První překvapení přišlo už v momentě, kdy jsem nakládal auto na podval. Po zkušenostech s IONIQem jsem měl posunuté klíny dopředu až na maximum (a ani tak nebyl přívěs optimálně vyvážený) a u Golfa očekával těžiště v podobné pozici, ale k mému překvapení ho má posunuté výrazně více k přední hnané nápravě. Klíny jsem tedy nakonec posouval ještě dozadu. Auta jsem na zatížení náprav nevážil, takže nemohu poskytnout přesná data, ale rozdíl je skutečně značný a má to citelný vliv na reálné chování vozu, ale o tom později. Ještě dodám, že IONIQ má baterii umístěnou částečně pod zadními sedadly a částečně v zavazadlovém prostoru, u e-Golfa je baterie umístěná částečně ve středovém tunelu kde je posunutá až k přední nápravě a dále je umístěná pod předními a zadními sedadly.
Na Golfu byla nějaká ta práce

Další kapitola je zpracování a použité materiály, pokud to porovnám s IONIQem, je prostě Golf minimálně o třídu výš... Stačí otevřít a zavřít dveře, chytit volant, porovnat materiály v interiéru, pustit muziku... pak jsou to ale další věci, které nejsou na první pohled vidět, jako např. provedení odhlučnění, nebo díly pohonu, třeba rozměry poloos.
Není ale v žádném případě záměrem nějak shazovat značku Hyundai, spíše v této souvislosti narážím na to, že zde někteří stále ještě věří ve VW I.D. 50kWh na podzim za cenu 650tis. To je podle mě fakt sci-fi. VW je jednoduše dnes prémiovka, věřím že s I.D. si dají záležet, ale nevěřím, že ho budou nabízet za skoro polovinu jako Hyundai Konu, nebo snad levněji než Renault Zoe.
e-Golf má výkon 100kW, Ioniq 88. e-Golf je ale o něco těžší, takže jsem v reálném provozu očekával podobnou dynamiku - to ale bylo další příjemné překvapení. Na silnici rozdíl vypadá výrazně více než na oněch 12kW, spíše bych řekl že dynamikou má e-Golf blíže k i3 se 125kW než k IONIQu. i3 má sice razantnější akceleraci během svých 5ti vteřin boost režimu, ale Golf má setrvalejší tah a celkem obstojně akceleruje i nad 100km/h. Start z místa mi přišel ze začátku vzhledem ke koncepci pohonu až neuvěřitelný (s IONIQem nesrovnatelný), ale velmi rychle se na to zvyká. A i na mokru je trakce při akceleraci velmi slušná. Těžko říct do jaké míry se na tom podílí poloha těžiště a do jaké použité pneumatiky.
Celkově bych řekl, že je e-Golf naladěn spíše do sportovnějšího režimu, podvozek mírně utaženější než u IONIQa, ale není třeba se vyhýbat každému kamínku jako v i3. Dá se s ním v zatáčkách a po okreskách velmi svižně přemisťovat a nakonec jsem rád za příplatkové anatomické sedačky, ze kterých jsem původně až tak nadšený nebyl

Zatím mám najeto jen 500km, takže těžko teď dělat nějaké ucelené hodnocení, ale přiznávám, že prvotní nadšení je velké. Za mě je to plně funkční, poměrně svižné, slušně odhlučněné (na rozdíl od IONIQa) a prémiově zpracované EV. Slova jako nechtěné dítě, nebo parodie na EV mi přijdou v tento moment úplně mimo mísu. Pro mě je to naopak světýlko naděje, že tady v Evropě budeme schopni vyrábět konkurence schopná EV a že nás tady za pár let nepřeválcuje konkurence z Asie nebo USA.
PS: Opravdu nejsem dealer VW
