Využití více fází u nabíjecích stanic

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Využití více fází u nabíjecích stanic

Příspěvekod Josef » ned 02. pro 2018 10:29:47

Dost často se mi stává, že se ke stejné nabíječce připojí další auto a přestože druhá nabíječka je neobsazená. Nechápu proč ty lidi alespoň nepřemýšlí. Pak oba nabíjíme příkonem přesně 3 kW namísto 6 kW, kdyby se dotyčný připojil k neobsazené nabíječce. Hlavně, že to i na nabíječku napíšu, stejně to tam ta lama strčí.



ADMIN: Rozdělené téma z
Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov - viewtopic.php?f=17&t=221
Snad je název srozumitelný
Naposledy upravil(a) Jan Čapek dne sob 15. pro 2018 12:32:18, celkem upraveno 1 x.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 02. pro 2018 18:12:12

Chyba je v CEZ. Kazdy mennekes je trifazovy. To ze oni na kazdy vystup daji stejne faze znamena to ze pokud se pripoji dve auta s palubni jednofazovou nabijeckou k jedne nabijecce tak jedna faze je zatizena dvema nabijeckama a zbyvajici dve faze jsou absolutne nezatizene. To je chyba CEZ. Faze by mely byt prehozene aby se pri zapojeni dvou aut rovnomerne zatizily dve faze.
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 02. pro 2018 18:14:34

Lidi za to nemohou. Vidi stojan 22kw a maji v aute 3-7kw nabijecku. Tak si mysli ze to je ok. Me by take nenapadlo ze cez zapoji ty dva mennekesy identicky a neprehodi faze na druhem vystupu. Skuste jim to takhle vysvetlit snad to pochopi
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Josef » pon 03. pro 2018 8:23:35

Mohou za to i lidé, protože si koupí EV a absolutně tomu nerozumí. Nalepím ceduli na konektor, že nabíjí pouze 3 kW a oni to ignorují a stejně to tam strčí, je jim to fuk a neumí si to ani spočítat, že to nabíjení je stejně rychlé, jako když to strčí doma do zásuvky místo televize.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » pon 03. pro 2018 9:28:00

Ano to mate pravdu. Naposledy jsem koncil nabijeni u lidlu a prijel pan s autem firemnim banka. Strcil si tam AC mennekes koncovku a nadaval jaky je to hrozny ty elektra ze jim je dali v praci. Porad na nabijecce. Rikam mu a proc si tam nestrcite tady do CCS nabijelo by vam to rychle. Vytahl mennekes vzal CCS a skousi to. To je blbost to nejde. Rikam mu tak si tady pod konektorem vyndejte tu gumovou zaslepku. Nojo. Uz to jde. Zacal jsem s prednaskou AC pomalu DC rychle. Jeho hlava to nemohla pochopit. Branil se informacim. Umel asi pocitat ludem jenom hypoteky. Divny svet.
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » pon 03. pro 2018 9:29:19

Nebo nabijim na chademu prijedou strci tam CCS a trapi nabijecku aby jim zaroven zacala nabijet. Snazim se jim vysvetlit ze 2x DC zkratka neda.
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » pon 03. pro 2018 9:36:05

Tech historek je halda. Driv to byli lidi co znali a clovek si s nimi pokecal, ale ted je to divny. Navic nastupuje arogance a nasranost. Arogance tech velkych aut s velkou baterkou. Je to tu zdarma tak s teslou x tu budu nabijet 3 hodiny a hotovo. Ne ze kdyz ma 94% a uz mu to jde pomalu ze by se prehodil na mennekes a tahal palubni nabijeckou a chademo vam pujcil na 15min. S jejich dojezdem a kapacitou zadna diskuse ze by behem dne mohl vzit jeste nekde jinde a pujcil vam to na cucnuti 3kw abyste se mohl pohnout ve smeeu na jinou nabijecku. Zadna asertivita.
E-Ryc
Příspěvky: 207
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod E-Ryc » pon 03. pro 2018 14:19:45

Jestli ona se nahodou trosku jako bumerang nevraci arogance nekterych elektromobilistum proti spalovakum. A ouha, najednou oni nejsou ten "vetsi pes mrda"...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Josef » ned 09. pro 2018 13:30:13

Tak jsem si psal s ČEZ, že ty jejich nabíječky rozhodně nemají výstup 22 kW (tedy obecně 3x32A), jak píší. Dvě auta najednou nabíjí pouze 3 kW, jedno auto pouze 6 kW. Tedy buď to mají špatně zapojené (jedna fáze nabíjí obě auta tedy max 2x16A) nebo nevím, kde je problém. Oni tvrdí, že vše je v naprostém pořádku, takže to ani netestovali. Dělá jak v OC Smíchov, tak OC Arkády.
Přílohy
unnamed-2.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 09. pro 2018 15:01:16

