Test 20 BEV v zimě
Moderátor: Josef
Re: Test 20 BEV v zimě
Na AC sice nabíjím menším proudem, ale AC 11 kW baterii dost slušně předehřívá taky a auto nemůže vědět, kde budu a zda budu nabíjet, proto mi to nebylo jasné, teď už ano.
Je zajímavé, že Tesla ohřívá baterie na 50°C (je otázka zda opravdu baterie, nebo je to hodnota odečtená z heateru), protože teploty nad 50°C jsou pro většinu Li-Ion baterií časem smrt.
Dali jsme s Lubošem dohromady kompletní popis s využitím co jsi psal:
1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.
Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.
Je zajímavé, že Tesla ohřívá baterie na 50°C (je otázka zda opravdu baterie, nebo je to hodnota odečtená z heateru), protože teploty nad 50°C jsou pro většinu Li-Ion baterií časem smrt.
Dali jsme s Lubošem dohromady kompletní popis s využitím co jsi psal:
1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.
Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Test 20 BEV v zimě
Předehřev na 50°C u Tesel mě taky poměrně vyděsil, u 21700 50E je teplota skladování -20-23°C, viděl jsem nějaké testy li-ion obecně a od těch 40-45°C klesá kalendářní životnost celkem rapidně. Ale samozřejmě není li-ion jako li-ion, třeba má Tesla fakt nějakou unikátní chemii.
U těch hodně nízkých teplot (-20°C) nejde snad úplně tak o přímé poškození článku, ale o propustnost elektrolytu, kdy za takto nízkých teplot se zvýší jeho hustota natolik, že ionty lithia už jím obtížně procházejí. Ale opět to může být u každých článků trochu jinak. U i3 je pokles výkonu i rekuperace v těchto teplotách velmi znatelný.
U těch hodně nízkých teplot (-20°C) nejde snad úplně tak o přímé poškození článku, ale o propustnost elektrolytu, kdy za takto nízkých teplot se zvýší jeho hustota natolik, že ionty lithia už jím obtížně procházejí. Ale opět to může být u každých článků trochu jinak. U i3 je pokles výkonu i rekuperace v těchto teplotách velmi znatelný.
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Test 20 BEV v zimě
Tak u Tesly je předehřev nutný, jinak by nebyla schopna dosáhnout takových rychlostí nabíjení. Pro dosažení nabíjecího výkonu 250 kW (Model 3) je nutná teplota baterie cca 55 až 60 C. Co jsem viděl poslední videa, tak pod 5 C (baterie) se Model 3 není schopen nabíjet (baterie se nejdříve musí předehřát). Na AC 2.3 KW se Model 3 s promrzlou baterií (a stojící v mraze) prakticky nenabíjí (tak 70 % času předehřívá baterii a 30 % času nabíjí).
Teploty baterie okolo 60 C rozhodně k životnosti nepřispějí. Mám ale pocit, že Tesla životnost baterií nestaví na první místo, tam je pro ní určitě uživatelský komfort.
Teploty baterie okolo 60 C rozhodně k životnosti nepřispějí. Mám ale pocit, že Tesla životnost baterií nestaví na první místo, tam je pro ní určitě uživatelský komfort.
Re: Test 20 BEV v zimě
Bohužel, to předehřívání se nepočítá do spotřeby, tak nám pak někdo ukazuje, jak jezdí v pohodě za 18 kWh/100 km i v zimě
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Test 20 BEV v zimě
Dali jsme s Lubošem dohromady kompletní popis s využitím co jsi psal:
1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.
Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.[/quote]
**
Myslím, že to samé psal dříve Lama.
Mně by se asi líbila jen jedna vlastnost navíc, stejně jak psal Lama, abych si mohl kdykoliv chci, tedy hlavně před případně při nabíjení si ten ohřev spustit sám. Myslím, že ukončení ohřevu +5 stupňů je pro rychlé nabíjení na DC v zimě špatně.
Kdyby bylo nastaveno 20 nebo 25 stupňů bylo by fajn a taky by to v té teplotě mohlo samo vypnout, případně časově aby by omylem nebylo stále zapnuté, kdybych to zapomněl vypnout. Start nebo zapnutí tlačítkem a vypnutí znovu stisk nebo teplota.
Zatím u nás teplota nedošla ani k -6 a -20 je hodně daleko!
1) Zimný režim spravuje vysokonapäťovú batériu v chlade. Napríklad, Počas nabíjania alebo pred jazdou, AVN automaticky nastaví za podmienok, ako je výber zimného režimu a plánovaná klimatizácia. - Pracovná teplota: Ak pracuje pri teplote pod -15 stupňov, reguluje aktuálnu teplotu batérie na požadovanú teplotu.
