Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Moderátor: Josef

dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » stř 05. pro 2018 15:45:11

Aha, tak to nic moc.
Sice chápu, že je to tak více multiplatformní, ale v dnešní době chytré elektroniky a elektromobility poněkud zpátečnické.
Už jen to mít přehled aktuálního nabíjení přímo na zamykací obrazovce by bylo super, přihlašování otiskem prstu. Dělat vše přes prohlížeč je strašně neohrabaný. Nehledě na možnost aktivovat nabíjení načtením QR kódu. No bylo by toho hodně co by šlo s apkou dělat.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod petr.balas » stř 05. pro 2018 17:32:42

No zrovna QR kód u evmapa funguje dobře - načtu QR kód, otevře se mi webová stránka evmapa se správnou stanicí a pokud mám uložené heslo, tak už jen klepnu na odemčení správného kabelu.

Co funguje blbě je hledání nejbližší nabíječky - to je strašně neohrabané. Pokud vím město tak hledat přes google: evmapa + mésno/město.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » stř 05. pro 2018 17:53:52

No jo, ale pořád je to škrabání levou rukou za pravým uchem.
Už jen těch úkonů.
Musím zapnout aplikaci na čtení QR, načíst kód, kliknout, v jiné aplikaci se mi otevře komplet webová stránka co žere nevím kolik dat a pokud zrovna nemám 4g, tak načtení chvilku trvá, pak se ještě obtěžovat s příhlášením (v aplikacích kde se jedná o peníze zásadně login neukládám), atd...

Pokud to srovnám s aplikací v bance. Vemu telefon, zapnu apku, položím prst na snímač, kliknu na vyfotit QR kod, vyfotím kód, zmáčknu odeslat. Nazdar hotovo. Nemluvě o rychlosti aplikace vs. webové rozhraní a spotřebě dat.

A další věci co lze s aplikací dokázat, třeba přímé upozorňování notifikacema, widget na ploše nebo zamykací obrazovce, zobrazení nejbližších nabíjecích stanic, tak jako to má pump droid. Plánování trasy, nastavím si svůj dojezd auta, zadám odkud kam a aplikace mi ukáže kde nejlíp tankovat a rovnou vynechá offline stanice, případně při cestě zobrazí upozornění, že stanice ke které jedu spadla do offline, nebo jí někdo obsadil.

Takto bych ještě mohl myslím pokračovat na další půl stránky. Vždyť aplikaci má už kdejaká blbost a projekt určený pro vozy a zařízení v hodnotě několik stovek tisíc nemá ani jednu? :)

A další věc třeba v prípadě nefunkčnosti internetu může klidně aplikace aktivovat nabíječku formou zaslání sms.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » stř 05. pro 2018 18:30:42

Já to v evmapách používám jinak. Otevřu web stránku, kliknu na bod v mapě, kde jsou nabíječky, kliknu na tlačítko nabíjet a je to. Navíc mám čip ČEZ, který lze propojit s evmapa a pak jenom zastrčím kabel a přiložím čip na čtečku nabíječky.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod petr.balas » stř 05. pro 2018 18:36:25

QR zas takový opruz není - 1) ťuknu na QR aplikaci 2) namířím na QR - sejme, samo otevře web, nic ťukat nemusím 3) ťuknu na odemčení správného kabelu, to jsou 3 kroky

Stránka je malá, spotřeba dat nula nula nic a obvykle tam je i WiFi pro tyto případy. Jako záloha je zavolat na číslo kabelu stojanu a dnes ještě zadat PIN. Složitější než z aplikace ale zas to funguje i ze staré Nokie. Ale to jsem snad nikdy nepotřeboval.

Ad uložení hesla - jede to na předplacený kredit, takže přinejhorším přijdu o kredit, to zas není tolik peněz.

Pokud vám otevřenu stránku nabíječky u evmapa, tak jedním ťuknutím spustím svoji preferovanou navigaci k ní.

Notifikace o spuštění / ukončení nabíjení přijdou mailem a/nebo SMSkou, víc nepotřebuju.

Jediné co mi chybí je snadné nalezení nejbližší nabíječky.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » stř 05. pro 2018 20:27:33

Rychlonabíječek není zase tolik, takže je znám z hlavy a vím, které jsou koho. Alespoň všude mimo Prahu. Evmapu používám tím nejprimitivnějším způsobem, zavolám na telefonní číslo na ní uvedené. A to je vše, mohu nabíjet.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
andy_xx
Příspěvky: 40
Registrován: pát 31. srp 2018 11:16:11

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod andy_xx » úte 15. led 2019 19:59:49

platíte čez paušál měsíčně nebo bývá vyúčtování půlročně?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » úte 15. led 2019 20:18:29

Já čip při trojnásobném zdražení vrátil, nevyužiju ho.
Pomalu nabíjím kdekoliv, všude je zásuvka, mám kvůli cestování obvyklé redukce a kabely. Hodně situaci v MS kraji v pomalém nabíjení změnil projekt Krajské nabíječky https://www.krajskenabijecky.cz/moravskoslezsky-kraj, letos se rozroste o minimálně dalších 9.
Pokud testuji auta, je čip součástí testu.
Pokud vyrážím někam dál na pár dní, půjčím si čip od kolegů nebo jedu po soukromých z evmapa.cz, protože je tam ČEZ ani nemá nebo donedávna dlouho neměl (Valmez, Karviná, Olomouc, Uherské Hradiště, Vyškov, Mohelnice, Svitavy, Moravská Třebová, Šumperk, Vysoké Mýto....).
Pokud potřebuji doma v Ostravě jó rychlonabíjet, je tu zdarma Lidl. Od března 2019 bude i Globus (jako v Opavě), od února 2019 na běžné platební karty sousední Hlučín.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » úte 15. led 2019 22:04:14

andy_xx píše:platíte čez paušál měsíčně nebo bývá vyúčtování půlročně?


Platí se půlročně.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » sob 28. zář 2019 15:55:31

Zdravím, dotaz laika zní takto :
- mám malou FVE 5,4kW s třífázovým měničem, tedy aktuální výkon se dělí 3, kdy do každé fáze v domě jde 1/3 výkonu z FVE
- když si pořídím nějaký hybrid (Mitsubishi Outlander PHEV) , kde je nabíječka na 220 V , tak budu v podstatě využívat jen tu jednu 1/3 výkonu FVE a přebytky z ostatních dvou se budou vracet do sítě nevyužité,
- nezná někdo řešení, abych mohl nabíjet z 3fázové zásuvky a tak využil lépe potenciál FVE
- našel jsem kabel EV EVSE Type 2 (3x16A) EV nabíjecí /castech/ , vhodný pro cca. 50 vozidel , ale outlander tam není,
- způsob nabíjení 1 fáze, nebo 3 fáze jsou dané výrobcem vozidla a nelze s tím nic dělat , asi ,že?
Dobrá rada nad zlato.
Díky Hoki.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » pon 30. zář 2019 7:01:26

Nemusí to být pravda že se výkon z fází dělí 3. Záleží na tom jak máte VFE postavené.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 12:03:59

dracekvo píše:Nemusí to být pravda že se výkon z fází dělí 3. Záleží na tom jak máte VFE postavené.


No právě , v normálním provozu domácnosti je lepší mít výkon FVE rozdělen do tří fází, protože nemám domácí vybavení spotřebiči na jedné fázi, ale tak nějak rozdělené rovnoměrně. Kdybych měl celý výkon směrován do jedné fáze, tak už teprve nevyužiji výkon FVE a většina se vrátí do sítě . Pouze v případě nabíjení auta by to bylo výhodou.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod petr.balas » pon 30. zář 2019 12:28:21

hoki píše:
dracekvo píše:Nemusí to být pravda že se výkon z fází dělí 3. Záleží na tom jak máte VFE postavené.


No právě , v normálním provozu domácnosti je lepší mít výkon FVE rozdělen do tří fází, protože nemám domácí vybavení spotřebiči na jedné fázi, ale tak nějak rozdělené rovnoměrně. Kdybych měl celý výkon směrován do jedné fáze, tak už teprve nevyužiji výkon FVE a většina se vrátí do sítě . Pouze v případě nabíjení auta by to bylo výhodou.

No jsou chytré měniče, které pošlou různý výkon do různých fází podle toho, jaká je kde momentálně spotřeba. Jsou sice dražší, ale s ohledem na ČEZké poměry to považuji skoro za nutnost.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 14:04:40

petr.balas píše:
hoki píše:
dracekvo píše:Nemusí to být pravda že se výkon z fází dělí 3. Záleží na tom jak máte VFE postavené.


No právě , v normálním provozu domácnosti je lepší mít výkon FVE rozdělen do tří fází, protože nemám domácí vybavení spotřebiči na jedné fázi, ale tak nějak rozdělené rovnoměrně. Kdybych měl celý výkon směrován do jedné fáze, tak už teprve nevyužiji výkon FVE a většina se vrátí do sítě . Pouze v případě nabíjení auta by to bylo výhodou.

No jsou chytré měniče, které pošlou různý výkon do různých fází podle toho, jaká je kde momentálně spotřeba. Jsou sice dražší, ale s ohledem na ČEZké poměry to považuji skoro za nutnost.


OK, to bych potřeboval, ale v době kdy mi firma instalovala domovní FVE jsem to nevěděl, ani mi to firma nenabídla (pokud to již měla k dispozici) nyní vyměňovat měnič se mi asi nevyplatí. Ale našel jsem 3 fázové kabely pro nabíjení elektroautomobilů, ale nevím, zda je to možno použít obecně pro všechny s danou zásuvkou Mennekes , nebo jen vozy, které to výslovně umožňují, tj. 400V . Dám dotaz přímo dovozci Mitsubishi Outlander PHEV a bude jasno.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » pon 30. zář 2019 14:29:28

To jaká je nabíječka v autě se nechá dohledat. Tuším že bude nejspíš jednofázová.
A co že to vlastně je za měnič?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod nokia9500 » pon 30. zář 2019 14:38:29

já teda nevím ale Menekes Outlander nenabijete
Přílohy
Screenshot_20190930-143704.jpg
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » pon 30. zář 2019 15:45:32

Nabije. to jsou zásuvky do auta, Type 1 Yazaki a CHAdeMo pro rychlonabíjení. Co je na druhé straně kabelu, co tam vrazíte, je Vaše věc. U Type 1 to může být normální domácí zásuvka (tzv. Schuco), když stejně Outlander s technikou z trojčat Peugeot Ion.... více než 3,6 kW výkonu vzít neumí (což je zásuvka 230V 16A). Přesto si k nim kabel s koncovkou Mennekes pořizujeme od doby, co ČEZ zákeřně vyměnil na všech pomalých stojanech Schuco za Mennekes. Proč zákeřně? Protože logicky byste čekali, že 2 auta nabíjející se z 1 sloupku s 2 Mennekes zásuvkami si vezmou 2x 22 kW výkon. Houby. Leckde zůstal výkon jen 22 kW a dělí se mezi obě zásuvky.

No a kabel s koncovkou CHAdeMO je součástí rychlonabíjecího stojanu rovnou. Protože s výkonem nad 22 kW (má 50) to z důvodu bezpečnosti ani jinak být nemůže.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 17:18:24

Outlander PHEV má v popisu :
- konektor pro standardní nabíjení ???, asi tedy Mennekes
- konektor pro rychlonabíjení ( CHAdeMO)
- doba nabíjení běžná zásuvka AC 230V 5,5 hod.
- doba nabíjení kabel Mennekes , AC 230V 3,5 hod.
Šlo mi primárně o to ,když existuje i kabel Mennekes v 3fázovém provedení 400V, zda ho mohu pro toto nabíjení použít, čímž bych tedy využil lépe výkonu FVE u které mám třífázový měnič.
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod nokia9500 » pon 30. zář 2019 17:57:28

hoki píše:Outlander PHEV má v popisu :
- konektor pro standardní nabíjení ???, asi tedy Mennekes
- konektor pro rychlonabíjení ( CHAdeMO)
- doba nabíjení běžná zásuvka AC 230V 5,5 hod.
- doba nabíjení kabel Mennekes , AC 230V 3,5 hod.
Šlo mi primárně o to ,když existuje i kabel Mennekes v 3fázovém provedení 400V, zda ho mohu pro toto nabíjení použít, čímž bych tedy využil lépe výkonu FVE u které mám třífázový měnič.


@hoki:
co mate doma prosím k dispozici k nabíjení ? kabel je kabel a Menekes je konektor, ten Outlander má Type1 Yazaki jak píše Radovan, ale vy píšete o FVE takže jeho info o stojanu je trochu out of topic
konektor pro standartní nabíjení je to Yazaki (na fotce vlevo)
chcete wallbox s Menekes zásuvkou a kabelem Type2 to Type1 tedy ?
otázka zda ten Outlander umí 3f nabíjet ?
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 20:47:12

nokia9500 píše:
hoki píše:Outlander PHEV má v popisu :
- konektor pro standardní nabíjení ???, asi tedy Mennekes
- konektor pro rychlonabíjení ( CHAdeMO)
- doba nabíjení běžná zásuvka AC 230V 5,5 hod.
- doba nabíjení kabel Mennekes , AC 230V 3,5 hod.
Šlo mi primárně o to ,když existuje i kabel Mennekes v 3fázovém provedení 400V, zda ho mohu pro toto nabíjení použít, čímž bych tedy využil lépe výkonu FVE u které mám třífázový měnič.


@hoki:
co mate doma prosím k dispozici k nabíjení ? kabel je kabel a Menekes je konektor, ten Outlander má Type1 Yazaki jak píše Radovan, ale vy píšete o FVE takže jeho info o stojanu je trochu out of topic
konektor pro standartní nabíjení je to Yazaki (na fotce vlevo)
chcete wallbox s Menekes zásuvkou a kabelem Type2 to Type1 tedy ?
otázka zda ten Outlander umí 3f nabíjet ?


OK, ve specifikaci jsou tyto možnosti:
A -nabíjení v domácnosti ze zásuvky 5,5 hod. (typ zásuvky není uveden) 230V
B - nabíjení v domácnosti kabelem Mennekes 3,5 hod. (není součástí dodávky, přikupuje se za příplatek) 230V
C -rychlonabíjení CHAdeMO, 25 min. (to je případ mimo domácnost) DC
Mě zajímá varianta B, zda mohu použít kabel Mennekes třífázový 400V místo jednofázového 230V, nebo je to dáno výrobcem , že pro daný typ vozu lze použít jen 230V a pro jiné jen 400V .