Zkušenosti s provozem E-golfu

Moderátor: Josef

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 13:07:24

Lama píše:To byl ten schovaný "Yeti" ;) kdy TČ ohřívalo kabinu z okruhu baterie 8-)


Ale no tááák...

Energii, kterou spotřebuje TČ, a kterou vidíte jako spotřebu topení na BC, je přece energie potřebná na provoz kompresoru (případný chod ventilátoru, ventilů a oběhových čerpadel nebudeme uvažovat). Teplo převzaté na výparníku systém topení negeneruje, ale je to především teplo okolního vzduchu, nebo případně teplo odpadní z pohonu.
Zkuste se zamyslet kolik může činit teplená ztráta při vybíjení baterie Vaší extrémně úspornou jízdou a jakým výkonem je třeba kabinu vytápět, navíc systém vytápění v žádném případě tuto tepelnou ztrátu nezachytí ze 100%. Nemůžete dojít k jinému závěru, než že tepelné ztráty pohonu nemůžou být pro vytápění dostatečné. Navíc využití tepla baterie je přece v zimě kontraproduktivní, protože tu potřebujeme spíš ohřívat.
Při venkovní teplotě 15°C bude příkon kompresoru opravdu minimální a nejspíš nepoběží trvale, proto ten minimální vliv na dojezd.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 13:36:59

Citigo e IV píše:Nemá význam jak se to vezme, jistě něco uspoří, ale nemá význam z praktického hlediska.
Dal jsem si ty Vaše spotřeby to exellu a vyšlo mě že průměrný příkon topení byl kolem 0,75 kW což asi odpovídá realitě.
Otázka je jakou by jste měl spotřebu bez Tč. dá se nějak deaktuivovat tč třeba odpojit HV okruh kompresoru? A pak to změřit?

Ale tvrdit že bez Tč by jste měl spotřebu kolem 20 kwh/100 Km je v blbost je to jen strašení těch co tomu nerozumí. Osobně bych typoval spotřebu kolem 15 a výkon topení v průmeru při techto teplotách kolem 1,3 kW

Při teoretické spotřebě 20 Kwh/100 Km by musel být příkon topení trvalých 3 kW a to není ani při -10 cti potřeba.


Já jsem s Golfem bez čerpadla jezdil, samozřejmě podmínky nejsou nikdy 100% stejné, ale v lehce plusových teplotách na stejných trasách se zapnutým topením byl opravdu problém se do 20kWh vejít.
Ostatně níže test Citiga na fdrive, kde se asi nedá předpokládat, že to byl první elektromobil, se kterým jezdili a ty spotřeby jsou taky diametrálně jiné, než co tady píšete. Na jaře po městě 17kWh dle palubáku, tedy + 15-20% reálně.

https://fdrive.cz/clanky/test-jaka-je-s ... trebu-5059
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » pát 01. říj 2021 13:52:11

Turbo píše:
Citigo e IV píše:Nemá význam jak se to vezme, jistě něco uspoří, ale nemá význam z praktického hlediska.
Dal jsem si ty Vaše spotřeby to exellu a vyšlo mě že průměrný příkon topení byl kolem 0,75 kW což asi odpovídá realitě.
Otázka je jakou by jste měl spotřebu bez Tč. dá se nějak deaktuivovat tč třeba odpojit HV okruh kompresoru? A pak to změřit?

Ale tvrdit že bez Tč by jste měl spotřebu kolem 20 kwh/100 Km je v blbost je to jen strašení těch co tomu nerozumí. Osobně bych typoval spotřebu kolem 15 a výkon topení v průmeru při techto teplotách kolem 1,3 kW

Při teoretické spotřebě 20 Kwh/100 Km by musel být příkon topení trvalých 3 kW a to není ani při -10 cti potřeba.


Já jsem s Golfem bez čerpadla jezdil, samozřejmě podmínky nejsou nikdy 100% stejné, ale v lehce plusových teplotách na stejných trasách se zapnutým topením byl opravdu problém se do 20kWh vejít.
Ostatně níže test Citiga na fdrive, kde se asi nedá předpokládat, že to byl první elektromobil, se kterým jezdili a ty spotřeby jsou taky diametrálně jiné, než co tady píšete. Na jaře po městě 17kWh dle palubáku, tedy + 15-20% reálně.

