Zimní jízda 552 Km na otočku

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Lama » pát 21. led 2022 7:56:46

Josef píše:
Citigo e IV píše:Četl jste to? Když necháte zapnuté zapalování v Citigu při nabíjení tak se to počítá do času jízdy a běží i spotřeba na topení do celkové spotřeby.


Já u e-Nira, když zapnu auto na nabíječce, tak čas neběží dokud se nerozjedu a neujedu alespoň 300 metrů, tedy na nabíječce nic nepočítá.

Není pravda, že nic nepočítá. Předpokládám, že KIA a Kona to bude mít stejné... Přijedu k nabíječce, nechám auto běžet, připojím kabel a nabíjím (když sedím v autě), nebo si auto vyhřívám dálkově a až přijdu a sednu do auta tak normálně "nastartuji" se sešláplou brzdou a auto je plně funkční, jen nejede. Když se pak při odjezdu podívám do podrobností spotřeby, tak vidím jak se změní % ukazatele spotřeb a zvláště teď v zimě naroste "Péče o baterii". Je pravda, že ukazatel PP spotřeby který ukazuje i dojez se nezmění, ale na ukazateli s modrým grafem okamžité spotřeby při vynulování před nabíjením spotřeba před vyjetím je vysoká, ale rychle se to srovnává. Když je auto "živé", tak vše běží, ale něco se mění, něco zdá se ne.
Podrobnosti má možná CarScannerem změřené "JarSou". ;)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » pát 21. led 2022 8:19:13

Já jsem měl namysli ukazatel průměrné spotřeby, tam celou dobu stání svítí -- dokud se nerozjedu a neujedu těch pár set metrů, ale nekontroloval jsem uložení hodnot, schválně se podívám, když zapnu auto, nechám ho X minut stát a zase vypnu. Nedávno jsem dělal aktualizaci infotainmentu, tak mrknu do tabulky spotřeb. Z dob Soula zásadně připojuju auto do nabíječky, když je vypnuté, asi to není potřeba, ale Soul nebyl schopen nabíjet, když jsem auto nevypnul.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Marek71 » pát 21. led 2022 9:18:19

Citigo e IV píše:Jo už chápu, vymyslíte že při nabíjení by měla být posádka mimo vůz, z důvodu úrazu elektrickým proudem, nebo kvůli požáru? Tak to jsou jen pomluvy, v návodu k vozu se nic takového nepíše, když si odskočím a dám kávu, tak zbytek čekám normálně ve vytopeném voze, protože na rozdíl od spalováku, který by se měl při tankování vypnout tak, zbytek posádky ho než natakujete a zaplatíte zadýchá, tak EV při nabíjení je normálně aktivní tj. svítí topí a stírá hraje rádio, jen nejde aktivovat pohon, aby se neurval kabel


Ne, opravdu nejsem tak blbý, abych si myslel, že posádka EV nesmí být v době nabíjení v autě, kvůli úrazu elektřinou. Myslel jsem, že se bavíme seriozně...

Myslel jsem to tak, že ne vždy je u nabíječky zázemí a že pak je to opruz čekat v autě nebo pak venku v zimě, když se chce člověk protáhnout. Prostě v zimě je to méně komfortní a i nabíjení je dešlí. Ale pokud je tam benzinka, tak v pohodě. A předpokládám, že auto může být během nabíjení uzamčené, vy sedíte na benzince a auto si může přitápět, abyste se nemusel vracet do studeného auta.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Turbo » pát 21. led 2022 12:56:22

martin7470 píše:dle spotřeby a dojezdu se kapacita pohybuje i okolo 24 kWh, v létě při teplé baterii to bylo až 29 kWh


To je teda docela mazec. Teď jde o to, jestli si BC tolik vymýšlí, nebo se ta kapacita o tolik reálně propadne.
Zkoušel jste v zimě změřit kolik do baterie dostanete?

Pro mě je teda spotřeba 14kWh v zimě s topením a ještě při sněžení naprosto sci-fi, to nedal ani IONIQ, jenže u něj když se to přepočetlo na odjeté km, tak to sedělo, ale tady někam 25% energie zmizelo.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Citigo e IV » pát 21. led 2022 13:10:34

Jé myslím, že s tou kapacitou baterie to je asi pravda. Večer před cestou jsem měl teplotu baterky -0,8 st. Celsia. K ránu jsem dal nabít na 100% z asi 70% příkonem 7,2 kW a vyhřát interier. Auto bylo v nezateplené garáži. Ráno při odjezdu byla teplota baterky +2 st. A po 190 Km cca 3 hod. jízdy a jednom kratkém 5 min DC dobíjení jsem měl teplotu baterky v Moravské Třebové 10 st.C. Spotřebovaná energie byla tedy 1,9 * 13,5 =25,65 kW
když od toho odečtu 3,5 kW dobitých na DC ve Vesokém Mýtě a přičtu 1,9 kW zbytek v baterce (6%) tak mě vychází kapacita za "studena" 24,05 kW
uživatelsky dostupných. Ovšem kdy by se auto uplně zastavilo a kolik by nakonec baterka "dala" jsem nechtěl riskovat.

