Rekalibrace baterie

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » pon 25. dub 2022 20:24:44

Kolega najel s iOnem cca 180tis.km, než ho ještě pojízdného prodal. Omezování začalo někdy po 100tis.km a projevovalo se hlavně v zimě tím, že do táhlého kopce se začala rozsvěcovat želva. Zprvu to bylo když bylo v baterce pod 50% a ve 170 tis.km svítila želva do stejného kopce i při 100% nabytí a auto už jelo max. 35 km/hod. Nicméně s tím kolega stále jezdil a dojezd se stále zmenšoval, až mu nestačil ani na dojíždění do práce 25km tam a 25 km zpět (dříve jezdil i po D5 Plzeň-Praha).
Nabíjení na DC omezeno pouze 1kW a po krátké době se odpojilo. Dojezd auto ukazuje 80, 90, někdy i 100km, ale realita je v létě s lehkou nohou bez topení max. těch 50km.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Radovan » úte 26. dub 2022 9:45:58

Pokud pánové chcete, tak Vám mohu dát do SZ kontakty na minimálně 3 lidi, co mají články ze staré baterky od dracekvo. třeba je ještě mají a rádi prodají. Pak si s tím můžete hrát a vyměňovat kus za kus a měřit, až to bude v cajku.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Radovan » úte 26. dub 2022 9:58:42

Mám najeto přes 104 tis. km, auto nijak nešetřím, hodně se nabíjelo na DC 50 kW a na AC většinou koupeným kabelem 230V 16A, takže 3,6 kW výkonem. Auto je vyrobeno ve 2012, počátek záruky podle servisní knihy je 27.09.2012, já ho koupil jako nové s 12 km nájezdu 02.04.2014. Měl ho odebrat ČEZ, už bylo pro něj i polepeno a připraveno, ale rozhodl se pro Leafy a Peugeotu zůstalo auto s polepem na krku. Takže bylo za 439 tis. Kč s DPH i s 5 letou zárukou na vše.
Jezdím domů přes les do kopce s převýšením 80 m a i když je to stále město, 50 km/h, plná čára, značka zákaz předjíždění a dvě esíčka, plus tam srnky a další zvěř pořádají na asfaltu pikniky, lidi tam jezdí jak trotli Takže se mne obvykle nějaký fosil snaží předjet. Před měsícem jsem tedy přidal a ujel jednomu takovému závodníkovi těsně před tím, než se mi přilepil na zadek, ale rozsvítila a až do sjezdu z kopečka k domu mi svítila želvička. Je fakt, že před vrcholem kopce jsem měl přes 110 a ručička ukazatele spotřeby se snažila vyběhnout z pole Power ven.
Hodně pozoruji vliv teploty, pokud je +15°C a více, atakuje dojezd 100 km, pokud nad nulou nebo do 10, tak 80 km. Rychlonabíjení padá od 37 k 23 kW skoro před očima, doby 43 kW jsou dáno pryč. Což zdržuje na delších cestách, ve čtvrtek jsem jel Ostrava-Slavičín a auto vždy chtělo na ryhclonabíječce být +-20 minut do 80%, ale nabilo jen mezi 67-75%, pak se vypnulo. Kdysi 10-15 minut a běžně 82%. U malobaterkáče s 16 kWh baterkou, něco přes 14 kWh u novoty využitelných, se počítá každé procento.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod dracekvo » úte 26. dub 2022 11:35:17

Já nikdy žádné články neprodával.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Radovan » úte 26. dub 2022 11:41:36

Tak to si Vás asi pletu s kolegou z VŠB, co si do Iona dával novou baterku z bouračky a starou po článcích rozprodal. Bylo to i tady na fóru, ale nedohledával jsem. Omlouvám se.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
radex
Příspěvky: 21
Registrován: pát 11. čer 2021 7:41:59
Bydliště: Kutná Hora

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod radex » úte 26. dub 2022 13:12:12

Moc prosím o ty kontakty, mám velký zájem o náhradní články. Rád bych prodejce navštívil a porovnal moje články s jeho.
1) Kvůli rozměrům, zjistil jsem, že i v tom může být zrada: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=5002 - nemám ani žluté, ani fialové, ale bleděmodré.
2) Kvůli kontrole samovybíjení. Článek v klidu nesmí oproti referenčnímu ztratit za den ani desetinu mV. To je můj případ.
3) Kvůli kontrole kapacity Ah. Aby se mi nestalo to, co popisuje xlfd.

Tím bych získal slušnou repasovanou baterku. Zatím bohužel nevím jak jinak ji pořádně otestovat než montáží do jiného auta.
Pak můžeme provádět tento postup:
1) Pomocník (já) přiveze do servisu vozík s repasovanou baterkou. Baterku vyloží z vozíku.
2) S trojčetem současně přijeďte do servisu s "bídnou" baterkou na vyndání. Vyčtěte a uložte si stav článků pro pozdější identifikaci při repasi.
3) V servisu jen odpojí baterku 12V, zvednou trojče. Odpojí všechny konektory baterky(na to si troufám případně sám, je to opruz, ale už jsem to dělal). Odšroubují 12 šroubů, sundají starou baterku.
4) Namontují do trojčete novou baterku, připojí konektory, zapojí 12V baterku. Trojče by mělo vesele odjet.
5) Starou baterku hoďte na vozík a pošlete (odvezu si) na repasi.

