Zkušenosti s provozem E-golfu

Moderátor: Josef

Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » stř 29. zář 2021 11:18:21

Už nevím, kde ta informace byla, neumím to najít... Jde mi o to, jak poznat, že eGolf 100kW (s tou větší baterkou) má tepelmé čerpadlo? Údajně pohledem pod kapotu, ale nepamatuji si to. Dám příklad jednoho inzerátu na sauto, kde je i fotka, tak pokud někdo znalý okomentuje jestli tento model má nebo nemá TČ a jak to obecně poznat, budu rád.

Inzerát:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/volk ... /152630564

Odkaz na foto zpod kapoty:
https://d19-a.sdn.cz/d_19/c_img_gX_f/a4 ... |jpg,80,,1
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » stř 29. zář 2021 11:50:12

Někde jsme se o tom bavili, tohle má málo těch černých trubek, takže tepelné čerpadlo velmi pravděpodobně nemá.

Tohle je podle mě s tepelným čerpadlem.

https://www.sauto.cz/osobni/detail/volk ... /147632308
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » stř 29. zář 2021 12:07:39

Tak jsem to našel tady:
viewtopic.php?f=7&t=447#p10731

Takže ten z mého odkazu TČ nemá. Jinak, má smysl se u eGolfu pídit po TČ, když většina jej nemá? Jaký a kdy je reálně přínos TČ?
Stejně se u tohoto auto předpokládá provoz kolem baráku, na dešlí trasy to moc není, jednak kvůli relativně malé baterce a dojezdu do 200 km, ale hlavně kvůli pomalému DC nabíjení.
Honzi
Příspěvky: 41
Registrován: sob 27. kvě 2017 12:49:23

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Honzi » stř 29. zář 2021 12:29:51

Zdravím, mám v Egolfu TČ a řekl bych že přínos je tak v teplotách od 0C do 15C, spotřeba na vytápění je potom zhruba poloviční.
Problém je spíše s absencí aktivního termomanagementu baterie. Jakmile baterie prochladne, tak dokáže kapacita klesnou i o 25%.
Při teplotách okolo -15C ve sněhu byl dojezd jenom 130km, naopak v létě při 20C mimo dálnice se dá 200 až 220km.
V mrazech je proto lepší parkovat v garáži a vyjíždět s předehřátým interiérem. To se dá nastavit přes aplikaci We connect nebo v autě přes doby odjezdu. V aplikaci lze zjistit i konfiguraci vozidla.
Jinak určitě doporučuji vyhřívání sedaček.
Marek71
Příspěvky: 825
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Marek71 » stř 29. zář 2021 12:36:45

Josef píše:Tohle je podle mě s tepelným čerpadlem.

https://www.sauto.cz/osobni/detail/volk ... /147632308


Ano, tam to pod haubnou vypadá jinak. A tady ten má taky TČ, podle popisu i podle fotky:
https://www.autoscout24.de/angebote/vol ... 1241927332

Jo, už mi je to jasné. Akorát málokdy je v inzerátu TČ uvedené (v DE někdy) a málokdy je tam ta fotka, podle který to jde poznat.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Josef » stř 29. zář 2021 13:18:53

Reálný přínos TČ je určitě velký, zvláště v našich urputných zimách 0-5°C.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » stř 29. zář 2021 14:59:47

Pokud jste ochoten jezdit v chladném počasí jen s rozpálenou zadnicí, tak to bez čerpadla přežijete :)
V těch lehce plusových teplotách to ušetří opravdu hodně, záleží na více faktorech, ale může to dělat klidně i 30% na spotřebě. Průměrně za celou zimu bych tipoval úsporu tak 20%. Samozřejmě řešení je netopit v zimě vůbec, jak to tady někteří praktikují, ale to není zrovna můj šálek kávy.
Naposledy upravil(a) Turbo dne čtv 30. zář 2021 14:51:27, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 91
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod hondras » čtv 30. zář 2021 9:45:02

Podle mé zkušenosti má používání topení vliv nejen na tepelný komfort posádky, ale i na mlžení oken. Což často otravuje více.
Nebo alespoň v iOnu ofuk skel na max. bez topení nemá často dostatečný efekt.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 30. zář 2021 10:51:51

Jeslli budou k nání dva identické golfy tak samo brát s tč. Ale hledat specielně typ s tč. třeba v horším stavu nebo dražší je zbytečný. Golf má kvalitní a úsporný topení z výroby a podle je je důležitější brát ten s vytápěným oknem, aby se nemlžilo přední sklo. Jako se citigem jezdím v zimě za menší spotřebu s topením, než jsem jezdit s Mievem bez topení /resp. s naftovým bufíkem).