Jak se na DC baterka ohřála, auto se chovalo úplně jinak "táhlo" i při 25% a mohl jsem vynechávat "záložní" DC stanice prostě jak v teplotách kolem 20 st. Myslíte že jiná EV to tak nemají, chemie LI-on baterek a pokles kapacity se dán fyzikálně, nikoliv značkou vozu. Pokud si auto umí baterku ohřát za jízdy, nebo lépe před jízdou tak to je jiná, ale pak mají šílené zimní spotřeby viz. vozy Peugeot. Mě toho zas až tak neomezilo, jen je potřeba první DC dobíjení plánovat o 50 Km dřív, než s teplou baterkou. S ohledem že na týhle trase jsou nabíječky jen 75 kW tak nebude moc vozů co by to zvládly s kratším nabíjecím časem než Citigo. Myslím jen že hyudai, kia a tesla.

níže je nabíjení v Moravské Třebové při teplotě baterky 10 st. a 6% je vidět že nabíjecí výkon je poměrně nízko. Foceno v 10:00 z Jablonec jsem odjížděl v 7:00 podle plánovače trasa 196 Km měla trvat 2:47 hodiny jak to je s tím krátkým DC dobíjením 3 hodiny. Nabíjel jsem přesně do 10:40 protože podle plánovače to bylo do Bruntálu 1:20hod a já tam měl být přesně na 12:00 což se tak stalo přijel jsem tam asi v 12:02
Přílohy
moravská třebová.PNG
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » pát 21. led 2022 14:10:52

Myslím, že jsme se o tom tady bavili, že ta spotřeba, co ukazuje Citigo-e je nereálná a výpočtem se zjistí, že baterie nemá deklarovanou kapacitu. U aut Hyundai nebo Kia je to tak, že spotřeba rapidně vzroste, ale přepočtem vždy vyjde 64 kWh kapacita baterie.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Marek71 » pát 21. led 2022 15:03:44

Jo, to jsem si přesně říkal, že kde je ten pes zakopaný a napadlo mě to samé. Že prostě většinou to auta počítají tak, že tu zmenšenou kapacitu baterky vlivem zimy si "dopočítají" na celkovou využitelnou za tepla a tímto koeficientem cca. i vynásobí spotřebu, aby to vyšlo tak, že při té spotřebě se spotřebuje využitelná kapacita nikoliv ta zmenšená za studena, ale ta skutečná.

Ono to je v podstatě jedno, jen bych řekl, že uživatelsky lepší je, když se to dělá jako u Kony a eNiro.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Citigo e IV » pát 21. led 2022 15:27:53

Žádná baterka při teplotě kolem nuly nemá daklarovanou kapacitu, ta se udává obvykle při 25 st. Auto samozřejmě ví, že má studenou baterku a podle toho upraví odhad dojezdu, ale pokud to mená jako Tesla kde se zadá cíl a auto podle profilu trasy vypočítá s kolika % dojede co cíle, tak to stejně nemá žádnou vypovídací hodnotu.

Můžeme se tu bavit co je lepší jestli když Vám auto ukazuje větší spotřebu, jen aby to sedělo na deklarovanou kapacitu, ale ve skutečnosti pak do auta nabijete méně (protože ta kapacita se neztratí). Nebo jestli je lepší když auto ukazuje skutečnou spotřebu podle toho co proteklo do motoru bez ohledu na kapacitu.
Výsledek je ale stejný na studenou baterku ujedete s každém případě méně jak na teplou,zima autu ubírá dojezd, v létě u Jablonce dojedu bez dobíjení až do Olomouce což je ještě o nějakých 50 Km dál. Až přijde faktura z Axigomu, tak spočítám skutečnou podle nabíjení o kolik se bude lišit a
lišit se musí o ztráty při DC dobíjení a ty nejsou malé, když se baterka ohřeje o 30 stupňů, ale to má každé EV, přece PP neukazuje spotřebu se započtnou ztrátou při nabíjení.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Turbo » pát 21. led 2022 16:17:07

Tak ono to nebude jen o poklesu kapacity vlivem teploty, protože jak kolega výše psal, tak se netto kapacity nedopočítal ani v létě, stále tam přes 10% někde chybí.

