C-zero doplneni topeni

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » úte 22. říj 2019 21:37:08

dracekvo píše:Náhodou jsem se dostal do garáže. Tak jsem si vzpoměl na tu hadici.


Perfektní, moc díky, takže nějakých 17/23....
Zkusím sehnat podobnou do zásoby...
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » úte 29. říj 2019 11:29:50

Možná hloupá otázka: Když vypustím kapalinu z okruhu topení, abych zapojil předehřev (nebo bufíka, nebo to jo jedno co), musí se to někde po opětovném napuštění ručně odvzdušňovat? Třeba právě radiátor topení, který má oba přívpdy zespoda, jak se dostane vzduch odtamtud pryč?
nebo to silou protlačí čerpadlo a odvzušní se v nádobce? :?:
Citroën C-Zero 2012
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod garmont » úte 29. říj 2019 13:35:56

A mě by k tomu zajímalo co je tam vlastně za kapalinu - případně jakou tam dolít?
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod dracekvo » úte 29. říj 2019 14:36:01

Ke kapalině jsem psal něco tady:
viewtopic.php?f=9&t=52&start=40#p4809


Já sem nic neodvzdušňoval. Bublinky vytlačilo samo čerpadlo. Ale nevím jestli je to správný postup. Chtělo by se kouknout do servisního manuálu.
Naposledy upravil(a) dracekvo dne úte 29. říj 2019 14:36:58, celkem upraveno 1 x.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
C-zero
Příspěvky: 139
Registrován: stř 08. srp 2018 11:47:33
Bydliště: Kravaře

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod C-zero » úte 29. říj 2019 14:36:32

Žádnou vědu bych v tom neviděl.Určitě to bude stejné jako u spalováku, voda a nemrznoucí kapalina... Odvzdušnění potrubí vyřeší čerpadlo..
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod garmont » stř 06. lis 2019 10:08:32

JanO tak co už jsi to namontoval?
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » stř 06. lis 2019 11:34:16

garmont píše:JanO tak co už jsi to namontoval?

Mám, dělaj jsem na tom od pátku do neděle, funguje skvěle, připravuju fotky a popis, kdyby se chtěl někdo inspirovat... ale časově to nějak nestíhám, zatím... fotek mám dost, nevím zda dávat sem, nebo do nějaké galerie mimo poslat odkaz...
Citroën C-Zero 2012
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod garmont » stř 06. lis 2019 12:10:32

Super za fotky a zkušenosti budu rád - plánuju to udělat stejně jako ty.. Jak dlouho trvá než se to ohřeje a čím jsi to nakonec izoloval? Díkes
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod dracekvo » čtv 07. lis 2019 8:25:29

Takže jsi s tím elektropředehřevem spokojený?
Změnil se ti nějak zásadně dojezd teď při chladném počasí?

Já si to nemůžu vynachválit. V tomto počasí používám bufík jen na vyhřátí interiéru, pak přepínám na el. topení a jen teplotu udržuju.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » čtv 14. lis 2019 23:04:54

Takže konečně se zpožděním slíbený popis. Rozhodl jsem se to dát i fotkami se, kdyžtak rozdělím na víc příspěvků....

Nesehnal jsem zrovna vysoké nájezdy, aby byl zároveň tak nějak skladné a ne vyložené drahé. Tyto zvednou auto cca o 22cm, ale už to stačí, aby se pod ním dalo pracovat. dal se i dobře akumulátorkou odšoubovat přednáí sdíl spodního krytu, pod kterým je i původní topení...
na nájezdech.jpeg

Před montáží samotného předehřevu jsem ale začal zaizolováním stávajícíhio topení a hadic...
K tomu bylo potřeba okruh komplet vypustit a původní topení vytáhnout.
originál topení.jpg

Vypouštěl jsem rozpojením hadice přímo u topení
vypouštění kapaliny.jpg

Cvíli trvalo, než hadice povolily,ale po chvíli silného kroucení a tahání to šlo... kapalina mě překvapila, jak je hodně tmavá, kromě pár kapek se podařio odchytit do kyblíku.... ještě doporučení, po odpojení obou hadic jsem jednu sklopil do kyblíku a tou druhou vyfoukal ještě slučné množství s okruhu...
kapalina.jpeg

Nakonec se podařilo a originál topení mohlo jít ven...
vymontované topení.jpg

Přeměřeno, nátrubky na topení jsou na hadici vnitřního průměr 16mm... (taková mi tam zkušebně pasovala nová koupená)
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » čtv 14. lis 2019 23:20:40

