strategie nabijení EV

Moderátor: Josef

Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » sob 23. kvě 2020 13:05:11

Zdravím a omlouvám se pokud byl můj dotaz již dříve zodpovězen (nenašel jsem).
Mám čerstvě eNiro a uvažuji jaká je ideální strategie nabíjení (Domácí wallbox bude asi do 2 měsíců).
je možné na DC nabíječce nabíjet rychle v rozmezí 20-80% a poté případně dobít do 100% doma kabelem 230V/ 12A? Je takové nabíjení pro baterii šetrnější než dobít do 100% na rychlo nabíječce?
Případně jakou strategii nabíjení používáte?
Dále, k autu mám jen onen kabel 230V/12A, víte o šikovném kabelu, který má ideálně redukci na 5 kolík /16A a 5 kolík/ 321A, případně i redukce na 4 kolík 32A nebo 4 kolík 16A? Uvažuji o takovém kabelu jako nouzovém na cesty. Možná by se hodila i karavan zásuvka?

Děkuji za rady
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod dracekvo » sob 23. kvě 2020 13:09:17

Pro baterii je nejšetrnější dobíjet na DC jen pokud je to nutné. Jinak nabíjet doma na noční tarif.
Co vás vede k dobíjení na DC? Snad jen to, že je zdarma. Jinak je to vždy levnější dobíjet pomalu doma přes noc.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod petr.balas » sob 23. kvě 2020 13:32:36

Je nějaký důvod, proč zatím doma nenabíjet jen tím přiloženým kabelem? A na rychlonabíjece se stavit jen pokud nevyjdete?

Pokud chcete prodloužit životnost baterie, tak bych stejně doporučil nenabíjet na více než 90 %, popř. nabití na 100 % povolit jen před delší cestou.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod petr.balas » sob 23. kvě 2020 13:39:10

Ad nabíjecí kabel + redukce:
- kabel koupit s 32A s 5 kolíkem s možností nastavovat nabíjecí proud
- redukce vám vyrobí známý elektrikář, na tom není nic extra.
- chcete i redukci na klasickou 230V zásuvku, nabíjení proudem 16A se občas taky hodí :-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod stejk » sob 23. kvě 2020 17:55:47



25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."

25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie jsou 2.3kW nabíjení ještě OK?"

25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."

26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."

27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod petr.balas » sob 23. kvě 2020 18:36:44

Ad příliš pomalé nabíjení:

2 kW nabíjení na 100 kWh baterii = 0,02 C - uvedeno jako příliš pomalé
2 kW nabíjení na 30 kWh baterii = 0,067 C - uvedeno jako OK

Nabíječka 13 A na 230 V je 3 kW
eNiro má baterii 39 kWh nebo 64 kWh

3 kW nabíjení na 39 kWh baterii = 0,077 C - to je stopro OK
3 kW nabíjení na 64 kWh baterii = 0,0467 C - už asi na hraně

BTW "chytré" wallboxy co se prodávají si hlídají celkovou spotřebu domu a dobíjecí výkon omezují, takže pokud si toto opravdu chcete pohlídat, tak ideálně "blbý" wallbox nebo klidně i jen nabíjecí kabel a nechat si přepojit barák tak, aby na jedné fázi nebylo nic jiného, než ta nabíječka.

Na druhou stranu - při rekuperaci tam ty malé proudy taky každou chvíli tečou, takže doufám, že na to ta baterie je stavěná.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » sob 23. kvě 2020 23:46:51

Zdravím,
podle doporučení prodejce jsem měl v plánu dobíjet na DC nabíječce max. do 80%, dokud to ještě nabíjí rychle a baterie není moc zahřátá.
Co se týče provozu většinou jezdím v rámci dojezdu auta, pokud potřebuji dojet dál (10% jízd) budu muset používat rychlonabíječky cestou (máte odpozorovaný ideální poměr rychlosti po dálnici pro tyto případy (např. 100 km/h = 14 kWh/ 100 km 120 km/h 20 kWh/ 100km... ať vím jakou rychlost je ideální zvolit po dálnici, aby celková spotřeba a nabíjení v rámci 20-80% byyl co nejrychlejší)?
Vidím, že nabíjení 64 kWh baterie z 230V/ 16A není por baterku ideální, takže 11 kW wall box nebo kabel než bude wallbox bude asi nutnost.
Jakou úroveň nabití volíte pokud neplánujete delší cestu?
Děkuji
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Josef » ned 24. kvě 2020 0:30:43

