Samovybíjení?

Moderátor: Josef

martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » pon 04. led 2021 18:03:45

Ten mechanický odpojovač vypadá dobře. Těch 150 A by asi stačilo. Chtělo by to dát na palubní desku a rovnou na to připojit i USB port (ten co tam je nabíjí pomalu :lol: ).
Jinak odpojit 12V baterii už je asi napadlo, dneska přestal fungovat vzdálený přístup.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4061
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » pon 04. led 2021 18:24:51

No je to boj se servisem Škoda na BEV....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » pon 04. led 2021 18:41:52

Je to všechno o lidech. Asi nejsou dostatečně proškolený, případně proškolený jsou, ale neřídí se podle toho. Je taky otázka, kolik elektromobilů doposud v servisu měli...
Překvapilo mě to, že chtějí nechat baterii stát týden se 100 % nabití a sledovat její chování (100% měla baterie tak 5 x za rok v souhrnném čase cca 3 hodiny). Měli dostat takovou informaci ze Škodovky. Napadá mě, jestli i v té Škodovce tomu někdo opravdu rozumí..., nebo píšou do Německa...? Doufám, že to na 100 % dlouho nevydrží a hned to spadne :D .
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » stř 06. led 2021 14:22:13

Tak zatím v servisu žádný zásadní postup. Vzdálený přístup k autu už ale opět funguje. Baterii dnes nabíjí na 100 %, potom to chtějí odstavit (To už sice chtěli v pondělí, zdá se ale, že 2 dny řešili, jak se vypne nastavený limit nabíjení :-).). Argument, že nechci aby nechávali auto delší dobu stát se 100 % neberou. Rozkaz ze škodovky zněl jasně...
Dále auto absolvovalo dvě zkušební jízdy po 5 km (Z jejich času - úterý večer a středa ráno se nabízí, jestli se spíš nejednalo o služební cestu domů a do práce :lol: ). Ještě to bude zajímavé...
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Palo47 » stř 06. led 2021 15:01:11

Vidim to na dlhú cestu. Ja som mal môj e-up v značkovom servise VW/Audi viac ako 3 týždne. Mal som opakujúco sa vyskytujúce DTC chybový kód P0AF800 kde originál VW diagnostika uvádzala ako možnú príčinu "nedostatky vo vedeniach a spojeniach vysokonapäťovej siete". Nakoľko aj po vymazaní sa chybové kódy objavovali znova (celkom cca 25 x za 3600 km), tak som to reklamoval.
Ani po troch týždňoch s tým nedokázali nič urobiť. Postupovali tak, že výsledky testov poslali do VW, ten po pár hodinách resp na druhý deň poslal pokyny čo a ako testovať ďalej. Ale výsledkom bolo prehlásenie, že pokiaľ nie sú záznamy v pamäti chybových udalostí v riadiacej jednotke regulácia akumulátoru - J840 Header 008Ca ani v ďaľších HV riadiacich jednotkách tak nie sú nutné ďalšie opatrenia.

Ja by som postupoval pred odovzdaním citygo do servisu:

- zistiť či je problém priamo v HV AKU packu
- urobil by som deaktivacia HV včítane riadiacej jednotky regulácie batérie J840 poistky s práporčíkom na ĺavej stane palubnej dosky

-ak sa batéria nebude vybíjať, tak je pravdepodobne AKU pack a riadenie batérie je v poriadku

- ak sa bude naďalej vybíjať tak by som:

- vyčítal napätia (CarScanner) všetkých 84 modulov či je disbalancing v prijateľných medziach (u mňa je menší ako 15 mV). Veľká
disbalancia môže indikovať vadný modul ktorý sa snaží balancer trvale dobíjať zo zvyšných modulov.

