Škoda Citigo E
Moderátor: Josef
Re: Škoda Citigo E
Ano, pomalejší nabíjení v chladném počasí platí nejen pro eGolf, ale i např. BMW i3, Nissan Leaf apod.. Hyundai a Kia tímhle netrpí, protože používá Li-Pol baterie, tedy v létě i v zimě nabíjí stále stejně. Citigo-e v teplejších dnech jistě dosáhne svých 30 kW nabíjení, při těch 2°C to bylo jen 26 kW.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
Můžu potvrdit, natočil jsem dnes (teplota vzduchu 1°C, teplota baterie 6°C) video u DC nabíječky MOL.Josef píše:ale i např. BMW i3
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Škoda Citigo E
stejk píše:Můžu potvrdit, natočil jsem dnes (teplota vzduchu 1°C, teplota baterie 6°C) video u DC nabíječky MOL.Josef píše:ale i např. BMW i3
Když to tady čtu, tak v tom případě není co řešit, jak jsem nabíjel a posílal tu tabulku, tak sice neznám teplotu baterie,ale auto jsem vybíjel den před tím delší jízdou takže taky baterka byla studená. Schválně jsem koukal na čas v 6 minutě máte nabito 2,6kWh , já i IV měl 2,589 kwh.
V zimě to podle všeho nabíjí stejně jak většina jiných EV, u nabíječky budu dlouho,ale to je dané vyšší kapacitou baterky. Zase nemusím po 70 Km hledat jinou stanici, zajíždět k ní a doufat že tam nikdo nebude. Nehledě na to , že většinou ani tu stanici potřebovat nebudu ....
Re: Škoda Citigo E
da sa teda povedat, ze pri dialnicnej jazde bude treba dobijat cca 30 minut kazdych cca 100km ... ?
Re: Škoda Citigo E
Domnívám se, že ano. Pokud myslíte dálniční rychlost 130km/hod.
Tyhle malobaterkáče jsou primárně stavěné do měst. Tudíž na dálnici při této rychlosti počítejte se spotřebou 25kWh/100km.
Tyhle malobaterkáče jsou primárně stavěné do měst. Tudíž na dálnici při této rychlosti počítejte se spotřebou 25kWh/100km.
Volkswagen e-Golf 2018 prvních 40.000 km a jedeme dále.
Re: Škoda Citigo E
Spotřeba bude záležet na daném úseku dálnice, tedy Praha-Humpolec je o cca 15% vyšší spotřeba než obráceně díky výškovému profilu trasy. Rozhodně ale nebude stačit dobíjet 30 minut, za tu dobu nabije Citigo-e odhadem 13 kWh a na to ujede tak 60 km, tedy budete nabíjet odhadem 55 minut. Tady se projeví zásadní nevýhoda aut s pomalým nabíjením na DC. Auto s výrazně nižším dojezdem, ale rychlejším nabíjením dojede do cíle stejně rychle nebo v některých případech i rychleji (např. Ioniq 28 kWh a 38 kWh)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
UDA píše:líný cígo píše:Dobrý den,
blahopřeji k vozu.Měl bych otázku na rozměr zimních pneu.Děkuji
Zimní pneu mám klasiku 165/70 R14 na ocelových kolech. Kola to jsou stejné jako na benzínové Citigo výhoda je že to jsou pneu levné a navíc se dají sehnat použité za pár korun. Což se třeba o Mievu, nebo I3 říct nedá.
Dobrý den,
je tento rozměr pneu zapsaný v TP? Nebo bude nutný dodatečný zápis? Děkuji za info.
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Škoda Citigo E
vendys píše:Domnívám se, že ano. Pokud myslíte dálniční rychlost 130km/hod.
Tyhle malobaterkáče jsou primárně stavěné do měst. Tudíž na dálnici při této rychlosti počítejte se spotřebou 25kWh/100km.
Ta spotřeba nad 20 Kwh/100 Km je u vozu Citigo IV, nebo e-Up samozřejmě nesmysl na delší trase. Má to omezenou maximálku na 130 Km tj 137 podle tachometru a i s plným plynem to je v omezovači na rovině na nějakých 25% výkonu hluboko v eku. Bavíme se malém lehkém voze se slušným odporem vzduchu. Moje zkušenost je , že na dálnici D10 Liberec-Praha když jedu pořád 130 Km/hod, občas samozřejmě musím pustit rychlejší vozy a tím pádem zpomalit, občas nějaké omezení. Tak průmernou rychlostí 110 na zimních pneu, venkovní teplota 2 st. , topení na 21 st. tak jsem spotřebou na nějakých 18-19 Kwh a stačí 10 Km po Praze do centra s spadne spotřeba na 17.
