Výměna baterií

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » úte 22. pro 2020 9:33:42

JanO píše:Lama: A šlo by nějak odhadnout, spočítat, či ze zkušenosti napsat, jak rychle ta kapacita klesá? Jestli je to stále lineárně, nebo to potom začíná klesat rychleji?

Podívejte se na grafy. Zprvu rychle a pak se to ustálí v přímku. Při zachování souměrnosti všech článků to bude zhruba přímkou pokračovat, ale s narůstajícím vnitřním odporem baterie pak už nelze plně akcelerovat a dobíjet, takže tam už nastane rychlý konec pro použití v EV (viz. kolega 145tis.km - akcelerace při 8 dílcích ukazatele svítí želva, která při běžné jízdě začíná svítit při větším počtu dílků ukazatele).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Výměna baterií

Příspěvekod JanO » úte 22. pro 2020 10:23:41

... no, u nás je to cca 15tis.km za rok, nyní máme 70tis., takže by to mohlo být použitelné ještě možná 2 roky, dokud dojezd nespadne pod 70km ...
Takže jsou stále otevřené 2 varianty: a) Prodej, ze ztrátou cca 50tis. b) Vyzkoušet reálný dojezd na nové delší trase a pokud by nyní stačil, jezdit dokud to půjde a věřit, že za podobnou částku, co bychom prodělali, někde sežene lepší baterie...
Já jsem pro tu první "bezpečnější" variantu, manželka (která s ním jezdí) pro tu druhou, protože se jí prý s ničím tak dobře do Prahy nejezdilo a neparkovalo...
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » úte 22. pro 2020 10:56:48

To parkování je super, také mi to chybí a pro svou jednoduchost si to i ženy rychle zamilují 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Výměna baterií

Příspěvekod JanO » stř 23. pro 2020 1:30:33

Dnes večer provedena testovací jízda po nové trase + simulace běžných jízd po městě.
Vybral jsem jinou trasu, než kterou považuje za optimální navigace (31km), čímž to je delší časově, horší cesta po Praze, ale kilometrově výhodnější (24km).
Auto bylo nabité naplno a ukazovalo dojezd 91km.
Snažil jsem se jet úsporně, abych se držel v ECO zóně (45-50/70-75 km/h). Bez topení, ale půl cesty pršelo a bylo dost mokro na silnicích.
V cíli po cca 24km chyběly 3 dílky a dojezd ukazoval 73km...
Zpět doma jsem měl polovinu dílků (8) a zobrazený dojezd 50km.
Po dalších, ostřeji projetých 7,8km po městě zbávalo 6 dílků a dojezd 40km.
Ještě jednou ta samá trasa klidněji a bylo tam 5 dílků a dojezd 37km...
Celkově se tak najelo 63km, které bude potřeba denně jezdit...
Vypadá to, že má značný vliv profil trasy, ač není tak rozdílný od původního...
Na tyto jízdy by auto v tom případě ještě mohlo nějakou dobu stačit... ale jak dlouho..? A nesmí se tedy samozřejmě topit...
Citroën C-Zero 2012
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Výměna baterií

Příspěvekod martin7470 » stř 23. pro 2020 4:14:08

Kolik teda potrebujete dojezd na den. Jen 2x24km (kratka trasa), nebo budou po Praze jeste nejake popojizdky? Pokud pouze 2x24km tak to by melo byt zvladnutelne i s baterii s degradaci okolo 50%... Ve Vasem pripade (jak jste si vyzkousel) to musi byt v pohode. Ja bych neprodaval a jezdil dokud to jde :-).
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Výměna baterií

Příspěvekod JanO » stř 23. pro 2020 8:08:12

Tou horsi ale kratsi trasou 2x 25 (Praha a zpet) a pak cca 15-20 po meste (mimo Prahu).... manzelka me taky premlouva, ze si klidne nebude topit, ale at ho neprodavam, dokud to takto dojede... :)
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Josef » stř 23. pro 2020 8:35:23

