Test 20 BEV v zimě

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » čtv 21. led 2021 11:17:09

Štemba: "...pracuje se změnou kapacity baterie v závislosti na její teplotě, spotřebu v závislosti na teplotě neupravuje, ale mění dojez..."

K tomuto se také přikláním. Nám to ukazuje dva druhy dojezdu. Ten o kterém se bavíme je v závislosti na jízdě, tedy spotřebě a další dojezd to ukazuje v menu nabíjení, kde se to mění s teplotou. Přesný algoritmus neznáme, ale bude to složitější výpočet z více hodnot.

Na obrázku je vidět dojezd 549 km (zobrazovaný na obrazovce před volantem a dojezd 511 km (zobrazený v "Info o energii"). Obojí je při 100% nabití baterie.
Přílohy
20200827_102317.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » čtv 21. led 2021 12:28:09

Auto určitě má tabulku a ví při jaké teplotě je jaký pokles kapacity baterie. Z toho odvozuje reálnou kapacitu, kterou dokáže baterie dodat a také z toho odvodí dojezd. Samozřejmě ale tím pádem se MUSÍ změnit spotřeba, jinak by to matematicky nevycházelo. Nemůžete změnit přece dojezd bez toho, aniž by se změnila spotřeba, tedy jenom se mezi sebou "přelévají" hodnoty proměnných. Protože kapacita baterie se ve výpočtu v SW auta nemění (i když ve skutečnosti ano). Tedy musí platit rovnice Uvedená kapacita = počet km dojezdu/100 x spotřeba.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Štemba » čtv 21. led 2021 12:40:09

To si právě myslim že u Citiga pracuje auto se změnou kapacity baterie a proto při stejné spotřebě ukáže menší dojezd.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » čtv 21. led 2021 12:44:51

To by ale auto mohlo mít celý rok stejnou spotřebu a ukazovalo by jen jiný dojezd, to by bylo dost divné že?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » čtv 21. led 2021 13:17:27

V té Info o energii, mi to ukazuje také dvě hodnoty ale jedna je se zapnutým topením (klimou) a druhá bez klimy. Ta jsem vždycky menší.
Nevím jestli se to takto ukazuje až po tom novém software nebo to tak bylo i dřív, každopádně posílám foto.

dojezd EV.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » čtv 21. led 2021 15:01:36

eLuky: Jasně to je hodnota dojezdu s a bez klimazizace. Když vezmeme tu větší bez klimatizace 346km v 85% baterie, tak to dělá dojezd na plnou baterii 407 km. Dole je pak vidět dojezd 408 km, což téměř odpovídá, ale ne vždy tomu tak bude. Já mám rozdíl na fotce 38 km (549 - 511).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Štemba » čtv 21. led 2021 18:44:24

Josef píše:To by ale auto mohlo mít celý rok stejnou spotřebu a ukazovalo by jen jiný dojezd, to by bylo dost divné že?

Divné mi to nepřijde, citigo to tak zabrazuje. Stejná trasa za stejných podmínek (sucho, jasno, bez topení ), teplota 3-4 stupně a ukazuje mi spotřebu o 0,5kWh/100 vyšší než v létě a to bych bral na úkor zimních pneumatik a vyššího tření součástek.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » čtv 21. led 2021 19:10:42

Zajímavé, mě to u e-Nira na stejné trase ukazuje při -3°C 17.9 (topení 1.1 kWh), při +3°C 16.8 (topení 0.8 kWh) a při +6°C 15.9 (topení 0.5 kWh).
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » ned 24. led 2021 9:56:27

Tak vám posílám odkaz od ED z té mé inzerované akce zimní spotřeby EV.

e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod JosefIV » ned 24. led 2021 19:33:46

Josef píše:To by ale auto mohlo mít celý rok stejnou spotřebu a ukazovalo by jen jiný dojezd, to by bylo dost divné že?