Jediná možnost jezdit nad 20 kWh/100 Km je jezdit krátké trasy v zimě roztopit, jet 2 Km 10 minut čekat ve voze s topením a jet zpátky, nechtat vychladnout a znovu. Jednou jsem se dostal na den na průměr 24 kWh/100 Km
Re: Škoda Citigo E
Ta spotřeba na dálnici je z kopce a jaká je spotřeba s tou samou rychlostí do kopce tedy Praha- Liberec? Je potřeba i počítat s tím, že s každým stupněm klesá kapacita baterie o 1% tedy mínus 10 a plus 20 je rozdíl 30% v kapacitě.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Škoda Citigo E
JosefIV píše:UDA píše:líný cígo píše:Dobrý den,
blahopřeji k vozu.Měl bych otázku na rozměr zimních pneu.Děkuji
Zimní pneu mám klasiku 165/70 R14 na ocelových kolech. Kola to jsou stejné jako na benzínové Citigo výhoda je že to jsou pneu levné a navíc se dají sehnat použité za pár korun. Což se třeba o Mievu, nebo I3 říct nedá.
Dobrý den,
je tento rozměr pneu zapsaný v TP? Nebo bude nutný dodatečný zápis? Děkuji za info.
Posílám scan z TP kola jsou v TP zapsána, je jich tam poměrně dost.
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Škoda Citigo E
Josef píše:Ta spotřeba na dálnici je z kopce a jaká je spotřeba s tou samou rychlostí do kopce tedy Praha- Liberec? Je potřeba i počítat s tím, že s každým stupněm klesá kapacita baterie o 1% tedy mínus 10 a plus 20 je rozdíl 30% v kapacitě.
Zpátky to bylo stejné protže jsem jel pomaleji protože byla tma. Ale jinak by byl rozdíl max. 1,5 Kwh /100 Km je to prakticky zanedbatelné je to prostá metamatika Liberec je o 200 výškových metrů více což je při váze vozu 1500 Kg nějakých 3 MJ tj. 830 Wh na trase 100 Km.
Tak se to musí vynásobit 2x protože tu máme rekuperaci. Ale to jistě jako zkušený elektromobilista znáte.
Jen mě prosím vysvětlete tu závislost kapacity baterie na venkovní teplotě? Kam by se asi 30 % energie z baterie ztratilo, když ji plně nabitou ochladíme? Platí zákon zachování energie a navíc při jízdě seplně nabitá baterka ohřeje a tím pádem odevzdá vše co má.
3 roky jsem jezdil Mievem po Jizerských horách v zimě a kdyby platila Vaše teorie, tak nedojedu nikam.
Re: Škoda Citigo E
To jste ty matematické výpočty hodně zjednodušil Je to opravdu poněkud náročnější výpočet a navíc rekuperace ušetří 20% energie, tedy násobení dvěma hodnoty 830 Wh nedává žádný smysl. Doporučuji ke studiu tuhle základní diplomku. Rozdíl ve spotřebě 1,5 kWh opravdu zanedbatelný není.
Pokud jezdíte 3 roky s BEV, pak byste měl znát základní pravidlo poklesu kapacity baterie, která nemá nic společného se zachováním energie (i když něco ochlazujete, tak ji spotřebujete opravdu hodně). Pojednání o bateriích je v druhé diplomce.
Pokud se vám to nechce číst, tak přiložím jednoduchý obrázek, který ukazuje pokles kapacity Li-Ion baterie s teplotou. Nejedná se o moji teorii, ale o fyzikální vlastnosti baterií. Pokud by toto neplatilo, měl byste skoro stejnou spotřebu v létě i v zimě, což jistě nemáte.
Pokud jezdíte 3 roky s BEV, pak byste měl znát základní pravidlo poklesu kapacity baterie, která nemá nic společného se zachováním energie (i když něco ochlazujete, tak ji spotřebujete opravdu hodně). Pojednání o bateriích je v druhé diplomce.
Pokud se vám to nechce číst, tak přiložím jednoduchý obrázek, který ukazuje pokles kapacity Li-Ion baterie s teplotou. Nejedná se o moji teorii, ale o fyzikální vlastnosti baterií. Pokud by toto neplatilo, měl byste skoro stejnou spotřebu v létě i v zimě, což jistě nemáte.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
..jinymi slovy je to tak ze Li.on baterine se s teplotami kolem 0 a niz proste nekamaradi
a je jedno co napaji jestli telefon nebo auto..
a je jedno co napaji jestli telefon nebo auto..
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Škoda Citigo E
Josef píše:To jste ty matematické výpočty hodně zjednodušil Je to opravdu poněkud náročnější výpočet a navíc rekuperace ušetří 20% energie, tedy násobení dvěma hodnoty 830 Wh nedává žádný smysl. Doporučuji ke studiu tuhle základní diplomku. Rozdíl ve spotřebě 1,5 kWh opravdu zanedbatelný není.
Pokud jezdíte 3 roky s BEV, pak byste měl znát základní pravidlo poklesu kapacity baterie, která nemá nic společného se zachováním energie (i když něco ochlazujete, tak ji spotřebujete opravdu hodně). Pojednání o bateriích je v druhé diplomce.
Pokud se vám to nechce číst, tak přiložím jednoduchý obrázek, který ukazuje pokles kapacity Li-Ion baterie s teplotou. Nejedná se o moji teorii, ale o fyzikální vlastnosti baterií. Pokud by toto neplatilo, měl byste skoro stejnou spotřebu v létě i v zimě, což jistě nemáte.
Děkuji za studijní materiály i když první dilomová práce řeší jízdní odpory, což je malinko něco jiného.
Rozdíl v polohové (potenciální) energii mezi Libercem a Prahou nenásobím 2x pouze kvůli tomu že má auto rekuperaci to jsem nesprávně popsal. Je to protože při první cestě dolů mi energie poháhá (mám spotřebu nižší než bych měl po rovině). A v druhém případě ubírá, proto když chci vědět spotřebu zpět do startu abych dojel musím násobit 2x. Používám to tak dlouho a ještě jsem nikde nezůstal. Jinak těch 1,5 kWh na 100 kilometrové trase mě připadá málo, takovou rezervu do cíle mám vždycky.
Kapacita baterií v závislosti na teplotě jak je uvedena v té diplomce, jsem pochopil tak , že jsou trvale udržovány při té teplotě, ale v autě se provozem zahřejí, jistě bude mít venkovní teplota nějaký vliv na dojezd z hlediska baterií, ale podle mě ninimální. A už vůbec se nezvýší spotřeba vlivem menší kapacity baterky. V zimě mám větší spotřebu, protože zimní pneu, hustší vzduch, jízdní odpor ve sněhu a vlivem posypu, ale hlavně díky topení. V příkladu mé trasy s citigo iv v délce 157 Km spotřebě 16 Kw/100Km a doby trvání 4hod a 18 minut jsem celkem podle PC spotřeboval 16*1,57 tj. 25,12 Kwh a topení jak jsem sledoval podle PC jelo neustále na 1,5 kW výkonu + roztápení kdy to pár minut bere kW 6. Takže odhadem na té trase bylo 8kWh spotřebováno jen na vytápění kabiny výsledná spotřeba bez topení by byla 10,8 Kw/100 Km což je réalná hodnota za kolik takové malé auto normálně jezdí v léte (byla zima,ale nebyl sníh ani posypový materiál). Pokud by v tom byl ještě pokles kapacity 20% podle Vaší teorie tak už by to auto s užitečnou kapacitou 32 kWh snad ani nedalo. A to jsem měl při nabíjení ješte dojezd 31 Km 16% podle nabíječky.
Re: Škoda Citigo E
Vaše úvahy správné nejsou, ale uvidíte sám v reálném prostředí. Citigo-e nemůže dosáhnout na dálnici ani při 110 km/h spotřebu 10.8 kWh, váš výpočet je tedy mylný. Ve vašich výpočtech je uvedeno, že trasa Praha-Liberec a zpět (uvádíte 157 km, je to spíše kolem 200 km) jste jel 4 hodiny a 18 minut průměrnou rychlostí 110 km/h. Pak je ale někde chyba, takovou trasu byste musel jet 1 hodinu a 50 minut.
