Životnost elektromobilu při minimálním používání

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
karlic
Příspěvky: 6
Registrován: ned 20. čer 2021 14:06:24

Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod karlic » stř 30. čer 2021 10:51:02

Jaká bude životnost elektrického vozidla a baterií, co se podělá nejdříve - při používání vozidla "lufťákem" ?
Od jara do podzimu auto jednou za týden ujede 25km v pátek a 25km v neděli.
Přes zimu auto ujede jednou za 14dní 25km v sobotu a 25km v neděli.
Bude v zimě po 14ti dnech stání v mrazu schopno bezproblémového startu?
I s dovolenou roční nájezd do 4.000km
Jak moc škodí či prospívá tento způsob použití EV?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Josef » stř 30. čer 2021 11:14:48

Dnešní auta dají i 15 let, záleží na konkrétním autě. Tyhle malé nájezdy jsou v pohodě, nabíjení doma, tedy velmi šetrné nabíjení dobré pro baterii. S tímhle najezdem je BEV ale dost neekonomická investice.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Lama » stř 30. čer 2021 13:31:06

Kolega má roční nájezd u Citiga 2500 km a na ceně mu stouplo o 100 tisíc. 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Josef » stř 30. čer 2021 14:04:13

Pomyslně, ať ho zkusí za 575 tis. prodat :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod martin7470 » stř 30. čer 2021 14:11:08

Při tak malém nájezdu vydrží elektromobil dlouho. Záleží ale kdo jej bude používat. Pokud jej majitel nechá celou dobu (pro jistotu :-)) stát na nabíječce se 100% nabití, tak bude baterie odepsaná za pár let...

Jinak Citigo se dalo koupit v říjnu 2019 i pod 400 000 Kč .Konkrétně jsem měl jako "člověk z ulice" nabídku na 399 000 Kč s DPH.
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod e-Kája » čtv 01. črc 2021 8:48:24

Podle mě bude nejvíc trpět 12V baterie, a to hlavně v zimě.
Dále záleží, jestli bude auto garážované nebo nikoliv. Pokud auto stojí celoročně venku, degraduje po několika takových letech lak, plasty a gumy (platí pro jakékoliv vozidlo nezávisle na typu pohonu).

Například u mého Fluence Z.E., který měl v době koupě najeto 22tisíc km a 6let stáří, tak díky tomu, že ho dealer hodně vystavoval venku před salónem, tak musel před prodejem vyměnit popraskané gumy pod kapotou, plast s popraskanou gumou pod stěračema, vyleštit zmatovatělý plast v horní části předních světel a dále mám na předním nárazníku a přední části kapoty díky slunci světlejší odstín laku než na bocích a zadní části auta.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Hans
Příspěvky: 26
Registrován: úte 15. pro 2015 22:24:59

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Hans » čtv 01. črc 2021 10:46:00

Zdravím, tady lufťák!

Jsem přesně ten případ, akorát že já s tim jezdím ne 25 km, ale 35 km. Pátek tam, neděle zpět. Občas v týdnu nějaký pojížďky kolem komína. Jednou za čas Jihlava, Olmiko atp.

Vybral jsem si pro ten účel asi nejpitomější auto - Leafa 30 kWh. Rychleji mu stárne akumulátor, ale byl za pár drobných.

Životnost pro mě končí okamžikem, kdy s dostatečnou rezervou nedojedu tam a zpátky. Baterku držím většinu času 60-80 procent, když jdu do Lidla, občas si cucnu. Zimní "nastartování" nikdy nebyl problém, ani když auto třeba tři týdny stálo. Narozdíl od spalováku tady není pořádně co startovat, žádné velké proudy se nekonají.

Pokud nepočítám čidlo tlaku, co mi jeden trouba ulomil při přezouvání, neočekávám nějaké zásadní závady. Malý nájezd by nebyl problém ani pro komutátorové motory (Fluence, Kangoo, ...), kde se jinak musí hlídat uhlíky.

Zjevně je životnost funkcí dojezdové rezervy. Zásadnější problém bych asi neočekával. Jo, možná časem zmizí ze stojanů Chademo. Pro lufťáky nic tragickýho.


