Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » úte 22. kvě 2018 8:15:59

To porovnání se nedá udělat takto jednoduše, protože někdy člověk musí nabíjet na jiných nabíječkách, podstatně dražších, takže pak třeba cesta Praha-Brno s nabíjením na Vystrkově vyjde kolem 5 Kč/kWh, takže na Vystrkově člověk nechá řekněme kolem 100 Kč za nabití do 90%. Nepočítám cesty na Slovensko, kde nabíjecí síť GreenWay je cca za 11 Kč/kWh.

Abychom byli spravedliví, pokud by člověk měl porovnat eGolf a slušně vybavený benzínový Golf s automatickou převodovkou, řekněme na pronájem či operák, pak od PRE lze pronajmout eGolf za 12400,- Kč bez DPH (PRE oproti minulému roku zdražilo pronájem o 24%) a benzínová verze za 7800,- Kč bez DPH (Barth operák, nájezd 25 tis. km ročně). Tedy na "palivu" se s eGolf dá v nejlepší variantě ušetřit 36000 Kč (spotřeba benzín 6,5 l/100km za 24,80 bez DPH litr, cena za nabíjení 450 Kč/měsíc bez DPH) při nájezdu 25 tis. km/rok. Na pronájmu eGolf člověk zaplatí o 55000 Kč bez DPH více, tedy ve výsledku vyjde eGolf o 19000 Kč ročně více. Po zdražení tedy eGolf vychází dráže než Golf, což bylo minulý rok obráceně. Samozřejmě těch variant výpočtů může být nespočet, důležité je ale hodnotit nejen peníze, ale i výhody EV, popřípadě i jeho nevýhody.
Obrázek
alien5
Příspěvky: 26
Registrován: pon 04. črc 2016 23:35:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod alien5 » úte 22. kvě 2018 8:31:32

No zaklad je nekupovat novej golf ale ojetej z DE. Hned usetris 500 000.
Tak D1 tam jsem jel naposledy pred 5 lety? :D tam uz nepachnu. Kdyz kolega jel na moravu po D1 7 hodin tak ho to take preslo :D.
Nahore jsou vsude nabijecky da se jet mimo D1 naprosto luxusne.
Bydlim v regionu kde mam kazdych 60 km vsema smerama nabijecky pohoda. :)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » úte 22. kvě 2018 14:04:09

Jak říkám, možností je spousta. Rovněž lze porovnat 2 roky starý Kia Soul EV a Kia Soul diesel v DE. Soul EV stojí 580 tis. bez DPH, Soul diesel 430 tis. bez DPH, v IT dokonce 350 včetně DPH. Je to i o tom, co člověk od auta požaduje a jeho vztah k elektromobilitě apod.
Obrázek
Miroslav8
Příspěvky: 12
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » ned 21. říj 2018 9:32:54

alien5 píše:Moje dalsi auto bude urcite ciste EV. Z webu Čezu "dobiti vsech EV v ČR bylo potreba aby temelin jel PAR VTERIN pro pokryti spotreby na celi rok !


Ano temelín musí jet pár minut aby pokryl roční spotřebu těch pár elektroaut které teď v ČR máme. Nicméně smutná skutečnost na tom je to že většina z vás majitelů elektroaut jezdí na elektřinu vyrobenou z úhlí. Tudíž váš výfuk jste jen přesunuli do elektrárny a vy žijete s chimérou jak ekologičtí jste.
petr.balas
Příspěvky: 43
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » ned 21. říj 2018 10:49:04

Miroslav8 píše:
alien5 píše:Moje dalsi auto bude urcite ciste EV. Z webu Čezu "dobiti vsech EV v ČR bylo potreba aby temelin jel PAR VTERIN pro pokryti spotreby na celi rok !


Ano temelín musí jet pár minut aby pokryl roční spotřebu těch pár elektroaut které teď v ČR máme. Nicméně smutná skutečnost na tom je to že většina z vás majitelů elektroaut jezdí na elektřinu vyrobenou z úhlí. Tudíž váš výfuk jste jen přesunuli do elektrárny a vy žijete s chimérou jak ekologičtí jste.


Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?
3,5 roku, 100.000 km, Nissan Leaf 24kWh
Miroslav8
Příspěvky: 12
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » ned 21. říj 2018 10:58:12

petr.balas píše:Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?


A o tom to právě je, že pouze cca 30% je z jádra a jen pár dalších procent z obnovitelných zdrojů.