2) Skrátený čas nabíjania a zlepšený výstupný výkon v zime pomocou ohrievača / nastaveného z ponuky AVN. Zvyšovanie teploty počas jazdy: pracuje pri teplote batérie pod -5 stupňov, je riadená od aktuálnej teploty batérie do +5 stupňov (cieľová teplota)- Môže ísť o malú vzdialenosť (DTE) pri jazde
3) Zahrievanie pred jazdou: Automatické, ak je zvolený zimný režim s plánovanou klimatizáciou nastavenou z AVN
4) Zahrievanie počas jazdy: Funguje na základe teploty mimo vozidla.
Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny všechny najednou)
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.[/quote]
**
Myslím, že to samé psal dříve Lama.
Mně by se asi líbila jen jedna vlastnost navíc, stejně jak psal Lama, abych si mohl kdykoliv chci, tedy hlavně před případně při nabíjení si ten ohřev spustit sám. Myslím, že ukončení ohřevu +5 stupňů je pro rychlé nabíjení na DC v zimě špatně.
Kdyby bylo nastaveno 20 nebo 25 stupňů bylo by fajn a taky by to v té teplotě mohlo samo vypnout, případně časově aby by omylem nebylo stále zapnuté, kdybych to zapomněl vypnout. Start nebo zapnutí tlačítkem a vypnutí znovu stisk nebo teplota.
Zatím u nás teplota nedošla ani k -6 a -20 je hodně daleko!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Test 20 BEV v zimě
Myslím, že Luboš na tom dělá, aby se daly ovládat funkce auta včetně ovládání vyhřívání baterie, ovšem není to úplně jednoduché. Já třeba tu funkci nepotřebuji, ale spousta lidí ji určitě využije a bude za ni ráda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Test 20 BEV v zimě
Tak já budu určitě mezi prvními a rád za ni budu.
Fakt jízdou se auto nezahřeje a čekat až se baterie od +5 ohřeje na 15 a nebo 25 stupňů je v zimě fakt špatné.
Nejlepší by bylo, kdyby to udělal Hyundai.
Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.
Fakt jízdou se auto nezahřeje a čekat až se baterie od +5 ohřeje na 15 a nebo 25 stupňů je v zimě fakt špatné.
Nejlepší by bylo, kdyby to udělal Hyundai.
Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Test 20 BEV v zimě
Ta péče o baterii se objeví až teď, jakmile klesnou teploty na -15°C a auto bude stát venku. Mě se totiž baterie nedostala pod -5°C ani když bylo -8°C, takže jsem tam měl taky vždy 0. Já ale prakticky na DC nenabíjím, takže to nemusím řešit a těch pár dnů v roce, kdy má baterie méně než 5°C neřeším.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Test 20 BEV v zimě
e-LUKY: "Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0."
Když teď v zimě nabíjíte na DC a "nastartujete" auto, pak Péče o baterii bude hodně veliká cca 75%
A nemusí mrznout.
Když teď v zimě nabíjíte na DC a "nastartujete" auto, pak Péče o baterii bude hodně veliká cca 75%
A nemusí mrznout.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Test 20 BEV v zimě
Tak dneska jsem z Tachova vyrazil do Plzně ráno, teplota venku -6, baterka 0 (z garáže), jel jsem klasicky po dálnici svých 137 na tempomatu, teplota 22 stupňů, spotřeba 25kWh/100km. V Plzni na ONO teplota baterky 8,5 stupňů, začátek nabíjení na 32kW, pak 42kW, pak to postupně vylezlo až na 49kW...
Přiložený záznam cesty a nabíjení...
Přiložený záznam cesty a nabíjení...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Re: Test 20 BEV v zimě
Krásně viditelný ohřev baterie (Péče o baterii) v počátku nabíjení.
Snad se někdy podaří zachytit graf ohřevu baterie za jízdy
Snad se někdy podaří zachytit graf ohřevu baterie za jízdy
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Test 20 BEV v zimě
Podle mě to nahřívá baterku zbytečně. Strmý narůst teploty tam na počátku moc patrný není a jen to snižuje nabíjeci výkon.
Re: Test 20 BEV v zimě
to Lama:
Třeba se brzy dočkáte. Teď budou mrazy, nechte auto venku a vybijte na 30%....
to Citigo:
Také si myslím. Těch 20 minut, kdy to na ohřev bere hnedle 3 kW, je fakt asi zbytečně dlouhých....
Třeba se brzy dočkáte. Teď budou mrazy, nechte auto venku a vybijte na 30%....
to Citigo:
Také si myslím. Těch 20 minut, kdy to na ohřev bere hnedle 3 kW, je fakt asi zbytečně dlouhých....
