Kona servis

Moderátor: Josef

eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » stř 15. bře 2023 7:57:16

e-LUKY píše:Teď čtu, že je nová Kona, má ohřev baterie a je i větší mimo jiných vylepšení.

Zeptám se možná blbě:
A co je ten Zimní režim u stávající Kony, pokud to není ohřev baterie?
V popisu přímo v menu píšou, že při nízkých teplotách klesá výkon baterie a že tenhle zimní režim to kompenzuje, ale že se tím zkrátí dojezd.
Výkon při jízdě má snad baterka plusminus stejný (pokud pominu špičkové hodnoty při pedálu sešlápnutém až na podlahu), takže ten uváděný "výkon" může být podle mě pouze výkon při nabíjení, ten je závislý na teplotě a v zimě, tedy při nízkých teplotách klesá. No o co to může kompenzovat jiného než ohřev baterky? Zvlášť když to zkrátí dojezd, čili se na ohřev spotřebuje část energie z baterky.
Přiznám se, že občas ten Zimní režim teď v zimě někdy zapnu, ale zatím jsem nepozoroval žádný rozdíl. Možná by to bylo vidět v menu Spotřeba elektřiny, ale tam za jízdy mám pořád nulu a při nabíjení menu Spotřeba elektřiny není dostupné.
Nebo je právě toto známka toho, že Kona na to sice připravená je, ale že to u ní (zatím) nefunguje?
Omlouvám se, pokud už se tady o tom někde psalo.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Kona servis

Příspěvekod e-LUKY » stř 15. bře 2023 8:04:48

Jo psalo se tu o tom, ten "zimní režim" ohřeje baterku pokud její teplota klesne pod -5 st C. Jinak ji neohřívá jak bych si jinak myslel a při nabíjení už vůbec ne. Baterka se jízdou ohřeje ale v zimně její teplo sebere zapnuté TČ. Píší tam, že se baterie ohřívá při nabíjení což urychluje nabití auta vyšším výkonem, což je žádoucí a u starého to nejde.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » stř 15. bře 2023 10:13:27

Jízdou se baterie prakticky neohřeje, pokud nebudu počítat ty +2°C.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
loping1
Příspěvky: 46
Registrován: čtv 11. lis 2021 12:36:52

Re: Kona servis

Příspěvekod loping1 » stř 15. bře 2023 14:55:50

e-LUKY píše:Jo psalo se tu o tom, ten "zimní režim" ohřeje baterku pokud její teplota klesne pod -5 st C. Jinak ji neohřívá jak bych si jinak myslel a při nabíjení už vůbec ne. Baterka se jízdou ohřeje ale v zimně její teplo sebere zapnuté TČ. Píší tam, že se baterie ohřívá při nabíjení což urychluje nabití auta vyšším výkonem, což je žádoucí a u starého to nejde.


Vám se neohřívá baterie při nabíjení? Mě se u nira ohřívá nejen nabíjením, ale je aktivní i battery heater. Pokud má nabíječka výkon více než 50kw, tak battery heater ohřívá do 25 st C.
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » stř 15. bře 2023 16:19:20

U Kony se baterie při nabíjení - pokud je asi pod 15 stupňů - zahřívá. Battery heater se ohřeje až na 40 stupňů a pak vypne, baterka tak na 25 stupňů. Za jízdy ovšem nikoli. Ani v létě mi teplota baterky za jízdy nevylezla nad 35 stupňů (podle teploty okolí...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » stř 15. bře 2023 18:27:04

Problém je, když vyjedu s autem (eNiro) v zimě, které stojí venku a baterie má např. 3°C. Jízdou se prakticky neohřeje a jet na nabíječku znamená tam strávit hodinu a více času, protože auto nabíjí výkonem cca 22 kW, prostě tragédie. Protože jezdím dál než 300 km naprosto výjimečně, tak to neřeším a v cílovém místě klidně nabíjím ze zásuvky 240V :). Zlatá KIA Soul 28 kWh, v zimě auto nabíjelo výkonem 45 kW.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » stř 15. bře 2023 18:35:34