Tč má smysl u aut s velkou baterkou na delší cesty jako je kona, nebo niro a tyto auto umí využít i teplo z baterky k topení, což golf neumí.
Za mě je tč. u malobaterkáčů do města zbytečné.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » čtv 30. zář 2021 14:28:10

Plný souhlas s "Citigo e IV".
Škoda, že vyhřívané čelní sklo není u každého BEV.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 7:51:10

Tak jenom pro konkrétní představu:

Dnes ráno u nás první šedivák, když jsem odjížděl ukazoval teploměr v autě 3°C, v jednu chvíli 6°C a v cíli byly 4°C, trasa celkem 12km, auto nepředtopené.
Bez topení to jezdím za 11-11,5kWh, dnes s topením spotřeba 13,6kWh. Když jsem měl Golfa bez čerpadla, bylo celkem obtížné se dostat za podobných podmínek pod 20kWh.
Tohle jsou přesně ty podmínky, kdy je rozdíl ve spotřebě mezi autem s čerpadlem a bez celkem extrémní. Za mě má čerpadlo smysl v jakémkoliv autě.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » pát 01. říj 2021 8:34:40

Na trasu 12 km nemá TČ význam !!!
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 8:53:09

Jak jste na to přišel?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » pát 01. říj 2021 9:36:24

Na trase 12 km opravdu nemá čerpadlo smysl protože tam nevznikne žádné odpadní teplo z pohonu a případného DC dobíjení. Já shodou okolností do ted dneska ujel 13 Km jel jsem 3x Jablonec Rychnov. Spotřeba 13,2 kWh/100 Km s tím že topení vzalo 2,7 kWh/100 Km.

A druhý aspekt je že na techto krátkých trasách i když by se mě teoreticky zkrátil dojezd o 50 Km kvůli topení tak to nebudu řešit, protože za ten den
tu baterku stejně nevyjezdím a jedná se pouze o ekonomiku provozu což je zanedbatelných 10 Kč na 100 Km. U auta skoro za 0,5 mega to asi řešit nebudu.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 10:13:46

Tak když už fungují ty přílohy, můžeme si tedy ukázat jak to funguje v praxi.

Po startu vozu a zapnutém topení při venkovních 6°C jede PTC (fialová čára) zhruba 1 minutu výkonem 6kW, následně začne ubírat a po 1,5min vypíná úplně.

Klimatizace (modrá čára) v reversibilním chodu (tepelné čerpadlo) nabíhá ihned po startu a po 1,5 minutě chodu dodává už zcela samostatně teplo potřebné k vytápění kabiny.
Je to statické měření, v reálném provozu, kdy se vozidlo pohybuje, bude docházet k efektivnější výměně tepla z okolí na výparníku.

Ranní cesta 12km trvala 20min, lze tedy uvažovat, že víc jak 90% času bylo využito k vytápění pouze tepelné čerpadlo.

Tvrzení, že na trasu 12km nemá tepelné čerpadlo žádný význam, je fakt hloupost.
Přílohy
20211001_073935.jpg
topení.png
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » pát 01. říj 2021 10:28:25

Turbo píše:Jak jste na to přišel?

