Rychlost nabíjení

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pát 13. bře 2020 10:18:28

Každopádně neznám baterii, která by se nabíjením nebo vybíjením neohřála, zvláště při nabíjení 1-2C.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 13. bře 2020 11:51:12

Josef píše:Každopádně neznám baterii, která by se nabíjením nebo vybíjením neohřála, zvláště při nabíjení 1-2C.


Nemám možnost zjistit teplotu článků, ale troufnu si tvrdit, že při venkovní teplotě do 10 st.C. se při běžné jízdě baterka neohřeje, dokonce i dostupný výkon je po 100 Km jízdy stejný jako u studené baterky. Průměrný výkon co baterka při jízdě dává sem měl na ceste 650 Km někde kolem 7 kW a to v tom byla i cesta 250 Km po dálnici. Při tomhle výkonu se baterie vybíjí proudem kolem 25A což je zhruba 0,2C při tomhle výkonu je tepelná ztráta v baterce podle vnitřního odporu cca 250W. To je výkon svíčky, baterka je pod vozem má plochu 1,3 m2 a neustále je ochlazovaná proudícím vzduchem za jízdy a tepelně izovolaná být moc nemůže protože by se v létě upekla, protože nemá ani větrák jako MIEV.
Suhlasím , že při rychlodobíjení cca 4x takovým výkonem, než při jízdě a stojícím vozidle se trochu ohřeje tak už bude ztrátový výkon kolem 1 kW.
Taky po třetím rychlodobjení jsem měl k dizpozici plný výkon i při 25% vybítí a auto jelo jak střela. Při průjezdu Jelení Gorou, na semaforech místní mladina nechápala o co jde. Vubec v Poslku elektrické citigo neznají, na nabíječce mysleli že to má i spalovák.

foto po nabití v poznaní na 92% a usporné jízdě po poloprázném městě, je vidět že ve městě to asi 360 Km dá co je uvedeno v COC listu
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » pát 13. bře 2020 12:13:46

Ani ja takú nepoznám, len ide o to o koľko sa je schopná zohriať pri bežnej ustálenej jazde. Netreba zabudnúť na prirodzené chladenie lebo celá zostava ploche cca 1,5 m2 je na spodu vozodla a je obtekaná vzduchom. Veľmi som bol prekvapený keď som to spočítal, vyšlo to pre LG Chem e63 v e-up, že pri ustálenej jazde po rovine, len slabý vietor, rýchlosť cca 70 km/h sa generuje v celej baterii tepelný vykon 26,4 W (pre 70 km/h výkon dodávaný bateriou 7 kW a prúd pre napätie baterie 380 V je 18,4 A; Ri baterie 77,4 mohm).
Ale už sa k tomu nebudem vyjadrovať až kým neurobí verifikáciu meraním.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 13. bře 2020 12:29:09

Cesta Jablonec-Poznaň a zpět

Jel jsem krátkou trasou, přes hraniční přechod Harrachov přejezd sedla 905m 4st. trvale pršelo, cestou tam 100 Km stěrače non stop, topení na 18 st. vyhřívaní sedačky, rádio, nabíjel jsem obilní telefon, hlavní světla na 60% trasy. V posklu už bylo lépě 12 st. topení asi netopilo, v Poznaní dokonce 15 st. jasno v autě to bylo na klimu,ale nezapínal jsem ji jen jsem si odložil. Cesta zpět opět posledních 100 Km teplota 5 st. mírně pršelo, topení na 20 st. a sedačka (už jsem měl jistotu že dojedu)


Jinak jsem jel na jistotu nabíjel jsem více než bylo třeba a to už je časová ztráta, bylo by lepší nabíjet jen do 60% a častěji, ale chtěl jsem jet po nabíječkách zdrarma a mezi Lubinem a Poznaní je to skoro 170 Km bez jediné nabíječky ani placené (greenway) a ještě k tomu 100 Km po dálnici, tak si to riskujte nabíjet jen na 70% nabil jsem alespoň na 84%. Cestou pět jsem nabil na 92% protože když by byla obsazená nabíječka v Lubinu, musel bych jet na GW Legnica o 30 Km dál a to máme už 200 Km bez nabíjení s trasou 125 Km po dálnici.

