Test 20 BEV v zimě

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » pon 08. úno 2021 9:54:22

Josef píše:To je zajímavé, pak tu jsou 2 Citigo-e, které počítají jinak spotřebu?

Obecně by bylo asi správné ukazovat okamžitou kapacitu baterie a skutečnou spotřebu, ze které je odečtena rekuperace. Bohužel každý výrobce to počítá evidentně trochu jinak a tak to "porovnávání pindíků" různých aut v testech nemůže být vypovídající, pokud se použije ukazatel spotřeby v autě. Např. Tesla vůbec nezapočítá do spotřeby ohřev baterie. Tedy na kratších trasách dosahuje dle majitelů v zimě 15-20% rozdíl oproti skutečné spotřebě (dle celkově dodaných kWh) a co ukazuje displej auta. Auta zřejmě počítají se sníženou kapacitou baterie, ale kompenzaci dělají různým způsobem.


32% 40 Km tj. 100% 125 Km. Při spotřebě 22,9 * 1,25 = 28,6 kWh kapacita baterky, jak to tedy počítá jinak?
Psal jsem tu už předtím, že se dostanu v mrazech na max. využitelnou kapacitu 28.
Počítá to stejně jak nám všem,to že má vyšší spotřebu, to je způsobné vnějším vlivem jako třeba jízda do kopce,
nebo kompletní odmražení vozu. Spotřebu na luruz vyšší, než já ,ale to nebudu rozporovat třeba jinak jezdí. Já mám
špičkové spotřeby taky 22-25 na trase 4 Km s odmražením co jezdím z práce, ale u trasy nad 40 Km jsem se nad 16 kWh/100 Km
dostal zcela vyjímečně na dálnici.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » pon 08. úno 2021 9:57:48

Štemba píše:Má tu někdo zjištěno, z jak dlouhého intervalu (km a čas) si citigoe dopocitava dojezd?
Průměrná spotřeba poslední jízdy to není. Jak mi měnili 12V baterku, tak měli napojenou diagnostiku a auto si do spotřeby nacerlo i stání v servise. To už tu někdo psal, že po přehrátí SW se mu hlásil menší dojezd, coz je tím započtením spotřeby při stání v servise s 0 najetými km.


Já sy myslím, že ten interval bude velice krátký doslova pár Km, to poznám tady u nás v kopcích stačí kopec cca 150 metrů převýšení a dojezd rapidně klesne , dokonce to zahlásí hlášku "DOjezd 50 Km" a po pár Km je klesání vystoupá to třeba na 70 Km a tak se to ještě několikrát s varovnou hláškou opakuje :lol:
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Štemba » pon 08. úno 2021 10:17:11

Spíš vyšší desítky km u citigoe.
Snížení dojezdu z nastartování stání se mi ale zda, ze rozpouští pak dost dlouho.
V podtaz bere teplotu baterie..
luruz
Příspěvky: 7
Registrován: pon 16. dub 2018 9:34:30

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod luruz » pon 08. úno 2021 10:45:05

Citigo e iv to počítá správně, ja se ráno špatně vyjádřil, bral jsem to vůči zobrazovanému odhadu dojezdu. Já jezdím právě hodně po dlouhých rovných úsecích 100 na tempomat a tam ta spotřeba paradoxně leze nahoru oproti pohybu po kopcích nahoru dolů nebo v zatáčkách. Rekuperaci mám max 2 kWh. Jak se dostanu do města padá spotřeba před očima. Výpočet spotřeby dělá auto až moc aktivně podle mne, domu se vracím 3 km z kopce a po 40 km dlouhé trase auto na tomhle kousku stáhne spotřebu klidně o 2 kWh a úměrně tomu prepočte odhad dojezdu úplně mimo realitu.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » pon 08. úno 2021 11:29:23

Citigo e IV píše:32% 40 Km tj. 100% 125 Km. Při spotřebě 22,9 * 1,25 = 28,6 kWh kapacita baterky, jak to tedy počítá jinak?