Celkově se bude jezdit 63 km, to je z textu jasné. Já jezdím denně podobný nájezd a je evidentní, že to je hodně nadoraz s takovým autem, prostě někdo zavolá, abych někam dál hned přijel a nejde to. Navíc jezdit v zimě bez topení mi přijde nesmysl. Chce to auto, které s topením po městě dá v zimě 120 km bez problému. Můžete jezdit dokud to půjde, pak to auto budete muset prodat za pár korun, protože jinou cenu mít nebude. Bohužel, dnešní situace na trhu ojetých aut je dost zoufalá a lidi utratili většinu peněz do investic, auto je poslední věc, do které někdo dá dnes peníze.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
C-zero
Příspěvky: 139
Registrován: stř 08. srp 2018 11:47:33
Bydliště: Kravaře

Re: Výměna baterií

Příspěvekod C-zero » stř 23. pro 2020 9:23:17

JanO píše:Tou horsi ale kratsi trasou 2x 25 (Praha a zpet) a pak cca 15-20 po meste (mimo Prahu).... manzelka me taky premlouva, ze si klidne nebude topit, ale at ho neprodavam, dokud to takto dojede... :)


Dobrý den,
topení nahraďte horkovzdušným "bufíkem" a máte po starostech.Sám jej užívám a funguje skvěle.Montáž zvládnete za jeden den a cenově výjde do 4000kč.Určitě bych Vaše auto neprodával, nájezd máte ještě dobrý...
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Radovan » pát 25. pro 2020 11:18:06

Chtělo by to vyjíždět s předtopeným - tady kolega Aleš, co parkoval normálně venku pod přístřeškem v Beskydech obec Krásná, zima jak v Rusku, to řešil držákem mezi zadními opěrkami hlavy (normální 2 pásky oceli namontované šrouby na nožičky opěrek, jedna vpravo, jedna vlevo) a na něm upevněným běžným ETA topením https://www.datart.cz/Ventilator-ETA-0622-90000.html. Kablík vytažený ven přes pootevřené zadní okýnko, na hraně okna nasazena klasická izolace na vodovodní trubky, takže dovnitř nefoukalo ano nepršelo a byla tam jen mezírka na drát. Ten v dálkově ovládané zásuvce v přístřešku a jen si to při snídani zapnul. Auto vyhřáté, odmražené, pohoda. Pokud někde rychlonabíjel, tak natvrdo hodil Mennekes redukci do zásuvky Mennekes a připojil si přímotop taky na nabíjecí stojan.
Jinak byl trochu extremista, protože jezdil Ostravu a Opavu a dokud nebyla rychlonabíječka ve Frýdku-Místku, tak nebylo jak topit cestou zpět. Naposledy nabil v Ostravě na 80%. Takže teplá bunda s ohřevem z baterky a totéž vložky do bot z aliexpresu. Ty chemické se neujaly. Jakmile přibyly rychlonabíječky po cestě, už si topil i cestou domů do hor nahoru. Jinak ten táhlý sjezd z baráku je tak dlouhý, že první dílek baterie ubyl až za FM cestou na Ostravu.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Výměna baterií

Příspěvekod JanO » pát 25. pro 2020 23:31:20

...no bez předtopení by to v zimě ani nešlo... to elektrické funguje víc než dobře.. ale po 10-15 minutách už je auto vychladlé a je někdy potřeba přitopit z trakční baterie... u nových baterií to asi nebude takový problém, jestli bych měl dojezd 120 nebo 100, ale pokud už bez topení je to 90 a s topením pak 65-70, tak to není nic moc... a tím spíš když by se na trase musela použít rychlonabíječka, která nabíjí na 82% ...
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Radovan » sob 26. pro 2020 9:43:57

Kolegové s malobaterkáči už mají něco naježděno, takže pokud ví, kolik jim zbývá do cíle a chtějí si topit, tak prostě dojedou na 1 čárku baterky nebo na želvu, žádný stres. Nebo se po cestě staví na rychlonabíječce na 5-10 minut, aby nedojeli domů úplně prázdní.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » čtv 25. úno 2021 9:50:15

Vypadá to, že mi začíná odcházet znatelněji článek č.51.
Kupovat LEV50 v kdo ví jakém stavu, za ty peníze za který se prodávají na ebay, nebo allegro nemá dle mě cenu.
Zatím jedinou cenově schůdnou variantu jsem našel články 21700 4000MAh.