Co se týká cen, tak v tuto chvíli to je opravdu výhoda kterou je potřeba si ještě užívat dokud to jde. Až se elektromobilita rozšíří, tak se i rozšíří hlad státu po zisku a daň z benzínu se pomalu přesune i na elektřinu. Dále je potřeba brát v úvahu že "zelenou energii" dotujeme všichni z daní. Návratnost ekologických zdrojů bez dotací je velmi mizerná. A tyto dotace také nebudou věčně.

Když filtr zapojíte obráceně, tak ze sítě nebude energii odebírat, ale Vám do přístroje ji bude stále dodávat - v případě inverzního zapojení totiž půjde o zdroj volné energie. :idea:
petr.balas
Příspěvky: 43
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » ned 21. říj 2018 11:25:14

Miroslav8 píše:
petr.balas píše:Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?

A o tom to právě je, že pouze cca 30% je z jádra a jen pár dalších procent z obnovitelných zdrojů.

Co se týká cen, tak v tuto chvíli to je opravdu výhoda kterou je potřeba si ještě užívat dokud to jde. Až se elektromobilita rozšíří, tak se i rozšíří hlad státu po zisku a daň z benzínu se pomalu přesune i na elektřinu. Dále je potřeba brát v úvahu že "zelenou energii" dotujeme všichni z daní. Návratnost ekologických zdrojů bez dotací je velmi mizerná. A tyto dotace také nebudou věčně.


Ad procenta - pokud wikipedie nekecá, tak to je cca 32 + 10 t.j. 42 procent, to je skoro půlka.

Daň z benzínu - zdanit noční proud v rodinném domku technicky nejde, t.j. tady se nebojím. Lid z králíkáren odkázaný na veřejné nabíječky už na tom asi bude hůř.

Návratnost ekologických zdrojů - cena panelů šla drasticky dolů, t.j. pokud je někdo šikovný a montáž si zvládne sám, tak panely na střechu IMHO nevyjdou úplně katastrofálně. U velkých fotovoltaických elektráren to dnes ve státech s více sluníčkem taky už skoro vychází. Dokonce jsou i šílenci, kteří si seženou starší baterky, vše si sami zapojí a vyjde jim to. Samozřejmě pokud budete počítat návratnost fotovoltaiky dodané někým jako je ČEZ, tak jsme někde jinde.

A ještě jedna poznámečka - nabíjení elektromobilů by IMHO šlo elegantně využít pro přebytku energie z obnovitelných zdrojů, dokonce by to mohlo fungovat nad současnou infrastrukturou pro spínání nočního proudu.


Miroslav8 píše:Když filtr zapojíte obráceně, tak ze sítě nebude energii odebírat, ale Vám do přístroje ji bude stále dodávat - v případě inverzního zapojení totiž půjde o zdroj volné energie. :idea:

Prima, jdu to koupit :-)
3,5 roku, 100.000 km, Nissan Leaf 24kWh
dracekvo
Příspěvky: 89
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod dracekvo » pon 22. říj 2018 9:04:36

Miroslav8: no jo, jenže s tím bohužel nic neuděláme. Maximálně si můžem dát na střechu pár solárních panelů, ale to bez dalších baterek stejně nic neřeší, protože krom pár jedinců kteří třeba pracují z domu my obyčejní lidi mamé auto během dne, kdy panely vyrábí nejvíc auto mimo domov.
A i když se výfuk přesunul jinam, tak jeden centrální zdroj se daleko lépe kontroluje na emise, než milinón výfuků u starších aut. A hlavní bohus je ten, že emise jsou někde v poli a né přimo pod nosem miliónů lidí ve městech.
Peugeot Ion 2012 (60 tis. km) - Mám Odblink MX. Jsem ochotný přijet kamkoliv v akčním rádiusu baterie. Benešovsko, Ledečsko, Pelhřimovsko.
Ostrovní solar 2,8kWp, 48V 500Ah LiFePO, měnič 5kW.
Miroslav8
Příspěvky: 12
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » sob 27. říj 2018 9:16:27

dracekvo píše:Miroslav8: no jo, jenže s tím bohužel nic neuděláme. Maximálně si můžem dát na střechu pár solárních panelů, ale to bez dalších baterek stejně nic neřeší, protože krom pár jedinců kteří třeba pracují z domu my obyčejní lidi mamé auto během dne, kdy panely vyrábí nejvíc auto mimo domov.
A i když se výfuk přesunul jinam, tak jeden centrální zdroj se daleko lépe kontroluje na emise, než milinón výfuků u starších aut. A hlavní bohus je ten, že emise jsou někde v poli a né přimo pod nosem miliónů lidí ve městech.