Jojo, to samé platí i u Kony. A moje situace je naprosto stejná, takže ani já to neřeším. Jen je po stránce ztrát mnohem lepší nabíjet z wallboxu než ze zásuvky...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » stř 15. bře 2023 19:20:15

Přispěju ještě se svou "troškou do mlýna" ohledně AC nabíjení a jeho monitorování pomocí Car scanneru za nízkých teplot.
Možná se tu o tom už taky psalo.

Při 3F AC nabíjení se výkon cca 10.5kW rozděluje takto:
- pokud některý ze 4 modulů baterky má teplotu nižší než 9st.C, tak do baterky jde cca 6kW, zbytek jde předpokládám na ohřev baterky a do palubních systémů
- jakmile dosáhnou všechny 4 moduly baterky teploty 9st.C a vyšší, tak jde do baterky cca 9.7-9.9kW, zbytek do palubních systémů a něco málo na ohřev baterky, ale už to nejsou 3kW

Vyzkoušel jsem i 1F nabíjení s výkonem omezeným na 2.4kWh (rozvod 10A). Čekal jsem, že v tomto režimu se baterka s teplotou nižší než 9st.C bude spíš vybíjet než nabíjet (2.4kW ze sítě + cca 0.6kWh opět z vlastní baterky), ale realita byla jiná. Výkon do baterky periodicky osciloval mezi 2.4 a 1.5kW, což si vysvětluji tak že na těch pár sekund na 1.5kW šel zbytek na ohřev baterky. Sice nic moc, ale aspoň teplota baterky neklesala, když už nerostla.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » stř 15. bře 2023 19:58:37

Už jsme to zde dříve testovali ("JarSou" dával grafy z CarScanneru a já to ověřoval) - pokud se nabíjí 3F, pak je rozhodující hranice pro spuštění ohřevu baterie kolem 9kW příkonu (při plynulém přidávání výkonu na wollboxu je slyšet sepnutí relé topení). Pod touto hranicí se baterka pouze nabíjí bez ohřevu a nad, tedy 9-11kW se pouští ohřev. Pokud tedy dobíjím studenou baterku a vím, že nikam delší dobu nepojedu, pak raději nabíjet pod 9kW (jinak je zbytečná ztráta 3kW do topení), nebo raději ponechat baterku bez nabíjení a nabít až před odjezdem, klidně 11 kW s ohřevem. Na studenou baterku je dojezd za stejných podmínek cca o 10% menší (mám ověřeno na 400 km trasách ).
Nyní pozoruji a ověřuji, že při nabíjení na AC auto netopí.... (je to ale za určitých podmínek, kdy zřejmě auto preferuje péči o baterku před topením posádce).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » stř 15. bře 2023 20:02:31

jarsou píše:Jojo, to samé platí i u Kony. A moje situace je naprosto stejná, takže ani já to neřeším. Jen je po stránce ztrát mnohem lepší nabíjet z wallboxu než ze zásuvky...


Tohle se tady někde diskutovalo a měřilo, nabíjení ve Wallboxu a nakonec to vyšlo prakticky hůře pro Wallbox, protože ztráty se v palubní nabíječce nasčítaly s ohřevem baterie.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » stř 15. bře 2023 23:07:44

Ještě jedna zkušenost, jak jsem možná téměř "doběhl" sám sebe.
Všiml jsem si na Car scanneru, že mi SOC baterky 12V nějak rychle klesá během stání v noci, pak při cestě do práce cca 15km vzroste o 4-5%, pak zase po stání během dne klesne třeba o 10%, pak zase domů +5% a tak pořád dokolečka, ovšem trend sestupný, takže mi bylo jasné, že to nemůže skončit jinak než že jednoho dne nezapnu auto. Tak jsem to začal víc sledovat. Výsledek byl ten, že jsem to začal sledovat čím dál víc a víc... a začal přemýšlet čím dál víc a víc, čím to může být. Prostě se ze mě postupně stál něco jako "elektro-auto-hypochondr". Vyvrcholilo to na přelomu února a března, kdy SOC baterky 12V byla čistá nula. Že by auto v noci vůbec nenabíjelo baterku 12V? Kontroloval jsem všechny možností, všechny možné příčiny, co by to mohlo vybíjet, jako třeba nevypnuté lampičky od dětí apod. Důsledně jsem nenechávají běžet BlueLink na pozadí, vyhýbal se dotazům na stav auta, dokonce jsem odpojoval dongl z OBD (který jsem tam předtím běžně nechával - usne po 30min) atd. Nakonec už jsem to nevydržel, odpojil jsem baterku, připojil jsem ji přes noc na nabíječku a nechal jsem ji 14 hodin nabíjet. Po připojení mi Car scanner ukázal SOH = 255%, takže z baterky 45Ah byla rázem baterka téměř 115Ah!!! :D :D :D
Říkal jsem si, že toto proboha není možné - tedy jak těch 0%, tak i 255%. Hlavně v souvislosti s tou nulou jsem si vzpomněl na měřáky s potlačenou nulou, nebo grafy nezačínající od nuly, ale od nějaké hodnoty, aby se zvýraznil průběh měřených hodnot. Jenže co je příčinou u Kony? Tak jsem mimo jiné koukl, jestli v poslední době neproběhla nějaká aktualizace Car scanneru a vida - jedna aktualizace 26.2., další 3.3. Mezitím mi SOC "kleslo" na přijatelných 99%, pak 90%, pak časem až na nějakých 60% a pak časem zase vzrostlo na 82-83%. Prostě "najednou" bylo všechno "v pořádku". Takže s největší pravděpodobností to nebyl problém reálný, ale jen nějaký problém aplikace, navíc umocněný tím, že jsem to zrovna detailně sledoval.
Co s tím dál?
Sledovat, nesledovat a riskovat vybití baterky?
Přece jen "sichr je sichr".
Nakonec jsem došel k tomu, že sledovat, ale nikoli SOC, ale napětí 12V. Mohl jsem samozřejmě koupit a nainstalovat BM2, ale nakonec jsem došel k tomu, že stačí Car scanner (přece jen napětí 12V snad dokáže měřit spolehlivěji, než kalkulovat SOC podle nějakého algoritmu).
Takže to dělám takhle:
- připojím wifi dongl k Car scanneru v telefonu
- zapnu jen palubní systémy (bez toho auto neposílá do Car scanneru žádná data)
- zkontroluju napětí 12V - obvykle něco kolem 11.5-12V
- pak zapnu auto silově - napětí obvykle vyskočí na cca 14.5-14.7V, baterka 12V se dobíjí
- během cesty občas mrknu nejen na napětí 12V, ale i proud a občas i SOH - někdy během cesty SOH roste, jindy zase ne, ale už to neřeším.
Pokud by napětí kleslo někam k 11V (jako tuhle na Leafovi po 3 týdnech stání), tak by to asi chtělo nějakou akci - buď delší jízdu, nebo dobití z externí nabíječky, ale zatím je to OK.

Nicméně... kámošově dceři klekla baterka 12V na Kia EV-6 během krátké doby už dvakrát! A to už končí veškerá sranda.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » čtv 16. bře 2023 8:07:57

Bohužel ty 12V baterie stojí za prd. Přesně takto se mi chovala 12V baterie, když nakonec klekla na 6V a nezapnul jsem auto. Jakmile jsem každý den auto dobíjel, baterie se vždy na jeden vzpamatovala. Jediná možnost je baterii vyměnit. Po nabití ukazovala rovněž 255%. Bohužel BMS ji nedobíjí a auto ani ten pokles nenahlásí (což v minulosti dělalo).

