Rychlost nabíjení

Moderátor: Josef

autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » pon 04. kvě 2020 14:27:39

Štemba píše:Když vás tu oba tak pobavilo, tak můžete zapřemýšlet, proč jde nastavit v move a fun v citigo nabíjecí prou 32A ;)


treba proto ze je to univerzalni aplikace pro celkou MQB platformu ? ... ;)
Naposledy upravil(a) autodiag dne pon 04. kvě 2020 14:37:53, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » pon 04. kvě 2020 14:35:40

autodiag píše:
Štemba píše:Když vás tu oba tak pobavilo, tak můžete zapřemýšlet, proč jde nastavit v move a fun v citigo nabíjecí prou 32A ;)


treba proto ze je to univerzalni aplikace pro celkou MGQ platformu ? ... ;)

.... která si nedekuje připojené vozidlo a podle něj nenastaví limity připoneného vozu. ;) Pokud to tak je, tak jsou to opravdu šumaři. Vzhledem k tomu jak funguje škoda connect by to však nebylo překvapivé :D
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » pon 04. kvě 2020 15:21:00

autodiag píše:
Štemba píše:Když vás tu oba tak pobavilo, tak můžete zapřemýšlet, proč jde nastavit v move a fun v citigo nabíjecí prou 32A ;)


treba proto ze je to univerzalni aplikace pro celkou MQB platformu ? ... ;)

Citigo nemám, tak se mohu jen domnívat, že když nastavíte 32A, tak to bude nabíjet 32A (přes 2f). Když bude připojena 1f, tak je sice povoleno 32A, ale jelikož to po 1f umí max.16A, tak bude nabíjet 16A.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pon 04. kvě 2020 15:57:24

Jedno to není , bude nadměrně zatěžovanej nulák, řeším tu vlastní vozidlo. (rozvody a jističe si každej pohlídá)

Protože tím jak jsou fáze posunutý o 120 st. tak se při použití normálních fází proud v nuláku krátí tím posunem. Při plně třífázovém zapojení je proud v nuláku žádný nula.

Pokud bych tohle udělal třeba u 22 kw 32A nabíječky u ZOE, tak mi v nuláku poteče 3x32 tj,. 96 ampér a ten drát k nabíječi by spolehlivě uhořel-
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » pon 04. kvě 2020 16:41:14

Citigo e IV píše:Jedno to není , bude nadměrně zatěžovanej nulák, řeším tu vlastní vozidlo. (rozvody a jističe si každej pohlídá)

Protože tím jak jsou fáze posunutý o 120 st. tak se při použití normálních fází proud v nuláku krátí tím posunem. Při plně třífázovém zapojení je proud v nuláku žádný nula.

Pokud bych tohle udělal třeba u 22 kw 32A nabíječky u ZOE, tak mi v nuláku poteče 3x32 tj,. 96 ampér a ten drát k nabíječi by spolehlivě uhořel-


ja uz nato nemel silu to popsat,vid @dracekvo to je to fazovani o kterem jsem "mlel" ;)

ja myslim ze by to nestil,podle me by to odstrelil uz chranic...
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » pon 04. kvě 2020 18:29:07

autodiag píše:
Citigo e IV píše:Jedno to není , bude nadměrně zatěžovanej nulák, řeším tu vlastní vozidlo. (rozvody a jističe si každej pohlídá)

Protože tím jak jsou fáze posunutý o 120 st. tak se při použití normálních fází proud v nuláku krátí tím posunem. Při plně třífázovém zapojení je proud v nuláku žádný nula.

Pokud bych tohle udělal třeba u 22 kw 32A nabíječky u ZOE, tak mi v nuláku poteče 3x32 tj,. 96 ampér a ten drát k nabíječi by spolehlivě uhořel-


ja myslim ze by to nestil,podle me by to odstrelil uz chranic...

Chránič (pokud je myšlen proudový chránič ) ne, součet by byl nulový. Spíš jistič, jak by při zahřívání rostl proud....
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 08. kvě 2020 23:24:14

Ve středu jsem jel takové kolečko. Jablonec, Hradec, Pardubice, Kolin, Poděbrady a Mělník cca 275 Km.
Původně jsem to chtěl jet bez dobíjení po cestě,ale ráno v šest hodin bylo 3,5 stupně a celou cestu zima a zataženo a já odmítám jet 5 hodin v kulichu a tak jsem musel topit sice střídmě,ale i tak bych to nedal, musel bych jet pod povolenou rychlostí na okreskách a to odmítám.
Spotřeba klimatizace byla 1,3kWh/100 Km při trase 271 Km je rozdíl 3,5 kWh což je při spotřebě 11 kWh/100 cca 32 Km, když by bylo tepleji asi bych tam dojel a když jsem věděl, že mám nabito po trase, tak jsem jel ostřeji.