Spotřebuz uvádím jako celkový průměr. Km od posledního nabíjení

popis:
1) 5hodin ráno 100% výjezd za Jablonce směr Harrachov nabito na 100% auto vytopeno z wall baxu
2)Legnica GW tohle nabíjení nebylo třeba,ale chtěl jsem otestovat aplikaci abych věděl že mě funguje účet, měl jsem možnost se ještě vrát zpět.
ujeto 121Km Dojezd 176 Km baterie 55% spotřeba 10,9 kWh/100 Km nabíjecí výkon při 55% byl 22,3 kW za 16 minut nabito 5,49 kWh cena 12 PLN
3)Lubin u nemocnice
ujeto 28 Km DOjezd 136 Km baterie 56% potřeba 11,8 kWh/100 Km (dálnice 120 Km/hod) nabíjecí výkon při 56% byl 22,6 kW za 35 minut nabito 9,84 kWh nabito před delší trasou na 84%
4)Poznaň LIDL
ujeto 165 Km Dojezd 63 Km baterie 20% Spotřeba 12 kW/100 Km průměrný nabíjcí výkon 30 kW mezi 20-56% (stojan ABB neukazuje okamžitý výkon)
nabil jsem celkem 25 kWh za 1 hodinu na DC a 0,5 hod na AC (pustil jsem Polského kolegu s Outladerem PHEV na DC jemu to na dojezd 40Km ukazovalo na chedemu 60 minut) nabito na cca 92% a dojezd 333 Km :-).
5)Lubin u nemocnice
ujeto 162 Km baterie 25% dojezd 70 km spotřba 12,3 kW/100 Km nabíjecí výkon při 28% je 35,4 kW při 82% ještě stále pěkných 12,5 kW Dobito na 89% na 60 minut 22 Kwh
6)V 20:30 hod jsem dorazil do Jablonce po dalších 152 Km baterie 27% dojezd 65 Km spotřeba za celou trasu 12,3 kW/100 Km do rána dobito na 100% na AC 27,5 kWh.

celkem ujeto 629 Km
Doba jízdy 10 hodin a 46 minut
Doba nabíjení 3 hod a 21 minut
nabito celkem 90 kWhodin spotřeba včetně ztrát při nabíjení na AC i DC nabíječkách je 14,3 KWhod
stále mě to 12 PLN + 60 Kč doma v nočmín proudu, dvě kafe, dvě housky, dvě jablka, termostku čaje, Pizzu z Lidlu atd :-)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » pát 13. bře 2020 16:19:41

Baterie u IONIQa se mi běžnou jízdou ohřeje cca 1°C/10km a nabíjením na DC cca 1°C/1min při cca 45 kW.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pát 13. bře 2020 21:18:43

Tady je graf ohřívání baterie v podobných teplotách jaké panují v těchto dnech u Soulu. Samozřejmě v letních měsících s teplotou kolem 30°C se po 100km jízdy na dálnici a následném nabíjení na nabíječce 50 kW zapne při teplotě baterií chlazení 40°C. Příkonem 3-6 kW by se to moc neohřálo, jak jsem již psal.

Obrázek
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Palo47 » pát 13. bře 2020 21:45:15