Vycházím z toho co napsal kolega ...spotřeba po 40 km ve sněhu 22.9, auto ukazuje v baterce 68% a dojezd 102km, evidentně teda počítá stále s kapacitou 32kwh a tedy bral jsem to jako správný výpočet.

Tedy z těchto údajů se nedá vypočítat nic, protože nikde nepíše, jaký byl stav baterie při výjezdu, vy jste nějak odhadl že 100%, ale co když jen 85%?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Štemba » pon 08. úno 2021 13:43:05

Při 85% při výjezdu by spotřeboval jen 17% (dojel s 68%),coz by na 40km dlouhý úsek byla spotřeba poloviční (jen hrubé výpočty z hlavy) a ne těch 22,9kWh/100km.
Cokoliv pod 100 % by znamenalo menší spotřebu, respektive jde z toho dopocitat, že 100% není 32,3kWh ale méně, tak jak píše Citigoe.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 13:52:32

jarsou: "Když se podíváte na můj graf, tak to na AC z wallboxu začínalo na 2 stupních a ohřálo to baterku až na 15 stupňů.... Ale zajímalo by mne, zda to dělá i Nošovická. To by mohl vyzkoušet Lama..."

Odzkoušeno, dělá to i Nošovická 8-)
1) 3f a 11kW to ohřívá baterku jak jsi popisoval.
2) 3f plynule jsem snižoval příkon a někde v polovině ohřev ustal (při cca 9kW to ještě bude ohřívat, při 6kW už ne).
3) 1F a 32A to baterku neohřívá.

4) 3f a 11kW (ohřev baterie) + topení vozu AUTO 20°C = téměř vše se spotřebuje na obě topení a na nabíjení jde chvilku jen minimum cca 2 kW... Tedy cca 3kW ohřev baterie + 6 kW topení (při náběhu).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » pon 08. úno 2021 15:17:07

Štemba píše:Při 85% při výjezdu by spotřeboval jen 17% (dojel s 68%),coz by na 40km dlouhý úsek byla spotřeba poloviční (jen hrubé výpočty z hlavy) a ne těch 22,9kWh/100km.
Cokoliv pod 100 % by znamenalo menší spotřebu, respektive jde z toho dopocitat, že 100% není 32,3kWh ale méně, tak jak píše Citigoe.


To byl samozřejmě jen příklad. Rozhodně vypočítat že 100% je 125 km, když ujel 40 km a zbývá 102 km asi nebude správně, navíc vybíjení baterie není lineární. Prostě tady jen hádáme číslo. Vlastně je to celkem jedno, auta prostě tu spotřebu porovnatelnou nemají, pokud se uvádí spotřeba podle počítače auta. To se nakonec ukázalo u toho testo 20 BEV, kde ZOE uvádělo asi největší odchylku spotřeby oproti správné po jednoduchém výpočtu (jak říká sám autor testu, když topí a stojí neroste spotřeba). Správný test je nabít na 100% vyjet minimálně 90% a spočítat celkovou spotřebu, tak jak to dělá např. Bjorn Nyland. Zasadní je měřit energii na vstupu nějakou delší dobu a pak jsou hodnoty vypovídající.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » pon 08. úno 2021 15:39:56

Lama píše:jarsou: "Když se podíváte na můj graf, tak to na AC z wallboxu začínalo na 2 stupních a ohřálo to baterku až na 15 stupňů.... Ale zajímalo by mne, zda to dělá i Nošovická. To by mohl vyzkoušet Lama..."

Odzkoušeno, dělá to i Nošovická 8-)
1) 3f a 11kW to ohřívá baterku jak jsi popisoval.
2) 3f plynule jsem snižoval příkon a někde v polovině ohřev ustal (při cca 9kW to ještě bude ohřívat, při 6kW už ne).
3) 1F a 32A to baterku neohřívá.

4) 3f a 11kW (ohřev baterie) + topení vozu AUTO 20°C = téměř vše se spotřebuje na obě topení a na nabíjení jde chvilku jen minimum cca 2 kW... Tedy cca 3kW ohřev baterie + 6 kW topení (při náběhu).


**
Asi grafy k tomu jak Jarsou nemáš?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 16:55:47

Máš 8-)
Přílohy
Screenshot_20210208-164444.jpg
Screenshot_20210208-165010.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » pon 08. úno 2021 16:59:27

Dobrý mrknu na to.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 17:25:15

Trochu to popíšu, jelikož to není moc detailní (vytáhl jsem to z dat, kde od 13:10 hod. následovala jízda).

1.graf - Proud baterie (A) - po spuštění ohřevu (špičky v 2.grafu), následuje pokles proudu co jde do baterie.
2.graf - Teplota u ohřívače baterie (°C) - špičky jsou spuštění ohřevu než se rozběhne čerpadlo
3.graf - Napětí baterie (V)
4.graf - Průměrná teplota modulů (°C) - má setrvačnost, takže to vypadá jako téměř nepřerušený ohřev
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » pon 08. úno 2021 17:40:03

Teď se budou v -20°C dobře BEV testovat :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 17:51:58

Možná už zítra bude Kona (Niro) ohřívat baterku za jízdy. Pozor na dojezd... 8-)
Kdo nesleduje přes OBD, sledujte obrazovku, kde je vidět "Páče o baterii".

Podmínky pro spuštění ohřevu za jízdy jsou (splněny za ráz):
1) V menu spuštěný "Zimní režim".
2) Teplota všech čtyř modulů pod -5°C
3) Baterie má méně než 33%.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » pon 08. úno 2021 17:58:00

Baterie má méně než 33%, tedy bude ohřívat polovybitou baterii?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 19:17:20

Ano, je to jedna z podmínek pro spuštění ohřevu a slouží pro ohřev baterie před příjezdem na DC (pokud nebudete nabíjet, tak si to v menu vypnete).

Informace pochází od Luboše ze Slovenska (máte od něj EVdash).

"Zimní režim", je-li aktivní (aktivuje se zaškrtnutím v Menu), zapne za jízdy Ohřívač baterie (PTC), pokud je SOC nižší než 33% a teplota baterie je -5°C nebo nižší a vypne, když baterie dosáhne 5°C. Při nabíjení se PTC zapne, i když není Zimní režim aktivní.
Ohřívač baterie (PTC) bude také aktivní při nabíjení 240V v závislosti na teplotě baterie. Zimní režim nemusí být aktivní.
Při teplotě -15°C se aktivuje při ~82% SOC
Při teplotě 0°C se aktivuje při ~91% SOC
Při teplotě 5°C se aktivuje při ~93% SOC
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » pon 08. úno 2021 20:04:11

Jen přemýšlím proč zrovna při nízkém SOC zapne topení, proč ne kdykoliv.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » pon 08. úno 2021 20:21:45

Asi je v tom logika, že bude potřeba zanedlouho nabíjet... (proč ohřívat baterku když je "plná", když jí zřejmě jízda nevadí, případně se omezí max. výkon).
Uvítal bych manuální možnost, nebo pak automat, když se zadá do navigace DC nabíječka.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » úte 09. úno 2021 9:32:26

Tesla tu baterii ohřívá kdykoliv, protože jednak mrazy baterii škodí a jednak pak silně omezí výkon motorů, aby baterii netýral. Ohřev baterie z důvodu, že by se mohla nabíjet na DC mi nepřijde správná, mohu klidně nabíjet na AC bez omezení, tak jak to denně dělám. Zeptám se Luboše.

Tak dorazila odpověď, malá kapacita a nízké napětí je v mrazech pro baterii likvidační, proto se musí ohřát. Proč to vyrobce nedělá i nad tuto kapacitu (např. stylem povolení v menu), je záhada.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » úte 09. úno 2021 10:36:58

Tesla ohřívá baterii až na 50°C, pokud předem ví, že bude nabíjet na SC, aby mohla nabíjet plným výkonem a auto bylo na SC co nejkratší dobu. Je to ale na úkor životnosti baterie. Před nabíjením na DC nic za jízdy neohřívá a pak klidně nabíjí 15kW.
Na AC nabíjíte menšími proudy.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)