Musel jsem tedy dobíjet v Poděbradech v salonu škoda auto Louda má tam dvě rychlodobíječky jsou zdarma. Přijel jsem tam po 202 Km s dojezdem 42 Km a 16% v baterce podle nabíjecí stanice a ručičky, podle BMS diagnostiky tam bylo 21%. Myslel jsem, že baterka bude po vybití skoro celý baterky aspoň na 25 stupních (v cíli bylo 11 st) ,aby mohl zkusit plnou rychlost dobíjení ,ale podle diagnostiky byla baterka na 15,5 st což potvrdilo moji teorii, že Citigu se extrémně málo zahřívá jízdou baterka. Dobíjel jsem do 50% což mě na cestu Mělníka nějakých 70 Km bohatě stačilo. Z 16 na 50% to bylo za 22 minut dobito 11 kWh (dojezd šel o 100 Km nahoru). průměrný nabíjecí výkon 30 kW při studený baterce, není zas tak špatný je to nějakých 270 Km/hod. Musíme na rychlejší nabíjení ještě měsíc počkat.

Nabíjením se baterka trochu ohřála měřil jsem při 38% a měla skoro 19 st.

Takže 300 Km v Citigu se dá i v poměrně velký zimě už na letních pneu ujet s 22 minutovým dobíjením s rezervou, po okreskách, dálnice tam byla tak 70 Km.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » sob 09. kvě 2020 7:37:34

graf ti trochu kazi zima na tech 14 nebo 15 (ted se m to nechce hledat) oproti letnim 16
jinak to potrvzuje i moji teorii ze je potreba pockat na vetsi venkovni teplota aby se rozlejo nabijeni naplno,pokud se rozjede
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » sob 09. kvě 2020 8:03:33

No, z toho měření to vychází +5 až 10°C, to není extrémně málo, ale stejně jako u jiných EV v podobných podmínkách.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pon 11. kvě 2020 15:00:17

Turbo píše:No, z toho měření to vychází +5 až 10°C, to není extrémně málo, ale stejně jako u jiných EV v podobných podmínkách.


Abych se přiznal, mám ověřenou informaci ohledně ohřívání článků pouze od majitele Ioniqa, jinak beru jen moje doměnky a tím jak kdo píše jak se mu auto chová. Máte nějaké ověřené, případně osobně změřené údaje?

U Ioniqa se zahřívají články průměrně (záleží na výškovém profilu tratě) cca 1st. C za ujetých 10 Km až do teploty kolem 35 st. a pak se zapíná aktivní chlazení baterie. Na venkovní teplotě až tak moc nazáleží, protože články jsou vícenéně v kabině a jsou od venkovního prostředí zaizolované.

Mě se baterka ohřála o 5st. Ráno bylo v garáži 6 st. teplota statoru motoru byla 8 st. baterie 10 st., podle všeho nestihla vychladnout a navíc se v noci dobíjela. A za těch 200 Km se ohřála o 5,5 st. Tj. cca 1,5 st. na 50 Km a +- to vychází i na menší trasy pokud jedu LBC-Turnov a zpět , tak se hřeje o 2 stupně (kopec z Turnova) . Takže mě vychází ohřátí cca 4x méně než u Ioniqu. Myslíte ,že tedy u Ioniqa se hřeje baterka extrémně moc? Máte BMW tek to změřte i když třeba aktivní kapalinové chlazení tu baterku drží nízko, ale proč by ji drželo pod 20 st?

Citigo nemá baterku chlazenou aktivně vůbec a to ani vzduchem, od spodu je navíc i izolovaná proti zimě dá se říct, že je hermeticky uzavřená.
Co mám zkušenost, tak na trasách kolem komína ani nedosáhne teploty okolního prostředí, protože přes noc vychladne, takže DC dobíjení plnou rychlostí bude možné až budou tropické noci a baterka do druhého dne nevychladne.

U jiných EV udajně stačí baterku před DC dobíjením ohřát akcelarací, ale tady to nefunguje, jak jsem příjižděl do Poděbrad cca 5 Km do dálnici a věděl jsem že s 20% bahatě dojedu, tak jsem také zkoušel akceleraci,plný výkon a tak mě teplota 15,5 st. na baterce překvapila.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » úte 12. kvě 2020 12:03:25

Citigo e IV píše: takže DC dobíjení plnou rychlostí bude možné až budou tropické noci a baterka do druhého dne nevychladne.


Tak na to mám úplně opačný názor, ale mohu se samozřejmě mýlit. Silně pochybuji, že se koncern pustí do tak vysokého rizika, nebo že mají v baterkách natolik unikátní chemii.

Co se týká reálné provozní teploty, tak je to myslím vcelku dobře zdokumentované u Leafů obou generací, i vzhledem k tomu, že mají zobrazení teploty na přístrojovce. Na netu je poměrně dost informací co se tam děje, při jakých teplotách se omezuje nebo zastavuje nabíjení. A typuji, že Citigo na tom asi nebude výrazně jinak.