Počítat spotřebu auta pouze z polohové energie rovněž nelze, protože jsou zcela zásadní věci jako je účinnost soustavy a jízdní odpor, zvláště při dálničních rychlostech. Jak by mohl vypadat výpočet predikce spotřeby je ZDE.
Ještě jednou musím zopakovat, pokles kapacity baterie s klesající teplotou není moje teorie, je to fyzikální fakt. Například kolem nuly je na mé baterii po předehřání auta kolem 10°C, v létě je kolem 30°C - tedy rozdíl 20°C, tedy se projeví pokles kapacity zhruba o 20%. Vedl jsem si záznamy u Kia Soul na stejné trase (z mírného kopce, celkové převýšení 150 m) dlouhé 15 km od výjezdu z domu (v zimě uvnitř předehřáté auto na 21,5°C) na čisté asfaltové silnici, s průměrnou rychlostí 45 km/h, kde se projevují minimálně odporové jevy.
Při venkovní teplotě:
25°C prům. spotřeba 9.6 kWh/100 km (nominální kapacita baterie)
10°C prům. spotřeba 12 kWh/100 km (pokles kapacity o 15%)
-5°C prům. spotřeba 16,5 kWh/100 km (pokles kapacity o 30%)
Topení topí zhruba 20 minut, při 10°C je to 500 W (celkem 0,1 kWh) , při -5°C je to 1,5 kW (celkem 0,3 kWh). Tedy spotřeba zanedbatelná. Nezaznamenal jsem nějaký výrazný rozdíl mezi zimními a letními pneu.
Z výše uvedeného vyplývá, že v zimě se musí projevovat i další ztráty na celé soustavě, které nelze vysvětlit ani poklesem kapacity baterie. Jak se auto dobere ke spotřebě, kterou ukazuje Infotainment mám svou teorii - protože poklesne kapacita baterie, tak tento fakt zanese do údaje spotřeby, která se tímto navýší, jinak by vycházel nesmysl a spotřeba energie by neodpovídala reálné kapacitě baterie. Zvýšenou spotřebu auta nelze zcela evidentně obhájit jen spotřebou topení apod.
Počítat spotřebu auta pouze z polohové energie rovněž nelze, protože jsou zcela zásadní věci jako je účinnost soustavy a jízdní odpor, zvláště při dálničních rychlostech. Jak by mohl vypadat výpočet predikce spotřeby je ZDE.
Ještě jednou musím zopakovat, pokles kapacity baterie s klesající teplotou není moje teorie, je to fyzikální fakt. Například kolem nuly je na mé baterii po předehřání auta kolem 10°C, v létě je kolem 30°C - tedy rozdíl 20°C, tedy se projeví pokles kapacity zhruba o 20%. Vedl jsem si záznamy u Kia Soul na stejné trase (z mírného kopce, celkové převýšení 150 m) dlouhé 15 km od výjezdu z domu (v zimě uvnitř předehřáté auto na 21,5°C) na čisté asfaltové silnici, s průměrnou rychlostí 45 km/h, kde se projevují minimálně odporové jevy.
Při venkovní teplotě:
25°C prům. spotřeba 9.6 kWh/100 km (nominální kapacita baterie)
10°C prům. spotřeba 12 kWh/100 km (pokles kapacity o 15%)
-5°C prům. spotřeba 16,5 kWh/100 km (pokles kapacity o 30%)
Topení topí zhruba 20 minut, při 10°C je to 500 W (celkem 0,1 kWh) , při -5°C je to 1,5 kW (celkem 0,3 kWh). Tedy spotřeba zanedbatelná. Nezaznamenal jsem nějaký výrazný rozdíl mezi zimními a letními pneu.
Z výše uvedeného vyplývá, že v zimě se musí projevovat i další ztráty na celé soustavě, které nelze vysvětlit ani poklesem kapacity baterie. Jak se auto dobere ke spotřebě, kterou ukazuje Infotainment mám svou teorii - protože poklesne kapacita baterie, tak tento fakt zanese do údaje spotřeby, která se tímto navýší, jinak by vycházel nesmysl a spotřeba energie by neodpovídala reálné kapacitě baterie. Zvýšenou spotřebu auta nelze zcela evidentně obhájit jen spotřebou topení apod.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
Maličko bych zcela nesouhlasil s topením .... viz.
