Test 20 BEV v zimě

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » úte 09. úno 2021 10:48:36

Na AC sice nabíjím menším proudem, ale AC 11 kW baterii dost slušně předehřívá taky a auto nemůže vědět, kde budu a zda budu nabíjet, proto mi to nebylo jasné, teď už ano.
Je zajímavé, že Tesla ohřívá baterie na 50°C (je otázka zda opravdu baterie, nebo je to hodnota odečtená z heateru), protože teploty nad 50°C jsou pro většinu Li-Ion baterií časem smrt.

Dali jsme s Lubošem dohromady kompletní popis s využitím co jsi psal:

1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.

Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Turbo » úte 09. úno 2021 12:24:35

Předehřev na 50°C u Tesel mě taky poměrně vyděsil, u 21700 50E je teplota skladování -20-23°C, viděl jsem nějaké testy li-ion obecně a od těch 40-45°C klesá kalendářní životnost celkem rapidně. Ale samozřejmě není li-ion jako li-ion, třeba má Tesla fakt nějakou unikátní chemii.
U těch hodně nízkých teplot (-20°C) nejde snad úplně tak o přímé poškození článku, ale o propustnost elektrolytu, kdy za takto nízkých teplot se zvýší jeho hustota natolik, že ionty lithia už jím obtížně procházejí. Ale opět to může být u každých článků trochu jinak. U i3 je pokles výkonu i rekuperace v těchto teplotách velmi znatelný.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod martin7470 » úte 09. úno 2021 13:03:17

Tak u Tesly je předehřev nutný, jinak by nebyla schopna dosáhnout takových rychlostí nabíjení. Pro dosažení nabíjecího výkonu 250 kW (Model 3) je nutná teplota baterie cca 55 až 60 C. Co jsem viděl poslední videa, tak pod 5 C (baterie) se Model 3 není schopen nabíjet (baterie se nejdříve musí předehřát). Na AC 2.3 KW se Model 3 s promrzlou baterií (a stojící v mraze) prakticky nenabíjí (tak 70 % času předehřívá baterii a 30 % času nabíjí).
Teploty baterie okolo 60 C rozhodně k životnosti nepřispějí. Mám ale pocit, že Tesla životnost baterií nestaví na první místo, tam je pro ní určitě uživatelský komfort.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » úte 09. úno 2021 13:21:44

Bohužel, to předehřívání se nepočítá do spotřeby, tak nám pak někdo ukazuje, jak jezdí v pohodě za 18 kWh/100 km i v zimě :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » úte 09. úno 2021 14:24:35

Dali jsme s Lubošem dohromady kompletní popis s využitím co jsi psal:

1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.

Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.[/quote]

**
Myslím, že to samé psal dříve Lama.
Mně by se asi líbila jen jedna vlastnost navíc, stejně jak psal Lama, abych si mohl kdykoliv chci, tedy hlavně před případně při nabíjení si ten ohřev spustit sám. Myslím, že ukončení ohřevu +5 stupňů je pro rychlé nabíjení na DC v zimě špatně.
Kdyby bylo nastaveno 20 nebo 25 stupňů bylo by fajn a taky by to v té teplotě mohlo samo vypnout, případně časově aby by omylem nebylo stále zapnuté, kdybych to zapomněl vypnout. Start nebo zapnutí tlačítkem a vypnutí znovu stisk nebo teplota.

Zatím u nás teplota nedošla ani k -6 a -20 je hodně daleko!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » úte 09. úno 2021 15:21:25

Myslím, že Luboš na tom dělá, aby se daly ovládat funkce auta včetně ovládání vyhřívání baterie, ovšem není to úplně jednoduché. Já třeba tu funkci nepotřebuji, ale spousta lidí ji určitě využije a bude za ni ráda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » úte 09. úno 2021 15:51:32

Tak já budu určitě mezi prvními a rád za ni budu.
Fakt jízdou se auto nezahřeje a čekat až se baterie od +5 ohřeje na 15 a nebo 25 stupňů je v zimě fakt špatné.
Nejlepší by bylo, kdyby to udělal Hyundai.

Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » úte 09. úno 2021 16:06:29

Ta péče o baterii se objeví až teď, jakmile klesnou teploty na -15°C a auto bude stát venku. Mě se totiž baterie nedostala pod -5°C ani když bylo -8°C, takže jsem tam měl taky vždy 0. Já ale prakticky na DC nenabíjím, takže to nemusím řešit a těch pár dnů v roce, kdy má baterie méně než 5°C neřeším.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » úte 09. úno 2021 16:10:29

e-LUKY: "Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0."

