Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Moderátor: ozana

Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 247
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Karel » stř 03. dub 2019 12:55:29

Tak se mi tento týden konečně podařilo sehnat ten správný OBD adaptér, pomocí kterého můžu kdykoliv diagnostikovat stav baterie u mého elektromobilu.

Jedná se o tento adaptér:
https://www.sunnysoft.cz/zbozi/167PCI-0 ... darma.html

Ještě by měl s příslušnou aplikací fungovat tento OBD adaptér:
https://www.dx.com/p/konnwei-kw902-mini ... KSMaVUzYuW

Dále jsem si nainstaloval do telefonu aplikaci Fluence ZE Spy, o které jsem se dozvěděl více z těchto stránek:
https://canze.fisch.lu/team/alexandre-moleiro/

Bohužel jsem se ale jenom díky této diagnostice dozvěděl dvě ne příliš pozitivní informace ohledně baterie v mém elektromobilu:
-baterie má kapacitu 79% z původní hodnoty, ikdyž prodejce deklaroval 92% což mi ještě před koupí auta doložil diagnostickým protokolem Renault
-baterie není původní, ale už byla 2x měněná, aktuální baterie má najeto 65tisíc km zatímco auto má najeto jen 25tisíc km

Jelikož jsem auto kupoval u oficiálního dealera Renault v Rakousku, přiznám se, že jsem takovou věc od něj vůbec nečekal. Psal jsem včera prodejci a ten tvrdí, že baterie v autě se nikdy neměnila a že v v době prodeje 10/2018 byla kapacita na úrovni 92%! když jsem mu poslal obrázky z aplikace tak k tomu poznamenal, že OBD adaptér není u Renaultu oficiální měřící přístroj pro diagnostiku baterie, takže se tomu nedá věřit! Zajímavé ale je, že když jsem byl letos v únoru v servisu renault v Praze, tak údaj o stavu baterie v databázi Renault je 78,3% a zaznamenaný tam byl 10/2018 v den, kdy mi prodejce posílal meilem ten protokol s 92%. Mám takové zatím nepodložené tušení, že prodejce mohl původní baterii z auta vyndat, dát tam jinou méně degradovanou baterii, změřit její kapacitu, pak jí zase vyndat a dát tam tu původní. A vzhledem ke koncepci auta na rychlou výměnu baterie je to poměrně jednoduchý úkon. Jenom doufám, že to tak nebylo, protože tohle by si dealer Renaultu přece dovolit neměl!

Nechám si tedy ještě jednou kompletně zdiagnostikovat baterii v servisu Renault v Praze abych zjistil, jaká je tedy pravda. Na základě výsledků měření se pak rozhodnu, jak postupovat dál. V případě že se potvrdí, že kapacita baterie je o 13% nižší, než prodejce před koupí auta deklaroval, určitě si to nenechám líbit.-)
Přílohy
Screenshot_2019-04-01-12-39-03.png
Screenshot_2019-04-01-12-38-45.png
Screenshot_2019-04-01-12-38-29.png
Screenshot_2019-04-01-12-38-15.png
Renault Fluence Z.E. 2012, tachometr 32000km
Brammo Enertia Plus 2013, tachometr 10800km
Peugeot E-Vivacity 2012, tachometr 1200km
Od roku 2016 celkem najeto přes 20400 elektrických km!
Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 247
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Karel » čtv 13. čer 2019 15:06:44

Tak jsem si cca před měsícem nechal v rámci pravidelné prohlídky v servise Renault v Praze detailně proměřit aktuální stav kapacity trakční baterie.
Bohužel se potvrdilo, že kapacita trakční baterie je aktuálně na 78% původní hodnoty.