Vidím, že sme si pravdepodobne nerozumeli.
Tepelná energia 3 kWh (alebo inak 2500 kcal) nie je nič čo sa týka výkonu/ spotreby motora alebo batérie. 3kWh je odhad množstva tepelnej energie vytvorenej topnými odporovými prvkami umiestnenými medzi článkami batérie, ktoré by zohriali batériový pack e-up o váhe 250 kg o 12 deg C. Ak by sa batéria mala zohriať o 12 deg C za 10 min, tak by odporové články museli mať výkon 17 kW, čo je asi nereálne. Ak by zohrievali 30 min, tak by výkon odporových článkov stačil 5,7 kW čo je už zrovnateľné s jednotkou vyhrievania interiéru. Ide len o "nástrel" lebo špecifické teplo batériového packu som len nahrubo odhadol.
Podrobne zdokumentované DC nabijanie v Souleje veľmi cenné. Zodpovedá všeobecne známym faktom a umožnuje užitočné závery Plný nabíjací výkon začína výrazne klesať pri 75% nabití kedy je ohriatie len cca 7 deg C. Potom ak je ukončené nabijanie pri 75 %, tak je možné nabíjať až do teploty okolia 27 deg C bez potreby chladenia.
Keď predpokladáme, že boli použité zhodné články ako e-up, tak pri teplote okolia 30 deg C by mohol u e-up fungovať plný nabíjací výkon 40 kW.
Ak predpokladáme, že zohrievanie pri nabíjaní a vybíjanie je veľmi podobné, tak pri 70 km/h (výkon z batérie 7 kW) bude ohriatie jazdou vyrazne menšie ako 1 deg C (1 deg C ak by batéria mala zospodu tepelnú izoláciu.
Naposledy upravil(a) Palo47 dne pát 13. bře 2020 22:05:46, celkem upraveno 1 x.
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod JosefIV » pát 13. bře 2020 21:54:23

Citigo e IV:
vzpomínám jak jste psal, když jsem jel z Prahy do Lipska a zpět (cca 500km) Egolfem, že je to jen pro otrlé povahy a Vy pak jedete 629 km do Poznaně a zpět ecígem, tak vítejte mezi otrlé :).
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pát 13. bře 2020 22:03:36

Koupit si Citigo-e na cestování po Evropě, to chce holt kuráž pořádnýho chlapa.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod JosefIV » pát 13. bře 2020 22:21:26

Určitě to není auto na eurotripy, ale musím říci, že i delší jízda ecitigem je v pohodě. Já osobně bych raději jel např. do Brna ecitigem než octavií 1,6 TDI, která je tak příšerně hlučná...
MKM
Příspěvky: 104
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod MKM » sob 14. bře 2020 8:03:12

Mám půjčené Citigo-e od středy a dovedu si představit vyrazit i někam dál. Jede se poměrně pohodlně a to delší nabíjení na výletě se dá přežít.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » sob 14. bře 2020 15:24:25

Tak jsem si dnes půjčil na chvíli VW eUP. Nechápu jak se dá jezdit s Citigo-e na 11,8 po Polsku, když já jsem byl rád, že jsem jezdil úsporně po Praze v 8°C (topení 22°C) za 11,3 :) Jedná se o auta greengo, tedy nová, nicméně se starou baterií, při stavu baterie 95% na začátku jízdy na mě svítil dojezd 82 km, no dobrý....
Přílohy
20200314_135207.png
Audi Q4 Sportback e-tron 50
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » sob 14. bře 2020 16:33:17

..no jo Josefe,jen ze u dospeleho Citogo iV sviti po nabiti na 98% dojezd 250 :D
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » sob 14. bře 2020 20:15:20

[quote="Josef"]Tady je graf ohřívání baterie v podobných teplotách jaké panují v těchto dnech u Soulu. Samozřejmě v letních měsících s teplotou kolem 30°C se po 100km jízdy na dálnici a následném nabíjení na nabíječce 50 kW zapne při teplotě baterií chlazení 40°C. Příkonem 3-6 kW by se to moc neohřálo, jak jsem již psal.

V grafu uvádíte "Batt_inletT", což je teplota vzduchu přicházejícího z kabiny k baterii. Dejte do grafu průměrnou teplotu baterie "Batt_AVG_T", nebo teplotu "Batt_MaxT".
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » sob 14. bře 2020 20:51:22

Josef píše:Tak jsem si dnes půjčil na chvíli VW eUP. Nechápu jak se dá jezdit s Citigo-e na 11,8 po Polsku, když já jsem byl rád, že jsem jezdil úsporně po Praze v 8°C (topení 22°C) za 11,3 :) Jedná se o auta greengo, tedy nová, nicméně se starou baterií, při stavu baterie 95% na začátku jízdy na mě svítil dojezd 82 km, no dobrý....