Zezhora jsem pro topení vytvořil takovou boudičku z 20mm desky ekomirelonu s fólií... to se topení ještě úplně nedotýká...
izolace na podvozku.jpg

Složitější to bylo s hadicemi. Nedalo se k nim dostat jen zezhora a zespoda, musel dolů i plastový kryt v podběhu levého kola a kvůli tomu i kryt předního denního/mlhového světla. To se hrozně blbě oddělávalo, jsou tam takové rozpínací "hmoždinky" a v nich platiové šroubky, půlka se mi jich samozřejmě protočila, nebo se zničil závit.... no a taky jsem zjist, jak už se tady psalo, že dost reziví sdrřáky denního svícení. Na jaře si komplet vymontuju, obrousím a nabarvím znovu... místo těch "čudlíků", co se jimi přidělává kryt světla (ty co můžu chtít oddělávat častěji), jsem nasázel nýtovací matice M5 a pozink šroubky... s krátkým šroubovákem se teď kryt sundává úplně sám a za pár minut...
držák světel.jpg

Na hadice jsem navlíkal doporučený Armacell HT, 13/22 nebo 13/28 (podle složitosti hadice, ohybů na ni....)
Všechny jsem odmontoval, vytáhnul z auta, navlíknul na bambusovou tyčku, aby byly tak nějak rovné, natáhnul Armacell a vytáhnul tyčku... hadice se vytvarovala zpátky i s izolací, krásně na ni sedí a nemusím nic oblepovat nebo omotávat....
místo nádobky.jpg

izolace hadic.jpg
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » čtv 14. lis 2019 23:40:07

Při spojování zaiziolovaných hadic zpět jsem už i mezi výstup z originál topení a vstup do kabinového radiátoru vložil 230V předehřev...
Koupená 16mm hadice mi bohužel aby byla k ničemu v úseku předehřev-radiátor, protože vstupní trubičky do radiátoru jsou jen 14mm .... tedy ta hadice od topení do radiátoru se postupně zužuje... musel jsem tedy použít a rozříznout ji a udělat z ní takovou krátkou spojku. Na předejhřev, co má trubky 18mm jsem ji nastěstí s trochou násilí taky nacpal... vyfotil jsem v ruce, pro lepší představu o velikosti - tohle je zrovna 2kW model a musí být nainstalovaný svisle, výstupem (co je na něm ten kus hadice) přímo nahoru...
LF Bros.jpg

Předehřev visel sice obstojně i pouze na hadicích, ale v jeho vidídí pozici jsem ho raději pojistil vyrobeným držákem z DIN lišty... na topení takový držák je, takže bylo k čemu přidělat.
upevnění předehřevu.jpg

Předehřev jsem taky zaizoloval - mezi dvěma kusy rozříznutého Armaflexu HT 28/19.
Stejně jsem obalil i zpět namontované originál topení a ovázal drátem. Chtěl jsem nejdřív použít vázací pásky, ale ty by mohly čaem prasknout... zahradní vázací drát v plastu vydrží déle a o vzhled nejde, bude to pod krytem podvozku... Hlavně jsem si řekl že když izolace, tak pořádná...
zaizolované topení.jpg

Spodní stranu předehřevu jsem pak taky překryl izolací a nejexponovanější spodní část omotal nekolika vrstvami hliníkové izolační pásky... dole to nijak nevyčnívá pod ostatní prvky na podvozku, tedy nikde bych to neměl urazit...

Pozn: vlevo vedle předehřevu na poslední fotce je vidět kus z původní haice topení - použil jsem ho k prodloužení trrubičky na kondanzát z klimatizace - jinak by mi to kapalo přímo na blok předehřevu a zatékalo do izolace... ta odpadní trubučka je hned vedle dole u vstupů do radiátoru...
Ne celkově mi s orientací v těch hadicích dost napověděl ten plánek, co je tady v diskuzi...
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » čtv 14. lis 2019 23:58:55

Nejméně pohodlná práce pod autem byla hotová. Ještě nemám zaizilované originál oběhové čerpadlo, k tomu se nedalo dobře dostat, musel bych sundat kolo.. snad později. A nádobku, tak zatím řeším, zestli oblepit ekomirelonem (jako u topení), nebo udělat nějaký návlek (jako tlustá ponožka, něco takového).
Dál bylo potřeba sestavit bezpečnou spojovací krabici na 230V....
Přívod do auta jsem vyřešil originál DEFA sadou, kde je vnitřní armovaná část i venkovní 5m přívodní šňůra...
Zásuvka pěkně sedla do díry v nárazníku pod značkou, kabel jde dál kolem klaksonu do porostoru pod kapotou... konec vnitřního DEFA kabelu jsou uříznul a na jednotlivé kabely nalisoval dutinky 1.5mm2 ...
DEFA.jpg