Můžeme s tím udělat to že se bude stavět více jaderných elektráren a vytlačí se uhelné. Do elektráren z obnovitelných zdrojů se bez dotací nikdo nepotrhne -> nevyplatí se výstavba ani provoz. V sčasné době se elektrárny z obnovitelných zdrojů staví tak že jejich stavbu a i jejich provoz dotujeme my všichni. Bez dotací provozovatelé a investoři ztrácí zájem něco takového vůbec provozovat.

Ano výfuk v poli má tu výhodu že to prostě"kouří" jinde mimo město. Ovšem o ekologii se hovořit nedá.

Nicméně vždycky říkám, že v dnešní kapitalistické společnosti nějaká ekologická cesta ani existovat nemůže. Zvrácenou ukázkou je automobilový průmysl. Na jednom konci se hledá se kde uspořit každý miligram emisí, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby. Na konci druhém automobilky produkují takovou zvrácenost jako SUV - velké, těžké auto, vysoký aerodynamický odpor, vysoký valivý odpor a vysoká spotřeba a emise. Takže takhle funguje dnešní rádoby ekologická cesta lidstva.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 406
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » ned 04. lis 2018 20:40:23

Nevím Miroslave8, kde žijete, ale asi jste tady spadl z Marsu. Od počátku tady řešíte dávno léta vyřešené a prakticky dokázané věci. Na webu je spousta seriózních zdrojů ohledně energetiky, tzb.info, oenergetice.cz a spousty dalších.

Při stavbě druhé jaderky v ČR slibovali korupční politici a korupční úředníci, že dostavbou se vyřeší nedostatek elektřiny, bude jí přebytek a vypnou se uhelné elektrárny - dohledáte si v archivech sám. Výsledek? Uhelky se rozprodávají soukromníkům z majetku polostátního ČEZu a stejně jako ty Čezácké jedou po drahém odsíření a dalších úpravách pořád. Celou roční produkci Temelína vyvážíme za mrzký peníz do okolních zemí. Místo abychom šetřili zdraví našich občanů.

Dávno neplatí, že OZE bez dotací jsou nevratné. Už zhruba 5 let po obrovském poklesu cen všech komponent, snad s výjimkou střídačů, se vracejí investice do nich do 8-10 let, zejména u FVE. Ve spojení s bateriemi nebo dimenzováním pro okamžitý odběr vyrobené elektřiny ještě dříve. Podívejte se na desítky let návratnosti jiných typů elektráren, zejména spalovacích a jaderných,

Váš výfuk v poli je prostě hovadina. Každý elektormobilista má možnost ovlivnit odkud nabíjí. Pokud nabíjí v noci, pak zlevněným nočním proudem právě proto, že jaderné a spalovací elektrárny nejde jednoduše regulovat a tak raději prodají svou produkci za půlku. Čili přispíváme k tomu, aby Vy jste měl přes den levnější elektřinu. Jinak by Vám do ní započetli i tu zbytečně v noci vyrobenou a neprodanou. Přes den nabíjí elektromobilisté drtivou většinou z OZE, nejčastěji svých. Já třeba ve své práci, kde jsou střechy posety FVE, máme tam i natáčecí FVE a větrník. To je ekologie, to je ekosystém. Vaše teoretické stokrát vyvrácené nesmysly neplatí, smiřte se s tím.

Odstavečkem o kapitalismu a automobilismu jste zcela mimo. Pokud by tady kapitalismus byl, tak by výrobci a provozovatelé aut platili veškeré náklady spojené s provozem a výrobou spalováků. Nehradí je ani zdaleka. Tzv. externality platíme všichni z našich daní. Obchvaty měst, protihlukové zdi a valy, trojskla, zelené pásy, respirační choroby, psychické problémy způsobené neustálým hlukem a vibracemi, rakovina, atd. atd., to vše je daň placená námi všemi za spalovací automobilismus. Protože zde kapitalismus není, ale veřejné zdravotnictví a další oblasti placené z daní, je tu i regulaci dopadů pomocí různých omezení, třeba na emise. Že současně titíž politici kašlou třeba na MHD nebo logický rozvoj měst, aby mobilitu snižovali, je další problém. O SUV a dalších nesmyslech nemluvě.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.