Nárůst spotřeby tam v zimě nepochybně bude, a rozhodně ne nezanedbatelný. Stačí v létě když prší, tak je to hned 10% spotřeby nahoru.

Když to vezmu třeba u i3, tak léto okrsky normálním tempem 12-14kWh, v zimě delší trasa cca 16-17kWh. Pokud bych bral v potaz, že tam 25% kapacity zmizí, tak mi už nic nezbude na topení, zimní kola, vyšší odpor vzduchu atd.

Nemyslím si, že úbytek kapacity 25% při teplotách lehce pod nulou je "normální", mě to přijde tedy hrozně moc.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » pát 21. led 2022 16:33:05

Citigo e IV píše:Můžeme se tu bavit co je lepší jestli když Vám auto ukazuje větší spotřebu, jen aby to sedělo na deklarovanou kapacitu, ale ve skutečnosti pak do auta nabijete méně (protože ta kapacita se neztratí). Nebo jestli je lepší když auto ukazuje skutečnou spotřebu podle toho co proteklo do motoru bez ohledu na kapacitu.


Jde jen o to, že se pak nedá porovnávat spotřeba aut, které toto počítají jinak.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Marek71 » pát 21. led 2022 16:39:16

Jo, přesně. Sice má Citigo krásnou zimní spotřebu 14, ale dojede jenom, řekněme 160 km. A v létě má spotřebu taky 14 a dojede něco přes 200 :-) A pak má majitel třeba i3 těžkou hlavu s tím, že proč mu to žere v zimě tak moc, když Citigo jezdí i v zimě za 14-15.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Turbo » pát 21. led 2022 17:19:52

Těžkou hlavu z toho musí mít hlavně majitel Citiga když při spotřebě 14kWh ujede 160km
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Citigo e IV » pát 21. led 2022 19:04:48

Josef píše:
Citigo e IV píše:Můžeme se tu bavit co je lepší jestli když Vám auto ukazuje větší spotřebu, jen aby to sedělo na deklarovanou kapacitu, ale ve skutečnosti pak do auta nabijete méně (protože ta kapacita se neztratí). Nebo jestli je lepší když auto ukazuje skutečnou spotřebu podle toho co proteklo do motoru bez ohledu na kapacitu.


Jde jen o to, že se pak nedá porovnávat spotřeba aut, které toto počítají jinak.


Proto se spotřeba porovnává podle dobíjení na fdrive, to tak dělaji pro srovnání u všech elektromobilů. Podle mě je mnohem důležitější jak se auto v zimě chová, jak daleko ujede a o kolik času člověk stráví na cestě víc jak u jinýho. A taky jde o poměr ceny k užitným vlastnostem. Jen jsem chtěl ukázazat, že i autem s nevytápěnou baterkou a bez tč. se dá zajet dálková cesta se slušným časem. Jako chtěl bych vidět jak by takovou cestu zvládly auta s podobně velkou baterkou jako je I3, Mazda , Kona 40, Ioniq, Fiat e500 a to jsou to auta za dvounásobek ceny Citiga
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Štemba » pát 21. led 2022 19:26:24

Turbo píše:Těžkou hlavu z toho musí mít hlavně majitel Citiga když při spotřebě 14kWh ujede 160km


Pokud si neprectou manuál. :)
Je to v něm popsáno a mám s tím stejnou zkušenost. Obdobná spotřeba, ale kratší dojezd.
A ani při plně nabité baterii není k dispozici všech 5 dílků výkonu e-max. (i v létě je k dispozici maximálně v rozsahu nabití 80-100%)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » pát 21. led 2022 21:34:14

Citigo e IV : Mazda je na tom bídně, Kona 39 kWh a nový Fiat 500 37 kWh budou v pohodě, zrovna tak i3 120 Ah či Ioniq.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » sob 22. led 2022 11:30:30

Lama píše:
Josef píše:
Citigo e IV píše:Četl jste to? Když necháte zapnuté zapalování v Citigu při nabíjení tak se to počítá do času jízdy a běží i spotřeba na topení do celkové spotřeby.


Já u e-Nira, když zapnu auto na nabíječce, tak čas neběží dokud se nerozjedu a neujedu alespoň 300 metrů, tedy na nabíječce nic nepočítá.

Není pravda, že nic nepočítá......