Takže budu vytvářet náhradu v podobě článku z 20 x 21700 a zkusím ten jeden článek nahradit, jak se to bude chovat. Samozřejmě se připravím do DC nabíjení. Neb 21700 má max nabíjecí proud 4A, což je v součtu o 45A méně, než je potřeba.

Nabízí se jedna cesta. Prý při teplotě aku pod 10°C je omezené DC nabíjení na 22kW. Takže nahradit nějaký termistor pevným odporem, aby si auto myslelo, že jeden článek má stále 10°C a pak by bylo nabíjení stále omezeno na cca 60A, což je 3A na článek. A z dlouhodobého hlediska by to prospělo životnosti baterie. Výkonem 22kW by to stejně dobilo za 30 min 11kWh, což je pro toto auto dostačující na skoro 100Km jízdy.
Upřímně řečeno, stále by to byl pokrok. Protože degradované LEV50 stejně během pár minut padají pod 22kW.

Komplet baterie vyjde na 100 tis + práce + 3D tisk držáků pro články + nějaký montážní materiál. Pokud by to vydrželo aspoň dalších 100 tis km. Tak investice 1kč/km není tak strašná.

Zatím zkusím nahradit jen ten jeden článek a budu sledovat jak se to chová. Mám tu 4 vzorové kousky 21700, začnu je testovat při zatížení, které se dá očekávat v autě.

Čistě náhodou, nemá někdo po ruce článek LEV50? Potřeboval bych změřit přesné rozměry. A kdyby někdo měl prázdný box LEV50-4 nebo LEV50-8 a byl by ho ochotný věnovat na výzkum, nebo levně odprodat, to by mi taky pomohlo. Případně by se hodila i deska BMS, klidně nefunkční. Potřebuji to jen na testování rozměrů.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » čtv 25. úno 2021 11:22:45

Můžete sem dát obrázek z CaniOnu, nebo jiný, kde je to vidět? Díky, L.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » čtv 25. úno 2021 12:06:50

Vašku mám jak box tak dva články (ty bych asi asi raději nechal pro jistotu) a mám i BMS ale tu bych si taky rád nechal.. Klec bych ti mohl pustit...Články ti změřím..
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » čtv 25. úno 2021 12:35:00

Lama: není mi nutné vykat. Foto samozřejmě dát mohu.

garmont: jasné. Já jen kdyby náhodou někdo měl mrtvou BMS nebo článek, kterej by jinak vyhodil do sběru. Funkční kusy jsou pro můj účel zbytečné.
Na netu jsem našel datasheet s rozměry. Ale není mic moc jasné čeho se ty rozměry týkaj. Potřeboval bych rozměr baterie bez terminálů.
Přílohy
1614252689145.jpg
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » čtv 25. úno 2021 14:26:59

Myslím si, že podle obrázku nejde o špatný článek...
Přílohy
David-Zero-Screenshot_2019-01-03-16-31-02-909_emobility.canion.png
pict_2019-01-03_13-39-47.png
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 25. úno 2021 20:24:22

dracekvo píše:Vypadá to, že mi začíná odcházet znatelněji článek č.51.
Kupovat LEV50 v kdo ví jakém stavu, za ty peníze za který se prodávají na ebay, nebo allegro nemá dle mě cenu.
Zatím jedinou cenově schůdnou variantu jsem našel články 21700 4000MAh.
.


Podle mě není možné z důvodu naprosto jinýho vnitřního odporu tam dát tak rozdílný článek se to prostě rozhodí napětově jako prase. Když už tak dát všechny články stejný. Píšeš, že tam nechceš kupovat použitý článek LEV50 ... na kolik tě přijde ten jeden s 20x21700 ? A navíc ta práce to tam sbodovat a vyvést nějaké upevnění.

proč tam nedáš tohle?
https://shop.mypower.cz/akumulator-clan ... 3-65v-4023

Kapacita bude stejná jako originál, při troše štestí BMS nic nepozná , bez problému se to tam vleze , váží to polovinu tj ušetšíš 88x800 gr
nejakých 70 kg a to se na dojezdu taky počítá. A trojčata s ok baterkou jsou dojezdově v pohodě na to použití co jsou určené.
A cena 779 kč x88 článků 68 tis. to je za hubičku a když se to nepovede tak se dají články udat jinam.
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » čtv 25. úno 2021 23:19:01