Hans
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Lama » čtv 01. črc 2021 11:37:57

Hans píše:Zdravím, tady lufťák!
Pokud nepočítám čidlo tlaku, co mi jeden trouba ulomil při přezouvání, neočekávám nějaké zásadní závady. Malý nájezd by nebyl problém ani pro komutátorové motory (Fluence, Kangoo, ...), kde se jinak musí hlídat uhlíky.
Hans

Uhlíky má myslím také ZOE.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod mp1 » čtv 01. črc 2021 15:08:43

ak niekto vládne francúzštinou, pátrať po e mehari. to je lufťácke auto - malá batéria, nabíjanie z 230v, a má v návode popis ako "na zimu" hibernovať. jediným tlačítkom sa "uspí" a prebudí sa pripojením na nabíjanie.
Uživatelský avatar
karlic
Příspěvky: 6
Registrován: ned 20. čer 2021 14:06:24

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod karlic » čtv 15. črc 2021 13:31:56

Hledal jsem nějaké informace a elektromobily opravdu mají velký problém s tím, pokud stojí 14 dní bez provozu. Vybije se údajně malá autobaterie 12V, která napájí před aktivací elektromobilů elektroniku a proto nejde po vybití této malé autobaterie auto vůbec zapnout. Dále se údajně ta malá autobaterie dobíjí z velké trakční baterie pouze za provozu. Tento problém má na 100% Kona, mluvil o tom borec Martin Vaculík ze Světa motorů. Jak jsem sondoval, tak to bude problém asi většiny elektromobilů, že se nerozjedou v zimě po 14ti dnech stání, když se vybije ta 12V autobaterie. Nepomůže údajně ani připojení elektromobilu na nabíjecí stanici. Musí se prý vyndat malá autobaterie a tu klasicky doma nabít nebo použít startovací kabely jako u klasického auta, to je špatná zpráva.
Máte někdo k tomuto problému nějaké detailní informace, třeba kterých elektromobilů se toto netýká, čili které mají dobíjení z trakční baterie i při zaparkovaném BEV?
E-Ryc
Příspěvky: 207
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod E-Ryc » čtv 15. črc 2021 13:46:04

Konu muzu potvrdit, resili jsme s clovekem z baraku pred par tydny (manzelka asi nedovrela pate dvere a do 3 dnu byla 12V baterka v pr***). RIkal, ze zkouseli startovaci kabely bez uspechu (moc se mi nezda, nevidel jsem).
Hyundai pry mu poradil, at to priveze na odtahovce z Prahy do Brna, ze se na to podivaji.

Po par minutach na 12V nabijecce se auto zacalo probirat, nechali jsme to do rana a pry jezdi v pohode, takze 12V baterka to prezila.

Co se druhe otazky tyce, Tesla urcite umi dobijet 12V u zaparkovaneho auta (predpokladam ale, ze jen do nejakeho stavu trakcni baterie).
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod e-LUKY » čtv 15. črc 2021 14:25:05

Mám Konu z Nošovic a můžu s určitostí vyvrátit, že se nabíjí jen za jízdy.
Několikrát jsem už v garáži viděl svítit žluté světlo v předním znaku, což dle návodu a skutečnosti je právě nabíjení malé 12V baterie.
Jednou jsem to i měřil a myslím to nabíjelo 1A.

Ono s tím nabíjením to není jen tak, musel by si přečíst celý návod.
Může se stát, že pokud se nabíjení malé baterie uskuteční víc jak 4x za den při stání, tak další nabíjení už nebude a musí se najít chyba proč se tak často musí nabíjet malá baterie (viz nedovřené dveře, nebo moc častá komunikace z mobilu s autem).
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Lama » čtv 15. črc 2021 15:40:31

karlic píše:H.... Tento problém má na 100% Kona,.....

Prosím nešiřte nepravdivé informace! Stačí si zde na fóru přečíst téma "KONA - pomocná 12V baterie" viewtopic.php?f=42&t=972&p=12512#p12512
Kona, pokud má aktualizovaný software, pak nabíjí 12V baterku každé 4 hodiny a kontroluje i častěji. Pokud necháte vozidlo ve stavu, že se "neuspí", tak se nemůžete divit. Tak je tomu ale u všech aut. Měsíc stání v zimě není žádný problém oproti těm co nemají automaticky dobíjenou 12V baterku.
U korejské Kony se v minulosti nabíjela baterka 1x za 24 hodin. U IONIQa to bylo 1x za 72 hodin.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod TomTom » čtv 15. črc 2021 19:40:49

karlic píše:Musí se prý vyndat malá autobaterie a tu klasicky doma nabít nebo použít startovací kabely jako u klasického auta, to je špatná zpráva.