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Re: Test 20 BEV v zimě
Tak mně by nevadilo to ohřívání při nabíjení na DC na AC asi ano. Ale kdyby si to bralo z nabíječky a ne z baterky a ta doba, ta je taky hrozná, 20 minut! Klidně ať těch spirál je okolo těch baterií víc ale ať je to celkově větší výkon aby se dalo plně nabíjet tak do 5 minut!
Jinak já teď moc daleko nejezdím, je míň práce, jen servisy + nové zakázky, takže jsem na DC dlouho nenabíjel ale dnes to zkusím i když bych nemusel. Ten dojezd mám stále 360 a víc km. U nás ani moc velké mrazy nejsou tak do -6 st. C Ale na cestách to vypadá blbě a ty boční ve městech kloužou na uježděném neprohrabaném sněhu a ty mezi vesnicemi jsou stejné. Opatrná jízda je nutností.
Jinak já teď moc daleko nejezdím, je míň práce, jen servisy + nové zakázky, takže jsem na DC dlouho nenabíjel ale dnes to zkusím i když bych nemusel. Ten dojezd mám stále 360 a víc km. U nás ani moc velké mrazy nejsou tak do -6 st. C Ale na cestách to vypadá blbě a ty boční ve městech kloužou na uježděném neprohrabaném sněhu a ty mezi vesnicemi jsou stejné. Opatrná jízda je nutností.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Test 20 BEV v zimě
e-Luky
Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.
To máte jednoduché. V Car Scenneru si před jízdou a po ní zapište Cumulative Energy Charged a Discharget.
Pak ty hodnoty odečtěte a zjistíte jak rekuperaci tak skutečnou spotřebu za jízdu....
Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0.
Raději bych tam místo ní viděl kolik jsme za cestu na rekuperoval.
To máte jednoduché. V Car Scenneru si před jízdou a po ní zapište Cumulative Energy Charged a Discharget.
Pak ty hodnoty odečtěte a zjistíte jak rekuperaci tak skutečnou spotřebu za jízdu....
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Re: Test 20 BEV v zimě
jarsou píše:to Lama:
Třeba se brzy dočkáte. Teď budou mrazy, nechte auto venku a vybijte na 30%....
Dneska jsem vybil e-Niro na 20%, baterie 0°C a k žádnému ohřevu baterií nedošlo, protože ty baterie nejsem schopen dostat na -5°C i když celou noc stojí venku auto v -8°C, pokud bude -15°C, tak to tam snad dostanu, ale v mém místě byla tahle teplota za posledních 10 let asi 20x, tedy v průměru 2x rok, to je tedy více zatmění Měsíce než ohřev baterie
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Test 20 BEV v zimě
Citigo e IV píše:Muzete sem dat nekdo fotku stitku z Kony at vime jak to s tou hmotnosti na napravy je?
Tady je
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Test 20 BEV v zimě
Takže plně naložená kona má víc na zadku než předku. To třeba hybridní Niro má na předku 100 Kg víc než na zadku s to se počítá.
Nějaké to 52:48 je nic říkající. Prostě hybrid se 100 Kg nákladu extra na zadní nápravě pojede stejně jako Kona bez a to je setsakra rozdíl.
Nějaké to 52:48 je nic říkající. Prostě hybrid se 100 Kg nákladu extra na zadní nápravě pojede stejně jako Kona bez a to je setsakra rozdíl.
Re: Test 20 BEV v zimě
Lama píše:e-LUKY: "Já třeba jsem nikdy neviděl na péči o baterii jinou hodnotu než 0."
Když teď v zimě nabíjíte na DC a "nastartujete" auto, pak Péče o baterii bude hodně veliká cca 75%
A nemusí mrznout.
**
Posílám foto jak mi to dnes nabíjelo z FVE.
Tak včera a dnes jsem nabíjel na DC a baterie už měla i 7 st.C a stále to ukazuje 0 péče o baterii.
Dokonce se mi baterie taky rychle ohřála a ani jsem si nevšiml, že by ohřívala.
Třeba to na těch fotkách najdeš.
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne pát 12. úno 2021 8:32:50, celkem upraveno 2 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Test 20 BEV v zimě
Aby se baterie ohřívala za jízdy, musí být splněny všechny 3 podmínky najednou, což u vás nebylo...
1. Zimní režim zapnutý (předpokládám, že jste jej zapínal)
2. Teplota baterie chladnější než -5°C - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je +7°C)
3. Baterie vybitá pod 33% - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je 72%)
1. Zimní režim zapnutý (předpokládám, že jste jej zapínal)
2. Teplota baterie chladnější než -5°C - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je +7°C)
3. Baterie vybitá pod 33% - NESPLNĚNO !!! (na obrázcích je 72%)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)