https://fdrive.cz/clanky/test-jaka-je-s ... trebu-5059


Nesmíte těn novinářům moc věřit, já si věřím jen té statistice co si sám zfalšuji. I3 přeci není e-golf, opravdu by bylo zajímavé porovnat spotřebu I3 bez tč v podobných podmínkách. Já spotřebu Citiga s Tč nijak nezjistím, protože ho tam nedávají ani za příplatek :D .
Dneska jsem jel ještě do Plavů už najeto 53 Km a spotřeba klesla na 11,5 kWh/100 Km a topení kleslo na 1,5 . Za 17 náct to bych asi nešlo přece jet to nám je snad jasný.
Přílohy
SPOTR.JPG
SPOTR.JPG (24.99 KiB) Zobrazeno 7552 x
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 14:39:44

Ohledně spotřeby je pro mě jediná věrohodná statistika spritmonitor.de a tam ta spotřeba u Citiga vychází na 52 vzorcích v podstatě jako v tom testu.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » sob 02. říj 2021 6:47:15

Spotřeba s a bez TČ je rozdíl už jen v tom, že z 1kWh el. energie se v TČ udělá cca 4kWh tepla, , což v PCT asi těžko.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » sob 02. říj 2021 9:45:51

[quote="Turbo"][/quote]
Nevím proč, ale NIRO i KIA i při rychlé dálniční jízdě chladí baterie, které mají po nabíjení 30-35°C na nepochopitelných 15°C (pak při dalším nabíjení je zase ohřívá na 25°C) a toto teplo je používáno odebírá TČ pro ohřev kabiny. Pokud vyjedu s prochladlou baterkou, tak je tomu samozřejmě jinak. Poznám to právě na jízdě tam a zpět a jde o rozdíl cca 3% z celkového dojezdu. Vlastním vybíjením této velké baterie i rychlou dálniční jízdou nad 160 km/hod (kterou také jezdím ;)) se baterie ohřívá jen hodně pomalu (asi 4x pomaleji než tomu bylo u IONIQa).
Ale jo, myslím, že si rozumíme. Ale pokud by jste měl možnost udělat měření u i3 bez TČ bylo by to věrohodné porovnání.
U každého auta to bude ale odlišné a mohou být myslím velké rozdíly. Proto by pro odpověď na eGolfa bylo ideální měření konkrétních eGolfů s a bez TČ.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » sob 02. říj 2021 9:48:17

Josef píše:Spotřeba s a bez TČ je rozdíl už jen v tom, že z 1kWh el. energie se v TČ udělá cca 4kWh tepla, , což v PCT asi těžko.

Josefe, až takovou účinnost tato "hračka" v autech nemá. Ano pokud bude venku 15°C a v kabině topím na 22°C. Kolem nuly a hlavně pod nulou to bude už hodně mizerné.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » sob 02. říj 2021 10:41:40

Ano, i Niro má PCT a od těch 5°C do toho začne "povídat". Ty TČ mají v tomto prostě omezení.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » sob 02. říj 2021 13:11:30

Já vidím v aplikaci spotřeby klimatizace za 2 roky zpátky s potřeba je pořád stejná v letních měsích je to 1,5 kWh/100 Km v přechodných jako třeba studený letošní květen 2,8 kWh/100 Km v nejhorších zimních měsících je to až 5,7 kWh/100 Km tedy bez tč.

Má někdo možnost si vytáhnout statistiku s vozem s tč? Jako pochybuju je že by bylo tč 4x učinnější protože do té účinnosti je třeba započítat spotřebu TPC při rozmrazení vozu na krátkých zimních trasách. Není fyzikálně možný aby byla spotřeba s tč stejná jako v létě s klimatizací, protože v zimě se vyhřívá vozidlo o mnohem vyšší teplotu, než se v létě klimatizuje a učinnost klimatizace jako topení je také jinde, k tomu je třeba počítat teploty kdy namrzá výparník atd.

Optimisticky řečeno když se vůz s tč dostane na dvounásobek letních spotřeb byl by to zázrak tj. vůz bez tč spotřeba max o 3kWh/100 Km více rozdíl v dojezdu může být max 50 Km v nejhorším případě. Tak je třeba si spočítat na jaké trasy se ten e-golf bude v zimě používat. Myslím že 150 Km denně nebude problém, pokud je třebajezdit pravidelně více třeba 200 Km tak si myslím že to chce vybrat jiný vůz tč to stejně nezachrání protože když bude vyjiměčně třeba -15 spotřeba vozu stoupne, baterka bude studená a tč nebude fungovat a problém bude stejně.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » sob 02. říj 2021 20:59:08

Jelikož jste se tady s kolegou Lamou přiznali, že topení pouštíte až když vám přimrzají rukavice na volantu, tak statistika by byla úplně k ničemu, protože ne každý si chce i v zimě navodit v autě atmosféru kabrioletu :)