Stačí jakýkoliv Jump starter, který po většinu času stejně používáte jako powerbanku pro mobil/tablet a podobné zařízení :) Jinak mrtvý Ioniq se aktivoval i s 12V 2,3Ah baterkou z motorky. Jde jen o spuštění systému a pak si auto hned začne dobíjet 12V baterku z té trakční. Takže vyndávat 12V baterii je fakt zbytečný.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod e-LUKY » čtv 15. črc 2021 20:19:02

Přesně, já tak jedno známému oživoval Soula.
Měřením jsem zjistil malé napětí na 12V baterce asi pod 9 V, připojil jsem 12V nabíječku na baterku a hned zkusil zapnout auto, to se taky hned chytilo. I po odpojení nabíječky se už udrželo. Není potřeba baterku z auta vytahovat ani nic z ní odpojovat!
Přesto jsem mu řekl, aby ji nechal nějakou hodinu nabíjet, kdyby se to opakovalo, tak ať to udělá stejně jako já a nebo si koupí novou.
Podotýkám, že to bylo v zimě.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod dracekvo » pát 16. črc 2021 6:49:06

U spalováku, s kterejma se jezdilo málo. Tak se na aku dával odpojovač. Když člověk věděl, že dlouho nepojede, tak prostě otevřel kufr, akku odpojil a bylo to.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Josef » pát 16. črc 2021 8:34:15

Prodávají to dodnes, ovšem dnešní BEV bych tím neodpojoval. Lepší řešení je mít ten "ministartér", auto to uveze a v případě potřeby problém vyřešení.

U Soulu bylo spousta 12V baterií vadných a vydržely tak max 2 roky. Taky jsem nahradil baterii s větší kapacotou a byl klid.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Lama » pát 16. črc 2021 10:51:59

Když se auto normálně používá, tak i 12V baterie je většinou O.K.
Už dávno zde někdo psal, že používá vzdálenou aplikaci místo venkovního teploměru a často se dotazuje na stav - tak to je jeden z důvodů, kdy se 12V baterka rychle vybije - auto se při dotazu "probudí" a energie se čerpá z pomocné baterie, která pak není dobíjena z trakční.
Stejně když je připojen nabíjecí kabel a auto se nenabíjí - to bývá častý problém vybití 12V baterie diskutovaný v zahraničí.

Pomocná 12V baterie se z baterie trakční nabíjí:
a) při jízdě
b) při nabíjení trakční baterie
c) po řádné jízdě a řádném odstavení vozu po dobu 20 min. každé 4 hod. (15x), poté každých 24 hod. (v 4 a 24 hod. intervalech se auto vždy celé probudí a provede měření a vyhodnotí co dál..., v té době plně funguje i připojené OBD byť do té doby spalo.)

Pomocná 12V baterie se vybíjí:
1) po celou dobu připojení nabíjecího kabelu, kdy neprobíhá nabíjení !!!
2) obecně se vybíjí nejvíce když auto "nespí". K řádnému uspání dojde postupně za 2 hodiny po řádném odstavení vozu. Už nezamčení vozu doma v garáži zamezí řádnému "uspání" vozu (stále komunikuje vzdálená správa). Stejně tak nedovřený kufr, víčko nabíjecího portu, atd. a také krátké jízdy jako přeparkování a pod. (za rádnou jízdu se bere myslím alespoň 10 min. jízdy, musel bych dohledat).

Pokud máte někdo dotaz, jsem ochoten požadovaný stav monitorovat. (Neuzamčený vůz v garáži jsem už monitoroval pro "Havrana", kterého zdravím ;)

Na grafu je v 19:21 vidět co provede jeden vzdálený dotaz přes BlueLink.
Přílohy
Screenshot_20210208-092042_JMP BattMon II.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod TomTom » pát 16. črc 2021 17:42:38

Tak dělám tedy velkou chybu - mám kabel zapojený třeba den a zapínám wallbox dle přetoku z FVE.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Raven
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 05. říj 2017 11:03:16
Bydliště: Hradec Králové

Re: Životnost elektromobilu při minimálním používání

Příspěvekod Raven » pát 16. črc 2021 18:00:04

Zdravím srdečně Lamu a i v garáži zamykám 8-) !
Hyundai Kona 64 kWh