Dle mého skromného názoru výměna článku 51 ničemu moc nepomůže.. Smysl by možná dávalo vyměnit těch 20 nejslabších (pokud by jsi sehnal nějaké z větší kapacitou než jsou ty tvoje za rozumnou cenu....)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » pon 01. bře 2021 18:55:55

Nemůže být problém s BMSkou, když vidím hlavně ta vysoká napětí některých článků. Když to srovnáte s obrázkem níže, tak tam jsou články zarovnány na jednu úroveň.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
chochol
Příspěvky: 24
Registrován: ned 23. zář 2018 20:36:22

Re: Výměna baterií

Příspěvekod chochol » stř 19. kvě 2021 22:27:50

Ahoj, kolegové elektromobilisté.

Tak jsem si po dlouhé době zase hrál a na základě informací, které jste sem napsali a stavu mého Zora jsem si stvořil malou tabulku, která počítá, kdy ho kvůli dojezdu nadobro pohřbím. Pravda, je to všechno jenom odhad (nemám ověřen stav baterie diagnostikou a nepředpokládám akceleraci degradace baterie), ale pro mou potřebu plánování jeho budoucí náhrady je dostačující.

Pokud v mé úvaze najdete chybu, rád se poučím a prosím o rozporování.

Tabulka se týká čistě mého auta a tras, které standartně v podkrušnohoří s manželkou jezdíme, ale pro výpočet poklesu kapacity baterie u Vašich aut by Vám mohla taky napovědět. Zde zveřejňuji náhled. Soubor se vzorci výpočtů, pokud bude zájem, zveřejním taky.

stáří.roků celková.kapacita.v.%...pokles.......roční.nájezd........pokles.o....%............předpokad.dojezdu.
........................................Ah/rok............................za.rok.dle.km.....na.nabití.-.léto..nabití.-.zima....celkový.počet.najetých.km
................100%..................2% .................100 ................0,0067% ..........125 ..........100 ......................100
1................98% ...................2% ...............2500 ..........0,1667% ..........122,5 ...........98,0 .....................2600
2................96% ...................2% ...............3000 ..........0,2000% ..........119,8 ...........95,9 .....................5600
3................94% ...................2% ...............4000 ..........0,2667% ..........117,2 ...........93,8 .....................9600
4................92% ...................2% ...............4000 ..........0,2667% ..........114,5 ...........91,6 ...................13600
5................90% ...................2% ...............4000 ..........0,2667% ..........111,9 ...........89,6 ...................17600
6................88% ...................2% ...............4000 ..........0,2667% ..........109,4 ...........87,5 ...................21600
7................86% ...................2% ...............4000 ..........0,2667% ..........106,9 ...........85,5 ...................25600
8................84%...................2% ...............2000 ............0,1333% ..........104,5 ...........83,6 ...................27600.Koupeno
9................82% ...................2% ...............8500 ......... 0,5667% ..........102,3 ...........81,8 ...................36100
10...............80% ...................2% .............12000 ........ 0,8000% ............99,7 ...........79,7 ...................48100
11...............77% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............96,9 ...........77,5 ...................60600...-.aktuální.stav
12...............75% ...................2% .............12500 ........ 0,8333% ............94,1 ...........75,3 ...................73100
13...............73% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............91,5............ ...73,2 ...................85600
14...............71% ...................2% .............12500 ......... 0,8333% ............88,9 ...........71,1 ...................98100
15...............69% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............86,3 ...........69,1 .................110600
16...............67% ...................2%..............12500 ........ 0,8333% ............83,9 ...........67,1 .................123100
17...............65% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............81,5 ...........65,2 .................135600
18...............63% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............79,2 ...........63,4 .................148100
19...............62% ...................2% .............12500 .........0,8333% ............77,0 ...........61,6 .................160600
20...............60% ...................2% .............12000 .........0,8000% ............74,8 ...........59,8 .................172600
21...............58% ...................2% .............12000 .........0,8000% ............72,7 ...........58,2 .................184600
22...............57% ...................2%.............12000 .........0,8000% ............70,7 ...........56,5 ................196600.-.předpokládaná.smrt.auta.-.nedostatečný.zimní.dojezd, pokud ho dřív nesežere koroze