Nabíjení na DC a předehřev aku

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Citigo e IV » sob 23. zář 2023 13:20:42

Jel jsem s kolegou jeho novým IV80 RS a podle reklamnich sloganů by měl umět předehřát baterii před DC dobíjením. Má nejnovější SW 3,5
a když jsme vyjízděli z Prahy do Liberce, tak jsem v navigaci zadal přímo dobijčku čez 180 kW Olympia Mladá Boleslav s předstihem cca 1,5 hodiny.
Řuční předehřev jsem tam nenašel. Evidentně se baterka na nabíjení nepřipravila protože auto nabíjelo max 85 kW a výkon dále padal. To mě trochu šokovalo, Teslou y na stejná nabíječce nabíjím výkonem přes 150 kW a to má ta tesla jen baterku 60 kWh místo 82
Máte někdo zkušenosti s tím přehřevem? Bylo to včera teplota byla cca 17-18 st. Dobíjení bylo po 200 Km jízdy při 30%

Auto ukazovalo rychlost dobíjení 8 km /min tj 480 Km/hod. Tesla jede přes 1000 Km/hod
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » sob 23. zář 2023 13:48:55

IMO stavajici MEB auta predehrev nemaji. Mate odkaz na reklamni slogany? Od ID software verze 4.0 maji rucni predehrev mozna i automaticky ale zatim jsem to nevidel, auto ukazuje i max limit rychlosti nabijeni.
Ale ID SW v4 starsi auta nedostanou, bude v ID.7, ID.4/5 od pristiho roku, Buzz, Enyaq L&K.

Take myslim novejsi verze SW (od 3.0) ukazuji rychlost nabijeni uz nejen v km/h a i v kw (ale na 100% jsem si jisty jen o VW, jak u skody nevim), urcite kolega ma novy iV RS? Nebo je novy jen pro nej?
Enyaq 80 mel by nabijet rychlosti 180kW pokud
1. je teplo 25+
2. SOC je pod 15%.

Takze pri 30% SOC proste jste nemeli sanci, kolik jste ujeli moc vliv nema. Myslim staci serii zrychleni/rekuperaci - nejlepe mit OBD adapter + CarScanner aby videt kolik zrychleni bude stacit aby baterka mela 25+ stupnu. Ale stejne je to k nicemu - nakonec se s tim autem bude jezdit jak to je, takove namahani aby urychlit nabijeni o 5 minut rychle prestane kohokoliv bavit. Kdyz to bude na tlacitko mozna to nekdo bude vyuzivat.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Citigo e IV » sob 23. zář 2023 16:10:42

https://www.skodahome.cz/predstavujeme/ ... n-klement/

Tady sem to našel. četl jsem to za jízdy jako spolujezdec v mobilu.... Máte pravdu od sw 4.0
Takže kolega co si koupil minulý tyden enyaqa IV RS v té skoro nejvyšší specifikaci ceníkově za 1,85 mil to nemá a mít asi nikdy nebude?

Ale i tak baterka musela mít 100% 20st. a nabíjet tak pomalu tedy 1C je tragedie. To není o urychlení nabíjení o 5 minut reálně to nabíjí poloviční rychlostí jak můj Y co stál o 500 tis. méně ... Co pak bude dělat až bude úplná zima to bude nabíjet 50 kW?
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » sob 23. zář 2023 17:07:40

Nevim, mozna VW nakonec udela nejaky 3.6 a to tam bude. Zatim to je ve hvezdach.
Co se tyce Enyaqa v nejlepsi specifikaci tak to asi ma HUD, kameru 360, parkovaci cidla, varovani mrtveho uhlu v zrcatkach, matrix svetla, fungujici auto sterace - to vsechno MY nenabizi.
Pomalejsi nabijeni na UFC osobne jako velkou tragedii stejne nevidim. I kdyz MY RWD MiG (baterky od BYD) drzi 170kW 10-25% nebo i 20-35%, zalezi pri jakem SOC zacali - tedy behem nabijeni prvnich 15%. Takze mate 100% za stejny cas jak AWD ma 80% - a to je v podstate stejny dojezd za stejny cas. Takze pak i MY LR nejak ztraci smysl pri dlouhych cestach, kdyz potrebujete nabijet vic jak jednou.

Tak mate pravdu - MY je momentalne lepsi nabidka cena/vykon, obcas AWD LR skladovky byvaji za 1286 kkc, dlouho ale to tam neuvidite, do par hodin je prodana, RWD za 1132kKc uz vubec je tezky chytit. k novemu roku snad budeme mit 25 tisic registrovanych BEV v CR a vetsina byde MY.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Citigo e IV » sob 23. zář 2023 20:58:16

Přežít se to dá , je otázka co to UFC na studený baterce bude dělat s životností baterie v dlouhodobém hledisku, já beru auto za tyhle peníze jako už náhradu spalováku tedy i na delší trasy.
Kolem komína je ten enyaq podle mě určitě lepší jak tesla o tom není sporu. I když se nesmí používat vestavěná navigace, ta je tragická funkcí a pomalostí. Má všechno co jste psal dokonce i skvělé výklopné tažné a nedrncá :D
Jen nemá odvětrávané sedačky což nechápu takže s tím je na rovno s TMY. Je to kůže takže se záda potí taky.

Otázka je jestli na na ohřev baterky vůbec HW připravenej, moc jsem se o to nezajímal, ale se studenou baterkou jsem si své užil v Citigu a tak jsem myslel že se z toho poučili. ED v každé recenzi hlásí u auta že mají tepelný management u baterek a tak , ale to že v září auto nabíjí polovinou max rychlosti je tragédie.

Já jsem šl do Y RWD protože jsem chtěl lifepo baterky, ale 4x4 mě na horách bude chybět, zatím po 9 tis. Km nelituju, skvělé je že se rychle dobíjí až do 100% z 25-100% za 35 minut takže opravdu mohu dělat mezi nabíječkama stejné vzdálenosti jak LR a taky výhoda že memusím přemýšlet jestli nabít do 80% procent, nebo do 100 těsně před odjezdem. 100% moje Y ujede víc na plnou baterku než IV80 na 80%. Navíc opravdu škodovka poměrně důrazně nedoporučuje nabíjet na 100% snad nejvíc ze všech značek.
Přílohy
enyaq.PNG
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » sob 23. zář 2023 22:16:48

Nic nebude delat - prece proto ta rychlost je omezena. Termomanagement to samozrejme ma - jenom neni proaktivni - jen reaguje na situaci. Prece teprve oni resili ze to zahriva zbytecne baterku na kratkych cestach, kdyz teplota je pod 8 stupnu. Zmenili to na 1 stupen a nejak to zahrivani udelali odstupnene. Takze HW tam je. 6kW PTC. Ale asi myslely si ze tim PTC se to nevyplati - spotreba na zahrev bude vetsi nez vyhoda v rychlosti. Na optimalizaci casu nabijeni asi se nemyslelo. Nebo byla nejaka nejistota co se tyce baterky. Nevim. Tesla to ma vymakanejsi a dela ruzne podle situaci.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Josef » ned 24. zář 2023 10:04:29

xdenser píše:Tak mate pravdu - MY je momentalne lepsi nabidka cena/vykon, obcas AWD LR skladovky byvaji za 1286 kkc, dlouho ale to tam neuvidite, do par hodin je prodana, RWD za 1132kKc uz vubec je tezky chytit. k novemu roku snad budeme mit 25 tisic registrovanych BEV v CR a vetsina byde MY.


Nyní zveřejnili, že u nás jezdí 20 tis. EV aut, pochybuju, že za 3 měsíce to bude + 5000. Tesla si tak zázračně v předchozích letech nevedla, za 3 roky je všech modelů Tesly registrováno 4.5 tisíce z celkových 10.5 tis. BEV. V posledním roce drasticky snížila ceny, tedy získala 25% trhu a prodala skoro čtyřnásobek aut (1040 kusů), oproti třem minulým letům, kde prodávala v řádu 300 aut za rok. Většina zákazníků řešila evidentně cenu, za 1.6 mil., kterou Tesla Y měla před tím, byly nákupy poměrně slabé. Tedy, že by většina prodaných BEV byla TMY je statisticky nemožné.

