Prosím o radu jak specifikovat požadavek na parametry nabíjecího místa v zaměstnání. Budu moci nabíjet během pracovní doby, tzn. Cca 8 hodin, nájezd do práce z práce dělá 100 km. Ideálně by to mělo v blízké budoucnosti nabijet Konu nebo Ioniq (5)
Díky.
Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Moderátor: Josef
Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Dá se dobíjet buď jednofázově 230V/1x32A nebo třífázově 400V/3x16A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Výchozí předpoklad: 100 km je nájezd do práce i z práce tj. 50 km + 50 km.
Spotřeba cca 20 kWh na 100 km.
20 kWh / 8 hodin znamená potřebný nabíjecí výkon 2,5 kW.
2,5 kW při napětí 230V je cca 11 A.
Takže by mělo v pohodě stačit nabíjení 1x 16A.
Nabíječka 3x 16A (popř. 1x 32A ale to bude do budoucna méně využitelné) ale chyba nebude
Spotřeba cca 20 kWh na 100 km.
20 kWh / 8 hodin znamená potřebný nabíjecí výkon 2,5 kW.
2,5 kW při napětí 230V je cca 11 A.
Takže by mělo v pohodě stačit nabíjení 1x 16A.
Nabíječka 3x 16A (popř. 1x 32A ale to bude do budoucna méně využitelné) ale chyba nebude
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Já to zadání pochopil tak, že je ideální nabíjet v práci (zdarma) a tedy rychleji, protože ani Kona ani Ioniq 5 nabíjet nikde na podobných trasách nepotřebuje
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Díky za rady. Uvažoval jsem tak, ze by mi stačilo během pracovní doby dobít denní nájezd. Ale nevím, jestli je úplně ideální auto s 60 kWh baterií docucavat 10A z jedné fáze. A na druhou stranu nechci zatěžovat zaměstnavatele tím, ze po něm budu chtít zásuvku s ultra výkonem. Hledám nějaké rozumné řešení s dobrým výhledem do budoucna.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Myslím, že 3f 11kW není žádný ultra výkon a je to plně postačující pro účely nabíjení EV v práci, kde to pár hodin stojí.
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Já nabíjím 4 roky BEV z 16A zásuvky 230V a stačí to a funguje je to dobře. Je ale úplně jedno, zda se nabíjí těch 20 kWh z 16A zásuvky 6 hodin, nebo z 32A zásuvky 3 hodiny.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Radovan
- Příspěvky: 1176
- Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
- Bydliště: Ostrava-Plesná
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
8 let nabíjím v práci z obyčejné zásuvky 230V 16A, takže mám 16 kWh za 4,5 hodiny plných. Když je zásuvka obsazená, podělíme se 2 Peugeoty Ion v průběhu 1 směny, jen je nutno v době oběda obejít budovu a přehodit kablíky. Když je nás více, mám redukci na sousední 3F 400V 32A. A dokonce mám i rozbočovač ze 3F 400V 16A na 3 x 230V 16A, ale ten nejde na stojanu zamknout, tak ho nenechávám bez dozoru. Jinými slovy na 2 těchto zásuvkách se za 8,5 hodinovou směnu vystřídá klidně 8 malých Peugeot Ion / Citroen C Zero / Mitsubishi iMiev. Lidi tohle nevědí a politici a výrobci s prodejci jim to záměrně zatajují. Aby si nechali předělat za drahé prachy instalaci a kupovali wallboxy. Proč proboha, když to auto v práci v průběhu týdne parkuje přes 43 hodin, kdy i jen z obyčejné domácí zásuvky nasosá skoro 100 kWh? To je při spotřebě 15 kWh/100 km na 600+ km dojezdu.
Peugeot Ion nový 2014 nyní 121 tis. km,2016 ojetý 77 tis. (91 vše),ekolo Agogs SilverGo 2013,FVE 3,6kWp 2009+11,55 kWp 2024,21 kWh bat,2 WB,solár.panely Vaillant 250 L 2010,vrtaná studna 1999,permakulturní zahrada 2017,dřevodům sendvič.panel 2000
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Ony některé obyčejné zásuvky 230V 16A nemusí dlouhodobě tepelnou zátěž vydržet. Takže slovo "obyčejná" se může stát ošidné. Sám také v práci nabíjím z 230V 16A zásuvky, ale volba padla na solidnější provedení "obyčejné zásuvky". Takže z mého pohledu si wallboxem kupující volí vyšší stupeň bezpečnosti za vyšší cenu.Radovan píše:z obyčejné zásuvky 230V 16A .... Aby si nechali předělat za drahé prachy instalaci a kupovali wallboxy.
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Pokud se bavíme o "ideálním" nabíjení, tak ideální nabíjecí výkon se vypočítá pomocí vzorce: nabíjecí výkon [kW] = 0.1 x kapacita baterie C [kWh]. Pro vůz s 60 kWh baterií bude tedy: 0.1 x 60 [kWh] = ideální nabíjecí výkon 6 [kW]hondras píše:Ale nevím, jestli je úplně ideální auto s 60 kWh baterií docucavat 10A z jedné fáze.
25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."
25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie je 2.3kW nabíjení ještě OK?"
25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."
26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."
27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Už jsem četl i jiné nesmysly, že nabíjení 2-3 kW dokonce baterce škodí. Baterii naopak škodí vysoké výkony, speciálně pravidelné DC nabíjení je pro zvláště menší baterie smrt (záleží na proudu versus kapacita a na zapojení baterie). Běžné 230V/16A zásuvce proud 10-12A vůbec neškodí, což je typický proud přenosných nabíječek v autech. Nabíjecí Wallbox potřebuje minimum lidí, přesto to jako jednu z prvních věcí řeší majitelé nových BEV. Často si kladou za cíl co nejrychleji doma nabít, ovšem už nepřemýšlí vlastně proč. Smysl to jakž takž dávalo u malých baterií, kdy člověk dorazil domu se 20% kapacity. Dnes řidič dorazí domů a v průměru má u nových aut dojezd klidně dalších 300 km. Samozřejmě nějaká výjimka se vždy najde. Daleko důležitější je nabíjení v rozsahu 20-80%, vlastně ideální je 30-70%, ale to už není moc praktické. Druhá věc, nabíjet při pomalém nabíjení 4-8 hod., samozřejmě nabíjet 24 hodin není pro baterií dobré.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?
Díky za diskuzi. Tak jsem domluvený prozatím na 1x16A s tím, že s upgradem auta bude ev. změna na 3x16A. A ten upgrade bude teprve oříšek - co se výběru týče.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)