 27kg.
http://hybridautocenter.com/HAC4/index. ... Itemid=631
Jinak ještě jiný level je člověk "tvkuba" zde:
http://www.hybrid.cz/forum/viewtopic.php?f=2&t=218
je toho jenom 4 stránky - doporučuji přečíst :) , + má nájezd na el. skútrech 65000 km za 10 let :shock:
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Citigo e IV » pát 07. srp 2020 8:16:59

Tak se včera udělal první delší výlet a dojezd mě teda sklamal bylo to 77 Km napětí na baterce za 3,95 na 3,4 na míň jsem se bál bez BMS jít, otázka jestli za to mohla vypnutá rekuperace, protože mě štvala, nebo převýšení či obojí. Mám podezření , že mě měří blbě volmetr mám tři na 85V ukazují +- 1V což může být až 10% baterky rozdílu.

Jel jsem polovinu okruhu úporně tj. kopce max 40 Km/h a rovinky 45 Km/h tacho, ale byla tam i část po silnici I přídy kde jsem 20 km jel co to dá ,aby mě dojíždělo co nejméně aut. Maximálka dle GPS to děla 52.

Okruh vedl po kopcích z Jablonce do Krkonoš Vysoké nad Jizerou a zase dolů do Turnova a zpátky na Kopaninu nastoupáno kolem 1400 výškových metrů z kopců do pravdě docela hřály bez rekuperace brzdy, rekuperaci jsem zapojil u budu testovat dál.

Foceno z Vysokého na Jizerou, výhled na Lysou Horu.
Přílohy
výšková profil.JPG
výšková profil.JPG (26.49 KiB) Zobrazeno 20123 x
vysoké.JPG
vysoké.JPG (90.43 KiB) Zobrazeno 20123 x
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Josef » pát 07. srp 2020 10:27:51

Člověk by očekával dojezd větší, pravda ty převýšení bez rekuperace dělají hodně.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Elektroskůtr HECHT EQUIS

Příspěvekod Lama » pát 07. srp 2020 11:20:54

Myslím, že dojezd bez rekuperace 77 km je dobrý. Běžně by se nechalo počítat s 25% rekuperace u auta a dojezd by byl dříve předpokládaných 100 km. Myslím ale, že skůtr narekuperuje podstatně méně. Nicméně i 10% by bylo dobrých, než spálená brzda.
Jezdit v takových kopcích je opravdová zkouška :) Uvidíš jaký bude dojezd po rovině při ustálené rychlosti.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)