Spotřeba

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 119
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 16. led 2020 13:51:27

Josef píše:To omezení výkonu v EKO a EKO+ asi dost ušetří, já jezdím se Soulem pořád v EKO, ale mění to pouze průběh výkonu na akceleračním pedálu, tedy auto stále umí i v EKO 100% výkonu.
Skutečná spotřeba energie je tedy zhruba o 14% vyšší, než ukazuje auto. I tak ta spotřeba je dobrá.


Režim Eko ušetří podle mě hlavně na topení, i v Eku se s tím dá jezdit dost ostře a při pném plynu se vypne omezovač rychlosti i výkonu např. kvůli předjetí. Ale má to jiný příjemnější průběh výkonu takže to bude podobné.

A tou vyšší spotřebou měřil jsem 14-18% , aby nedošlo s omylu tak pokud vím žádný elektromobil Vám neukazuje na displeji spotřebu včetně ztrát v baterii a měniči při následném nabíjení. Protože ty ztráty vznikají pouze při nabíjení a nemají vliv na dojezd.

Včera jsem ujel 200 Km po dálnici Praha-Liberec na "otočtku" svítilo slunce takže potřeba na topení byla minimální odeální podmínky plynulý provoz,
neustále jsem jen 115 Km/hod na tempomat a když jsem někoho dojel , tak jsem krátkodobě zrychlil na 130 a zase spomalil.
Trasu Jablonec- AAA dopraváků k nabíječce Čez jsem jel 1:10 hodiny spotřeba tam 14,4 kWh/100 Km pak to po Praze kleslo až na 14,1 a následně cestou zpět do kopců stoupalo na výsledných 15,1 kWh /100 Km v Jablonci. Pro bezpečný návrat na Jablonce to stačilo připojit na hodinu na AC na tom sloupku v AAA auto. Teoreticky by to mělo dát, ale už by to bylo ke konci se sníženým výkonem a zbytečně s rizikem nedojetí.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Josef » čtv 16. led 2020 14:49:02

Citigo e IV píše:
Josef píše:
A tou vyšší spotřebou měřil jsem 14-18% , aby nedošlo s omylu tak pokud vím žádný elektromobil Vám neukazuje na displeji spotřebu včetně ztrát v baterii a měniči při následném nabíjení. Protože ty ztráty vznikají pouze při nabíjení a nemají vliv na dojezd.


Přesně tak, to žádné auto ani nemůže umět měřit ztráty, nicméně je to důležité z ekonomického hlediska, spotřeba jako taková nám může být celkem jedno, měří se jen kvůli nákladům. Přesně spočítat ztrátu při nabíjení je zvláště v zimě obtížné, protože některá auta ohřívají i baterii, já mám evidentně vyšší spotřebu pro nabití 30% baterie v zimě (teploty kolem nuly), tedy pro nabití 30% baterie potřebuji o 15% energie, tedy v tomto případě o 2 kWh více než v létě (při nabíjení z AC 6,5 hodiny).



Citigo e IV píše:
Josef píše:Včera jsem ujel 200 Km po dálnici Praha-Liberec na "otočtku" svítilo slunce takže potřeba na topení byla minimální odeální podmínky plynulý provoz,
neustále jsem jen 115 Km/hod na tempomat a když jsem někoho dojel , tak jsem krátkodobě zrychlil na 130 a zase spomalil.
Trasu Jablonec- AAA dopraváků k nabíječce Čez jsem jel 1:10 hodiny spotřeba tam 14,4 kWh/100 Km pak to po Praze kleslo až na 14,1 a následně cestou zpět do kopců stoupalo na výsledných 15,1 kWh /100 Km v Jablonci. Pro bezpečný návrat na Jablonce to stačilo připojit na hodinu na AC na tom sloupku v AAA auto. Teoreticky by to mělo dát, ale už by to bylo ke konci se sníženým výkonem a zbytečně s rizikem nedojetí.


Ta spotřeba celkem odpovídá, pokud se spočítá skutečná spotřeba z nabíjení, tak je kolem 17 kWh/100 km.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
Palo47
Příspěvky: 19
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Spotřeba

Příspěvekod Palo47 » ned 01. bře 2020 22:43:19

Čakám od konca decembra na e-up a bude až koncom leta tak si krátim čas a zabávam sa, ze sa snažím namodelovať dynamiku e-up aj pri jazde do stupania.
Konkrétne, či dosiahne do stúpania 7%, 1 osoba, max rýchlosť 130 km/h.
Aby som vedel zahrnúť jednoduchým spôsobom aerodynamiku, tak hladám niekoho kto poskytne hodnoverný údaj spotreby po rovine, bezvetrí pri cca 70 a 130 km/h (stači podla tachometera).
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 30. led 2020 8:18:46
Bydliště: jižní Morava