Měřením již u dřívějšího IONIQ_28.
Pokud je vše studené a zapnete topení, je prvotní ohřev prováděn pomocí PTC tělesa (těles), které odebírá první cca 3 min. až 7 kW, potom klesá na poloviční hodnotu a méně. Jinak TČ u IONIQ_28 bylo "funkční" nad +3°C. Pozorováním jsem zjistil, že kolem 1,5°C byla rozhodující teplotní hranice, pod níž TČ přestávalo fungovat a pro ohřev byl více zapojován PTC.
Uvedená funkčnost pouze v plusových teplotách platí pro IONIQ_28, který nemá vodní ohřev a chlazení jako třeba KONA a asi též BMW_i3.
U "vodníků" je využíváno odpadní teplo z baterie, ...ale to je až po dlouhé jízdě nebo po rychlonabíjení. Na krátké trasy si dovolím říct, že ohřev kapaliny a náběh TČ může být i pomalejší. Každé auto to bude mít ale vyřešeno jinak. Kona to má řešeno velice dobře pomocí tří okruhů, které se mezi sebou propojují podle potřeby.
Jak má eGolf zapojené TČ přesně nevím. V zásadě ale platí, že na krátké vzdálenosti, což 12 km je, nemá cenu TČ řešit, zvláště pokud je velký cenový rozdíl u auta s a bez. Pokud se jezdí 50, 100 a více km, pak bych to řešil. E-Golf je ale na ježdění spíše kolem komína a to i ten s větší baterií.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » pát 01. říj 2021 10:30:50

Turbo píše:Tak když už fungují ty přílohy, můžeme si tedy ukázat jak to funguje v praxi.

Super měření pro konkrétní vůz.
Stejně by to chtělo udělat pro diskutovaný eGolf.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Turbo » pát 01. říj 2021 11:14:03

Můžete doložit nějakým měřením, že u IONIQa nebylo TČ pod +1,5°C funkční? Já s ním jezdil v zimě také, a toto se mi moc nezdá. U i3 je v manuálech uvedeno, že TČ pracuje až do -10°C.
Jinak ten princip bude u všech EV podobný, na rychlé roztopení PTC a pak TČ, s tím, že někde je to řešené do vody (delší náběh ale větší setrvačnost) a někde napřímo. Na grafu výše bere po 5min provozu kompresor na vytápění už jen cca 500W, což je u PTC skoro nic.
Ty tepelné ztráty využité k topení budou spíš takový Yeti :), vím, že to mají Korejci tak zapojené, stejně jako třeba i Tesla 3, ale ten reálný přínos při běžném jezdění moc velký nebude. Když ale budete u Tesly využívat často 300kW, tak to samozřejmě smysl má.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Lama » pát 01. říj 2021 12:11:16

Měřením to dnes nedoložím. IONIQ_28 jsem jezdil 2018-2020, takže dnes už mám jen vzpomínky. Nicméně si pamatuji lehkou námrazu na deskovém výměníku i když bylo nad nulou.
Ano u "vodníků" pracují TČ i pod nulou. Pokud jedu na otočku Stuttgart, kde do plna nabíjím a baterie má při odjezdu od nabíječky 30-35°C, tak i při uvedených -10°C bere klimatizace jen 1-3%. Na dlouhé vzdálenosti je to super věc. Teď ve středu bylo sice 13-15°C, ale cestou místy pršelo, tak jsem měl klima na AUTO 22°C a na ukazateli spotřeba klimatizace 0% a na dojezdu 2km. To byl ten schovaný "Yeti" ;) kdy TČ ohřívalo kabinu z okruhu baterie 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti s provozem E-golfu

Příspěvekod Citigo e IV » pát 01. říj 2021 12:33:27

Nemá význam jak se to vezme, jistě něco uspoří, ale nemá význam z praktického hlediska.
Dal jsem si ty Vaše spotřeby to exellu a vyšlo mě že průměrný příkon topení byl kolem 0,75 kW což asi odpovídá realitě.
Otázka je jakou by jste měl spotřebu bez Tč. dá se nějak deaktuivovat tč třeba odpojit HV okruh kompresoru? A pak to změřit?

Ale tvrdit že bez Tč by jste měl spotřebu kolem 20 kwh/100 Km je v blbost je to jen strašení těch co tomu nerozumí. Osobně bych typoval spotřebu kolem 15 a výkon topení v průmeru při techto teplotách kolem 1,3 kW

Při teoretické spotřebě 20 Kwh/100 Km by musel být příkon topení trvalých 3 kW a to není ani při -10 cti potřeba.