Josefe je to tak. Pokud pojedete se stejnou spotřebou v létě i v zimě, tak v zimě ukáže citigo menší dojezd než v létě. Např. když pojedete v zimě za 11kWh/100 km tak s baterkou 33kWh neujedete 300 km jako v létě, když bude mít baterka 25 C. Zkoušel jsem to na trase, kterou jezdím cca 170 km. I když jsem jel v zimě se stejnou spotřebou jako v létě, tak po návratu domů byl úbytek na baterce mnohem větší než v létě. Také mi to přišlo divné, dokonce jsem si myslel, že poklesla kapacita baterie, ale když se baterka ohřeje tak je vše ok.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » ned 24. led 2021 20:23:27

Kia to má tedy jinak, baterie má podle auta stále stejnou kapacitu a jen se mění dojezd, protože je vyšší spotřeba.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod JosefIV » ned 24. led 2021 20:53:05

Tak řešení Kia by mi vyhovovalo více, protože když jedu např. se spotřebou 16.5 kWh a mám baterku 33 kWh tak vím, že ujedu 200 km. U citigo se musím spoléhat na ukazatel dojezdu...
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » ned 24. led 2021 21:27:14

Taky lze pozorovat, že když mi to ráno ukazuje dojezd s promrzlou baterkou, se občas stane, že ujetí 20-30 km a případném oteplení během dne, že se dojezd nezmenší, někdy i naopak vzroste.
Jinak já se na dojezd vůbec nespoléhám ten je uveden opravdu pouze orientačně, protože auto netuší jak náročnou trasu na podmínky a převýšení chci jet, protože nemá integrovanou navigaci, kam by se zadal cíl.

Podle mě taky řešení KIE postrádá logiku, co se staně v případě oteplení baterky, to jako ta spotřeba zase skokově se zmenší, aby to sedělo a za jakou dobu se zmenší od startu, nebo od resetu? Podle mě má auto ukazovat to co skutečně jde po drátech z baterky do motoru a to i v případě topení když auto stojí, udajně jsou i auto co spotřebu topení stojícího vozu nepočítá. Citigo vše počítá, ale nepočítá do spotřeby topení ve vypnutém autě puštěné přes aplikaci.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Lama » ned 24. led 2021 21:36:59

Cesta do Stuttgartu s baterkou na nule byla pri vejsi prumerne spotrebe, prestoze se klesa, nez cesta zpet pri teplote baterky kolem triceti stupnu.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod JosefIV » ned 24. led 2021 22:24:27

Citigo e iv:

Právě na ukazatel se nemohu moc spoléhat, ale u KIE vím na čem sem ( spotřeba vs kapacita baterie). To oteplení nebude skokové pokud se nebude dobíjet na DC, takže spotřeba se bude postupně přispůsobovat teplotě baterie. Nedobíjel jste v úterý v odpoledne v Nise? Bylo tam zelené citigo. Ráno jsem tam chtěl dobít, ale zrovna dobíjel golf od monety, tak jsem to nechal až na odpoledne, ale i poté tam stále byl ten samý golf i když už měl tak před 4h dobito (asi jim čez neúčtuje blokování nabíječek), tak jsem musel nacouvat kolmo a vytahnout mu konektor z auta :(
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Josef » ned 24. led 2021 22:53:44

Citigo e IV píše:Podle mě taky řešení KIE postrádá logiku, co se staně v případě oteplení baterky, to jako ta spotřeba zase skokově se zmenší, aby to sedělo a za jakou dobu se zmenší od startu, nebo od resetu?