Re: Spotřeba

Příspěvekod Dovi » pon 02. bře 2020 10:35:47

Palo47 píše:hodnoverný údaj spotreby po rovine, bezvetrí pri cca 70 a 130 km/h

Ahoj,
s tou ideální rovinou to bývá v praxi trochu ošidný (nejlépe udělat jízdu tam a zpátky a zprůměrovat to), a zároveň ještě za úplného bezvětří, to není pokaždý dosažitelný.
Navíc hodně záleží i na teplotě vzduchu, tlaku vzduchu (tedy i na nadmořské výšce) a na vlhkosti vzduchu.
A co udělají studený ložiska v kolech a spol., to si lze krásně ověřit, když se člověk zkusí rozjet z toho samého mírného kopečka v létě a v zimě (klidně i ve spalováku, samospádem na neutrál).

Takže s ohledem na tyto docela významné okolnosti lze říci, že u CG je při těch 70 km/h spotřeba okolo 7 až 8 kWh na sto.
Pro Tvoje výpočty to představuje zhruba okolo 5 kW potřebného okamžitého výkonu (7,5 x 70/100 == 5).

S tou velkou rychlostí (130 km/h) zatím nemůžu sloužit, ale odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti, takže potřebný výkon motoru pak roste se třetí mocninou rychlosti. Ostatní odpory rostou s rychlostí lineárně (potřebný výkon kvadraticky), takže celkově ten nárůst potřebných kW (ustálená rychlost 130 km/h versus 70 km/h) bude lehce menší než třetí mocnina podílu těch dvou rychlosti.

Čili řekněme 5 x (130/70)^2.9 = 5 x 6 = 30 kW (plus/minus potřebný výkon pro udržení rychlosti 130 km/h)
To by pak odpovídalo průměrné spotřebě 30 x 100/130 = 23 kWh/100 km (při jízdě 130 kilometrovou rychlostí).

Je to samozřejmě plus minus, protože ten odpor vzduchu (významná položka) je dost ovlivněn tím, jestli je teplo a sucho nebo zima a vlhko, nemluvě o vlivu v zimě zatuhlých ložisek a veškerých převodů na cestě od motoru k nábojům kol atd.

Takže pro začátek můžeš uvažovat potřebný výkon okolo 5 kW pro 70 km/h a okolo 30 kW pro 130 km/h.
V reálu to pak bude tu o něco víc, tu případně i o trošku míň - dle okolností zmíněných výše.

P.S. (doplněno 7.3.2020)
Nebo kdybys vycházel z potřebného výkonu 5,5 kW pro udržení ustálené rychlosti 70 km/h po rovině (spotřeba cca 8 kWh/100 km), pak pro udržení 130 km/h by bylo zapotřebí už 33 kW, což by odpovídalo spotřebě něco málo přes 25 kWh/100 km...
Naposledy upravil(a) Dovi dne sob 07. bře 2020 11:16:39, celkem upraveno 1 x.
Po úsporných Fabiích a Yarisech objednáno Citigo e iV
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 119
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Spotřeba

Příspěvekod Citigo e IV » pon 02. bře 2020 11:56:39

Palo47 píše:Konkrétne, či dosiahne do stúpania 7%, 1 osoba, max rýchlosť 130 km/h.
(stači podla tachometera).


Ahoj podívej se na tuhle trasu je to dálniční kopec co jezdím


https://mapy.cz/s/buceseroha

je to stoupání cca 40 výškových metru na 700 metrovém useku , cca 6% v prostředku je to malinko pruudší slabší auto (50kw fabie) to na poslední kvalt nedá , když podřadí za 4 tak tam stovku udělá.

Citigoe IV tam při naložení 4 osobama udělá maximálku do omezovače cca 135 podle tacho, ale upozornuji že to je celkem 1 KM, být do delší jak 2-3 Km tak už padá výkon dolů a udělalo by to tak 110, záleží na teplotě a nabití baterky. Teď v zimě je třeba mít nad 50% v létě bude asi stačit méně.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 55
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Štemba » úte 07. dub 2020 13:39:32

Citigo e IV píše:
Josef píše:To omezení výkonu v EKO a EKO+ asi dost ušetří, já jezdím se Soulem pořád v EKO, ale mění to pouze průběh výkonu na akceleračním pedálu, tedy auto stále umí i v EKO 100% výkonu.
Skutečná spotřeba energie je tedy zhruba o 14% vyšší, než ukazuje auto. I tak ta spotřeba je dobrá.