- vyčítal by som (Car Scanner) dostupné izolačné odpory. S utesnením spodného veka AKU packu boli podľa správ z diskusii na
goingelectric problémy a údajne na to bola aj zvolávačka

- Myslím ale, že ak by na vozidle boli vyššie ucedené závady tak by sa mali objaviť v chybových kódoch DTC

- Ak vyššie uvedené úkony nepreukázali chybu v AKU packu tak je je rada ťažká. Odber 45 W z HV 350 V predstavuje prúd len cca 8 mA
čo asi vyžaduje nie bežný kliešťový DC ampérmeter. Možno môže pomôcť improvizovaný "stetoskop" vo forme bužírky zasunutej do ucha a
testovanie hluku pri jednotlivých komponentov. Prúd 8 mA je pravdepodobne len kľudový odber niektorého "neuspatého zariadenia. Je
možné, že "uspávanie niektorých zariadení sa deje ešte pomocou relé, potom môže ísť o "prilepené" kontakty. Ak by sa podarilo nájsť
neuspaté zariadenie, tak zrejme by ho servis vymenil. Ale musí získať súhlas garančného technika CZ dovozcu (Porsche CZ?). Všetky
komponentu pohonu sú značne drahé, menia sa celé celky napr invertor cca 5000 €, modul motora s prevodovkou a diferenciálom cca 8000€.
Aj to bol dôvod prečo som si ja priplatil na predlženú záruku (e-up má len 2 roky)

Som veľmi zvedavý ako a hlavne kedy celá záležitosť dopadne. Treba sa obrniť trpezlivosťou. Na Goingelectric fóre sú majitelia, ktorí čakali na opravu trojičiek 3 a viac mesiacov. Išlo však o problém v aku kedy auto zastalo a nedalo sa s ním pohnúť.

Držím palce
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » stř 06. led 2021 15:33:52

Já myslím že na to jdete moc vědecky , 8mA je při 350V je cca 2,8W
45W to bude proud kolem 130mA a to už je docela slušný proud nemyslím si že by na to firma co vyvinula a vyrobila ten automobil nepřišla.

Já bych tam rozhodně udělal (pokud si budu 100% jistej že jsem na tom voze nedělal pokusy) takovej cirkus, že by koukali a náhradní vozidlo, včetně kompenzace rozdílu ceny paliva samozřejmostí. Oni to zkoušejí, že se jedná o Citigo tj. auto nejmenší třídy a myslí si že mohou se zákazníkem cvičit jako s nějakým soukromníkem. Auto je na firmu tj. ušlý zisk, dotace - možnost i porušení dotačních podmínek při nepoužívání vozidla k danému účelu
atd. Jaky být bez EV a rozvážet pizzu bude člověk taxíkem? :D
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Palo47 » stř 06. led 2021 16:19:24

Tak tých 8 mA je teda riadny sek.

Ja si myslím, že robiť cirkus vec významnejšie neurýchli. Aj pri ústretovosti servisu hrozí, že oprava bude dlho trvať.

Ak sa s autom jazdí pravidelne, tak by to niekomu nemuselo až tak vadiť, je to strata dojazdu cca 9 km za deň. Mňa by to ale riadne štvalo.

Nepojazdných trojičiek je v Európe dosť veľa, už založili nejaké voľné združenie. Je známy prípad z Finska - viac ako 6 mesiacov bolo auto v servise.
Len výnimočne predajca na svoj náklad poskytol náhradné vozidlo. (VW ho neposkytuje)
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » stř 06. led 2021 17:26:35

@Palo47, Děkuji za Vaše připomínky. Myslím, že máte o autě mnohem více znalostí než většina proškolených servisních techniků (a nejste zde na fóru sám). Na goingelectric.de a teslaclub.sk máte mnoho příspěvků a je jasné proč :-).