Konečná teplota baterie po návratu domů z Pardubic byla kolik?
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » úte 12. kvě 2020 16:08:26

Turbo píše:
Co se týká reálné provozní teploty, tak je to myslím vcelku dobře zdokumentované u Leafů obou generací, i vzhledem k tomu, že mají zobrazení teploty na přístrojovce. Na netu je poměrně dost informací co se tam děje, při jakých teplotách se omezuje nebo zastavuje nabíjení. A typuji, že Citigo na tom asi nebude výrazně jinak.

Konečná teplota baterie po návratu domů z Pardubic byla kolik?


mno za me ma Leaf oproti Citigo ma zcela jine baterie s jinou technologii a kapacitou, jineho vyrobce s jinou specifikaci a technologii nabijeni starou 10 let
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 15. kvě 2020 11:19:01

Turbo píše:
Citigo e IV píše: takže DC dobíjení plnou rychlostí bude možné až budou tropické noci a baterka do druhého dne nevychladne.


Tak na to mám úplně opačný názor, ale mohu se samozřejmě mýlit. Silně pochybuji, že se koncern pustí do tak vysokého rizika, nebo že mají v baterkách natolik unikátní chemii.

Co se týká reálné provozní teploty, tak je to myslím vcelku dobře zdokumentované u Leafů obou generací, i vzhledem k tomu, že mají zobrazení teploty na přístrojovce. Na netu je poměrně dost informací co se tam děje, při jakých teplotách se omezuje nebo zastavuje nabíjení. A typuji, že Citigo na tom asi nebude výrazně jinak.

Konečná teplota baterie po návratu domů z Pardubic byla kolik?


V technických specifikacích použité baterie, má maximalní nabíjecí výkon při teplotě 25-40 st. celsia, tak jaké by to bylo riziko pro koncern to respektovat. Prostě nemůžu po autě chtít nabíjet plným výkonem při teplotě 15 st. Problém auta , je že nemá žádný ohřev baterek a tím pádem
se k teplotě 25 st. dá dostat při mírných teplotách jen velice težko, jedině při několikátém rychlonabíjení za den. Uvidíme co to bude dělat v létě.
Při cest zpět jsem teplotu baterky neměřil, jel jsem ještě na Mělník a tam jsem měl nějakou práci na několik hodin a pak jsem se po 360 Km vrátil domů pozdě v noci a už sem zapoměl se na teplotu podívat.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » pát 15. kvě 2020 17:00:51

S maximálním proudem a rozmezí teplot máte pravdu, ale v té samé specifikaci lze vidět jaký je rozdíl v cyklické i kalendářní životnosti při teplotách 25° a 45°C. Myslím, že to není úplně zanedbatelné. Při 60°C jde životnost dolů řekl bych celkem fatálně. Záruka vychází na nějakých +- 800 cyklů, to je při provozní teplotě 45°C už docela na hraně.
Samozřejmě větší proudy = větší zahřívaní a ten průběh není navíc lineární, takže nárůst teploty při 40kW DC nabíjení může být klidně 2x větší než při 30kW. Tzn. v létě při běžném používání tam těch 40°C určitě bude, přijedete na DC, pustí se do toho 40kW a do těch 60°C asi moc chybět nebude, ale není to jak uchladit, tak je třeba tam mít nějakou rezervu, aby se s tím dalo taky někam ještě odjet. Pak je třeba vzít v úvahu, že ne každý jezdí klobouka a je to zase o kus jinde.
Jasně, že je to v rámci teorie, aby jsme tu měli o čem psát :) Tak počkáme na ty tropické noci ( i když i to mi přijde zvláštní, že by bylo možné nabíjet na max. jen 14dní v roce)
Škoda, že není údaj o teplotě po příjezdu domů, ten by byl možná nejzajímavější.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 15. kvě 2020 18:31:23

Nesleduji teplotu pravidelně a nabíjím na DC vyjimečně a nejvíc jsem po DC nabijení viděl teplotu 27 st. takže problém s přehřátím bude asi opravdu až v létě. Problém je že auto si ty baterky neumí ohřát ani ochladit a proto je na ně tak opartné. Je to jen akademická debata, protože auto je na ježdění a většinu uživatelů to trápit nebude. Na hybridu je článek o cestě s I3 120AH do německa na dva dny a 5x nabíjení. Já jel se Citigo podobnou trasu do Poznaně 650 Km skoro ještě v zimě na "otočku" nabíjel jsem jen 3x a měl spotřebu 12 vs 16 kWh a to se bavíme o 2-3 levnějším voze.
Možná to je tím že mám s EV už něco nejeto :roll:
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » pát 15. kvě 2020 19:52:00

Turbo píše:S maximálním proudem a rozmezí teplot máte pravdu, ale v té samé specifikaci lze vidět jaký je rozdíl v cyklické i kalendářní životnosti při teplotách 25° a 45°C. Myslím, že to není úplně zanedbatelné. Při 60°C jde životnost dolů řekl bych celkem fatálně. Záruka vychází na nějakých +- 800 cyklů, to je při provozní teplotě 45°C už docela na hraně.