To ale zalezi i na autu jakou ma palubni nabijecku. Jake mate auto?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Josef » ned 09. pro 2018 16:10:36

Palubní nabíječka v Soulu je 6,6 kW, žádné auto nemá pouhé 3 kW palubní nabíječku, minimálně je 3,5 kW např. v Nissan Leaf. Nabíjecí stanice ČEZ nabíjí konstatním výkonem 6kW ze zásuvky Mennekes (odpovídá to i nabití baterie) a jakmile se připojí jakékoli další auto (Tesla, eGolf, PHEV) okamžitě to spadne na 3 kW.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 09. pro 2018 16:39:25

No to je prece jasne. Nabijecce v aute cca 7kw co mate v aute odpovida 32A jedna faze. Pokud se pripoji podobne auto na mennekes a ini nemaji do vystupunA a B prohozene faze tak se druhy sloupek a stejna faze zatizi take 32A. Aby nevyskocil hlavni jistic tak to omezi do jazdeho vystupu na 16A. Kabely dodavane k autum berou vsechny standartne ze stejne faze
Reseni - donutit aby CEZ rozhodily faze. To se vam asi nepovede. Kupte si kabel mennekes 3fazovy tun muze brat 32 A z jakekoliv faze.. nejlepe s prepinacem.na jednotlive faze. Takze i pokud tam bude stat tesla a brat ze dvou fazi tak si najdete tu nezatizenou. Je smutne ze ty nabijecky jsou tak hloupe ze neumi priradit samy druhemu autu nezatizenou fazi.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod petr.balas » ned 09. pro 2018 16:51:56

Dave píše:No to je prece jasne. Nabijecce v aute cca 7kw co mate v aute odpovida 32A jedna faze. Pokud se pripoji podobne auto na mennekes a ini nemaji do vystupunA a B prohozene faze tak se druhy sloupek a stejna faze zatizi take 32A. Aby nevyskocil hlavni jistic tak to omezi do jazdeho vystupu na 16A. Kabely dodavane k autum berou vsechny standartne ze stejne faze
Reseni - donutit aby CEZ rozhodily faze. To se vam asi nepovede. Kupte si kabel mennekes 3fazovy tun muze brat 32 A z jakekoliv faze.. nejlepe s prepinacem.na jednotlive faze. Takze i pokud tam bude stat tesla a brat ze dvou fazi tak si najdete tu nezatizenou. Je smutne ze ty nabijecky jsou tak hloupe ze neumi priradit samy druhemu autu nezatizenou fazi.


Ono toto je docela problém, komunikace s autem se umí domluvit na proudu ale naprosto neřeší různý proud na různých fázích. T.j. pokud jednomu autu povolí 32A, tak neví, zda si to auto vezme z jedné nebo ze všech fází. A sledovat na které fázi reálně je odběr sice teoreticky fungovat může ale prakticky bych se na to spoléhat neodvážil. Auto klidně může začít o minutu později odebírat na další fázi a bude to zcela korektní chování.

Korektní by asi bylo jen zapojit na každé nabíječce jen jednu fázi - to ale některým autům pomůže a jiným naopak ublíží.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 09. pro 2018 17:33:34

To by bylo horsi. Pak by se na sloupku s A a B vystupem zuzitkovaly jenom dve faze.

Dale by zadny vystup neumel vydat pro dvoufazovou nabijecku.

Zatim by pomohlo.pretoceni fazi na druhy vystup.

Pak by i standarizovane jednofazove braly ze dvou ruznych fazi a dvoufazove by se tam take na dve faze vesly

A L1 - F1. B L1 - F3
L2 - F2. L2 - F2
L3 - F3. L3 - F1

Pokud prijedou dve auta s 1 fazovou 7.4kw
Tak u A vezme F1 a u B vezme F2
Pokud prijede jedno s dvoufazovou
a bude na A a jednofazovy na B tak to vyjde.

Pokud bude 2 fazovy na B
A 1 fazovy na A tak tak to take vyjde

Pokud se sejdou dva dvoufazove tak se podeli o fazi 2 a faze 1 a 3 budou mit pro sebe
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Josef » ned 09. pro 2018 20:04:20

Netuším, jak je to v autě zapojené, nicméně je připojená pouze jedna fáze do palubní nabíječky, možná by pomohlo v kabelu přehodit fáze např. L1 a L3 mezi sebou, protože se mi nikdy nestalo, že bych nabíjel ve dvou autech 6 kW, přestože jsem většinou nabíjel ve aut s jednofázovou palubní nabíječkou (vyjma Tesly), tedy každé auto to muselo brát ze stejné fáze. Buď to tedy přehodit natvrdo v kabelu, nebo si udělat redukci (malou prodlužku, kde to bude přehozené)

Obrázek
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 09. pro 2018 20:28:02

K autu dodavaji jednofazovy mennekes. Tzn zapojena jenom jedna faze a kabel ma jenom jednu fazi. To aby usetrili. A to L1.

