Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Moderátor: Josef

xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 10:14:57

Elektroauta jsou na začátku S křivky vývoje a adopce. To je teď' jako s počítači v 90x. Koupíš nový a za rok už je to moralne zastaraly šrot.
U aut to bude trošku delší cyklus. Ale také. Nové elektro za 5 let je morálně zastaralý. Ale jezdit by měl. Jezdí váš ION ?
Může asi za to také EU ze se nevyvinulo hned idelani EV na kterém už není co vylepšovat?
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Audis
Příspěvky: 48
Registrován: ned 18. zář 2022 14:05:06

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Audis » úte 19. pro 2023 10:22:57

dracekvo píše:
xdenser píše:Jo tak chyba byla jen koupe toho Ionu.


Jo, chyba je koupě jakékoliv starší elektro ojetiny která bude mít na hrbu 10 let a více :-D Ostatní auta se jeví jako lepší koupě, protože jsou zatím relativně nová. Pak to u nich bude ten stejný příběh.

Jo jako na dojíždění do práce je to super. Ale super už to není, pokud se člověk v práci rozmyslí, že by chtěl po práci někam skočit.
Novější auta jako e-up atd dojedou o něco dál. Ale pokud si spočítám kolik za ten delší dojezd zaplatím poroti ionu více, tak to jsou hodně drahé kilometry.

Audis: no, že to ale trvalo. Jen cca 10 let? :-D


Já mám aktuálně první Konu 2018 dojezd když je teplo je 450km v zimě 350km a za těch 120xxx km je kapacita baterie 94,2% a cena byla velmi slušná.

Řekl bych že to trvalo více než 10 let a je to tím kolik EV jezdí jelikož se to teď rozrůstá (i díky nepochopitelnému tlačení) vysokým tempem tak se začínají díky bohu řešit i takto zásadní a zároveň banální věci. Upřímně doufám že do 5 let bude “plug and charge” standart ve všech vozech s na všech stanicích
Hyundai Kona Premium 64kwh 2018
Marek71
Příspěvky: 828
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Marek71 » úte 19. pro 2023 11:05:13

Nedávno byl v sekci Bazar příběh člověka, co prodával ojetého iOna. Když to spočítal, tak km jízdy s tímto autem ho vyšel na téměř 10 KČ :-) A to to nekupoval jako nové, ale jako ojetinu. Takové náklady jsem neměl ani s 2 auty vyšší střední třídy, co jsem za poslední léta vlastnil.

V červnu jsem kupoval po skoro 20 letech nové auto. I elektro bylo ve výběru, cena kolem milionu, resp. do cca. 900 tis. bez DPH. Za to bych koupil předváděčku třeba Enyaq, ID.4 Megane eTech, možná i Mustang a pod. Nakonec ale jsem vzal benzinovou CX-5 a jako na potvoru jsem od té doby absolvoval tři náhlé a nečekané cesty na SK, na otočku a zpátky, jedna i s přespáním. Ano, dalo by se to i EV, ale proč? Co mi to EV přinese? Náklady mám momentálně na PHM cca. 2 KČ/km a po 5 letech jsem si jistý, že to auto slušně a v pohodě prodám (bude ještě rok v záruce), bude mít tak 100-120 tis. km a zase vyměním za jiné, možná tehdy už EV. Uvidíme, kam se posunou.
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod dracekvo » úte 19. pro 2023 11:31:03

xdenser: nekritizuju EU kvůli vlastnostem aut, ale kvůli neshcopnosti zajistit tak základní věc, jako bezproblémové nabíjení na cestách. Stačí se podívat na ty oslavné články, že dojeli s elektroautem do chorvatska. Že dojedu s autem do chorvatska je podle mě tak základní věc, nad kterou se nikdo dneska ani nepozastaví. Že musel vzniknout článek o tom, že to jde i s elektroautem je poněkud úsměvné :D

A co může na elektromobilu morálně zastarat? Maximálně nemá nové asysteny a topení pomocí TČ. Jinak je to furt to samé.
Nejde o zastarávání ale o užitnou hodnotu jakou přínáší +10let stará ojetina a hlavně za jaké pořizovací náklady.
A taková ojetina už bude chtít i nějaké investice, protože je to prostě ojetina. To je tam taky potřeba připočítat a bohužel na elektro je všechno draný. I úplně obyčejný věci.
Ano, ion jezdí, ale investice k tomu, aby jezdil stále dál je už v takové výši, že to raději prodám a bude klid. Někomu třeba nevadí jezdit na uskákaných tlumičích. Mě to vadí. Ale rozhodně nedám do auta za 100 tis tlumiče v hodnotě 25 tis (a to nebudou jen tlumiče, ale určitě tam už budou unavené další věci okolo náprav).
A tímto si na nikoho nestěžuju. Jen prostě uvádím realitu, že starý elektromobil (narozdíl od spalováku) je ekonomická past a nikdo to kupovat nebude.