Myslím, že všechny odpovědi při plánování cest naleznete zde: https://abetterrouteplanner.com/

Nabíjení 230/16A je naprosto v pořádku, jde jen o to, že nabití baterie trvá poněkud déle, nabíjení 11 kW není pro baterii o nic lepší, jen rychlejší.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » ned 24. kvě 2020 10:44:04

Diky moc za odkaz na planner! Vypadá to moc dobře a plánování kde a jak dlouho nabíjet je skvělé.
Pokud budu trvale nabijet pred jizdou na 90% nenaformatuje se baterka na nizsi kapacitu? Doporucuje se alespoň jednou za cas nabit na 100%?
Diky
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Josef » ned 24. kvě 2020 11:24:42

Není zač, myslím že po těch letech to už naprogramovali k dokonalosti, v Premium verzi to umí i počítat s dopravní zácpou apod.

Co se týká nabíjení, naopak, časté nabíjení na 100% je špatné zvláště když se auto nechá takto dlouho nabité stát, ideální je nabíjení do 80%. Rovněž velmi časté nabíjení na DC není pro řadu baterií dobré. Dnes se občas dočteme, že to už neplatí, ale ze zkušeností ostatních řidičů to platí stále, alespoň u některých aut. Samozřejmě auta jako Tesla Mercedes EQC apod. (eTron je vyjímka) mají nabíjecí křivku pro DC nabíjení jinou než řada aut s jinak uspořádanými články baterie, protože jsou určena pro rychlé nabíjení a větší nájezdy, takže se začíná snižovat příkon už od 40-50% kapacity, zatímco u jiných aut až od 60-75%. S Niro zatím moc zkušeností není, u starších modelů Kia Soul jsou dobře zdokumentované případy, kdy časté nabíjení na DC snížilo rapidně kapacitu baterie, zrovna tak vysoké teploty při provozu.

Obrázek

Je vidět i výrazný rozdíl mezi verzí Niro 39 kWh a 64 kWh v nabíjení na DC. Samořejmě se budou baterie stále vylepšovat a ty neduhy nabíjení stále více smazávat.
Naposledy upravil(a) Josef dne ned 24. kvě 2020 11:44:33, celkem upraveno 1 x.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » ned 24. kvě 2020 11:31:01

Diky moc,
Tyto rady jsou pro mne hodně užitečné a hlavne možnost nabit 8 minut po cestě je úplná paráda, důležité je tedy necpat do baterky zbytecne vice nez je treba (s nějakou rezervou).
Prave ze k Niru zatim moc informaci neni, předpokládám že baterie budou stejné jako u Soulu.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Josef » ned 24. kvě 2020 11:46:59

Baterie Li-Pol jsou stejné u Soul i Niro u verzí 39 kWh a 64 kWh. U Hyundai Kona 64 kWh je podobná technologie Li-Pol, jen mají jiného dodavatele.

Ještě dodám, že je fajn nabíjet baterie mezi 20-80% kapacity, vůbec nevadí, když se bude kapacita udržovat 30-60%, tedy bude se jen u denních nájezdů do 200 km dobíjet tak, aby plně dostačovala plánovanému nájezdu + nějaká rezerva. Najdou se majitelé, kteří každý den nabíjí na 100%, přestože potřebují 30% kapacity.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » ned 24. kvě 2020 12:05:34

Diky, už mi u ta správná filozofie začíná docházet :D
Musím jen prepnout z rezimu spalovak na rezim elektro
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod stejk » ned 24. kvě 2020 14:14:05

Josef píše:je fajn nabíjet baterie mezi 20-80% kapacity, vůbec nevadí, když se bude kapacita udržovat 30-60%, tedy bude se jen u denních nájezdů do 200 km dobíjet tak, aby plně dostačovala plánovanému nájezdu + nějaká rezerva.
Ano. Pravděpodobně nejlepší strategie. A ideální k tomu když tato domácí nabíjeni (většina) budou rychlostí 0.1 C (jak doporučuje Dr.Kazda) tj. 64 kWh x 0.1 = Cca 7 kW
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » ned 24. kvě 2020 14:27:25

