ID.3 - první zkušenosti

Moderátor: Josef

HoB
Příspěvky: 3
Registrován: pon 07. pro 2020 14:27:20

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod HoB » pon 21. pro 2020 8:21:04

Dobrý den děkuji všem za odpovědi. Chtěl bych jenom podotknout, že jsem se neptal na úbytek kapacity baterie za nízkých teplot. Ta je mně celkem zřejmá. Ptal jsem se opravdu skutečně na spotřebu, tedy kilowatthodiny na 100 kilometrů. Ne na kratší dojezd. Tedy pokud pojedu naprosto stejnou trasu z bodu A do budu B, dlouhou 100 km , v létě za teploty řekněme 20 C a tu samou trasu v zimě za 0 C. V létě budu mít například 13 kWh spotřebu a v zimě například 16 kWh. A mě zajímlo, kde se spotřebovaly ty 3 kWh navíc. Na co. Vyšší odpor vzduchu, daný vyšší hustotou za nižší teploty, mě nenapadl. Díky. Za mazivy si stojím.
Naposledy upravil(a) HoB dne úte 22. pro 2020 7:14:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » pon 21. pro 2020 8:40:21

Zkuste pohledat na internetu u běžných aut, myslím, že maziva nemohou mít tak zásadní vliv, hlavně dlouhodobě, chápu, že nějakou dobu po startu to má větší vliv než následně. Asi nejzásadnější vliv má topení, hlavně na začátku, než se auto vytopí, ale i rychlou jízdou se zvyšuje výrazně spotřeba topení, tedy v 1°C po městě je výrazně nižší spotřeba topení, než 1°C ve 120 km/h.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
HoB
Příspěvky: 3
Registrován: pon 07. pro 2020 14:27:20

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod HoB » úte 22. pro 2020 7:54:21

Dekuji za reakci. Topení je také jasné. Ale to jsem už na začátku psal, ze jej ignoruji a je zcela vypnuté. Pro jistotu ještě jednou můj pocit: Jedu stejnou trasu, stejnou rychlosti, vždy za bezvětří, vždy s vypnutým topením. Jediné co se liší je okolní teplota (a letní/zimní pneu, jejichž vliv také ignoruji, neb si myslím, ze je zanedbatelný). V zimě pak je větší spotřeba v kWh/100 km
Hustota vzduchu a maziv mi dává smysl. Ty maziva se během jízdy trochu prohreji, ale okolní “vychlazene oceli a hliniky” nedovolí, aby jejich teplota vystoupila ještě výš. Narozdíl od léta, kdy jsou maziva prohrata na vyšší teplotu a jsou tak viskoznejsi. Kladou pak menší odpor.
Četl jsem kdysi o závodech o nejdelší dojezd ( Economy něco se to tuším jmenovalo). Údajně se sériovými auty. Jedním z triku bylo vymyti vazeliny z ložisek kol a nahrazením nějakým řidším “olejem”. Asi to není dobra věc pro delší životnost auta. Ale na závod, když to pomůže, ... A prý pomůže. My ale máme v našich BEV jedny maziva určená pro celou životnost auta, fungující za všech teplot. Jako nějaký kompromis. Nikdo je (pokud vím) na zimu nevymenuje. Tak jako třeba pneumatiky. Nikdo asi na zimu nezatepluje motor, diferenciál, .. tepelnou izolaci.

Někdo ale dává (i) u beznejsich aut na zimu dečku či karton před chladič. Proč vlastně? Termostat je v okruhu zavřeny, rychlost prohrati motoru pak dečka neovlivní.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » úte 22. pro 2020 8:03:36

Pokud si odmyslíme různé kryty před dopadajícími kamínky na masku, tak se u některých aut v zimě přikrývalo chlazení, protože i když termostat zůstal naplno otevřený, voda se příliš ochlazovala a auta špatně topila.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Radovan » úte 22. pro 2020 8:32:21

U nás na Ostravsku to dělali za socíku prakticky všichni, kdo parkovali venku. I dnes potkám sem tam jedničkovou oktáfku s kusem lepenkové krabice (mazlíci tam mají hezky vytvarovanou lesklou umělou hmotu) do půlky chladiče.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » úte 22. pro 2020 9:03:18

HoB píše:Jediné co se liší je okolní teplota (a letní/zimní pneu, jejichž vliv také ignoruji, neb si myslím, ze je zanedbatelný).

Jezdíte s EV? Pokud ano, tak by jste toto nepsal. Letní/zimní pneu budou dělat více než maziva. Ještě více pak dělá déšť a mokrá vozovka, která je nyní neustále. Důležitý je také tlak v pneu, který obecně v zimě bývá menší. Ohledně maziv je důležitý teplotní nulový zlom - osobně potvrzeno u všech předchozích aut, že auta plachtí z kopce méně když je pod nulou, než nad nulou. Voda v mazivu mění skupenství. Tedy souvisí vše, ale spotřeba jak jsme zde již někteří obětavci vyzkoušely je téměř stejná v létě i zimě. Pouze baterie má v zimě větší vnitřní odpor, tedy je menší dojezd a pak - každý si nějak topí.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » úte 29. pro 2020 10:03:51