Samozřejmě že v mrazech je přínos čerpadla minimální, a na krátké trasy už vůbec, ale pro mě je bonus čerpadla přesně tohle období, řekněme říjen -prosinec a březen - květen, kdy je dopad na dojezd s ohledem na příjemný tepelný komfort v kabině minimální, což zkrátka u auta bez čerpadla neplatí.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » sob 02. říj 2021 21:13:35

Tak pouštět topení v teplotách nad 10 st. je podle mě marnotratnost a jde to proti ekologickému myšlení pravého elektromobilisty :D
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » ned 03. říj 2021 0:06:43

Já nic nepouštím, prostě celý rok mám nastaveno 22°C :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » ned 03. říj 2021 13:32:51

Jasně v zimě kdy jste oblečen, máte na nohou zimní boty budete topit na 22 st. A v létě v sandálech a tílku v 35 st. ve stínu budu chladit na 22?

To mi připomíná jednoho mého kamaráda, aby měl v autě pocit luxusu tak v zimě topil na 28 st. tj max a v létě zase klimatizoval na 15,5 st. Prostě tak aby rozdíl teploty mezi venkovní a vnitřní teplotou ve voze byl co nejvyšší.

Já třeba když jedu do práce 6 km a venku je nad 10 st. tak sedím normálně ve větrovce a netopím vůbec. Ale když jedu z lyží jsem zpocenej, tak se vysléknu do trička je topím klidně i 26 st. prostě tak aby mě bylo příjemně, od toho tak je možnost nastavení teploty.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » ned 03. říj 2021 20:19:00

Každý to máme jinak, každopádně v létě 22-23°C pouze na přední okna v zimě zase na nohy, tohle si řídím ručně, automat je v tomto na houby.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » pon 04. říj 2021 17:55:31

Turbo píše:Jelikož jste se tady s kolegou Lamou přiznali, že topení pouštíte až když vám přimrzají rukavice na volantu, tak statistika by byla úplně k ničemu, protože ne každý si chce i v zimě navodit v autě atmosféru kabrioletu :)


Tak to už chápu ty nízké spotřeby. Já jsem zvyklý (a praktikoval bych to určitě stejně i u EV), že v autě mám nastavenou teplotu 22 a klímu na automatiku. No a auto se rozhoduje jestli topí nebo chladí, příp. kam posílá vzduch, třeba i podle toho jestli je zamlžené přední sklo. Určitě bych nebyl ochoten v autě mrznout nebo se potit jenom kvůli tomu, abych měl o 2-3 kWh/100 km nižší spotřebu, na to už jsem starý :-) Ale alespoň je dobré, že bych moh parkovat v garáži a případně si auto vytopit předem. Ale nějaké omezení... to určitě ne.
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » pon 04. říj 2021 17:57:12

Josef píše:Já nic nepouštím, prostě celý rok mám nastaveno 22°C :D


Moje řeč, mám to stejně a o tepelnou pohodu se docela dobře postará automatika. S koupí EV bych tyto návyky určitě neměnil, nové auto má být pokrok a ne krok zpátky, co se týká pohodlí na "palubě".
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » pon 04. říj 2021 19:36:26

Marek71 píše:
Turbo píše:Jelikož jste se tady s kolegou Lamou přiznali, že topení pouštíte až když vám přimrzají rukavice na volantu, tak statistika by byla úplně k ničemu, protože ne každý si chce i v zimě navodit v autě atmosféru kabrioletu :)


Tak to už chápu ty nízké spotřeby. Já jsem zvyklý (a praktikoval bych to určitě stejně i u EV), že v autě mám nastavenou teplotu 22 a klímu na automatiku. No a auto se rozhoduje jestli topí nebo chladí, příp. kam posílá vzduch, třeba i podle toho jestli je zamlžené přední sklo. Určitě bych nebyl ochoten v autě mrznout nebo se potit jenom kvůli tomu, abych měl o 2-3 kWh/100 km nižší spotřebu, na to už jsem starý :-) Ale alespoň je dobré, že bych moh parkovat v garáži a případně si auto vytopit předem. Ale nějaké omezení... to určitě ne.

Určitě v autě nemrznu 8-) Naopak mám ais větší komfort než vy a další, co jezdí stále s klimou na AUTO (pro tyto lidi je určen systém Citiga - při každém startu natvrdo nastavené AUTO na 22°C). Když vezu ženu, tak ta zásadně nesnáší klimu, takže to musím nastavit ručně aby měla co největší komfort a nefoukal na ni studený nebo teplý vzduch.
Ve Focusu jsem měl nastaveno trvale AUTO na 21,5°C včetně originál programovatelného bufíku před jízdou a neřešil jsem to cca 15 let.
Ano v MiEVu jsme šetřili energii, což bylo pro dojezd potřebné a nebylo to jen omezováním topení. Naučilo mi to jezdit více úsporně. Už jsem dělal několik srovnávacích jízd a rád udělám další - dvě nebo více aut stejnou trasu ve stejný čas stejně rychle 8-)
A jak jsem zde psal v příspěvcích kolem TČ o spotřebách klimatizace 0-3% při jízdách do Stuttgartu. Za nedlouho pojedu ve čtyřech a klima bude zapnutá na AUTO a 22°C. Pravděpodobně ale budu muset ručně doladit podle přání osádky ;)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » pon 04. říj 2021 20:00:08