Režim Eko ušetří podle mě hlavně na topení, i v Eku se s tím dá jezdit dost ostře a při pném plynu se vypne omezovač rychlosti i výkonu např. kvůli předjetí. Ale má to jiný příjemnější průběh výkonu takže to bude podobné.


Toto chování je třeba někde nastavit? Pokud mám mód EKO, tak maximálka je 120km/h a výkon max 80%. Když sešlápnu plyn, tak rychlost stále 120km/h a výkon zůstává max 80%.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Spotřeba

Příspěvekod Josef » úte 07. dub 2020 14:42:22

U Citigo to asi nelze, já jsem uváděl praxi s KIA Soul.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 55
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Spotřeba

Příspěvekod Štemba » stř 08. dub 2020 6:18:39

Je to jak píše kolega v zeleném. Při Eko je před koncem plynového pedálu potřeba překonat větší odpor (jakoby aretaci) který defakto vymezuje hranici mezi Eko a normálním režimem. Pak opravdu zrychli na 130km/h a pustí plný výkon.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Spotřeba

Příspěvekod Josef » stř 08. dub 2020 17:48:18

Tak pak to je stejné jako v Soulu. Jsou tam dvě polohy pedálu.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 55
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Spotřeba

Příspěvekod Štemba » stř 08. dub 2020 22:27:42

Dnes 100km a se spotřebou velká spokojenost.
https://mapy.cz/s/hazotajazo
857 výškových metrů nahorů a 857 výškovách metrů dolů, topení vypnuté (při odjezdu venkovní teplota 21st, při dojezdu 14st) první půlka cesty zaplé větrání (bez klimatizace). Silnice I/II/III.třídy, rychlost v obcích 50km/h a mimo obce 90km/h.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Spotřeba

Příspěvekod Josef » stř 08. dub 2020 23:38:18

Pěkný!
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 119
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Spotřeba

Příspěvekod Citigo e IV » pát 15. kvě 2020 18:21:12

Rád bych se podělil o jarní spotřebu při velkém převýšení

Trasa Jablonec, Rokytnice nad Jizerou chalupa na Františkově (Háskov), zpět přes Turnov do Jablonce 121 Km , Převýšení přes 2000 metrů, poměrně velký podíl rekuperace, v Turnově po 100 Km byla spotřeba 8,5 kWh/100 Km a rekuperace neuvěřitelných 5,2 kWh/100 Km. Cestou zpět do kopců šla spotřeba na výsledných 9,5 kWh/100 Km. Po 120 Km bylo v baterce 63% a dojezd ukazovalo auto 170 Km. Doba jízdy skoro 3 hodiny, mít ještě dalších 5,6 hodin času tak bych rád zkusil dojezd na celou baterku, ale komu by se chtělo na ten test sedět celý den za volantem :D
Přílohy
A5.JPG
A3.JPG
A3 3.JPG
A3 3.JPG (35.4 KiB) Zobrazeno 346 x
A2.JPG
A2.JPG (62.14 KiB) Zobrazeno 346 x
A1.JPG
A1.JPG (29.51 KiB) Zobrazeno 346 x
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 55
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Spotřeba

Příspěvekod Štemba » pát 15. kvě 2020 19:29:45

Nereznou ti na předních kolech kotouče? :lol: Při té rekuperaci je vidět, že máš vyladěnej styl jízdy defakto bez mechanických brzd 8-) :idea:
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 119
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Spotřeba

Příspěvekod Citigo e IV » pát 15. kvě 2020 22:53:15

Štemba píše:Nereznou ti na předních kolech kotouče? :lol: Při té rekuperaci je vidět, že máš vyladěnej styl jízdy defakto bez mechanických brzd 8-) :idea:


Trochu reznou, ale není to tak hrozný občas ho protáhnu a v zadu jsou bubny. Horší to mám na KIE Niro tak to je vzadu hodně rezavý , jsme to reklamoval,ale bez úspechu a tak protože to není čiste EV, ale PHEV tak to má mechanickou ruční brzdu, tak ji občas zatáhnu a projedu to s ní :mrgreen:
martin7470
Příspěvky: 10
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Spotřeba

Příspěvekod martin7470 » čtv 21. kvě 2020 15:47:10

Chtěl bych se zeptat, jak to máte se spotřebou a dojezdem vzhledem k využitelné kapacitě baterie (dle podkladů 32.3 kWh). Pokus zkusím orientačně vypočítat využitelnou kapacitu baterie ze spotřeby a ujeté vzdálenosti dostávám poměrně nízká čísla (23 až 27 kWh).