Použil jsem IP56 krytou venkovní krabici a osadil průchodky....
kabeláž 230V.jpg

Pro pospojování mám WAGO svorky s páčkami - ty jsou vhodné i pro pružné vodiče zakončené nalisovanými dutinkami...
Pod spojkami je na dně krabice Jablotron relé ovládané 12V spínající 230V/16A. Aby v krabici nelítalo, upevnil jsem ho ke stěně kouskem DIN lišty...
krabice 230V.jpg

Celá zkompletovaná krabice se pak vešla mezi světlomet a kanál pro vstup vzduchu do kabiny...
Vstup do krabice je DEFA kabel, výstupy jsou kus kabelu se zásuvkou na konci (při připojení předehřevu, abych nemusel stříhat vidlici) a kabel ke zdroji pro větrák.... nakonec tam pak jde plus 12V na spínání relé a kostra
krabice 230V umístění.jpg
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » pát 15. lis 2019 0:08:43

V sevisu jsem se poradil, jaký výjkon tak mají větráky v podobných autech (malé Citroeny) a prý 150-250W podle modelu...
Takže jsem objednal 250W zdroj pro LED osvětlení, aktivně chlazený větráčem.
Na vstupy a výstupy jsem raději použil nalisovaná očka, než to dávat jejn normálně pod šrobky... přeci je na vstupu je 230V, tak aby to nevylítlo...
12V zdroj.jpg

Přemýšlel jsejm kam s nám, až jsem našel slušné místo na dnohama řidiče, nad konzolou řízení... tam jsem ho přidělal páskama k izolačnímu obložení, aby tam neposkakoval...
12V zdroj umístění.jpg

Přepojení větráku jsem už měl odzkoušené a připravené.... protože kvůli PWM musím přepínat jak plus, tak kostru, použil jsem 2 relé vedle sebe...
Přívod ze zdroje nejdřív přepne relé na svou stranu a pak začne napájet regulátor a větrák...
kabely k větráku.jpg

regulátor se naopak vešel dobře pod kryty středového panelu hned u podlahy...
PWM regulátor umístění.jpg

Ovladač regulátoru jsem vyvedl do prázdné záslepky vedle konektoru USB (iMiev tam má spínač vyhřívání sedadla spolujezdce)
regulátor-ovladač.jpg
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » pát 15. lis 2019 0:34:21

Na výstupo zdroje jsem dal ještě 12V kontrolku a tu umístil do plastu u levého trojúhelníkového skla - je pěkně vidět z okna domu, že už se sepnulo topení, pro kontrolu... (vedle je ještě vidět průchodka pro kabel k telefonu...) - tedy rozvrtlal jsem jen ten jeden malý kousek plastu, nic do hlavní palubky...
signálka.jpg


Spínání toho celého zajišťuje týdenní programátor na 12V umístěný v přihrádce spolujezdce.
Myslím že ma násobně lepší ovládání a možností programování než třeba základní hodinky od Webasta, ale není to nic pekného, abych ho přišrouboval viditelně ven na desku.... je to jediný rozumný typ, co jde v několika variantách sehnat... ani v té přihrádce nic krásného, zkusím pak nějak zakrytovat ty kabely.... má to ale i výhodu, mám v prihrádce dodělané osvětlení, tak na ovládání můžu vidět i za tmy... (ty spínačky nejsou podsvětlené)...
spínací hodinky.jpg


Trochu mě potrápily se zapojením.Dle popisu měly mit vstup +-12V a spínací relé... jenže to byla nakonec jiná verze, která měla kontakty uvnitř průchozí, tedy zase vylézalo spínaných +-12V, jenže bohužel zrovna relé je jen na jednom drátu a to na mínusu.... ja mšl přivedený na spínání plus, tak jsem ještě musel dokoupit jedno relé a otočit přes něj spínací logiku... hodinky jsou napájení ttrvale z baterky (použil jsem kabel, co jsem si táhnul do kufru k dodělávané autozásuvce, který jistím přídavou pojistkolu 15A hned u baterky...)

