Rychlost nabíjení

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » sob 25. led 2020 21:08:38

Máte někde specifikaci a zapojení té baterie?

Jak tedy vysvětlíte, že všechny baterie menší než 30 kWh se dají nabíjet běžně proudem 120A? Soul má 96 článků v sérii a max. napětí 4.25V tedy v součtu 408V. Při kapacitě 70% je napětí 3.9V na článek a při proudu 120A je to tedy 47 kW příkon.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » ned 26. led 2020 18:54:22

Jsem to tu psal několikrát a najdete v různých "reklamních" článcích o Citigu má 168 článku LGe63 zapojené po dvojici a 84 v serii, takže jen nabíjecí výkon kvůli tomu bude nižší při 120A to nebude vašich 47 kW, ale jen 47*(84/96)=41.125 kW. To je prostý výpočet má menší napětí =menší výkon.

Další věc je , že ta baterka většinou ani 120A nabíjet nebude protože ty články na to nejsou stavěné mají velkou hustotu energie a tím pádem mají ostatní vlastnosti horší, pokud by jste z toho složil baterku 80-96 Kw jako má EQC, nebo Etron a ještě dal chlazení baterie, tak to je jiná.

Teď budu psát zaokrouhleně tak mě nechytejte za slovo.

V mitsubishi I-Miev jsou články 50Ah mají hmotnost 1,6 Kg jeden a nabíjení až 3C
V soulu máte články 43 Ah zapojené 2P 96S jeden má hmotnost 0,966 Kg výrazně lepší poměr hmotnosti ,ale nabíjení jen 1,5C
V citigu má článek 0,965 Kg váží tedy stejně, ale má kapacitu 63 Ah !! vidíte ten rozdíl? ,ale nabíjení jen cca 1C a to při 25st.C.

Takže pokud by mělo citigo baterky ze soula, nabíjelo by bez problému výkonem přes 60 kW, ale baterka by zase Vážila 350 Kg
a to jistě chápete, že 350 Kg baterku by asi citigo neuvezlo, když celé važí 1150 kg.

Podle mě bude všechna nová modernější EV RV 2020 za "rozumnou cenu" s baterkou pod 40 kWh budou nabíjet pomalu, až baterie 50 kWh a více umožní plné využití 50 kW stojanů jak jsem byli zvyklí u těch starších "drahých EV"
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » ned 26. led 2020 19:25:46

je pravda ze tyhle typy baterii jsou diky konstrukci extremne lehke a tenke,oproti klasickym SDi ,ale o to vic jsou pomerne hodne nachylne na mechanicke poskozeni nebo nafukovani
doufejme ze akupacky udelali kvalitne a "sacky" se neprobrousi po par km nasich kvalitnich sinic :(
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » ned 26. led 2020 21:11:34

Citigo e IV píše:Takže pokud by mělo citigo baterky ze soula, nabíjelo by bez problému výkonem přes 60 kW, ale baterka by zase Vážila 350 Kg
a to jistě chápete, že 350 Kg baterku by asi citigo neuvezlo, když celé važí 1150 kg.


Díky za rozbor, každopádně baterie Citigo-e váží 250 kg, tedy 350 kg by určitě uvezlo, je to váha spolujezdce, nicméně je to zbytečná zátěž, už takhle má malý výkon a je lepší omezit nabíjecí výkon a použít lehčí battery pack.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pon 27. led 2020 8:35:24

Je otázka jestli měl výrobce na výběr, jestli jsou ještě k mání ty baterky z horší kapacitou a také cena . Jestli ten článek nový stojí stejně jako starší typ, tak jsem počítal, že na stejnoukapacitu by jich muselo být kolem 250 Ks místo 160 Ks a tomu si přičtěte spoje a vedení a jestli by se to vůbec do toho boxu vešlo.

Mě se ty sáčkové články taky moc nelíbí, snad opravdu tu baterii dělají kvalitně a mechanicky vydrží,ale asi jiná možnost není.

Závěr je , že ten kdo požaduje rychlé dobíjení musí koukat po vyšších kapacitách i když by mu jinak dojezd normálně stačil.

Typicky tohle auto je pro člověka co si to může nabíjet doma , nelze se denně spoléhat na veřejné nabíječky. Já mám k vozu čip na rok zdarma,ale použil jsem ho jen zkušebně, protože nemá smysl utrácet čas u nabíječky, aby člověk ušetřil pár korun za nabití.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pon 27. led 2020 11:37:21

Ty baterie Li-Pol jsou i hodně drahé, takže Škoda moc na výběr neměla. Kdysi jsem četl, že Citigo by mělo být později ve verzi s větší baterií, ale nemohu to dohledat.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod dracekvo » pon 27. led 2020 12:35:08

Ono to není tak jednoduché navyšit v autě hmotnost o 100kg.
Máme nějaké max. zatížení vozu, na které získalo homologaci. Takže dát tam těžší baterie znamená, buď snížit počet míst k sezení, nebo komplet změnit nápravy, brzdy, konstrukci karoserie (při nárazu musí udržet o 100kg více) projít znovu homologačním kolečkem atd..

Jinak nemyslete si, že články s pevným obalem jsou něco extra. Jsou to taky pytlíky, jen v tvrdem obalu.

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=92955

To kolik C snesou bude asi záležet na konstrukci katody a anody. Proto články co zvládají vyšší nabíjecí proudy jsou těžší.