Tohle se koncernu opravdu nepovedlo i když s poslední větou v článku zásadně nesouhlasím, majitelé Leafu bez TČ to mohou potvrdit. Pokud by tepelné čerpadlo ve své podstatě nefungovalo, pak by nebylo potřeba vyrábět. Např. u klimatizace s TČ udělá v režimu topení z 1 kW el. energie cca 4 kW tepla. Těžko tomu konkurovat přímotopem.

https://elektrickevozy.cz/clanky/nelogi ... i-spotrebe
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » stř 03. bře 2021 20:05:36

Musím uznat, že Němci zamakali na infotainmentu a je tam celá řada novinek, jak v plánování trasy či nabíjení, tak v HUD a rozšířené realitě, tady má co dohánět nejen Kia a Hyundai, ale i Tesla.

https://fdrive.cz/clanky/chcete-dlouhy- ... video-6648
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Honzi
Příspěvky: 41
Registrován: sob 27. kvě 2017 12:49:23

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Honzi » čtv 25. bře 2021 8:23:48

Moje zkušenost s ID3 je docela rozporuplná. Nechápu proč VW rozhodl, že řidič nebude mít možnost nastavovat sílu rekuperace ve více stupních a ovládat její použití. Určitě by se to odrazilo i na spotřebě. Když si již vzali inspiraci ve voliči jízdy z I3, tak proč se neinspirovali pádly pro nastavování rekuperace z jiných EV? Asi jsem konzervativní, ale dotykové ovládání čohokoliv, třeba klimatizace, mi nepřipadá vůbec bezpečné. Odvádí to pozornost od řízení.
Infotaiment působí nedodělaným dojmem. Snad se to dalším updatem zlepší. Samotnou kapitolou je nabíjení baterie, čekal bych, že auto s nabíjecím výkonem 100kW DC si na běžných nabíjecích 50kW stanicích vezme maximum, ale 39kW při 50% není úplně očekávaný výsledek. Snad za to může nízká teplota, jinak si to nedovodu vysvětlit, že to nabíjí stejně jako můj starý E-golf. Chci se ještě podívat do uživatelského manuálu, kde má být informace o tom, že se může nabíjet pouze 3x DC a potom se musí zase AC. Půjčím si ho ještě jednou až budou teploty okolo 20C. Pozitivně hodnotím zvolení zadokolky.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 25. bře 2021 15:53:22

Část výrobců (např.Kia, Hyundai, BMW apod.) jde dnes cestou, kdy při nízké teplotě baterie (pod 5°C) se auto nabíjí výrazně menším příkonem. Bohužel tam neudělali nucený ohřev baterie, jako má např. Tesla. Sice to více "žere", ale alespoň se ušetří čas, tedy mohli nechat tuhle volbu na řidičovi.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod jarsou » čtv 25. bře 2021 18:06:21

Hyundai vytápění baterie má a funguje bezvadně....
Přílohy
Nabíjení stojan.jpeg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 25. bře 2021 20:23:40

To vytápění má samozřejmě spousta aut, včetně Nira a Soulu. Bohužel se zapne až když má baterie -5°C a to jsem za celou takovou teplotu baterie neměl. To co ukazujete (ohřev baterie) funguje až na nabíječce a to je pozdě, je potřeba aby člověk přijel na nabíječku už s ohřátou baterií nejlépe na 15°C a více.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod martin7470 » pát 26. bře 2021 12:58:48

ID 3 má vytápění baterie. Po každém startu vytápí baterii na 13 C, nedá se to vypnout. Spotřeby na krátkých trasách jsou i z toho důvodu v zimě hodně vysoké. Výkon ohřevu baterie je cca 6 až 8 KW.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » sob 27. bře 2021 13:13:57

Tak to je pak jasné, že to musí dost žrát, proč to ohřívá baterie, když člověk nepotřebuje nabíjet, jezdí město okolí s mnoha přestávkami, nechápu. To jsem raději za řešení Kia či Hyundai. Obecně by to ohřívání baterie mělo být nastavitelné uživatelem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod dracekvo » pát 09. dub 2021 20:02:10

Nestačilo by někde vytáhnout pojistku? :D

Nicméně, podobné nelogičnosti se dají očekávat od zkostnatělé firmy, která se najednou hopem snaží dohnat náskok ostatních.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » sob 10. dub 2021 11:27:18

Test spotřeby na dálnici v teplotách tesne nad nulou:
https://fdrive.cz/clanky/test-volkswage ... -zime-6822

Je to verze s 77 kWh baterkou a tepelným čerpadlem. Výsledek v testu - dojezd v zimě kolem 350, v létě pak ke 400, což není špatné. Ve městě a okolí tam udávají 500 km.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » sob 10. dub 2021 16:58:07

21 kWh není špatný, Kona nebo Niro by mělo tak 20 kWh, ale ID3 má skoro o 20% větší baterii a výrazně rychlejší nabíjení.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » sob 10. dub 2021 18:35:03

Jo, proto už je i docela vhodné na delší trasy, kde je potřeba během cesty tak 2-3 krát nabít. Jsem zvědavý na ID.4 a Enyaq.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » ned 11. dub 2021 12:31:34

ID 4 a Enyaq, stejná technologie o ~20% větší spotřeba.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod mp1 » ned 11. dub 2021 14:14:43

mimo misu - zajtra, v pondelok začína novinárske jazdenie a odovzdávajú prvé ID4 súkromníkovi (kúpil bez dotácie).