Ještě jedna zkušenost, jak jsem možná téměř "doběhl" sám sebe.
Všiml jsem si na Car scanneru, že mi SOC baterky 12V nějak rychle klesá během stání v noci, pak při cestě do práce cca 15km vzroste o 4-5%, pak zase po stání během dne klesne třeba o 10%, pak zase domů +5% a tak pořád dokolečka, ovšem trend sestupný, takže mi bylo jasné, že to nemůže skončit jinak než že jednoho dne nezapnu auto. Tak jsem to začal víc sledovat. Výsledek byl ten, že jsem to začal sledovat čím dál víc a víc... a začal přemýšlet čím dál víc a víc, čím to může být. Prostě se ze mě postupně stál něco jako "elektro-auto-hypochondr". Vyvrcholilo to na přelomu února a března, kdy SOC baterky 12V byla čistá nula. Že by auto v noci vůbec nenabíjelo baterku 12V? Kontroloval jsem všechny možností, všechny možné příčiny, co by to mohlo vybíjet, jako třeba nevypnuté lampičky od dětí apod. Důsledně jsem nenechávají běžet BlueLink na pozadí, vyhýbal se dotazům na stav auta, dokonce jsem odpojoval dongl z OBD (který jsem tam předtím běžně nechával - usne po 30min) atd. Nakonec už jsem to nevydržel, odpojil jsem baterku, připojil jsem ji přes noc na nabíječku a nechal jsem ji 14 hodin nabíjet. Po připojení mi Car scanner ukázal SOH = 255%, takže z baterky 45Ah byla rázem baterka téměř 115Ah!!!
Říkal jsem si, že toto proboha není možné - tedy jak těch 0%, tak i 255%. Hlavně v souvislosti s tou nulou jsem si vzpomněl na měřáky s potlačenou nulou, nebo grafy nezačínající od nuly, ale od nějaké hodnoty, aby se zvýraznil průběh měřených hodnot. Jenže co je příčinou u Kony? Tak jsem mimo jiné koukl, jestli v poslední době neproběhla nějaká aktualizace Car scanneru a vida - jedna aktualizace 26.2., další 3.3. Mezitím mi SOC "kleslo" na přijatelných 99%, pak 90%, pak časem až na nějakých 60% a pak časem zase vzrostlo na 82-83%. Prostě "najednou" bylo všechno "v pořádku". Takže s největší pravděpodobností to nebyl problém reálný, ale jen nějaký problém aplikace, navíc umocněný tím, že jsem to zrovna detailně sledoval.
Co s tím dál?
Sledovat, nesledovat a riskovat vybití baterky?
Přece jen "sichr je sichr".
Nakonec jsem došel k tomu, že sledovat, ale nikoli SOC, ale napětí 12V. Mohl jsem samozřejmě koupit a nainstalovat BM2, ale nakonec jsem došel k tomu, že stačí Car scanner (přece jen napětí 12V snad dokáže měřit spolehlivěji, než kalkulovat SOC podle nějakého algoritmu).
Takže to dělám takhle:
- připojím wifi dongl k Car scanneru v telefonu
- zapnu jen palubní systémy (bez toho auto neposílá do Car scanneru žádná data)
- zkontroluju napětí 12V - obvykle něco kolem 11.5-12V
- pak zapnu auto silově - napětí obvykle vyskočí na cca 14.5-14.7V, baterka 12V se dobíjí
- během cesty občas mrknu nejen na napětí 12V, ale i proud a občas i SOH - někdy během cesty SOH roste, jindy zase ne, ale už to neřeším.
Pokud by napětí kleslo někam k 11V (jako tuhle na Leafovi po 3 týdnech stání), tak by to asi chtělo nějakou akci - buď delší jízdu, nebo dobití z externí nabíječky, ale zatím je to OK.
Nicméně... kámošově dceři klekla baterka 12V na Kia EV-6 během krátké doby už dvakrát! A to už končí veškerá sranda.