Pokud je baterie špatná, dá se to poznat celkem spolehlivě, při jízdě má baterie kolem 13V, ale jakmile se spustí rekuperace, vylétne napětí na 14,5V, prostě s rekuperací cestuje napětí baterie. Po výměně baterie se napětí ani nehne.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » čtv 16. bře 2023 8:24:11

Pokud jezdíte málo, auto samo nedokáže baterku řádně dobít a nezvládne to ani to údržbové 20 minutové nabíjení co 4 hodiny, když auto spí.
Napětí baterky neustále klesá (i při uspaném dongle klesá rychleji, než když není připojen) a je potřeba dobít externě, hlavně v zimě. Pokud napětí baterky klesne více a auto po asi třech pokusech nabíjení zjistí, že napětí baterky není schopno navýšit, tak se na ni jednoduše úplně vykašle (abych nebyl sprostý) a navíc ji zatíží tak, že během asi 4 hodin napějí baterky klesne pod 9V. "JarSou" zde dával i graf. Pokud je baterka starší, je častěji odsouzena k stále častějším poklesům pod 9V, kdy je auto "mrtvé". Měřák BM2 nám tyto stavy krásně ukazuje 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » čtv 16. bře 2023 11:54:45

Souhlas. Ale jsou věci mezi nebem a zemí, které nikdo nechápe. U mne došlo 2x k totálnímu vybití baterky bez zjevné příčiny. Následně mi ji zdarma vyměnili. Po aktualizaci BMS se to chovalo slušně, ale před dvěma měsíci opět vybitá. Měl jsem sice zastrčený kabel nabíjení, ale dodnes se mi to nepodařilo opět vyprovokovat. Ten měřák BM2 je opravdu super, krásně ukazuje, co se s baterkou děje...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » čtv 16. bře 2023 21:26:57

Zajímavý že se vybila baterie při nabíjení. Tenhle systém s 12V baterií mi přijde nesmysl, celé by to mělo fungovat z jedné baterie, člověk je týden někde na dovolené, občas nechá otevřené auto nebo tam často chodí a pak neodjede. Začal jsem přemýšlet, že dám na baterii natvrdo odpojovač a až budu chtít odjet, připojím baterii.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » pát 17. bře 2023 9:25:47

Nebylo to při nabíjení... Byl pouze zastrčen kabel v autě. Auto tak zřejmě čeká na "šťávu", která ale nepřichází, neuspí se a 12V baterka je stále vybíjena (pokud je připojen kabel, pak auto ani nedobíjí 12V z trakční).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4057
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 17. bře 2023 10:06:22

Ideální by byl automatický odpojovač, když BMS zjistí vybití pod 11,5V. Tohle nechápu, že výrobce nechá vybít baterii, což je kritická záležitost, např. když člověk musí v noci odjet do nemocnice a auto je mrtvé.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » pát 17. bře 2023 10:09:18

To LAMA
Bohužel to není pravda, protože jsem vše přesně stejně nasimuloval a baterka se nevybila. Prostě záhada...
Naposledy upravil(a) jarsou dne pát 17. bře 2023 10:24:32, celkem upraveno 1 x.
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
garmont
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Kona servis

Příspěvekod garmont » pát 17. bře 2023 10:21:25

Já to teda nechci zakřiknout, ale za tu dobu co mám Konu (sice teprve to budou dva roky) tak s baterkou 12V žádný problém...
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » pát 17. bře 2023 10:43:16

Já už mám Konu skoro 3 roky a problém s 12V baterkou jsem také neměl. Baterku jsem ale za dvě zimy asi 3x dobíjel, když mi BM2 zahlásilo pokles. Bylo to v těch mrazech a když auto venku víc než týden stálo. Myslím, že jsem tak předešel tomu totálnímu vybití. Prostě o baterku je třeba pečovat pokud se často nejezdí.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)