Audis: jo u aut s větší baterkou ta degradace půjde pomaleji. Ale bohužel současné ceny jsou daleko za hranicí, které bych byl ochotný dát za auto s omezením. A těžko říci jak jsou na tom díly, které prostě stárnou provozem a je nutné je jednou za čas vyměnit.

Marek71: a o tom to právě je. Naco si přidělávat starosti, když není důvod.
Já jsem teda přestal v roce 2012 psát statistiku v excelu a tím i počítat provozní náklady. Ale kdybych teď to auto prodal za 100 tis, tak jsem na 3,7Kč/km. A to tam počítám úplěně vče včetně poplatku na STK, ručení, instalaci bufíku, pneu a tak.

Navíc dle mě by ION měl stát podle použitelnosti kolem komína, tak maximálně 50 tis.
Naposledy upravil(a) dracekvo dne úte 19. pro 2023 11:32:19, celkem upraveno 1 x.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 11:32:13

No nevim u nakladu na PHM u CX-5 jste s propoctem nekde mimo tak o 30%.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod dracekvo » úte 19. pro 2023 11:35:47

A čistě pro zajímavost.
U P206 s pořizovací cenou 9 tis a najetí 5 tis km jsem na nákladech 6,6. Čistě v palivu při spotřebě 6.5L je to asi 2,5 Kč.
Což je úplně stejný náklad na Km jako IOn (pokud neodečtu cenu za prodej).
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 11:38:27

Znovu chcete nějaká kouzla která vám na prázdném místě zařídí pohodlnou infrastrukturu na nabíjení.
Nejsme v pohádce. A i kdyby to bylo možný tak stejně nenakoupíte a i nevyrobíte najednou tolik aut aby tu invfrastrukturu uživili.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Everis
Příspěvky: 15
Registrován: stř 06. pro 2023 17:39:44

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Everis » úte 19. pro 2023 11:39:29

Dodám ještě pár poznatků:
Nevím jak v jiných zemích, ale tady v Portugalsku, co jsem se dozvěděl, je problém v tom, že podle zákona musí všichni provozovatelé nabíječek jít přes nějakou společnou síť nebo co (MOBI.E) kde v podstatě vynucují používání RFID čipů (CEME) přes tvého dodavatele elektřiny. Když jsi ale cizinec tak to nemáš no.
Takže zase lokální vláda dělá nějaké kktske legislativy, ne EU.

Další věc s tou appkou a českým číslem, borec v půjčovně mi tvrdil že cizinci s tou appkou problém nemívají a že i Amíci si v pohodě nabíjí auta. Tak nevím, jestli prostě byl problém jen s českým číslem nebo kecá. Plus v jiných půjčovnách to může být jinak, já to půjčoval u europcar a to je nadnárodní korporace, která je asi zkostnatělá a není na elektroauta připravená, nemají tam ani svůj nabíjecí stojan/wallbox/whatever.
Blbé je, že i když se do té appky probojujes, musíš (pokud nechceš dělat složitější registraci u dodavatele elektřiny) nahrát předem minimálně 20eur. Což jsem u toho půjčeného auta nevypotreboval, a nikdo mi těch zbývajících 10eur už nevrátí. Btw, za dva roky propadnou.
Takže pro půjčení auta, kde to potřebuješ párkrát trochu nabít taky naprd.
Vzhledem k tomu, že ti vnutí nějaký elektronický bazmek kdybys náhodou jel po dálnici (2.5 eur na den) i když po dálnici nepojedeš ( jo prý můžeš pak požádat o refund, někdy za měsíc emailem :lol: ) tak nechápu proč neumí půjčit čip na nabíjení a podle toho ti strhnout prachy z kreditky, kde ti stejně zablokuji 100 eur navíc k platbě za půjčku auta, jako zálohu.

Tak si říkám jestli by EU neměla raději tlačit na zlepšení celé téhle infrastruktury protože to je hlavní brzda pohodového používání elektroauta.
Uživatelský avatar
Everis
Příspěvky: 15
Registrován: stř 06. pro 2023 17:39:44

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Everis » úte 19. pro 2023 11:44:57

Jinak k tématu elektro vs spalovák.
Mě osobně je jedno, že ten provoz vyjde stejně nebo klidně i dráž než kupovat benzín.
Já už prostě benzín kupovat nechci, nechci posílat prachy arabům a rusákům.
Uhlí na elektřinu je dost.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 11:45:26

dracekvo píše:A čistě pro zajímavost.
U P206 s pořizovací cenou 9 tis a najetí 5 tis km jsem na nákladech 6,6. Čistě v palivu při spotřebě 6.5L je to asi 2,5 Kč.
Což je úplně stejný náklad na Km jako IOn (pokud neodečtu cenu za prodej).


Nejak me to take nesedi 2.5 Kč/km u IOn na elektrine? Nabijete ho z benzinove centraly?
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod dracekvo » úte 19. pro 2023 11:57:28

Everis píše:Takže zase lokální vláda dělá nějaké kktske legislativy, ne EU.


No ani tak ne. EU jako nadřízený orgán by měl dohlédnout na to, aby lokáně k takovým věcem nemohlo docházet.
Ale spíš raději řeší věci, jeslti se máslo jmenuje správně :)

Everis : jo, proto se zavírají uhelné doly, aby jsme z číny kupovali panely a co nedaj panely to se dožene arabským a ruským plynem :roll:
A krásný důsledek lokálního zatěžování distribuční sitě panelama a nutností to řešit je to, že se zdražili poplatky za přenos o 70%. A bude hůř.

xdenser: špatně pochopeno, nebo jsem to špatně napsal.
U Iona je celkový náklad po 50 tis km cca 6 kč/km. U P206 1.4i je téměř to samé. Kdybych si tenkrát místo IONa koupil P206 v 1.4HDI tak jsem udělal lépe. Ion stál 210 tis. V té době P206 tak 50 tis. Za 150 tis bych měl palivo na 100 000 km.
Původně jsem to měl v plánu, ale chtěl jsem to elektro zkusit.
Takže zkusil jsem a narozdíl od 99% populace, která jen hloupě plácá můžu zhodnotit klady a zápory. Bohužel pro mě jako pro tipického zástupce co kupuje ojetiny a max, co je ochoten dát za auto je 200 tis Kč. Je elektromobil spíše plný negativ. Pokud přihlédneme k tomu, že pak stejně je potřeba ještě další auto, které zastane delší cesty.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Marek71
Příspěvky: 828
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Marek71 » úte 19. pro 2023 12:24:19

xdenser píše:No nevim u nakladu na PHM u CX-5 jste s propoctem nekde mimo tak o 30%.


Spotřeba 7,5 a cena za litr Na95 je momentálně 33,90, tankoval jsem o víkendu. Z toho mám 5% slevu na kreditku, pak z toho minus DPH a rázem jsme na cene cca. 26,30 KČ/litr. To mi dá ty náklady kolem 2 KČ/km. V létě to je třeba 1,80 a v zimě, když teď jezdím kolem baráku, tak to bude 2,10. A to má jít cena PHM ještě dolů, navzdory různým předpovědím (i tady), že fosilní paliva budou už jenom dražší a 50 KČ/litr bude normální cena. A ono prd, spíš to jde opačně.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 13:06:08

Vy srovnáváte nesrovnately. P206 je masový produkt vyrobený v stovkách tisíc kusů a ještě na základě předchozí generace, nebo má společnou platformu s jinymy vozy které se vyráběli také v stovkách tisíc. Samozreme pak na to jsou levné náhradni díly. A nejen originál.
IOn byl vyroben v možná desítkách tisíc spíše v jednotkách. Nevím. Nevím jestli má nějaký společný základ s masovým vozem. Asi ne. Pak samozřejmě na to nejsou levné náhradní díly.
Férové srovnání pak bylo by asi s e-Golfem. Ale to je cenově někde úplně jinde.
Naposledy upravil(a) xdenser dne úte 19. pro 2023 13:11:00, celkem upraveno 2 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 13:09:41

Marek71 píše:
xdenser píše:No nevim u nakladu na PHM u CX-5 jste s propoctem nekde mimo tak o 30%.


Spotřeba 7,5 a cena za litr Na95 je momentálně 33,90, tankoval jsem o víkendu. Z toho mám 5% slevu na kreditku, pak z toho minus DPH a rázem jsme na cene cca. 26,30 KČ/litr. To mi dá ty náklady kolem 2 KČ/km. V létě to je třeba 1,80 a v zimě, když teď jezdím kolem baráku, tak to bude 2,10. A to má jít cena PHM ještě dolů, navzdory různým předpovědím (i tady), že fosilní paliva budou už jenom dražší a 50 KČ/litr bude normální cena. A ono prd, spíš to jde opačně.

Tak minus DPH. Jo verim na necekane ceste do slovenska tankoval jste za 33,90 :-)
A vetsina lidi asi DPH plati. A 7.5 litru v zime ? Tohle u 2 litrove mazdy neverim. Verim ze to mozna po okresce klidnou jizdou par hodin v lete 7.5/100 to vezme, a nesmi byt horko.
To ja pak jezdim za 0.5Kc/km s elektrikou.
Naposledy upravil(a) xdenser dne úte 19. pro 2023 13:28:55, celkem upraveno 1 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Marek71
Příspěvky: 828
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Marek71 » úte 19. pro 2023 13:26:21

xdenser píše:
Marek71 píše:
xdenser píše:No nevim u nakladu na PHM u CX-5 jste s propoctem nekde mimo tak o 30%.


Spotřeba 7,5 a cena za litr Na95 je momentálně 33,90, tankoval jsem o víkendu. Z toho mám 5% slevu na kreditku, pak z toho minus DPH a rázem jsme na cene cca. 26,30 KČ/litr. To mi dá ty náklady kolem 2 KČ/km. V létě to je třeba 1,80 a v zimě, když teď jezdím kolem baráku, tak to bude 2,10. A to má jít cena PHM ještě dolů, navzdory různým předpovědím (i tady), že fosilní paliva budou už jenom dražší a 50 KČ/litr bude normální cena. A ono prd, spíš to jde opačně.

Tak minus DPH. Jo verim na necekane ceste do slovenska tankoval jste za 33,90 :-)
A vetsina lidi asi DPH plati. A 7.5 litru v zime ? Tohle u 2 litrove mazdy neverim.
To ja pak jezdim za 0.5Kc/km s elektrikou.


Co platí většina lidí, mě jaksi nezajímá. Já jsem psal, jaké mám teď momentálně náklady na km a to platí. Vedu si evidenci tankování od června, co jsem auto koupil. A není to 2-litr, je to 2,5-litr, benzín, automat a AWD :-) Zimní a letní spotřeba se moc neliší, jak jsem zjistil teď, když jsem jel trochu delší trasu. Beroun-Praha (severní okraj) v pohodě za 6,7 před pár dny, kdy teplota byla těsně nad nulou. Spíš mám teď v zimě větší spotřebu proto, že jezdím víc kolem baráku, samé krátké trasy.

Jinak, za celou dobu, co to auto mám (půl roku a cca. 10 tis km) mám náklady na km 2,36 a s daní je to 2,86. A v tom je i dražší benzín minulých měsíců a není tam započtena sleva na kreditku, to neeviduji. A ano, počítám to bez DPH, protože jem plátce.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 13:30:28

Jo jo 2.86 s dani to je bliz k realite.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod dracekvo » úte 19. pro 2023 13:46:06

xdenser píše:Vy srovnáváte nesrovnately


Mě je to jedno, jak to je. Stejně jako většina lidí chci něco koupit a pak jezdit za rozumné náklady.
Tento problém vyjímečnosti budou mít ještě dlouho všechny elektromobily. Takhle si to pak pár lidí zkusí jako já a pak už k tomu budou mít odpor.
Samozřejmě chápu, proč to tak je, ale odmítám se dále těhle pokusů účastnit :)

Jestli má e-Golf stejné základní díly jako golf nevím. Zkusil jsem kouknout do katalogu autokelly podle win jednoho e-golfa z netu a bohužel to nic nenašlo. Ale jak znám koncern, kde je u každé motorizace specialita, tak bych se ani nedivil, kdyby nějaká exotika byla i v tom egolfu.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Everis
Příspěvky: 15
Registrován: stř 06. pro 2023 17:39:44

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod Everis » úte 19. pro 2023 13:49:40

dracekvo píše:
Everis píše:Takže zase lokální vláda dělá nějaké kktske legislativy, ne EU.


No ani tak ne. EU jako nadřízený orgán by měl dohlédnout na to, aby lokáně k takovým věcem nemohlo docházet.
Ale spíš raději řeší věci, jeslti se máslo jmenuje správně :)

No ano EU by to měla regulovat, to je jasné.
Narážka na máslo je mimo, je to stejný případ.
dracekvo píše:Everis : jo, proto se zavírají uhelné doly, aby jsme z číny kupovali panely a co nedaj panely to se dožene arabským a ruským plynem :roll:

Uhelné doly se zavírají protože se to uhlí vytěžilo... :roll:
Zároveň jeho cena velmi klesla, takže se ty zbytky nevyplatí tahat z kilometrů pod zemí.
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod dracekvo » úte 19. pro 2023 14:06:53

Psal jsi, že uhlí je dost.
Tak to by mě zajímalo, kde. Nevím o tom, že by se otevíral nějaký nový důl.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení půjčeného auta v Portugalsku WTF??

Příspěvekod xdenser » úte 19. pro 2023 14:20:56

dracekvo píše:
xdenser píše:Vy srovnáváte nesrovnately


Mě je to jedno, jak to je.


Nu tak to je pricina. A pak zustava jen nadavat na EU. Bohuzel analog P206 v elektrice jeste nebyl vyroben. Mozna to bude ID.2all. Ale spise neco z ciny za par let, pokud to dovoli vubec dovezt do evropy. Pak budete muset pockat az to zestarne do 50 tkc (+inflace), pak to bude levny EV pro kazdeho komu je to jedno.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)