Psal jsem hned poté prodejci Renault v Rakousku a poslal jsem mu protokol z měření s dotazem, ať mi vysvětlí jak je možné, že v databázi Renault z 15.10.2018 je uvedená hodnota 78,3%, on mi poslal protokol s naměřenou hodnotou 92% z 16.10.2018 a já přes OBD i servis oficiálně naměřil 78%.
Bohužel prodejce z Rakouska na moje emaily nereaguje a tváří se že je vše v pořádku. Stavěl jsem se tam dokonce minulý čtvrtek i osobně, když jsem jel do Rakouska pro další elektroskutr, ale šéf autohausu tam zrovna nebyl a prodejce ojetých vozů (který mi posílal ten protokol) mě odkazoval na šéfa ať mu zavolám nebo se zastavím jindy. Probíral jsem s prodejcem ještě další skryté vady které jsem na autě po jeho zakoupení objevil a nechtěl se o tom se mnou moc bavit. Jedná se kromě chybného údaje o aktuální kapacitě baterie v době prodeje o následující vady:
- baterie auta má najeto cca 2,5x více km než auto samotné (šéf autohausu tvrdí, že baterie z auta nebyla nikdy vyndavaná ikdyž OBD mi indikuje 2x její výměnu a vyšší počet najetých km baterie oproti autu)
- nevyměněné uhlíky elektromtoru za modifikovaný typ se třemi uhlíky (šéf autohausu před koupí auta tvrdil, že to již bylo vyměněno v rámci svolávací akce), stálo mě to následně v servisu v ČR cca 5tisíc Kč.
- chybějící plastový kryt na spodku auta pod zadními sedadly (obchodník mě na to neupozornil před koupí auta, ikdyž jsem se ptal jestli tam něco nechybí, když mi auto zvedl na dílně do výšky, následně při návštěvě minulý týden prozměnu tvrdil, že tam žádný kryt nemá být!), bude mě to stát cca 5tisíc kč v servisu v ČR.
- auto nemá v záruce žádné součásti elektropohonu (obchodník mi před prodejem auta tvrdil, že roční záruka se bude vztahovat kromě mechanických částí i na všechny součásti elektropohonu kromě baterie, místo toho mi auto omylem pojistil na spalovací verzi!)

Nemá někdo z vás zkušenosti s reklamací skrytých vad na autě pořízeného v Rakousku od oficiálního dealera?
Mám v plánu poslat stížnost do Renault Austria na neakceptovatelné jednání dealera Renault Polke se zákazníkem (podal mi před prodejem auta nesprávné informace o stavu vozidla a některé informace o autě mi naopak zatajil). Řeším to s ním už od února 2019!
Akorát nevím, jestli mi to pomůže:-( Pokud ne, tak bych zkusil pohrozit soudním sporem, ale tomu bych se samozřejmě raději vyhnul nějakou rozumnou dohodou (adekvátní vrácení části kupní ceny).
Přílohy
fluence_ze_bat_diag_2018-10-16.jpg
fluence_ze_soh_2018-10-15.jpg
fluence_ze_bat_diag_2019-05-20.jpg
Renault Fluence Z.E. 2012, tachometr 32000km
Brammo Enertia Plus 2013, tachometr 10800km
Peugeot E-Vivacity 2012, tachometr 1200km
Od roku 2016 celkem najeto přes 20400 elektrických km!
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 693
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Radovan » čtv 13. čer 2019 17:25:02

Pokud je to koupeno na fyzickou osobu, pak to reklamovat přes ochranu spotřebitele EU https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/evr ... e-centrum/ nebo https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebit ... ombudsman/
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 80 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 35 tis. (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
dracekvo
Příspěvky: 376
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod dracekvo » pát 14. čer 2019 7:13:15

Čoi na rakouskej bazar asi bude krátká.

Musel by jsi to vše řešit přes rakouské úřady, včetně soudů a hlavně si nejdříve zjistit jak je na tom rakouské právo a skrýté vady.

Si myslím já, info je to bez záruky :)
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 74 tis. km)
Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 247
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Karel » pát 14. čer 2019 9:44:40

Díky za poskytnuté odkazy. Podívám se na to a zjistím, jestli by mi pomohli.

Jinak bych chtěl připomenout, že se nejedná o nějaký no-name autobazar, ale o oficiální zastoupení Renault Polke Mistelbach!

https://www.polke.at/ueber-uns/unser-team/

Jednal jsem tam jak s prodejcem nových a použitých aut panem Dorfingerem (prvotní komunikace přes email, zaslal mi protokol s 92%, prohlédnutí spodku auta s jeho účastí, uzavření kupní smlouvy) a také přímo s šéfem panem Polkem (zkušební jízda s jeho účastí, info o vyměněných uhlících elektromotoru).
Renault Fluence Z.E. 2012, tachometr 32000km
Brammo Enertia Plus 2013, tachometr 10800km
Peugeot E-Vivacity 2012, tachometr 1200km
Od roku 2016 celkem najeto přes 20400 elektrických km!
jvalik
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 22:24:59

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod jvalik » stř 19. čer 2019 22:41:53

Ahoj,

moc detailně jsem to nečetl, ale jen chci upozornit, že najetý kilometry baterie, který ten soft ukazuje, nejsou platný. To číslo 65535 je binárně šestnáct jedniček a všimni si, že se s najetýma kilometrama nemění. Zkrátka to není přečtený, to samý to ukazuje i na mým Kangoo (který je vnitřně shodný s Fluencem.) Jediný zajímavý na baterii je "Totalizer", kterej ukazuje kolik kWh přes baterku přeteklo. To si vyděl průměrnou spotřebou, řekněme 16 kWh/100 km, a dostaneš necelých 50 tkm.

Jinak já mam na svym autě jeden battery swap. Moc jsem to neřešil, obzvláště vzhledem k ceně, která byla dobrá. Nicmeně obecně to podle mě nemusí nic znamenat. V mým případě si myslim, že tu baterku zkrátka vyměnili za nějakou starší, aby ji mohli převést z nájmu do vlastnictví (stoprocentní baterku by převáděli asi dost draho). U tebe to možná ještě v době nájmu vyměnili, protože Renault garantoval stav baterie tuším 70 procent a když to kleslo, šlo to na výměnu, no a potom třeba stejně jako u mě vyměnili za horší kvůli převodu vlastnictví. Anebo taky ne, to jen domýšlím.

Nicméně pozor na všelijaká diagnostická čísla stavu baterií, může to být velmi ošemetné. Je to totiž jen statistika aktualizovaná z velmi kusých úseků vybíjení a nabíjení baterie a to ještě ke všemu pokaždé při jiných teplotách. Takže se tam kumuluje chyba. Jedinej způsobe, jak opravdu změřit kapacitu baterie, je vyjezdit ji do nuly, nabít a znovu vyjezdit. Pak se lze zajímat o dvě čísla - o natočené kWh podle palubního počítače (ale čert tomu věř se vší tou nahodilo rekuperací!) anebo o údaj o průměrné spotřebě, samozřejmě však po vyresetovaném počítači. Měřit kWh nateklé ze zásuvky nemá smysl, ztráty na nabíječce nebudou malé. Vlastně se lze přidržet ještě jednoho čísla - hlavní stránka Fluenze ZE aplikace ukazuje kapacitu baterie v kWH, resp. kapcitu, kterou si auto myslí, že má. Ta se celkem dobře aktualizuje po zmíněném vyjetí baterie ze sta do nuly.

Jinak přeju hodně štěstí. Kdyby něco, tak použité články jsou stejné jako v Leafovi 1. generace. To pro případ, že by byl nějaký načatý. To lze pomocí té diagnostiky taky zjistit.

EDIT: Ještě teď koukám, že mezi těmi dvěma výpisy z Renault záznamů uplynulo asi půl roku. Podle rozdílu ujetých kWh v tom období někdo ujel asi 7,5 tkm. Nevím jak v cizině, ale u nás není výjimkou, že inzerovaným vozem někdo z autobazaru běžně jezdí... A tohle bylo v zimě. Pokud to nemá bufíka a topí to jen elektrikou, asi byla v zimě spotřeba poněkud vyšší.

Hans
Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 247
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Karel » pon 24. čer 2019 10:15:51

Ahoj Hansi,

díky za tvůj názor a zkušenosti s Kangoo Z.E., musíme se někdy sejít na nějakém elektrosrazu a důkladně to prodiskutovat:)

Mě v podstatě nevadí, jestli má baterie najeto 25, 50 nebo 65 tisíc km.

Vadí mi to, že ofIciální dealer Renaultu v Rakousku mi před koupí auta pošle protokol (který není zaznamenaný v databázi), ve kterém je zdraví baterie 92% a díky tomu jsem se rozhodl, že tohle konkrétní auto koupím. Následně za 3 měsíce a pár tísících najetých km v servisu Renault v ČR zjistím, že v databázi Renault hodnota zdraví baterie (před prodejem auta) byla pouze 78,3%.

Navíc mi dealer na moje dotazy k tomuto tématu tvrdí, že baterie nebyla nikdy z auta vyndavaná, natož aby tam někdy dávali jinou. Přitom aplikace Fluence ZE Spy indikuje 2x battery swap. Nebo ta aplikace kecá?

Díky

Karel
Renault Fluence Z.E. 2012, tachometr 32000km
Brammo Enertia Plus 2013, tachometr 10800km
Peugeot E-Vivacity 2012, tachometr 1200km
Od roku 2016 celkem najeto přes 20400 elektrických km!
jvalik
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 22:24:59

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod jvalik » úte 25. čer 2019 0:03:26

Čau Karle,

rozumím Tvému rozhořčení, jen jsem chtěl říct, že SoH je hodnota poněkud diskutabilní a pokud se třeba s autem jezdí jen krátké trasy a pak se hned dobíjí, může být i celkem mimo - viz. bohaté diskuse právě na stránkách Boba Fesche a spol. Pokud jsi baterii za ty tři měsíce trochu víc protáhl, mohl se údaj poněkud aktualizovat. A pořád je to stejně jen takovej, no... v podstatě marketingovej údaj stylu "čim víc proužků, tim víc Adidas." Baterii zkrátka nelze dost dobře shrnout do jednoho jedinýho čísla. Stačí jeden chorej článek a rázem máš to číslo absolutně jiný, protože je to v sérii a tak maj po ptákách i ty ostatní články. Jenže až po vyjetí toho jednoho článku a k tomu na krátkých trasách nemuselo vůbec dojít. Jak moc je totiž BMSka baterky chytrá a vyhodnocuje vybíjecí křivku a jaké z ní dělá závěry, to ví jen Renault...

Fluence Spy je vyvíjen nadšenecky a bez podpory Renaultu. Některé údaje sedí, jiné nemusí. Je to bez záruky. Zda battery swaps je správně načten, to nevím. Rozhodně se ale nejedná o oficiální diagnostiku.

Zkusil jsi i CanZE? Hromada kódu je sice mezi těmato dvěma projekty sdílená, ale něco ne.

V každém případě obdivuju Tvou odvahu, že jsi šel do toho rizika. Já si při koupi toho Kangoo vymínil, že je nutno to auto vyjet do nuly a opravdu se mnou strávili asi dvě hodiny, než jsme to vyjezdili. Taky jsem do toho měl píchnutej ten OBD adaptér a zkoumal chování vyjeté baterky pod plnou zátěží. Bez toho bych to asi nekoupil, při plným nabití to ukazovalo snad 78 km dojezd nebo co, což mi přišlo tragický. Naštěstí se ukázalo, že to je o půlku lepší. Víc jsem u pětiletýho auta čekat stejně nemohl...

Máš v těch papírech od prodejce sériový číslo baterie? Souhlasí s tim, co máš v autě? Dokážou v Renaultu vyjet sériový čísla těch předchozích baterek? Třeba to půjde točit na tom.


Držím palce.


Hans
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 676
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Diagnostika stavu baterie Renault Fluence Z.E.

Příspěvekod Josef » úte 25. čer 2019 6:58:49

Karel píše:Ahoj
Vadí mi to, že ofIciální dealer Renaultu v Rakousku mi před koupí auta pošle protokol (který není zaznamenaný v databázi), ve kterém je zdraví baterie 92% a díky tomu jsem se rozhodl, že tohle konkrétní auto koupím. Následně za 3 měsíce a pár tísících najetých km v servisu Renault v ČR zjistím, že v databázi Renault hodnota zdraví baterie (před prodejem auta) byla pouze 78,3%.


Rozdíl v SOH je docela velký, jen poznamenám, že nedávno jsem měl v Soulu SOH 98,2% a najednou se na cca měsíc objevila SOH 92,4%, následně mám znovu 98,8%. Pravda, nečekal bych, že bazar v Rakousku se bude takto chovat, bohužel prodejci aut nejsou rovný po celém světě, když poslouchám příběhy nejen z Německa, ale i USA.
Obrázek
Sono motors, SION refferal code - josef464477 - pro každého 1% slevy na auto.