Mě se škodovka líbí a až bude k mání pod 300 tis, asi do ní půjdu. Když to srovnám kolik km dobiju za 30min na 50kW DC s IONem a potřebuju s ním nabíjet každých 80km, tak škodovka bude důstojný nástupce.

Nemá někdo graf nabíjení? Zajímalo by mě jak dlouho trvá dobít Od 20% do 50/60/70%
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod JosefIV » pon 27. led 2020 14:39:10

Graf to sice není, ale je tam průběh nabíjení 0-75% seatu mii electric.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pon 27. led 2020 15:12:36

Jak jsem říkal, ideálně do 50% nabíjet kvůli rychlosti, bude i dost záležet na teplotě baterií.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod dracekvo » pon 27. led 2020 15:53:15

Takže za 30 min z 20% na 65% a dobito skoro 16kWh, tj. určitě na dalších 100 km jízdy. Nepočítám, že by to někdo vědomě vyjížděl na 0%.

Takže jak jsem si myslel. Pokud vyjedu s plnou baterkou, při zastávce 30 min na DC nabíječce můžu dát 300km jízdy. Při velikosti ČR a určení tohoto vozu mi to nepříde špatné.
Rozhodně pro mé potřeby plně dostačující.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pon 27. led 2020 19:28:47

Spíš když to bude obráceně, mám 30% baterie a potřebuju nabít na 90%, tady to bude pomalé, z 20% na 65% je to ještě pohoda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod dracekvo » pon 27. led 2020 20:46:50

To jo, ale nabíječky pomalinku rostou. Takže se to určitě bude dát udělat tak, že nabiju cestou 2x než jednou dlouho.
Z 65 na 75 to trvá 10 min a nabiju 4kWh. To už se moc nevyplatí čekat.
Je potřeba se s tím smířit při koupi, že to auto nebude moc na dlouhé cesty.
A ještě by to chtělo vidět stav jednotlivých článků. Jestli třeba to auto omezuje nabíjecí výkon, protože už články dosály svého max napětí, nebo to omezuje od teploty článků, nebo je to omezeno jen softwarově podle SOC.

Třeba u iona to jede na max, dokud některý z článků nedosáhne 4.1V. Pak se to začíná omezovat. Já mám u IONa už články staré a měkké. Takže brzo dosáhnou toho napětí 4.1V a nabíjecí výkon klesá.
To bych očekával i u té škody. Až budou články zdegradované, tak to bude dobíjet ještě pomaleji.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
denial
Příspěvky: 21
Registrován: stř 16. pro 2015 2:18:57

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod denial » stř 29. led 2020 3:04:44



nabijal z 20% na 99% na CCS rychlonabijacke 2 hodiny a 38 minut

12V / USB zasuvka su pod napatim aj bez kluca v zapalovani?
to USB ma nejaky quick charge standard?
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 30. led 2020 8:18:46
Bydliště: jižní Morava

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Dovi » sob 01. úno 2020 6:58:48

Zkušenosti a informace od Bjoerna:

Charging e-Up, - Golf and Ioniq commentary
https://www.youtube.com/watch?v=f8sWvN1t_rs
Po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 680
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod stejk » sob 01. úno 2020 8:23:32

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » sob 01. úno 2020 8:38:27

I Hybrid si udělal malý test.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 30. led 2020 8:18:46
Bydliště: jižní Morava

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Dovi » pon 03. úno 2020 13:42:22

Tady je vytaženo pár typických nabíjecích vzorků z Bjornova videa https://www.youtube.com/watch?v=f8sWvN1t_rs

Clipboard.jpg
Clipboard.jpg (67 KiB) Zobrazeno 13920 x

9'.jpg
9'.jpg (51.01 KiB) Zobrazeno 13920 x

20'.jpg
20'.jpg (50.76 KiB) Zobrazeno 13920 x

40'.jpg
40'.jpg (51.13 KiB) Zobrazeno 13920 x

60'.jpg
60'.jpg (50.69 KiB) Zobrazeno 13920 x
Po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 30. led 2020 8:18:46
Bydliště: jižní Morava

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Dovi » pon 03. úno 2020 13:48:38

 
Z navzorkovaného videa jsou pro rychlejší představu vyrobeny 3 nabíjecí grafy:
(bez úprav, bez vyhlazení křivek - přímo byly použity přesnější samply po 3, po 2 i po 1 minutě)
 

Citigo_e_iV_%_SoC.png

Citigo_e_iV_sum_kWh.png

Citigo_e_iV_act_kW.png
Po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod nokia9500 » pon 03. úno 2020 14:12:17

však takhle to prezentovala Škoda od začátku u CGe...nabito na 80% budete mít už za pouhých 60 min...to když jsem četl, tak jsem nevěděl jestli se mám smát nebo brečet :roll:
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 30. led 2020 8:18:46
Bydliště: jižní Morava

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Dovi » pon 03. úno 2020 14:50:56

nokia9500 píše:jsem nevěděl jestli se mám smát nebo brečet

Jasně, někomu to při event. dálkových cestách vadit bude (jet tím prckem stovky km daleko a co nejrychleji).
Ale spousty dalších lidí se to prakticky nedotkne (při jízdách kolem komína a převažujícím domácím AC nabíjení).
Po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV