Časová degradácia bat e-up citygo

Moderátor: Josef

Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod Palo47 » pon 26. črc 2021 13:44:36

V súčasnosti sú extrémne horúčavy a tak som sa vrátil o otázke časovej degradácie batérie e-up/citygo, hlavne k otázke akú hornú hranicu nabíjania zvoliť. V prílohe je obrázok z "preliminary" špecifikácie článku e63 Lg Chem, ktoré sú v minimálne modifikovanej podobe použité v e-up/citygo (e61 s inými rozmermi a kapacitou).
Z grafov je zrejmé:

1. Ak pri teplote batérie 25 deg C chcem znížiť citeľnejšie časovú degradáciu tak by som mal nabíjať len na 40%. To je však použiteľné ak sa auto používa na pravidelné kratšie jazdy napr. do práce.

2.Pri teplote batérie 25 deg C nie je výraznejší rozdiel či nabíjam do 60 % alebo do 90% (žiaľ graf pre 100% LG neposkytol)

3. Ak sa batéria zohrieva citeľne viac ako 25 deg C t. 45 deg C, tak je z hľadiska časovej časovej degradácie nie je zásadné či nabíjam do 40% alebo 90%.

Záver je, že sa časová degradácia v závislosti od hranice nabíjania pri pôsobení vplyv vyšších teplôt batérie na fórach veľmi preceňuje a preháňa. Množstvo publikovaných údajov je bez uvedenia konkrétnej technológie (chemizmu) a modelu článku. Určite technológia má na časovú degradáciu veľký vplyv.

Druhá vec je koľko sa reálne pri horúčavách a bežných mestských jazdách batéria zohreje. Ak sa zaparkuje v raňajších hodinách keď je asfalt ešte chladný a nesála, tak ohriatie batérie cez kabínu nie je zásadné (batéria má veľkú hmotnosť a teda aj tepelnú kapacitu). Nemeral som to ale môj odhad pri teplotách vzduchu cca 33 deg C je cca 27 deg C.

Určite je však rozumné minimalizovať dlhodobý vplyv teploty batérie a vysokého stupňa nabitia. Ak sa to prevádzkovo dá, tak v horúcich letách nabíjať len na 40% a parkovať cez horúce hodiny v tieni. Ale netreba to preháňať, rozhoduje celkový počet hodín expozície a tá v našich klimatických podmienkach nebude veľká.
Přílohy
Casova degradacia bat e-up.jpg
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod Lama » úte 27. črc 2021 8:09:41

Nevadí zda dobíjíte do 40, 90 nebo i do 100%, ale jak dlouho v tomto stavu nabití baterie zůstane (90 až 100% je napěťově téměř stejné, ale využitelné energie je zde nejvíce - opak je 10 až 0%)
Pro používání baterie (nabíjení, jízda) jsou nejlepší teploty 25-35 stupnů.
Pokud nebudete dlouhodobě baterii používat tak klidně -10 stupnů a nabitá na 50-60%. (Při dlouhodobém ponechání pod 10% dochází dokonce k zpětné migraci lithia a mírné obnově kapacity).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod Josef » úte 27. črc 2021 8:44:29

Palo47 píše:
Určite je však rozumné minimalizovať dlhodobý vplyv teploty batérie a vysokého stupňa nabitia. Ak sa to prevádzkovo dá, tak v horúcich letách nabíjať len na 40% a parkovať cez horúce hodiny v tieni. Ale netreba to preháňať, rozhoduje celkový počet hodín expozície a tá v našich klimatických podmienkach nebude veľká.


Nevím, co tento příspěvek vlastně říká, protože při pravidelném používání auta ty grafy platit nebudou. Rovněž nabíjet na 40% kapacity málokomu dává smysl, zvláště u aut s menší kapacitou. Nezaznamenal jsem u svého předchozího auta, které jsem nabíjel celý rok na 80% nějakou větší degradaci a po 4 letech nabíjení měla baterie 94.7% kapacity.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod martin7470 » úte 27. črc 2021 11:17:50

Já myslím, že palo47 chtěl zdůraznit to, že u Citiga se nedá degradaci baterie vlivem teploty moc vyhnout. Degradace se sníží pouze při nízkých % SOC baterie. Takto nízká % nejsou v reálném provozu udržitelná. Dobré je na to ale pamatovat při dlouhodobém odstavení auta. Když člověk jede na dovolenou měl by nechat stát vybité auto (? 10%) ve stínu. Dost lidí to neřeší a někteří dokonce auto připojí na nabíječku aby mělo "pro jistotu" 100 %...

Dále je třeba pamatovat na to, že různá auta používají různé baterie a vlastnosti baterií se mohou dost lišit. Zkušenosti z jednoho auta se tak nedají zobecňovat. Bohužel se jednotlivé parametry článků obtížně zjišťují (jsou to "interní" údaje). Asi výrobci vědí proč... Mě se podařilo dohledat pouze články co používá Citigo (má také Zoe 40 kWh, Kona - Korea, Volt, Ampera), BMW I3 (60 Ah) a Leaf (24 kWh). Bezkonkurenčně nejlepší články má BMW (životnost cca 4000 cyklů, velká teplotní odolnost). Citigo má články něco lepší (dají cca 1500 cyklů) než Leaf (cca 1000 cyklů, malá teplotní odolnost).
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod Palo47 » úte 27. črc 2021 12:16:11

Josef píše:
Palo47 píše:
Určite je však rozumné minimalizovať dlhodobý vplyv teploty batérie a vysokého stupňa nabitia. Ak sa to prevádzkovo dá, tak v horúcich letách nabíjať len na 40% a parkovať cez horúce hodiny v tieni. Ale netreba to preháňať, rozhoduje celkový počet hodín expozície a tá v našich klimatických podmienkach nebude veľká.


Nevím, co tento příspěvek vlastně říká, protože při pravidelném používání auta ty grafy platit nebudou. Rovněž nabíjet na 40% kapacity málokomu dává smysl, zvláště u aut s menší kapacitou. Nezaznamenal jsem u svého předchozího auta, které jsem nabíjel celý rok na 80% nějakou větší degradaci a po 4 letech nabíjení měla baterie 94.7% kapacity.


Cielom bol informovať o časovej degradácii konkrétnej baterie e-up/citygo. Som presvedčený že grafy pre e-up/citygo platia pri každom použivani auta (pokial LG Chem seriovo vyrábanú bateriu e61 citelne nevylepšil) a hovoria, že v našich klimatických podmienkach je časová degradácia malá hlavne preto, že priemerna teplota baterie za rok je circa 10 deg C (v BB napr 8,2 deg C). To potvrdzuje aj Vaša skúsenosť 5,3 % za 4 roky. (stanoviť SOH s dostatočnou presnostou však nie je jednoduché).

A k prispevku ma iniciovali aj mnohé informacie na weboch, ktoré dramatizovali vplyv % nabíjania na degradáciu.

A ja som práve ten “málokto” komu nabíjanie na 50% raz/dva krát týždenne bohato stačí lebo 90% dní jazdím len cca 10km mestke jazdy. V tých 10% dni mi stačia 2 hodiny aby som pred domom dobil cez AC 7,6 kW na 80%.
Dá sa namietať, či tých pár desatin % ročne nižšej degradácie stoji za to ale prečo to nevyužiť keď ma to nijak neobmedzí.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Časová degradácia bat e-up citygo

Příspěvekod Citigo e IV » úte 27. črc 2021 14:03:44

Já při své práci nikdy nevím dopředu, jestli ten den pojedu 10 km, nebo 150 km a tak musím mít neustále nabito na 80% občas 2x do měsíce nabíjím dokonce i na 100% i když pak ihned jedu. DC nabíjení už nepoužívám. Spoléhám na to, že Škodovka dodrží záruční podmínky a předčasně degradovanou baterku bezplatně vymění, protože se k autu chovám podle návodu k použití. Teplotu baterky nad 25 st. mám v našich podmínkách zcela vyjímečně.