800 nabíjecích cyklů je při 250km na plnou baterku nájezd 200.000km, při částečných cyklech to bude ještě víc. Čili 15 - 20 let u běžného uživatele, to přežije fyzickou životnost auta...
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » pát 15. kvě 2020 20:32:12

Jo, to souhlas, že většina uživatelů Citigo s teplotou problém mít nejspíš nebude, protože plná baterka má dostatečný denní nájezd a na nějaké větší cestování to moc není.
Pokud jde o porovnání spotřeby, tak je myslím třeba srovnávat srovnatelné, tj. minimálně stejné podmínky. Osobně moc nedám na rekordy, kterými se každý (včetně mě :)) rád pochlubí na diskuzním fóru, ale mnohem větší váhu má pro mě spritmonitor.de a tam to na větším vzorku uživatelů vypadá úplně jinak. Navíc tady bylo myslím několikrát spočítáno, že BC u Citiga je dosti optimistický ;)
Ono vůbec to srovnáni Citigo s i3, se kterým se setkávám celkem často, docela pokulhává. Je potřeba se v obou autech povozit.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » pát 15. kvě 2020 20:37:01

Štemba píše:
Turbo píše:S maximálním proudem a rozmezí teplot máte pravdu, ale v té samé specifikaci lze vidět jaký je rozdíl v cyklické i kalendářní životnosti při teplotách 25° a 45°C. Myslím, že to není úplně zanedbatelné. Při 60°C jde životnost dolů řekl bych celkem fatálně. Záruka vychází na nějakých +- 800 cyklů, to je při provozní teplotě 45°C už docela na hraně.

800 nabíjecích cyklů je při 250km na plnou baterku nájezd 200.000km, při částečných cyklech to bude ještě víc. Čili 15 - 20 let u běžného uživatele, to přežije fyzickou životnost auta...


Vzhledem k průměrné spotřebě 15kWh mi vychází 800 cyklů na záručních 160tkm, to může být u rozvážkového auta 3-4 roky, u důchodce 20let.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » pát 15. kvě 2020 21:50:06

Turbo píše:Jo, to souhlas, že většina uživatelů Citigo s teplotou problém mít nejspíš nebude, protože plná baterka má dostatečný denní nájezd a na nějaké větší cestování to moc není.
Pokud jde o porovnání spotřeby, tak je myslím třeba srovnávat srovnatelné, tj. minimálně stejné podmínky. Osobně moc nedám na rekordy, kterými se každý (včetně mě :)) rád pochlubí na diskuzním fóru, ale mnohem větší váhu má pro mě spritmonitor.de a tam to na větším vzorku uživatelů vypadá úplně jinak. Navíc tady bylo myslím několikrát spočítáno, že BC u Citiga je dosti optimistický ;)
Ono vůbec to srovnáni Citigo s i3, se kterým se setkávám celkem často, docela pokulhává. Je potřeba se v obou autech povozit.

Kdyby se bral nájezd z rekordů, tak bych napsal 350km na baterku. Těch 250km je min než uvádí výrobce a nedosáhnout jich znamená jezdit jen po dálnicích což asi není zrovna pro toto auto to pravé.
Navíc nikdo nebude nabíjet plné cykly, většinou to bude větší množství kratších. Dva kratší mají větší životnost než jeden plný, ale tak to bude u všech BEV. Kazdej ať si samozřejmě koupi co mu vyhovuje, jezdím od půlky března, najeto necelých 3000km, pětina dálnice a průměrná spotřeba je 12 kWh/100km, pro průměr 15kWh/100 by musela být průměrná rychlost přes 110km/h (čili dálnice) , nebo jezdit jen v zime a nepredehrivat auto z nabíječky...
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » pát 15. kvě 2020 22:27:01

Musíte to chápat tak, že my tady na foru jsme asi z většiny zapálení fandové, EV nás baví, chápeme jak fungují a umíme s nimi zacházet. Ale takto se nebude chovat průměrný uživatel, se kterým výrobce kalkuluje.
Můj dobrý kamarád si chtěl Citigo koupit do firmy pro kancelářské zaměstnance, půjčil si ho v lednu na týden od zdejšího dealera. Nakonec ho zklamaně vracel, protože s tím nebyli schopni fungovat, baterka jim nevydržela ani na jeden den, jezdili s tím za 25kWh/100km.