Dnes vyzkoušeno, po přijetí k nabijecce zapnuté e-Niro nelze začít nabíjet, je nutné jej vypnout, protože jinak nejdou otevřít nabíjecí dvířka. Po připojení auta do nabíječky a zapnutí ukazuje stále stejnou spotřebu a čas na cestě, testováno 17 minut a údaje se nemění. Auto přijelo k nabíječce po 10 km, tedy každá minuta či kWh spotřeby by byla okamžitě znát. Venkovní teplota 2°C.

Ještě dodám, že v tomto Asiat přemýšlel, protože počítat čas strávený u nabíječky do času stráveného jízdou, nebo spotřebovanou energii z nabíječky do energie z baterie smysl nedává.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Lama » sob 22. led 2022 19:05:59

Josef píše:
Lama píše:
Josef píše:
Já u e-Nira, když zapnu auto na nabíječce, tak čas neběží dokud se nerozjedu a neujedu alespoň 300 metrů, tedy na nabíječce nic nepočítá.

Není pravda, že nic nepočítá......


Dnes vyzkoušeno, po přijetí k nabijecce zapnuté e-Niro nelze začít nabíjet, je nutné jej vypnout, protože jinak nejdou otevřít nabíjecí dvířka. Po připojení auta do nabíječky a zapnutí ukazuje stále stejnou spotřebu a čas na cestě, testováno 17 minut a údaje se nemění. Auto přijelo k nabíječce po 10 km, tedy každá minuta či kWh spotřeby by byla okamžitě znát. Venkovní teplota 2°C.

Ještě dodám, že v tomto Asiat přemýšlel, protože počítat čas strávený u nabíječky do času stráveného jízdou, nebo spotřebovanou energii z nabíječky do energie z baterie smysl nedává.

Pokud Niro nemá tlačítko na otevření dvířek, tak stačí na madle dveří řidiče stisknout tlačítko pro otevření všech dveří a tím se uvolní i otevření nabíjecích dvířek (dříve jsem to také nevěděl, teď to používám pokud zůstávám v autě, abych nemusel auto vypínat a znovu zapínat a navíc mi zůstávají zachována všechna nastavení ).
V menu PP jsou pod sebou 3 ukazatele spotřeby. První ukazuje navíc i graficky okamžitou spotřebu. Druhý a třetí ukazují spotřebu a ujetou vzdálenost. Hodnoty nejsou stejné a když se podíváte na detaily spotřeby energie v menu středové obrazovky, tak po nabití jsou procenta jiná, než před nabíjením (během nabíjení hodnoty nelze zobrazit).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » sob 22. led 2022 19:26:19

Pravda odemčení všech dveří jsem nezkoušel, abych uvolnil dvířka nabíjení, ale zní to logicky. Je fakt, že auto nenabíjím na veřejných nabíječkách, tak tyhle věci nesleduju. Ty hodnoty na středovém displeji se mění i během nabíjení, to je jasné, ale když jsem odjížděl bylo počítadlo průměrné spotřeby a čas strávený na cestě identické jako při dojezdu k nabíječce.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Citigo e IV » stř 26. led 2022 10:00:04

Připravil jsem pro nevěřící Tomáše a Josefy :D
Časosběrné video, kde je auto zapnuté a zaparkované dokonce i páka v poloze P a z nich je zřejmé, že čas jízdy ubíhá a spotřeba vozu se zapnutým topením se zvětšuje. Možná to mají jiná auta jinak, že při zastavení se průměrná rychlost a doba jízdy nemění , částečně to beru jako logický proč zahrnovat spotřebu topícího vozu do statistiky, když to nemá s jízdou nic společného, ale Citigo to tak prostě má. Možná by bylo dobré to zjistit i u jiných aut.

Takže pro Josefa , průměrná rychlost 54 km/hod není kvůli ekojízdě, ale je to rychlost včetně dobíjení a spotřeba je také včetně spotřeby topení při nabíjení (sám jsem si všiml, že jsem přijel k DC stanici se spotřebou 13,5 a díky topení jsem odjížděl s 13,9)



Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zimní jízda 552 Km na otočku

Příspěvekod Josef » stř 26. led 2022 12:57:02

Citigo e IV píše:
Takže pro Josefa , průměrná rychlost 54 km/hod není kvůli ekojízdě, ale je to rychlost včetně dobíjení a spotřeba je také včetně spotřeby topení při nabíjení (sám jsem si všiml, že jsem přijel k DC stanici se spotřebou 13,5 a díky topení jsem odjížděl s 13,9)


Já tomu rozumím a chápu, škodovka počítá do času jízdy i čas stání a spotřeba se rovněž započítává, přestože je brána ze sítě, tedy několika nabíjeními po cestě totálně zkreslí výslednou spotřebu auta a čas strávený jízdou.
Audi Q4 Sportback e-tron 50