Degradace baterie

Moderátor: Josef

JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Degradace baterie

Příspěvekod JosefIV » sob 17. říj 2020 10:24:12

Po delší době jsem jel 2x se citigo „delší“ cestu, pokaždé na otočku 170 km tu samou trasu. Spotřeba byla 11,5 - 12kWh kWh/100km dle PP. Když jsem vyjížděl tak baterie byla nabitá na 95%, teplota baterie byla lehce nad 20C. Domů jsem dorazil pouze s 20-23% baterie. S touto spotřebou bych měl domu dorazit cca 34% baterky a taky to tak v dříve bylo (pořád ta samá trasa). Včera jsem tedy citigo vybil na 3% a na DC nabíječce ČEZU dobil do 100%, dodaná energie byla jen 28,6 kWh (předpokládám, že je to dodaná energie beze ztrát). To by znamenalo pokles kapacity baterie o téměř 3 kWh po 13000 km a 8 měsících. Pozoruje někdo podobný pokles kapacity?
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Štemba » sob 17. říj 2020 11:44:56

Předpokládám, že jsi to vybil takříkajíc na jeden zátah. Kdybys ho zaparkoval, nenabíjel a vrátil se za 3 hodinky, tak by neukazovalo 3% ale +-10%. Čím je chladněj, tím je to znatelnější, ukazuje míň než v něm ve skutečnosti je. Maj v tom nějakou chybu.
Pokud bys sledoval to nabíjení na DC, tak prvních pár minut by se "plnila" baterka i rychlostí přes 40 kW/h (dopňovala by se reálně nevybytá procenta).
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Degradace baterie

Příspěvekod JosefIV » sob 17. říj 2020 14:07:00

Ano kroužil jsem kolem kaflandu :) dokud tam nebyli 3% pak jsem to dal hned nabít (baterie měla 16 C, na konci nabíjeni 30 C). Kdyby byla baterka studená tak ok, ale to nebyla. Těch 40 kW to dobíjelo docela dlouho. Moc se mi to nezdá, když bylo cígo nové a venku -5C, tak jsem se nikdy domu nevrátil (ta samá trasa) se stavem baterie pod 27%. Když se podivám na videa nabíjení, tak třeba Bjørn, nabíjel v lednu z 10-90% - 26,7 kWh a já ze 3-100% 28,6kWh to je prostě málo...
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Štemba » sob 17. říj 2020 14:38:46

Bo tam zbylo víc, než ukazuje.
Zkus to ještě jednou, zaparkuj, poznač si procenta (dojezd) a pak se za hodinu koukni přes connect kolik ukáže. Bude tam víc procet/dojezdu. A ten dojezd co se zvedne, tak tam opravdu je.
Vyjel jsem to auto takto do 0%/3km dojezdu po tom, co se "oběvily" po odpočinku ty procenta (bylo to dalších naetých 25 km dojezdu).
Je to celkem jednoduché na vyzkoušení a nebude tě žrát, že se snížila kapacita baterie. Na dálnici je vysátí otázka 1,5 hodinky :lol:
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Degradace baterie

Příspěvekod JosefIV » sob 17. říj 2020 15:13:40

Ok, ale pokud bude zima a ja necham odstavene auto treba se 2%, tak jak bude klesat teplota baterie tak se spise bude jeste dojezd snizovat ne?
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Štemba » sob 17. říj 2020 16:12:41

JosefIV píše:Ok, ale pokud bude zima a ja necham odstavene auto treba se 2%, tak jak bude klesat teplota baterie tak se spise bude jeste dojezd snizovat ne?

Měl, ale pokles teploty baterky bude o dost pomalejší než ten nárust % v baterii. Uvažoval jsem stejně, ale během první hodiny těch % naskákalo hodně. Uvidíš.
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Degradace baterie

Příspěvekod JosefIV » sob 17. říj 2020 19:34:07

Tedy vyzkouším, Díky.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Mike » sob 17. říj 2020 20:25:25

Pri teplote 25°C bude mit baterie 100% kapacity.
Cokoliv pod 25°C lithiove baterie ztraci kapacitu ( docasne vlivem teploty )
Rozdim mezi -5 a +25°C bude nekde kolem 30% vyuzetne kapacity baterie.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Lama » ned 18. říj 2020 10:14:50

Mike píše:Pri teplote 25°C bude mit baterie 100% kapacity.
Cokoliv pod 25°C lithiove baterie ztraci kapacitu ( docasne vlivem teploty )
Rozdim mezi -5 a +25°C bude nekde kolem 30% vyuzetne kapacity baterie.

Tabulka pro IONIQ (pro ostatní bude obdobné).

Teplota_°C Batt_Ah Pokles_% Dojezd_km
25 28,00 100,00% 280
20 26,88 96,00% 269
15 25,80 92,16% 258
10 24,77 88,47% 248
5 23,78 84,93% 238
0 22,83 81,54% 228
-5 21,92 78,28% 219
-10 21,04 75,14% 210
-15 20,20 72,14% 202
-20 19,39 69,25% 194
-25 18,61 66,48% 186
-30 17,87 63,82% 179
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Degradace baterie

Příspěvekod JosefIV » ned 18. říj 2020 15:55:59

Takze, kdyz prijedu na DC nabijecku s baterkou, ktera ma 0% a 16°C a zacnu ji dobijet, tak i presto, ze jeji teplota vzroste behem dobijeni nad 25°C, tak do ni nenabiju plnou kapacitu tj. 32.3kWh? Pokud ale baterku ohreji nad 25°C a vybiji do 0% (aniz by jeji teplota poklesla pod 25°C) a dam ji ihned dobit, tak uz by mela dodana energie byt tech cca 32,3 kwh?
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Štemba » pon 19. říj 2020 19:28:09

Pokud bude na konci nabíjení teplota 25, tak bych řekl, že se tam vleze 32,3. Zjednodušeně řečeno.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Degradace baterie

Příspěvekod Mike » pon 19. říj 2020 21:13:33

Lama píše:
Mike píše:Pri teplote 25°C bude mit baterie 100% kapacity.
Cokoliv pod 25°C lithiove baterie ztraci kapacitu ( docasne vlivem teploty )
Rozdim mezi -5 a +25°C bude nekde kolem 30% vyuzetne kapacity baterie.

Tabulka pro IONIQ (pro ostatní bude obdobné).

Teplota_°C Batt_Ah Pokles_% Dojezd_km
25 28,00 100,00% 280
20 26,88 96,00% 269
15 25,80 92,16% 258
10 24,77 88,47% 248
5 23,78 84,93% 238
0 22,83 81,54% 228
-5 21,92 78,28% 219
-10 21,04 75,14% 210
-15 20,20 72,14% 202
-20 19,39 69,25% 194
-25 18,61 66,48% 186
-30 17,87 63,82% 179


Zde prehledne vliv teploty na kapacitu baterie:
vliv teploty.png

Pokud by to nekoho zajimalo podrobneji, proc se tak deje, tak materieal je zde https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle ... sAllowed=y