Marek71 píše:
Turbo píše:Jelikož jste se tady s kolegou Lamou přiznali, že topení pouštíte až když vám přimrzají rukavice na volantu, tak statistika by byla úplně k ničemu, protože ne každý si chce i v zimě navodit v autě atmosféru kabrioletu :)


Tak to už chápu ty nízké spotřeby. Já jsem zvyklý (a praktikoval bych to určitě stejně i u EV), že v autě mám nastavenou teplotu 22 a klímu na automatiku. No a auto se rozhoduje jestli topí nebo chladí, příp. kam posílá vzduch, třeba i podle toho jestli je zamlžené přední sklo. Určitě bych nebyl ochoten v autě mrznout nebo se potit jenom kvůli tomu, abych měl o 2-3 kWh/100 km nižší spotřebu, na to už jsem starý :-) Ale alespoň je dobré, že bych moh parkovat v garáži a případně si auto vytopit předem. Ale nějaké omezení... to určitě ne.


Už tu diskutujete nějaký pátek a stále jste to nepochopil. Na kratší vzdálenost je elektromobil rozhodně pohodlnější a má méně omezení než spalovák. Můžu si auto vytopit předem a když třeba na někoho čekám tak můžu klidně topit aniž bych musel čuchat vejfuk a to je k nezaplacení.
Ve spalováku máte 22 st. možná nastaveno, ale rozhodně na kratší trase to není teplota v kabině, možná Vás jen hřeje pocit z toho čísla. U elektromobilu jde teplo z topení okamžitě, proto když jedu 5 Km do práce, tak topení tlumím je mě prostě nepříjemý sedět teple oblečen a foukat na sebe horký vzduch.

U spalováku to prostě těch 5 Km netopí, dokonce jsem slyšel i to že řidiči spalováků musí nechat motor běžet pár minut aby se odmrazila okna :roll: a pak mohou až vyjet.

Na dálkové trasy se to zase otočí, ale na denní cukání kolem komína v dosahu baterky rozhodně zimní podmínky řeším méně jak se spalovákem a bydlíme na horách.
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » čtv 07. říj 2021 11:52:14

Nechci rozpoutat nějakou fanatickou diskusi na téma v jakém autě je příjemnější topení... na takovéto typy diskuse je hybrid a pod. :-)

Jen jsem chtěl říct, že kdybych měl EV, rohodně bych nerad měnil návyky a chtěl bych tam mít min. stejnou teplotní pohodu, jakou mám teď ve stávajícím autě. To znamená, nastavím teplotu a o víc se nestarám. Proč taky, ne? Vždyť proto je tam ta automatika, ať se o to teda postará. Vyhovuje mi to, max. si manželka někdy upraví směr foukání, příp. zvýší teplotu na své straně.

Já jsem zvyklý jezdit v autě bez bundy, i v zimě, jenom košile nebo triko, příp. max. svetr. Neřídím v zimní bundě, přijde mi to nepraktické. A proto topím i na kratší vzdálenosti, resp. na topení skoro nešahám, řídí to automatika sama. Když je venku zima, zapnou se mi sedačky a pak jak se postupně v kabině otepluje, sedačky ubírají na intenzitě. Je to příjemné než se zatopí, to trvá tak 3-5 minut, ne více.

Ano, u EV bych mohl mít vytopený interiér ze zásuvky, nastaveno z mobilu, pokud to tedy konkrétní EV umožňuje. To je možné i u spalovacích aut, akorát že většina to nenabízí. Teď jsem ale přemýšlel o Volvu V90, lehce jeté a co jsem koukal na inzerci, tak tam to má skoro každé. Ale třeba manželka parkuje v garáži, kde je tak kolem 10 st., to ani není potřeba předtopit auto.
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » čtv 07. říj 2021 11:55:48

Citigo e IV píše:[...dokonce jsem slyšel i to že řidiči spalováků musí nechat motor běžet pár minut aby se odmrazila okna :roll: a pak mohou až vyjet.


Tohle ale není otázka pohonu. Pokud budete parkovat EV v zimě venku, tak budete muset taky odmrazit okna, stejně jako řidiči spalovacích aut.