Bylo od začátku jasné, že v EU není trh, který by bez dotací kupoval BEV ve stejném počtu jako spalovacích auta. Prostě všichni lidé nejsou milionáři a kupování drahého auta není zdaleka priorita, např. u nás je to bydlení. Podle statistik se trh velmi zpomalil, Německo už hlásí masivní zlevňování všeho, prostě se situace otáčí. Je to běžný jev a jak ceny letěly vzhůru (u nás razatněji), tak teď začnou mít obchodníci problém. Za posledních 10 let tedy se u nás prodalo tolik BEV jako za rok v Belgii nebo Holandsku. Nedělejme si iluze, že při cenách aut nad 1 mil. Kč, se u nás budou dít nákupní rekordy, naopak trh nyní půjde dolů.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Citigo e IV » ned 24. zář 2023 10:38:38

xdenser píše:Nic nebude delat - prece proto ta rychlost je omezena. Termomanagement to samozrejme ma - jenom neni proaktivni - jen reaguje na situaci. Prece teprve oni resili ze to zahriva zbytecne baterku na kratkych cestach, kdyz teplota je pod 8 stupnu. Zmenili to na 1 stupen a nejak to zahrivani udelali odstupnene. Takze HW tam je. 6kW PTC. Ale asi myslely si ze tim PTC se to nevyplati - spotreba na zahrev bude vetsi nez vyhoda v rychlosti. Na optimalizaci casu nabijeni asi se nemyslelo. Nebo byla nejaka nejistota co se tyce baterky. Nevim. Tesla to ma vymakanejsi a dela ruzne podle situaci.


Je jasný že se ohřívat baterku jen tak nevyplatí, ale mi jsme jeli 200 Km a tím pádem sice nebude ohřátá baterka pasivně proudem, ale přece kam jde ztrátové teplo z elektromotorů a měničů? Máte auto na stejné platformě, máte tedy dojem že to auto vyhazuje teplo ven chladičem a následně zahřívá před PTC baterku? Já i když teslu nijak nepředehřívám, tak se baterka ohřívá a podle toho co ukazuje obrazovka v servisním módu tak ventil octopus je při teplotách do 20 st. vždy nastaven tak že chladič je odpojený. Tesla tedy když je potřeba tak ohřívá baterku tepleným čerpadlem a je to i poměrně hlučny při rychlosti do 40 kM/hod to je slyšet z kabiny. Rozhodně hlučnější jak klimatizace. Vezme to na ohřátí asi 2% baterky to je rozdíl v tom jestli zadám cíl přímo na nabíjecí stanici, nebo na benzínku u ní. V druhém případě přijedu s 2% navíc ale bez ohřáté baterky. 2% to je tak 1,5 kWh cca 20 Kč za ušetřených 30 minut to si musí každý spočítat jestli se mu to vyplatí. Ale když ušetřím 30 minut u nabíječky tak mohu jet klidně za kamionem a pak bude spotřeba tak nízká se to vyplatí 2x :D
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » ned 24. zář 2023 11:36:16

Opravdu netusim co to dela. To se musi zapojit carscanner a sledovat teploty na vstupu/vystupu z baterky v ruznych rezimech jizdy a za ruzne vnejsi teploty. V prumeru ma to stejnou spotrebu jako Model Y, ID.3 je mensi auto - takze zjevne MY je efektivnejsi. Mozna to i vyhazuje teplo od motoru kdyz teplota baterky je v provoznim rozmezi. Myslim VW mel u vyvoje prioritou ochranit baterku, rychlost nabijeni byla druhorada vec. Ted' jsou zjevne jine priority.
Ted' prijde novy APP550 a uvidime, neslysel jsem o velkych zmenach v termomanagementu (krom toho predehrivani ale to je pripsany na ucet noveho SW) ale tim APP550 se chlubi vsude. Kdyz to bude mit srovnatelnou spotrebu s Teslou, pak tak neefektivita byla pohonem. Zatim jsem videl test Blocha ID.7 pri 120kmh - bral pod 18kWh/100km. Pri 90 do kopce 16kWh/100km. Bloch rikal "wow!", me to pripada spise ok. Take proc nemec testuje na autobahnu pri 120kmh misto 130kmh, po okreskach do kopce 90kou misto 100ki po rovine, je druha otazka, to jsem nepochopil. Navic ta dalnicni spotreba hodne zavisi na teplote vzduchu. Stejne auto a ridic pri 30 a 20 stupnich ukaze hodne odlisny vysledek, v zime uz vubec.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » ned 24. zář 2023 12:29:46

Josef píše:Nyní zveřejnili, že u nás jezdí 20 tis. EV aut, pochybuju, že za 3 měsíce to bude + 5000. Tesla si tak zázračně v předchozích letech nevedla, za 3 roky je všech modelů Tesly registrováno 4.5 tisíce z celkových 10.5 tis. BEV. V posledním roce drasticky snížila ceny, tedy získala 25% trhu a prodala skoro čtyřnásobek aut (1040 kusů), oproti třem minulým letům, kde prodávala v řádu 300 aut za rok. Většina zákazníků řešila evidentně cenu, za 1.6 mil., kterou Tesla Y měla před tím, byly nákupy poměrně slabé. Tedy, že by většina prodaných BEV byla TMY je statisticky nemožné.

Bylo od začátku jasné, že v EU není trh, který by bez dotací kupoval BEV ve stejném počtu jako spalovacích auta. Prostě všichni lidé nejsou milionáři a kupování drahého auta není zdaleka priorita, např. u nás je to bydlení. Podle statistik se trh velmi zpomalil, Německo už hlásí masivní zlevňování všeho, prostě se situace otáčí. Je to běžný jev a jak ceny letěly vzhůru (u nás razatněji), tak teď začnou mít obchodníci problém. Za posledních 10 let tedy se u nás prodalo tolik BEV jako za rok v Belgii nebo Holandsku. Nedělejme si iluze, že při cenách aut nad 1 mil. Kč, se u nás budou dít nákupní rekordy, naopak trh nyní půjde dolů.

Jo mate pravdu ze asi za 3 mesice + 5000 nebude. Ale muzou to byt nejen nova auta. Take 3 roky tesla malo prodavala protoze nemela proste co prodavat - jeste se nerozjela poradne vyroba v Berline. Snizeni cen take ma svuj vliv samozrejme, zvlast kdyz se pred tim zdrazovalo. A zjevne primo pobocka CR moc aut neprodavala - ceny byli vysoke i v porovnani s nemeckem, tak Tesly se kupovali v nemecku nebo rakousku, dokonce i v polsku. Ted'tesla ma zajem prodavat vic aut v CR, je to videt na slevach u skladovek a take otviraji pobocku v Brne. No a milion uz neni jako byvaly milion. Troufnu si rict ze stavajici milion Kc je jako 500 tisic pred 10 lety.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod Josef » ned 24. zář 2023 13:46:54

Otázka je, zda lidé, co brali mzdu před 10 lety 40 tis., jestli dnes berou 80 tis. Kč. :D Vzhledem k průměrné mzdě 42 tis. Kč, na kterou údajně nedosáhne 70% lidí, tak asi ne. Ty počty aut se berou jako registrace všech aut v ČR.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení na DC a předehřev aku

Příspěvekod xdenser » ned 24. zář 2023 14:37:49

Otazka je jestli lidi co berou 40 tisic si kupuji nova auta a jestli kupovali 10 let zpatky. Nekdo prece rok od roku kupuje 200 tisic novych aut, i kdyz zrovna pred 10 lety to byl propadak - jen 165 tisic. Tak kdyz misto 50 tisic spalovaku za poslednich 3 mesice se koupi 45 tisic spalovaku a 5 tisic BEV - neni to tak fantasticky. I kdyz uznavam ze nalada lidu je jasna- "BEV ani zadarmo", na druhou stranu urcite neni to lid kdo kupuje nova auta.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)