Takže ráno před vyjetím v klidu půl hodiny běží topení a větrák a auto je pak řádně vyhřáté.... zkoušel jsem, když bylo venku cca 8st., hned za pár minut začíná foukat vlažný vzduch a za dalších pár teplý... a z baterky si bere energii jen jedno relé a spínačky, větrák jede na venkovních 230V, tedy nevybije to baterku, jak by se mohlo stát u klasického bufíku se spínáním ventilátoru...

Takže tím je vyřešeno nastupování do auta - neleze se do vymrzlého, nebudou zamrzlí skla, nabudou se zamlžovat (po té půl hodině běhu jsou skla docela teplá, přední dvojnásob, když to na něj přímo fouká...)
Originál topení jsem pak dal na nejnižší stupeň, kdy už topí a za jízdy to udržuje v kabině něco nad 15st. (venku byly 2). Po takto ujetých 40km jsem měl ještě dílek nad polovionu baterky. Když bylo ale originál topení naplno, tak v autě bylo sice teplíčko jako v normálním benzíňáku, ale po ujetí 60km auto hlásilo poslední 2 dílky a ukazatel začal blikat... takže originál topení, i když je tam předehřev a je zaizolované, dokáže baterku pořádně potrápit...
Tohle by řešil jedině klasický bufík a nechat ho puštěný celou jízdu, ale to by bylo zase na denní dolívání paliva a cenově mnohem nákladnejší (pořízení i provoz)...


Takže to je zatím asi vše, v případě zájmu nafotím další detaily, až se auto vrátí v pondělí ze servisu...
Citroën C-Zero 2012
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod dracekvo » pát 15. lis 2019 8:07:15

Pěkný.

Jen bych se přimlouval pro použítí pojistky na vstupu tak i výstupu zdroje.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » pát 15. lis 2019 8:14:54

dracekvo píše:Pěkný.

Jen bych se přimlouval pro použítí pojistky na vstupu tak i výstupu zdroje.


Na výstupu jsem taky uvažoval, na silový výstup to můžu dát, ale ten vínekd jsem už doma pojistkové pouzdro neměl.... začlením do kabelu při nejbližší příležitosti, k tomu se dostanu snadno před příchodm k relé... on ten spínanej zdroj má alespoň nějaké elektronické jištění proti přetížení už v sobě.
Na vstupu, to bych mohl zařadit ještě přímo v rozváděcí 230V krabičce, ale před topením tam taky pojistku nemám a ani se s tím standardně nepočítá, když to topení má vidlici 230V, při závadě by to vyrazilo 16A jistič co mám na venkovní nabíjecí skříňku před domem....
Citroën C-Zero 2012
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod dracekvo » pát 15. lis 2019 9:36:29

No no 16A jističem se jistí přívod, ale zařízení by mělo mít ještě svojí pracovní pojistku. Není jistota, že v případě závady dojde k vyhození 16A jističe bez toho, aby ve zdroji něco nezahořelo.
Je možné, že zdroj má nějakou pojistku na vstupu už v sobě. To by se chtělo do něj podívat. Potom by to samozřejmě bylo zbytečné tam dávat další. Na výstup bych určitě dal něco typu autopojistka na kabel.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod JanO » pát 15. lis 2019 10:07:20

dracekvo píše:No no 16A jističem se jistí přívod, ale zařízení by mělo mít ještě svojí pracovní pojistku. Není jistota, že v případě závady dojde k vyhození 16A jističe bez toho, aby ve zdroji něco nezahořelo.
Je možné, že zdroj má nějakou pojistku na vstupu už v sobě. To by se chtělo do něj podívat. Potom by to samozřejmě bylo zbytečné tam dávat další. Na výstup bych určitě dal něco typu autopojistka na kabel.


Zdroj je dle dokumentace jištěn na vstupu sám interně, pokud se instaluje do domu jako zdroj pro LED, nemusí mít vlastní jištění, pouze společný domovní jistič pro světelný okruh - chová se jako běžný spotřebič.
Na 12V dát autopojitku na kabelu, to ano, to určitě doplním, mám stejnou na doplněném přímím výstupu od baterky... stejně chci paralelně k časovači doplnit ještě DO s klíčenkou pro snadní zapnutí mimo naprogramovaný čas, tak to budu mít rozdělané a doplním při jednom...
https://www.zabezpecovaci-zarizeni.cz/b ... Bw1875B%5D
Citroën C-Zero 2012
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: C-zero doplneni topeni

Příspěvekod dracekvo » pát 15. lis 2019 10:35:41

S tím DO jsem to říkal od začátku, že by bylo vhodné :D

A co zkušenosti z provozu? Ráno už bejvá chladno.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)