Kdyz je palubní nabijecka 11kW je mozne nwbijet i tímto výkonem, nebo je pro baterku lepší striktně drzet 0,1C?
Diky
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod nokia9500 » ned 24. kvě 2020 14:34:05

Vembloud píše:Zdravím,
podle doporučení prodejce jsem měl v plánu dobíjet na DC nabíječce max. do 80%, dokud to ještě nabíjí rychle a baterie není moc zahřátá.
Co se týče provozu většinou jezdím v rámci dojezdu auta, pokud potřebuji dojet dál (10% jízd) budu muset používat rychlonabíječky cestou (máte odpozorovaný ideální poměr rychlosti po dálnici pro tyto případy (např. 100 km/h = 14 kWh/ 100 km 120 km/h 20 kWh/ 100km... ať vím jakou rychlost je ideální zvolit po dálnici, aby celková spotřeba a nabíjení v rámci 20-80% byyl co nejrychlejší)?
Vidím, že nabíjení 64 kWh baterie z 230V/ 16A není por baterku ideální, takže 11 kW wall box nebo kabel než bude wallbox bude asi nutnost.
Jakou úroveň nabití volíte pokud neplánujete delší cestu?
Děkuji


to si musíte vyzkoušet sám, každý řidič má jiný styl a u dálnic bude velký rozdíl třeba mezi D11 - podél Labe po rovině a D1 přes Vysočinu kde je jeden kopec za druhým
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Josef » ned 24. kvě 2020 18:02:13

Vembloud píše:Kdyz je palubní nabijecka 11kW je mozne nwbijet i tímto výkonem, nebo je pro baterku lepší striktně drzet 0,1C?
Diky


11 kW není pro Niro 64kWh problém, pokud máte třífázovou palubní nabíječku.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Vembloud
Příspěvky: 129
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Vembloud » ned 24. kvě 2020 23:31:48

Děkuji za potvrzení, na stitku jsem viděl jen 10,5 kW podívám se jestli najdu i údaj i o počtu u fází.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Josef » pon 25. kvě 2020 11:23:41

Standard je 7.2 kW On-Board Charger tedy jednofázová 1x32A jako Option je 11.0 kW On-Board Charger, tedy 3 fázový. Zřejmě jste si připlácel za tuto variantu, tedy je to 3f palubní nabíječka 3x16A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: strategie nabijení EV

Příspěvekod Citigo e IV » pon 25. kvě 2020 15:09:09

Ná bych to na rozdíl o zde diskutujících nadšenců do EV už dneska tak nehrotil, nabíjejte jak Vám to vyhovuje jak z hlediska času a finančně. Já jsem svého času jezdil 3 roky malým Ev Mitsubishi najel jsem 50 tis. Km. Baterku jsem šetřil maximálně, nabíjel jsem jen na AC a dokonce jsem si přednastavoval každý den nabíjení na dálku tak, aby auto bylo v době ranního odjezdu co nejmenší dobu na 100% nabití.
Měl jsem pokles kapacity z 43,2 na 41,8 Ah za 3 roky a 50 tis. Km , měl jsem nejlepší stav baterky s ohledem na nájezd určitě u nás. A co jsem z toho měl? Kupující jdou po ceně a tak jsem to prodal stejně s prodělkem 120 tis., stav baterky nikoho nezajímal a protože jsem koupil nové citigo , tak jsem to překousnul. A nový majitel to chce prodat, ale dneska díky novým EV, koroně a poklesu paliv, tahle malá EV co jsou po záruce , tak už nikoho nezajímají, když to neprodá , tak si to asi nechá na výstavce.

Jezděte užívejte auta, ale do budoucna bych moc nehleděl, stačí nová bezkobaltová baterka co má uvést na trh tesla a EV půjdou cenově na polovinu a tak už bude jedno jestli za 10 let na autě proděláte 80, nebo 90% ceny nového.