V případě oteplení baterie (vyšší okolní teplota) klesne spotřeba a zvýší se dojezd, což logiku nepostrádá, prostě je to jen matematika, spotřeba se změní ihned. Krásně je to vidět v tomto měsíci kdy ráno při 2°C je jiná spotřeba než odpoledne při 8°C..
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » úte 26. led 2021 15:55:53

JosefIV píše:Citigo e iv:

Právě na ukazatel se nemohu moc spoléhat, ale u KIE vím na čem sem ( spotřeba vs kapacita baterie). To oteplení nebude skokové pokud se nebude dobíjet na DC, takže spotřeba se bude postupně přispůsobovat teplotě baterie. Nedobíjel jste v úterý v odpoledne v Nise? Bylo tam zelené citigo. Ráno jsem tam chtěl dobít, ale zrovna dobíjel golf od monety, tak jsem to nechal až na odpoledne, ale i poté tam stále byl ten samý golf i když už měl tak před 4h dobito (asi jim čez neúčtuje blokování nabíječek), tak jsem musel nacouvat kolmo a vytahnout mu konektor z auta :(


Já se zabívám hlavně ukazatelem % tedy tou ručičkou a to ukazuje dobře s tím , že tam je ještě nějaká rezerva a delší trasy v zimě jak 150 Km nejezdím, vezmu si hybrida. V Nise Liberec jsem byl naposledy asi před 1/2 rokem, často tam je obsazeno, měli tam dát aspoň 2 DC stanice , je to ostuda, když kousek vedle ne Stráži jsou dvě nevyužité dobíječky.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » úte 26. led 2021 18:21:08

U e-golfu, jsem taky musel sledovat stav baterie a podle toho si spočítat jaký mám reálný dojezd.
Protože ten dojezd hodně lítal podle toho jestli jste vyjel kopec nebo ho za par km zase sjel. To měli velice špatně udělané a vidím, že v e-citigo to tak nechaly stejné. Rozdíly byli i 40km! Úplně nejhorší to bylo, když jsem vyjel s dojezdem 150km a po 10-15km už to ukazovalo sotva 100km.
Zase ale když to ukazovalo dojezd 30km, tak se dalo dojet klidně i přes 40km.
:(
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod Citigo e IV » úte 26. led 2021 19:05:28

Já mám najeto na elektřině asi polovinu co vy, ale tahle složitě jsem nic neřešil, u Citiga vím, že na 1/4 baterky ujedu 50 km. Resp 40 km i když budou padat trakaře.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Test 20 BEV v zimě

Příspěvekod e-LUKY » čtv 28. led 2021 7:34:53

Tak ono to nebylo složité spočítat, jen jste se prostě nemohl na ten jejich ukazovaný dojezd spolehnout.
Já bych řekl co si tak pamatuji, že takhle mi to začalo haprovat až když jsem měl najeto přes 80 tisíc km.
Ze začátku mě stačilo se na ten dojezd spoléhat.
Tak dejte vědět až bude mít EV také tolik najezděno.
Myslím, že dost tomu dalo zabrat i časté nabíjení na rychlo-nabíječkách a to i 5x za den, když jsem měl ujet i přes 50 km.
Vždy to nabilo baterie na 80% do 20 minut bez ohledu jaká byla teplota baterie, takže to zas takové zdržení nebylo.

Dnes vidím, že ta kontrola teploty baterie a nabíjení u e-Kony, něco do sebe má a šetří to baterii na úkor rychlosti nabíjení!
Kdyby daly do baterie nějaké topení, které by si bralo energii z nabíječky na ohřev asi by se zrychlilo nabíjení ale ne na úkor životnosti baterie.
Zrovna včera jsem zase nabíjel na DC a protože byla venkovní teplota na nulou a i když měla baterie 11 st.C, tak se nabíjením velice rychle ohřívala a i ten nabíjecí výkon se pohyboval mezi 39-41 kW a po zahřátí nad 15 st.C už nabíjelo 44 kW. Bylo to po jízdě, takže to tomu asi taky pomohlo. Nejhorší je jak to nabíjí jen 23-25kW, to se to moc nezahřeje ani tím nabíjením.

Snad se jim to u nové verze podaří opravit a odstranit to pomalé nabíjení v zimě.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz