Test 20 BEV v zimě

Moderátor: Josef

e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » sob 16. led 2021 16:25:12

Tak dneska asi 20 EV absolvovalo zimní jízdu z Olomouce do Opavy a zpět přes Fulnek.
Já měl těch svých 2,5 v pneu a ostatní jak bylo v pokynech asi těch 2,9-3.

Jel jsem "bohužel" první, protože cestu znám zpaměti a ostatní jak housenka za mnou.
Celková trasa byla přes 180km a cca 1/3 po dálnici. Na dálnici už jel každý sám za sebe.
Topit v autě měly všichni na 21 st.C a venkoví teplota se pohybovala mezi -3 až -6 st.C, takže zimní provoz jak měl být.

Já jel rychlostí dle předpisů +3.
Z EV se zúčastnilo - WV ID3, TESLA 3, TESLA S, KONA 3x, IONIQ, OPEL Corsa, NIRO, SOUL, ZOE 2x, MERCEDES EQC 2x, AUDI, E-TRON, BMW i3, BMW i3S, NISSAN Leaf, CITI GO.

Neoficiální výsledky jsou:
Nejlepší spotřebu měl Hyundai Ioniq s prům. 16,9 kWh/100km
já 19,8
druhá Kona 19,6 a třetí 20,2
Niro 20,4
ID3 21,7
Tesly 18,3 až 23,4
E-TRON měl 28,0
nejhorší spotřebu měly oba Mecedesy 31,7 a 32,4

Tak teď jsem zjistil, že Ioniq jel po dálnice 110 a Kona 120. :(
Asi to vzaly spíš na spotřebu než na test dle zadání, nebo už měli málo energie a tak šetřili.

Když se dívám do tabulek, tak do Opavy jsme měl 7 nejlepší spotřebu, Z Opavy jel syn a tak jsme skončili celkově 9.
A to jsem nejel na spotřebu ale dodžoval maximální rychlostní limity!

Každý měl jet podle předpisů a podobně jako já, jenže někteří jeli po dálnici jen 120 a tak si vylepšily průměr.
Já byl v cíli cca o 3 minuty dřív než druhý za mnou. Půlku cesty jsem řídil já a druhou syn.
Na dálnici těch 60km to musela být pro některé spalováky trauma vidět během jízdy 21 EV. Ale zase mne předjela asi jen 3 auta.

Organizoval to ED, něco natáčel na kameru a něco na dron, takže to určitě vydá na svém kanálů.
Ale ty pneu neměly takový propastný rozdíl jak si Lama myslel.
8-)

Posílám i trochu foto ochutnávky.
zimní test EV (1).jpg


zimní test EV (2).jpg


zimní test EV (3).jpg


zimní test EV (4).jpg
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne sob 16. led 2021 18:23:43, celkem upraveno 6 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » sob 16. led 2021 16:35:33

Jakou spotrebu melo citigo a kdo mel tepelne cerpadlo?
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » sob 16. led 2021 16:46:46

Citigo e IV píše:Jakou spotrebu melo citigo a kdo mel tepelne cerpadlo?


18,8 ale jestli mělo TČ nevím.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » sob 16. led 2021 17:35:22

Škoda, že jsem o tom nevěděl předem. Rád bych se podobného účastnil. 8-)
Problém je, že všechny vozy neměly stejné podmínky. Tedy stejně teplé baterie! Ideálně nechat auta zaparkovaná min. přes noc a pak se studenými vyjet.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » sob 16. led 2021 17:39:26

Lama píše:Škoda, že jsem o tom nevěděl předem. Rád bych se podobného účastnil. 8-)
Problém je, že všechny vozy neměly stejné podmínky. Tedy stejně teplé baterie! Ideálně nechat auta zaparkovaná min. přes noc a pak se studenými vyjet.


**
A víš, že jsem na tebe myslel, ale pak jsem si řekl, že z takové dálky do Olomouce nepřijedeš a v takové zimě, tak příště tu dám vědět všem, co to tady čtou. Teď to bylo tak trochu načerno, tak se to moc nerozšiřovalo.
Nejdál tam přijeli z Liberce, Mladé Boleslavi, Nové Paky, Kolín a Znojmo. Brno, Ostrava, Kroměříž a Prostějov to jsou tady skoro doma.
Tak problém se studenými bateriemi asi nebyl, protože se v Olomouci asi hodinu čekalo než všichni co potřebovali nabít, nabijí.
Problém by to bylo s nabíjením po cestě a naštěstí to potřebovali jen asi 4 EV a ostatní to zvládli na jedno nabití. Takže v Opavě byla asi 1/2 hodinová zastávka.
Dokonce kámoš se ZOE dojel s O% SOC do Olomouce s 1km. :)


toto byla trasa.
https://mapy.cz/dopravni?planovani-tras ... B%5D&rut=1

Domluvili jsme se, že si trasu zopakujeme v létě.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Štemba » sob 16. led 2021 18:30:12

Nebylo to modré Citigo z Olomouce?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » sob 16. led 2021 20:58:31

Pěkná akce. Je jasné, že to nikdy nemůže být úplně objektivní, protože jeden nemá TČ, druhý jede pomaleji, třetí má teplejší baterie a nakonec všechny auta ukazují nějakou spotřebu, která nemá moc společného s realitou, díky ztrátám při nabíjení, ohřevu baterií apod. Např. TM3 má kolem nuly spotřebu co ukazuje + až 20% kterou neukazuje (záleží na podmínkách). Je vidět že Hyundai a Kia jsou na tom dobře, překvapilo i ID.3. Samozřejmě eTron a MB nepřekvapily, na druhé straně jsou ty auta schopné velmi rychle dobíjet, tedy na dlouhé trase i s větší spotřebou nebudou mít problém se držet Kony nebo Nira protože dobijí výrazně rychleji i když je to bude stát více.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Turbo » sob 16. led 2021 22:10:40

Tak nějakou vypovídající hodnotu to má. Jednoduše se potvrzuje, že elektromobil střední třídy jezdí v zimě za 20kWh a že rozměrově podobná auta jezdí za podobnou spotřebu. Pohádky o zimních 12-15kWh a superefektivních typech elektromobilů je už na čase nechat jen pro děti na dobrou noc.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » sob 16. led 2021 23:25:20

Ano, plus mínus to něco řekne, dnes jsem jezdil dalnice/okresky za 20,2 venku - 5 až - 7.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 8:23:35

Určitě tento hromadný test různých EV něco o spotřebě dal.
Toto nebyla jízda na spotřebu ale na dodržení rychlosti aby se to dalo co nejvíce porovnat.
Někteří co si mysleli, že to zvládnou bez nabití v Opavě nakonec nemohli na dálnici dodržet maximální rychlost
a jely i 90 po dálnici. Dálnice udělala do celkové průměrné spotřeby největší rozdíly, tedy u těch co jeli pomaleji.

Při více stejných typech to bylo markantně i vidět.
Všechny 3 Kony dodržely rychlosti a rozdíl mezi nimi by do 0,8kWh/100km, což je skvělý výsledek pro Hyundai než zásluha řidiče.
Niro na tom nebylo o moc jinak s rozdílem oproti nejlepší Koně o 1kWh a o 0,2kWh oproti nejhorší.
Ioniq jel jen 110 a tak to určitě taky dost zkreslilo - škoda.

Veliký rozdíl byl třeba u ZOE, kde jedno jelo podle předpokladu 130 se spotřebou 20,2
a druhé které dojelo jen tak tak a po dálnici jelo jen 100 a to bych řekl, ještě jestli ne míň a ten měl spotřebu 17,8.

V zimním provozu je u Hyundai, pokud se jede delší trasa, kde je potřeba rychle nabít a pokračovat to omezení nabíjecího výkonu.
Kdyby udělal Hyundai úpravu a prvních pět minut na nabíječce šlo třeba 10kW z nabíječky na ohřev baterie, tak by se podstatně zkrátila doba nabíjení!

Tak mne napadá, že bych si tento okruh mohl někdy v týdnu ještě sám projet za stejných klimatických podmínek ale jet na spotřebu a na dálnici tak 90 nebo 100 km rychlostí. Výsledek porovnat s původním.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 8:30:55

Štemba píše:Nebylo to modré Citigo z Olomouce?


Ne nebylo, bylo od Kolína.
:?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » ned 17. led 2021 9:45:31

e-LUKY píše:Všechny 3 Kony dodržely rychlosti ......)


e-LUKY píše:Tak teď jsem zjistil, že Ioniq jel po dálnice 110 a Kona 120. :(


Tak jak to je, jela jedna 120 km/h nebo ne?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » ned 17. led 2021 13:04:46

eLuky: Když to pojedete ještě jednou na spotřebu, níže přikládám inspiraci spotřeby 16,4 kWh/100km, včetně rychlého nabíjení 75 kW.
Šlo o jízdu od Klatov (54 %SOC) do centra Prahy po D5 a zpět (2/3 dálnice temp. 100km/hod). Venkovní teplota stejná -3 až -6°C, topení AUTO 20-22°C. Ráno studená baterka 0°C, zpět díky nabíjení na Zličíně ohřátá na 30°C. Spotřeba jen po D5 tam 18,1 kWh/100km (zpět o kilowathodinu méně i když je to více do kopce - teplá baterka a tím i méně na topení).
Přílohy
20210110_183559.jpg
20210110_150311.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 13:13:06

Tak mne to nedalo a ten test jsme dnes absolvoval.
Oproti včerejšku byla větší zima -4 až -14 st.C venku, horší sjízdnost silnice oproti včerejšku. (je to vidět na fotkách)
Tak jak jsem si naplánoval, dodržoval jsme rychlostní limity mnu dané, obec 50, silnice 80 a dálnice 100.
Nejhorší bylo udržet rychlost na silnici, s ohledem na stav vozovky.

Ujel jsem stejnou vzdálenost na skoro stejné trase (vyjížděl jsem z domu a taky se domů vrátil), topil jsem na 20 st.C a zima mi nebyla a jel jsme bez bundy, stejně jako včera. No a nakonec celková průměrná spotřeba byla 16,9 kWh/100km. Včera jsem jel na COMFORT a dálnici na SPORT a dnes celou cestu na EKO. Dnes stejně jako včera jsem jel na adaptivní tempo-mat, včera odhadem 70% a dnes 95% z celkové cesty. Určitě by to někdo dokázal zajet stejným autem za nižší spotřebu ale mně to k porovnání s tím včerejškem bohatě stačí.
Ten rozdíl 2,9kWh/100km je relativně velký na tak krátké trase.

Posloupnost fotek z cesty (vyjížděl jsem z vyhřáté garáže), další fotky ve druhém příspěvku níže.
test úsp (1).jpg


test úsp (3).jpg


test úsp (4).jpg


test úsp (5).jpg
Přílohy
test úsp (2).jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 13:19:31

Nevím jestli teplá baterka nějak ovlivní topení, já jsem za celou dobu neviděl, že by musela ohřívat a to cestou bylo i -14 st.C.
Baterku jsem neviděl, že by to vůbec ohřívalo a spotřeba TČ i při těchto mínusových teplotách jela 1,1-1,7 kWh.
Dnes jsem měl na cestu zapnutý CarScaner, takže pokud se mi z něj podaří dostat nějaké hodnoty tak bych je sem dal.

Jinak další fotky.
test úsp (6).jpg


test úsp (7).jpg


test úsp (8).jpg


test úsp (9).jpg


test úsp (10).jpg


Tak ta nejdůležitější zase nevešla a tak další příspěvek.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 13:21:55

test úsp (11).jpg


Jinak můžu přidat i něco os tavu baterie.
IMG_20210117_120236.jpg


Ještě přikládám fota o teplotách po cestě, že si nevymýšlím. Teplota -4 a -5 byla jen u Olomouce.
IMG_20210117_094457.jpg


IMG_20210117_102612.jpg
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne ned 17. led 2021 13:33:04, celkem upraveno 1 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 13:27:18

Josef píše:
e-LUKY píše:Všechny 3 Kony dodržely rychlosti ......)


e-LUKY píše:Tak teď jsem zjistil, že Ioniq jel po dálnice 110 a Kona 120. :(


Tak jak to je, jela jedna 120 km/h nebo ne?


**
Ještě jednou jsem se podíval a opravdu ta jedna Kona jela 120 ale Niro 130.
Jsou to ale dobrovolné informace řidiče bez možnosti to ověřit ale protože se nejelo o žádný závod a ani cenu, tak předpokládám, že nešidili.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » ned 17. led 2021 13:43:35

Díky za info. Ta rychlost auta je v zimě velmi zásadní, protože hustota vzduchu v kombinaci vysoké vlhkosti způsobí výrazně vyšší spotřebu než v létě při 20°C a nízké vlhkosti. Rovněž roste valivý odpor zvláště na sněhu (při vyšších rychlostem pneumatika nestačí vyrovnávat deformace vzniklé v přední části pneu). Tedy rychlost 110 a 130 je naprosto zásadní rozdíl a spotřeba je úplně jinde. Samozřejmě při jízdě je to i o zkušenostech a chování řidiče, topení atd. Tedy jízda na tempomat a jízda se snahou využívat kinetické energie vozidla je znát.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 17. led 2021 13:59:17

Lama píše:eLuky: Když to pojedete ještě jednou na spotřebu, níže přikládám inspiraci spotřeby 16,4 kWh/100km, včetně rychlého nabíjení 75 kW.
Šlo o jízdu od Klatov (54 %SOC) do centra Prahy po D5 a zpět (2/3 dálnice temp. 100km/hod). Venkovní teplota stejná -3 až -6°C, topení AUTO 20-22°C. Ráno studená baterka 0°C, zpět díky nabíjení na Zličíně ohřátá na 30°C. Spotřeba jen po D5 tam 18,1 kWh/100km (zpět o kilowathodinu méně i když je to více do kopce - teplá baterka a tím i méně na topení).


**
Já ve Zličíně taky nabíjím pokud jedu do Prahy po D1, poslední fotky z Prahy byly taky ze Zličína.
Ne já takové spotřeby co uvádíš nedosáhnu a ani mne to nevadí ale tebe uvádím jako vyjímečný příklad při různých mých diskusích.
Jinak tu cestu jsem dnes dopoledne už absolvoval. Viz výše.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » ned 17. led 2021 14:02:54

Já jezdím po dálnicích 130 km/h, v autě v tričku 22-23°C, tlak v pneu 2.3 baru a spotřeba je na posledním místě co mě zajímá :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50