Bohužel realita pro starý e-Up i eGolf bez TČ byl někde okolo 2 - 5 kW/hod a to bohužel stále po celou dobu jízdy!
P.S: uvedená spotřeba je z momentů, kdy auto stojí, otázka kolik je při jízdě ......
Topení topí zhruba 20 minut, při 10°C je to 500 W (celkem 0,1 kWh) , při -5°C je to 1,5 kW (celkem 0,3 kWh). Tedy spotřeba zanedbatelná. Nezaznamenal jsem nějaký výrazný rozdíl mezi zimními a letními pneu.
Bohužel realita pro starý e-Up i eGolf bez TČ byl někde okolo 2 - 5 kW/hod a to bohužel stále po celou dobu jízdy!
P.S: uvedená spotřeba je z momentů, kdy auto stojí, otázka kolik je při jízdě ......
Re: Škoda Citigo E
Pravda, údaje se vztahují na Kia Soul, tedy s tepelným čerpadlem. I ostatní auta bez TČ jsou na tom s topením bídně.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
UDA píše:Josef píše:V příkladu mé trasy s citigo iv v délce 157 Km spotřebě 16 Kw/100Km a doby trvání 4hod a 18 minut jsem celkem podle PC spotřeboval 16*1,57 tj. 25,12 Kwh.
Sem si naivně myslel, že koncern udělal něco i s efektivitou pohonu a koukám že ne. Takže, jen nacpali do starého auta lepší baterky. V tom případě jsem hodně zvědavý na tvrzení, že Citigo IV najede víc na jedno dobití než Ioniq s 28kWh baterií.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Škoda Citigo E
Myslím, že ani nemusíme fabulovat, v této tabulce je porovnání eUP a Ioniq a je to myslím celkem jasné. Je to sice starší verze eUp, nicméně s větší baterií to nebude lepší, spíše naopak.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Škoda Citigo E
když už si tu takhle hezky "plevelíme" špetku mimo, tak jeden z dneška s eGolf (stejná baterie) s TČ + stará srovnání s eGolf bezTČ a starý eUp
cca 50% / 50% Praha + okolí okresky, teplota v rozsahu -1,5° až +1,5°, dle mapy.cz stoupání cca 750m, klesání dtto, topení na 22° a opravdu pocitové teplo
průměrná rychlost 46 km/h
průměrná spotřeva 13,6kWh/100 km
doba 2:26h
a TČ bralo cca 0,8kW/hod po celou dobu jízdy, maličko mne zarazil Josef, který psal topení topí 20 minut, a pak se stane co ?
takže pak okolo nuly spotřeba cca 12 kW a zbytek topení s TČ
a si snad dobře vzpomínám na eGolf (opět stejná baterie) bez TČ tak tam při takovýchto teplotách nebylo možno se dost pod 18-19kW / 100km a tepelné pohodě jsem si mohl nechat zdát, tedy spíše se dohřívat sedačkou, ale to byla slabá "náplast"
a u starého e-Up se byl schopen člověk dostat k 13-16 kW / 100 km s překvapivě lepším pocitem tepla (přisuzuji menšímu prostoru auta)
P.S. Omlouvám se, ale neumím vkládat obrázky
cca 50% / 50% Praha + okolí okresky, teplota v rozsahu -1,5° až +1,5°, dle mapy.cz stoupání cca 750m, klesání dtto, topení na 22° a opravdu pocitové teplo
průměrná rychlost 46 km/h
průměrná spotřeva 13,6kWh/100 km
doba 2:26h
a TČ bralo cca 0,8kW/hod po celou dobu jízdy, maličko mne zarazil Josef, který psal topení topí 20 minut, a pak se stane co ?
takže pak okolo nuly spotřeba cca 12 kW a zbytek topení s TČ
a si snad dobře vzpomínám na eGolf (opět stejná baterie) bez TČ tak tam při takovýchto teplotách nebylo možno se dost pod 18-19kW / 100km a tepelné pohodě jsem si mohl nechat zdát, tedy spíše se dohřívat sedačkou, ale to byla slabá "náplast"
a u starého e-Up se byl schopen člověk dostat k 13-16 kW / 100 km s překvapivě lepším pocitem tepla (přisuzuji menšímu prostoru auta)
P.S. Omlouvám se, ale neumím vkládat obrázky