A to jeste u tech s nabijeckou 3.4kw jen na 16A.

Kdyz se u sloupku s vystupy A a B sejdou dve auta tak obe zatezuji fazi L1.

Tzn pokud jsou oba mennekesy zapojene stejne tak je zatizena dohromady jedna faze.

Je zapotrebi donutit CEZ aby faze poprehazovala. Navic ted maji akci ze budou rusit na sloupcich zasuvky 220v a osazovat druhy mennekes.

Takze by to bylo vhodne aby vyuzili techto uprav
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod petr.balas » ned 09. pro 2018 20:56:25

Dave píše:To by bylo horsi. Pak by se na sloupku s A a B vystupem zuzitkovaly jenom dve faze.

Dale by zadny vystup neumel vydat pro dvoufazovou nabijecku.

Zatim by pomohlo.pretoceni fazi na druhy vystup.

Pak by i standarizovane jednofazove braly ze dvou ruznych fazi a dvoufazove by se tam take na dve faze vesly

A L1 - F1. B L1 - F3
L2 - F2. L2 - F2
L3 - F3. L3 - F1

Pokud prijedou dve auta s 1 fazovou 7.4kw
Tak u A vezme F1 a u B vezme F2
Pokud prijede jedno s dvoufazovou
a bude na A a jednofazovy na B tak to vyjde.

Pokud bude 2 fazovy na B
A 1 fazovy na A tak tak to take vyjde

Pokud se sejdou dva dvoufazove tak se podeli o fazi 2 a faze 1 a 3 budou mit pro sebe


Jakmile se dvě auta dělí o jednu fázi, tak už to nebude fungovat. Mennekes neumí říci autu, že na jedné fázi si může vzít 16A a na druhé 32A, takže nutně musí omezit všechny fáze na 16A. A jakmile může k nabíječce dojet kdokoliv, tak máme problém - Mennekes neumožňuje, aby auto řeklo, že má jedno, či dvoufázovou nabíječku, t.j. sloupek MUSÍ vždy počítat s nejhorší variantou, t.j. že auto má 3fázovou nabíječku.

Přetáčení fází je fajn pro ČEZ aby měl rovnoměrnější spotřebu ale pro nás bohužel nic neřeší :-(.

Jediné, co by mohlo fungovat je aby si sloupek měřil reálnou spotřebu a když vidí, že auto bere např jen 10 A, tak signalizovat autu, že max odběr je 11 A (nějaká rezerva) a pak může druhému autu pustit 21 A. Ale to jsou náklady na sloupek navíc, takže v praxi se obávám, že se to nepoužívá.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Dave » ned 09. pro 2018 21:52:03

Nerozumim. Bavime se o dvou rozdipnych mennekes vystupech. Tun kazdy vystup by mel jit nezavisle a pouze nejaka celkova elektronika by to mela kontrolovat.

Samozrejme idealni by aby nelhali tak ze maji na kazdem menekesu napsano 32A a opravdu do sloupku celkem privedli 64A aby tomu tak bylo. Takto to zavani klamanim spotrebitele a je to na pravnika.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod Josef » ned 09. pro 2018 23:04:33

Mennekes umí max 3x32 A, tedy pokud obě auta využívají fázi L1, pak je jasné proč tam jde pouze 16A do každého auta. Jakmile by někdo přehodil v kabelu fáze L1 a L2, pak by k tomu nedošlo, protože jedno auto by jelo na L1 32A a druhé L2 32A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov

Příspěvekod petr.balas » ned 09. pro 2018 23:49:45

Josef píše:Mennekes umí max 3x32 A, tedy pokud obě auta využívají fázi L1, pak je jasné proč tam jde pouze 16A do každého auta. Jakmile by někdo přehodil v kabelu fáze L1 a L2, pak by k tomu nedošlo, protože jedno auto by jelo na L1 32A a druhé L2 32A.

Drobný problém je právě v tom, že toto nejde zajistit. Mennekes neumí signalizovat, zda auto používá 1 fázi, dvě fáze nebo tři. A je zcela v pořádku, pokud počet využívaných fází během nabíjení změní.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)