Degradace baterie po 224 tisících km

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Citigo e IV » stř 13. dub 2022 14:21:37

Zase na druhou stranu, kolik lidí reálně využívá plně kapacitu baterky. Možná jsem vyjímka, ale na 100% jsem měl za 2,5 roku auto nabitý možná tak 10x a pod 20% jsem šel asi 6x. Takže jak bude nastaven u mě buffer je jedno, zjistím to jen když budu dělat zkoušku dojezdu.
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pát 15. dub 2022 23:12:11

Citigo e IV píše:Autorizovaný servis ji umí změřit prostřednictvím spuštění speciálního programu, ten ji opravdu nepotřebuje vyndávat. Ale měřit to trochu vylepšenou dojezdovou zkouškou je přece blbost, nezměříte degradaci, ale uvolněnou kapacitu, kterou Vám povolí BMS vydat z baterky a pak vnikají takové blbosti jako 100,5%.

Chápu článek na fdrivu je kvuli čtenosti a reklamě pro laiky, ale tahat to sem?


Zatím žádný autorizovaný servis kapacitu baterie nebyl schopen říci…
Nechápu vaši poznámku o tahání informací o to, co jsme změřili sem. Právě tady očekávám více profi debatu než např. na FB
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pát 15. dub 2022 23:18:37

Citigo e IV píše:Já nezpochybňuji testovací metody uznávaných youtuberů :D

ale mě by fakt zajímala ta skutečná degradace článků v elektro voze, ale asi to je firemní tajemství

někde v rozhovoru Elektro Dad s vývojáři škodovky jsem slyšel informaci, že systém BSM řídí nevyužitelnou kapacitu tak, aby řidič vůbec minimálně do ujetí 100 tis. Km nepoznal pokles dojezdu vozu a výše uvedené meření je přece o dojezdu protože dojezd je kapacita baterky. Takže jaký má smysl dělat tohle měření? Naopak pokud u Ioniqa již po 80 tis. Km je pokles dojezdu 4% tak už tam je něco špatně, to znamená že už buffer nestačí na vyrovnání poklesu kapacity.


Uznávaní youtubeři? Ah, tak si to přiznejme - youtuber udělá vše pro sledovanost. O informace jim jde až na druhé koleji…

A pokud někdo ve Škodovce řekl něco o uvolňování kapacity baterie - však on řekl jen to, co je známé a jasné. Proto jsou u baterií buffery, aby uživatel měl dlouho k dispozici plnou využitelnou kapacitu.
A naše měření má smysl dělat. Jak jinak bychom zjistili, jakou má auto reálnou kapacitu baterie? U toho Ioniqa je buffer 2,5 kWh, takže pokles o 4% je méně než ten využitelný buffer. Takže pohoda.
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pát 15. dub 2022 23:26:42

Lama píše:Tomu poklesu 4% po ujetí 80tis.km nevěřím. Příště může Petr naměřit pouze 2% po 160tis.km. Navíc bere jako počátek výrobcem uváděných 28kWh, které neodpovídá skutečnosti.
U starších elektromobilů (Nissan, "trojčata", Soul, ...) bylo krásně vidět jak %SOH klesá a klesal i dojezd.
U novějších (od IoniQ_28, Kona, Niro, ...) již vidíme stále 100 %SOH a dojezd se zřejmě také nemění. IoniQ_28 měl navíc hodně velký "bafr" nahoře i dole. Zajímavé by bylo porovnání rozdílu hodnot SOC_DYSPL (hodnota zobrazovaná řidiči) a SOC_BMS, který by u vozů s nájezdem kolem 250tis.km musel být podstatně menší. U svého vozu s 40tis.km jsem měl pouze SOC_BMS mezi 96,5 - 93,5% při 100% SOH_DYSPL.
Petr ale neměřil u vozu s větším nájezdem větší napětí baterie (článků), což by mohlo potvrzovat, že BMS "pouští" do baterky více a zmenšuje tak "bafr" baterky, aby SOH bylo stále na 100%. Osobně jsem naměřil (měřeno 104x za 40tis.km) napětí celé baterie při 100% SOC_DYSPL mezi 394 - 399,4 V (4,104 - 4,159 V na článek), ale kolísalo to s teplotou baterie.


Jediné, čeho se můžeme chytnout, je normovaná kapacita a ta je 28 kWh.
Ioniq má jeden buffer - nahoře.
SOH DISP je 100 a SOC BMS je 95. Tak to mám vždy, když nabiju na 100.
U druhého testovaného Ioniqa nás vyšší napětí článku zarazilo. A také jsem v článku psal možné důvody.
Já nikdy neměl napětí článku vyšší než 4,12 V. Ani v zimě ani v létě, kdy jsme jeli kolem republiky. Tady je souhrnný článek věnující se baterii: www.autonabijecka.cz/jak-se-baterie-ele ... teplotami/
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pát 15. dub 2022 23:33:04

Turbo píše:Tak přihodím taky něco do ringu: Pokud by se s vyšším nájezdem skutečně snižoval buffer baterie, tak by přece musela mít ztráta kapacity exponenciální průběh, protože s posouváním mezí napětí bude docházet k rychlejší degradaci.
To, že se ten buffer posouvá, má někdo reálně ověřené?


Buffer se určitě snižuje. Jak moc - to nevíme. Záleží i na tom, jak je auto používané = jak se zatěžuje baterie. Druhý testovaný Ioniq je používaný více na pohodovou jízdu bez velkých převýšení. I toto může hrát roli.