Například 20.5.2020 jsem ujel 97 km se spotřebou 8,7 kWh/100km (bez vytápění a klimatizace po Praze a okolí) při poklesu baterie o 33 % (ze 70 na 37 %). Spotřeboval jsem tedy 8,7 x 0.97 = 8,44 kWh. Využitelná kapacita by tedy byla 8,44/33*100 = 25,6 kWh. Pokud vyrazím s baterií na 90 % (vybití na cca 65 %) tak se dostanu na využitelnou kapacitu max. 27 kWh. Pokud vyrazím při nízkém stavu baterie (na začátku jízdy cca 40 %, na konci ca 20 %) vychází kapacita pouze na cca 23 až 24 kWh. Sleduji to zhruba poslední měsíc. Auto stojí ve vytápěné garáži (teplota cca 20 C). Ve studené baterii by problém být neměl...

Dojezd při nízkých % baterie tak klesá mnohem rychleji a celkově je nižší než by měl vzhledem ke spotřebě být :? . Z údajů co zde 15.5. poskytl uživatel "Citigo e IV" vyplývá, že kapacita u jeho vozu byla cca 30.8 kWh.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 55
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Spotřeba

Příspěvekod Štemba » pát 22. kvě 2020 9:40:30

Já měl zkušenost tuto:
viewtopic.php?f=50&t=753&p=7494#p7494
Myslel jsem, že je to teplotou, zopakoval jsem si to toto pondělí, to jsem měřil teplotu baterie, začínala na 19st a po dojezdu měla 26 st. Tentokrát mi dojez seděl na spočítanej plánovačem. Venkovní teplota byla oba dny stejná a teď jsem míň jezdil, tak by baterka měla bejt studenější.
Podle dílků na ukazateli sedla i zbývající kapacita, tak nevím, možná to chce párkrát vybít po rezervu, aby si elektronika osahala baterii, ale to je čistá spekulace.... (najeto mám lehce přes 3000 km)
Lama
Příspěvky: 97
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Spotřeba

Příspěvekod Lama » pát 22. kvě 2020 12:39:49

martin7470 píše:Chtěl bych se zeptat, jak to máte se spotřebou a dojezdem vzhledem k využitelné kapacitě baterie (dle podkladů 32.3 kWh). Pokus zkusím orientačně vypočítat využitelnou kapacitu baterie ze spotřeby a ujeté vzdálenosti dostávám poměrně nízká čísla (23 až 27 kWh).

Například 20.5.2020 jsem ujel 97 km se spotřebou 8,7 kWh/100km (bez vytápění a klimatizace po Praze a okolí) při poklesu baterie o 33 % (ze 70 na 37 %). Spotřeboval jsem tedy 8,7 x 0.97 = 8,44 kWh. Využitelná kapacita by tedy byla 8,44/33*100 = 25,6 kWh. Pokud vyrazím s baterií na 90 % (vybití na cca 65 %) tak se dostanu na využitelnou kapacitu max. 27 kWh. Pokud vyrazím při nízkém stavu baterie (na začátku jízdy cca 40 %, na konci ca 20 %) vychází kapacita pouze na cca 23 až 24 kWh. Sleduji to zhruba poslední měsíc. Auto stojí ve vytápěné garáži (teplota cca 20 C). Ve studené baterii by problém být neměl...

Dojezd při nízkých % baterie tak klesá mnohem rychleji a celkově je nižší než by měl vzhledem ke spotřebě být :? . Z údajů co zde 15.5. poskytl uživatel "Citigo e IV" vyplývá, že kapacita u jeho vozu byla cca 30.8 kWh.

Je to jak píšete. Neklesá to podle přímky, ale ze 100 na 90% najedete třeba i 4x více než z 10 do 0%... Zhruba přímka to bude uprostřed. U IONIQa to mám stejné. Nelze tedy počítat podle procent. Pokud vás to zajímá, nabijte 100% a vyjeďte baterii do 0% (nejlépe po dálnici s minimem rekuperace) a to vše při teplotě 25% a máte celkem přesný výsledek. Nabíjením z 0 do 100% si to hodnotu potvrdíte (chce to měřit aplikací přes OBD, ...při nabíjení jsou ztráty.).
Teplota to hodně ovlivňuje, viz následující tabulka pro IONIQa...

Teplota_°C Batt_Ah Pokles_% Dojezd_km
25 28,00 100,00% 280
20 26,88 96,00% 269
15 25,80 92,16% 258
10 24,77 88,47% 248
5 23,78 84,93% 238
0 22,83 81,54% 228
-5 21,92 78,28% 219
-10 21,04 75,14% 210
-15 20,20 72,14% 202
-20 19,39 69,25% 194
-25 18,61 66,48% 186
-30 17,87 63,82% 179