Když teď v zimě nabíjíte na DC a "nastartujete" auto, pak Péče o baterii bude hodně veliká cca 75% 8-)
A nemusí mrznout.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod jarsou » úte 09. úno 2021 17:55:54

Tak dneska jsem z Tachova vyrazil do Plzně ráno, teplota venku -6, baterka 0 (z garáže), jel jsem klasicky po dálnici svých 137 na tempomatu, teplota 22 stupňů, spotřeba 25kWh/100km. V Plzni na ONO teplota baterky 8,5 stupňů, začátek nabíjení na 32kW, pak 42kW, pak to postupně vylezlo až na 49kW...
Přiložený záznam cesty a nabíjení...
Přílohy
cesta.jpeg
nabíjení.jpeg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » úte 09. úno 2021 18:39:58

Krásně viditelný ohřev baterie (Péče o baterii) v počátku nabíjení.
Snad se někdy podaří zachytit graf ohřevu baterie za jízdy ;)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » úte 09. úno 2021 19:04:49

Podle mě to nahřívá baterku zbytečně. Strmý narůst teploty tam na počátku moc patrný není a jen to snižuje nabíjeci výkon.
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod jarsou » úte 09. úno 2021 19:28:55

to Lama:
Třeba se brzy dočkáte. Teď budou mrazy, nechte auto venku a vybijte na 30%.... :lol:

to Citigo:
Také si myslím. Těch 20 minut, kdy to na ohřev bere hnedle 3 kW, je fakt asi zbytečně dlouhých....
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » stř 10. úno 2021 9:41:21

Tak mně by nevadilo to ohřívání při nabíjení na DC na AC asi ano. Ale kdyby si to bralo z nabíječky a ne z baterky a ta doba, ta je taky hrozná, 20 minut! Klidně ať těch spirál je okolo těch baterií víc ale ať je to celkově větší výkon aby se dalo plně nabíjet tak do 5 minut!

Jinak já teď moc daleko nejezdím, je míň práce, jen servisy + nové zakázky, takže jsem na DC dlouho nenabíjel ale dnes to zkusím i když bych nemusel. Ten dojezd mám stále 360 a víc km. U nás ani moc velké mrazy nejsou tak do -6 st. C Ale na cestách to vypadá blbě a ty boční ve městech kloužou na uježděném neprohrabaném sněhu a ty mezi vesnicemi jsou stejné. Opatrná jízda je nutností.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod jarsou » stř 10. úno 2021 17:55:33

e-Luky
Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.

To máte jednoduché. V Car Scenneru si před jízdou a po ní zapište Cumulative Energy Charged a Discharget.
Pak ty hodnoty odečtěte a zjistíte jak rekuperaci tak skutečnou spotřebu za jízdu....
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » stř 10. úno 2021 18:59:45

jarsou píše:to Lama:
Třeba se brzy dočkáte. Teď budou mrazy, nechte auto venku a vybijte na 30%.... :lol:


Dneska jsem vybil e-Niro na 20%, baterie 0°C a k žádnému ohřevu baterií nedošlo, protože ty baterie nejsem schopen dostat na -5°C i když celou noc stojí venku auto v -8°C, pokud bude -15°C, tak to tam snad dostanu, ale v mém místě byla tahle teplota za posledních 10 let asi 20x, tedy v průměru 2x rok, to je tedy více zatmění Měsíce než ohřev baterie :lol:
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » čtv 11. úno 2021 21:16:12

Citigo e IV píše:Muzete sem dat nekdo fotku stitku z Kony at vime jak to s tou hmotnosti na napravy je?

Tady je 8-)
Přílohy
20200722_140726_m.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 11. úno 2021 21:21:07

Takže plně naložená kona má víc na zadku než předku. To třeba hybridní Niro má na předku 100 Kg víc než na zadku s to se počítá.
Nějaké to 52:48 je nic říkající. Prostě hybrid se 100 Kg nákladu extra na zadní nápravě pojede stejně jako Kona bez a to je setsakra rozdíl.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » čtv 11. úno 2021 23:09:33

Lama píše:e-LUKY: "Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0."

Když teď v zimě nabíjíte na DC a "nastartujete" auto, pak Péče o baterii bude hodně veliká cca 75% 8-)
A nemusí mrznout.


**
Posílám foto jak mi to dnes nabíjelo z FVE.

Tak včera a dnes jsem nabíjel na DC a baterie už měla i 7 st.C a stále to ukazuje 0 péče o baterii.
Dokonce se mi baterie taky rychle ohřála a ani jsem si nevšiml, že by ohřívala.
Třeba to na těch fotkách najdeš.

IMG_20210211_151952.jpg


IMG_20210211_183145.jpg

IMG_20210211_183209.jpg

IMG_20210211_183423.jpg

IMG_20210211_183516.jpg
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne pát 12. úno 2021 8:32:50, celkem upraveno 2 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pát 12. úno 2021 8:21:18

Aby se baterie ohřívala za jízdy, musí být splněny všechny 3 podmínky najednou, což u vás nebylo...
1. Zimní režim zapnutý (předpokládám, že jste jej zapínal)
2. Teplota baterie chladnější než -5°C - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je +7°C)
3. Baterie vybitá pod 33% - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je 72%)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)