Předpokládám servis schopný zvedat auto a manipulovat s břemeny, žádná spec. odbornost není nutná.
K takovéto akci bych se asi nechal přemluvit, když by mi zbyla jiná baterka se slušnou šancí na repasi.
Baterka kolegy xlfd vypadá docela nadějně, ale na jeden den je to pro mě daleko, tak leda v létě že bych akci spojil s vícedenní dovolenou.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Uživatelský avatar
xlfd
Příspěvky: 64
Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
Bydliště: Valašské Klobouky
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod xlfd » pon 24. říj 2022 9:59:00

@Radex Jsou nějaké novinky s tou "nebalancující" baterkou? Naše baterka za poslední dva měsíce šla s dojezdem tak o 10 až 20 km dolů.
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
radex
Příspěvky: 21
Registrován: pát 11. čer 2021 7:41:59
Bydliště: Kutná Hora

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod radex » pon 24. říj 2022 18:13:15

Něco z těch 10-20 km by se dalo přičíst klesajícím teplotám, ale asi vidíš přes OBD víc, co dělají jednotlivé články.
Původní baterka s jedním nebalancujícím článkem leží už půl roku v garáži a pořád váhám co s ní, nebo spíš mám jiné starosti.
Kdyby mi klekla ta nová, vyměnil bych slabší článek ve staré a vrazil ji zpět do auta a s trochou štěstí bych zase za 5tis Kč (výměna) odsunul výdaj 150tis.Kč+ za jiné auto. Kdyby mě někdo dokázal pro tento případ nějak zajistit (vrácení baterky v případě nouze, slušné náhradní články), prodal bych ji, nebo vlastně spíš pronajal.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 25
Registrován: stř 30. srp 2023 15:59:48
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Pavel106 » čtv 19. říj 2023 21:53:14

Zdravím vespolek. Pořídil jsem iOna r.v.2011 a 80000km najeto. Mám ho chvilku a až teď jsem se dostal k tomu, že jsem přes diagbox koukl na napětí článků při vybité (dva až tři dílky) baterce . Pár nejlepších čláků mělo 3,780V , většina mezi 3,770 až 3,760V a asi čtyři nejslabší měly 3,755V . Díky pomalosti práce s diagboxem to napětí během procházení bloků trochu kleslo (ze tří čárek na dvě).
Neví někdo levnější alternativu k OBDLink MX, která funguje třeba s OBDZero?
Naposledy upravil(a) Pavel106 dne pon 23. říj 2023 10:12:11, celkem upraveno 1 x.
Peugeot iOn r.v.2011,při koupi 80000km, teď 83700km
Uživatelský avatar
xlfd
Příspěvky: 64
Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
Bydliště: Valašské Klobouky
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod xlfd » čtv 19. říj 2023 22:46:19

Mám Vgate icar pro, který tu někdo doporučoval a s OBDZero mě funguje.
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 25
Registrován: stř 30. srp 2023 15:59:48
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Pavel106 » pát 20. říj 2023 7:40:17

Super, díky :-).
První výsledky průzkumu:
Baterie SoH 69% , kapacita 33,3Ah.
Při AC nabíjení má jeden článek vyšší teplotu a to i při pomalém nabíjení (6A /230V na vstupu). Průměrná teplota ostatních byla 20,5stC a tento měl 25stC.
To asi vysvětluje vypínání DC při 70% SoC. Snímač teploty je v pořádku, ráno před jízdou jsou články do 1stC.
Při kapacitě SoC kolem 16% je rozdíl napětí článků v klidu 0,1V a zátěži 0,2V.
O víkendu udělám rekalibraci a uvidíme kam půjde kapacita . Ukazatel dojezdu na prvních 20km ujetých ubere z dojezdu cca 40km. Pak už to celkem sedí. Předpokládám, že zobrazený dojezd se po rekalibraci sníží.
Peugeot iOn r.v.2011,při koupi 80000km, teď 83700km
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 25
Registrován: stř 30. srp 2023 15:59:48
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Pavel106 » ned 29. říj 2023 13:47:20

Včera jsem zkusil udělat tu rekalibraci. Přes Diagbox jsem pustil měření kapacity baterie, ale nepustilo mě to přes druhý krok pro nesplnění podmínek.
Druhý pokus byl s OBDZero diagnostikou. Baterii jsem topením vybil pod 5% (napětí článku 2,55 až 2,75V). Pak nabití na 100% . Kapacita klesla z 33,3Ah na 32Ah, ukázaný dojezd ze 107km na 92km.
Dnes jízda 26km a na dojezdu ubylo jen 30km, takže se to víc blíží realitě.

Edit: Oprava předešlého textu, bylo dost informací , tak jsem špatně napsal spodní napětí ve vybitém stavu.
Při druhém pokusu o měření kapacity pomocí OBDZero:
Při ukázaném dojezdu 2km jsem dovybil baterii tak, že měl nejlepší článek 3,75V a nejslabší 3,55V. U nejslabšího ukázala diagnostika SoC=4% , u nejlepšího ukázala SoC=15% a průměrnou hodnotu SoC=12% . Takže auto neví , že má baterka ještě teoreticky 30% kapacity .
Co s tím?
Vybít třeba topením na cca 3V na nejslabším článku a dobít do plna? Aby se BMS zkalibrovala na napětí 3V-4,1V?
Nechci jít až na 2,75V , aby byla alespoň malá rezerva.
Peugeot iOn r.v.2011,při koupi 80000km, teď 83700km