Není problém s tím na dálky jezdit kolem 12 kWh/100 Km , navíc jsem moc pomalu nejel, cesta byla samá obec, 450 Km okresky a obce, trasu jsem udělal ještě o 30 minut rychleji než uváděla navigace a ta je občas docela ostrá.
Možná to nevíte ,ale mám zkušenosti 4 roky z elektromobilu i hybridu stačí pořádně využívat setrvačnosti plachtit , hlavně nebrzdit a co nejméně rekuperovat pokud to jde a je to bezpečné. Dá se to naučit .

Na dálky jsem si citigo rozhodně nekupoval, ale potřeboval jsem jet pro náhradní díly na moje KIA Niro PHEV, které jsem trochu odřel a tím pádem jsem měl dvě možnosti, jet citigem, nebo si půjčit benzínový manuál, raději jsem jel tím citigem, nakonec jsem to jel skoro za stejnou dobu.
630 KM na otočku 2 hodiny na místě a zpět je na celej den v jakým koliv autě.

Měl jste viděl vyraz toho obchodníka, když sem si u něl koupil nárazník na Niro kompletní i se spojlerem a pak jsem ho začal soukat do Citiga.

Možná když bych jel e-tronem, i-pace, nebo EQC, tak bych to jel podobně, protože 100 kW nabíječky na této trase nejsou.
Starší Ioniq by na to byl ideální ten by to asi ujel nejrychleji z aut do 900 tis.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » sob 14. bře 2020 21:20:41

IONIQem byh to jel cca o hodinu méně, diky rychlejšímu nabíjení. Spotřebu bych snad měl podobnou.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » sob 14. bře 2020 21:29:11

Lama píše:IONIQem byh to jel cca o hodinu méně, diky rychlejšímu nabíjení. Spotřebu bych snad měl podobnou.


S ioniqem by ses ani netihl vyčůrat a dojít si pro kávu k benzince, protože v Lubinu je nabíječka u Nemocnice asi kilometr od nejbližších káváren, nebo benzinek. Vůbec v Poslku to je hustý dálníce 100 Km bez jediný benzínky jen takový ty obyč WC. To se citigem to je pohodička víš že na to máš hodinu si můžeš dát i rybu k obědu.
vendys
Příspěvky: 33
Registrován: pon 30. říj 2017 13:26:24

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod vendys » ned 26. dub 2020 8:50:50

Jako čekal jsem to rychlonabíjení opravdu rychlejší než má teď aktuelně Citigo-e IV. Pro info jsem vyfotil druhou fotku na dobíjecím stojanu hned vedle VW e-Golf pro porovnání. E-Golf se dobíjí fakt o polovinu rychleji, tak to jsem od Škodovky nečekal. Jako koupit si auto , jet Olomouc-Praha a stát na rychlodobíječce dvě hodiny tak to je masakr. Zajímalo by mě jak to má e-Up. Já odjížděl s baterkou dobitou na 100% a Citigo tam ještě stálo a dobíjelo.
20200425_224024.jpg

20200426_083936.jpg
Volkswagen e-Golf 2018 prvních 40.000 km a jedeme dále.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » ned 26. dub 2020 9:37:53

je to dano i typem baterii,nicmene deklarovanou rychlost nabijeni to nesplnuje,o tom zadna...samo je to castecne i dano mimo jine venkovni teplotou ,proto cekam az budou teploty pres 20,pokud to bude stale tak vlacne,asi budu reklamovat...

z druhe strany podle me je to ciste SW zalezitost,auta maji prvni vydani sw ktery bude z opatrnosti a sberu dat trochu uskrceny..uvidime...
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » úte 28. dub 2020 16:17:35

Teď je teplota optimální, baterka bude mít určitě o něco víc. Vyšší venkovní teplota už to asi moc nezachrání, spíš naopak, v létě to bude ještě tragičtější, protože to nepůjde nijak chladit.