- Odpojení trakční baterie, to je dobrý nápad, škoda že jsem to nezkusil,
- napětí jednotlivých článků je v pořádku (rozdíl v klidu max. 0.01V,při DC nabíjení 0.02V),
- na izolační odpory jsem se zrovna díval, od v květnu byl cca 58 000 kOhm, když jsem to dával do servisu, tak byl 50 000 kOhm (tady asi ale problém nebude),
- podle zvuku by se určitě dalo vysledovat, co je pod proudem. Z motorového prostoru vychází slabé pískání (moc lidí to neslyší - já ale ano), zkoušel jsem určit odkud to jde, ale nebyl jsem úspěšný,
- asi by se to dalo vysledovat i pomocí termokamery. Součástka pod proudem by měla být o něco teplejší. Termokameru jsem toho času nesehnal.
- ceny součástek na elektromobil jsou hodně vysoké, i když u spalovacích aut to bude podobné. Nakonec to dopadne jako u tiskáren, tiskárna s tonerem levnější než vlastní toner :D ,
- já jsem s tím jezdil min. 2 měsíce. Když bylo auto každý den v provozu, tak se to moc neprojevovalo. Dost dlouho jsem myslel, že je to vlastnost, že se auto prostě v zimě tak chová...

@Citigo e IV. Nechci to hnát do nějakých extrémů. Jsem nekonfliktní typ, maximálně si tak zanadávat na elektroforu... :-). Dám jim ještě čas, akorát budu víc sledovat ty jejich "zkušební jízdy".
- jestli je auto na firmu, byla hned druhá otázka přijímacího technika. Odpovědí ne byl asi potěšen...
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Lama » stř 06. led 2021 23:14:51

Po mesici bych pozadoval vratit penize, nebo jiny vuz.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4061
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » stř 06. led 2021 23:42:50

To by byl běh na dlouhou trať, soudy jsou u nás děsně pomalé, většinou lidi pak nemají ani auto ani peníze. Pokud má servis důvodné podezření takové postupu, vrátí auto do 30-ti dnů, že závada byla odstraněna, což je fiktivní postup a může se tak oprava protáhnout o další měsíce.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Lama » čtv 07. led 2021 0:05:21

Je to stejne jako u jinho zbozi.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 07. led 2021 0:36:32

Proč myslíte, že by měla škodovka problém vzít vůz zpátky a muselo by dojít k soudu? V klidu ho opraví a prodá ještě dráže než nové auto.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4061
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » čtv 07. led 2021 8:15:37

Občas si přečtu nějaké takové příběhy, je to vždy děsný dohadování přes právníky. Škodovce je to jedno, zaplatí to prodejce ze svého. Kdyby to bylo jen na výrobci, tak by to bylo naprosto bez problémů, prostě servis by to neopravil, poslal by automaticky zákazníkovi nové auto a tohle by poslal výrobci. Bohužel tak to nefunguje. Nakonec i Tesla odstupuje od vracení vozů do 7 dnů a běžná oprava je klidně 2-3 měsíce (dokonce i 6 měsíců), takže u Tesly na lhůtu 30 dnů může člověk při nákupu rovnou zapomenout.

Mimochodem, takto by to mělo fungovat i u běžného prodeje a vrácení auta do 14ti dnů, případně po 30 dnech reklamace. Na jejich e-shopu s doplňky jsou pravidla, která by se všem na auta líbila, ale bohužel, to by se výrobci hromadily auta na parkovištích, už vidím, kolik čechů by si bralo auta jen na dovolenou :)

Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » čtv 07. led 2021 18:16:06

Tak dnes odpoledne jsem si auto vyzvedl. Po nabití na 100 % mělo být vybíjení OK. Co bylo příčinou mi nebyl člověk, co předával auto schopen říct. Auto doma stojí cca 3 hodiny a zatím ok.
Co OK není je podsvícení přístrojů, nějak "se to" upravilo a podsvícení ukazatelů je velmi slabé (zhruba třetinová intenzita). Podsvícení ručiček zůstalo výrazné, vypadá to hrozně :( .Zjistil jsem to až cestou, když jsem zapnul světla.
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod JosefIV » čtv 07. led 2021 20:39:43

No kdoví co všechno zkoušeli… A to pískání z motorového prostoru zmizelo po zamknutí? Pár dní bych to sledoval, a pokud se auto nebude vybíjet tak bych se jen stavil v servisu, aby vrátili podsvícení do původního stavu.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » sob 09. led 2021 13:56:27

Když jsem auto přivezl ze servisu, tak po zamknutí nepískalo. Dnes ale ano. Za prvních 12 hodin po odstavení byl odběr z baterie 140 Wh, budu to dál sledovat. Možná to bude skutečně souviset s 12V baterií. Včera v práci jsem naměřil na stojícím autě pouze 12 V, dnes dopoledne měla 13.2 V a po zapnutí zapalování 14.8 V. Dnes jsem do auta instaloval měření napětí baterie se záznamem. Večer se podívám na první měřená data...
Jinak jsem ještě v psal do servisu, ohledně nastavení podsvícení palubní desky. Doporučili mi použít kolečko vlevo od volantu :lol: . (škoda že tam žádné není)
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod JosefIV » úte 12. led 2021 19:17:22

Jak to vypadá se citigo, vyřešili to na Jarově?
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » úte 12. led 2021 20:22:44

Tak dá se říct, že na Jarově problém skoro vyřešili. Před jejich zásahem byl odběr z baterie při odstaveném autě 700 Wh/den, nyní je okolo 150 Wh. Při převzetí auta jsem se od technika nedozvěděl, co konkrétně mělo způsobovat problém, nic nevěděl. Myslím, že jsem ale nakonec příčinu odhalil. Na goingelectric.de řešili podobný problém a byl tam jeden názor (podobně jako zde), že se trakční baterie vybíjí neustálím nabíjením 12V baterie. Někomu tam kvůli tomu měnily "přístroje palubní desky".
Moje auto se asi z nějakého důvodu neustále probouzelo a vybíjelo 12V baterii, která se potom i několikrát denně nabíjela z trakční baterie. Zkusil jsem monitorovat napětí 12V baterie a to probouzení je tam stále vidět. Není již ale tak časté. Je to patrné z přiloženého obrázku. Měření začíná v okamžiku, kdy je auto otevřené (napětí 13.4 V), poté zasunu klíček a zapnu zapalování (napětí jde na 14.8V), poté klíčkem otočím do polohy vypnuto (12.2V), po vytažení klíčku to zase stoupne na 13.4V. Zde se to drží přesně hodinu (baterie se slabě nabíjí). Poté jsou v napětí patrné stavy, kdy se auto probouzí (cca 90 s) a odběr je vysoký (odhadem 500 W ?). Před 17.00 jsem auto odemknul a po pár minutách zamknul. Ostatní probuzení nemají zjevnou příčinu. Když napětí poklesne na 12.4V, nabíjení se zase na 1 hodinu samo spustí. Z měření vyplývá, že bez nabíjení baterie vydrží jen cca 5 probuzení a cca 24 hodin klidového odběru. To se mi zdá dost málo... Zdá se mi, že je baterie již dost slabá, nebo je odběr moc velký... ? Otázka je také, proč se auto občas probudí? Každé nabíjení 12V baterie znamená odběr cca 170 Wh z trakční baterie.
Jinak k úpravám auta. Je zřejmé, že řešili přístroje v palubní desce (každá část má nyní jinou intenzitu podsvícení (rádio, displej, ukazatele, topení). Když jsem zapnul rádio (DAB), tak tam byla naladěná spousta německých stanic (samozřejmě nehrály :shock: )


Citigo napětí.jpg
Průběh napětí 12V baterie v odstaveném autě
Naposledy upravil(a) martin7470 dne úte 12. led 2021 21:21:23, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Štemba » úte 12. led 2021 21:12:18

Možná je to důvod, proč je na citigoe svolavaci akce. Týká se SW...
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » úte 12. led 2021 21:26:11

Na Citigo jsou minimálně 3 nebo 4 svolávací akce, pokud vím, žádná by se vybíjení týkat neměla. Na mé auto byly dvě svolávací akce označené (93K1 2020-12-16 - řídící jednotka pro monitorování modulu a 97EA2020.03-012 - odbočovací světlo).