Kona servis

Moderátor: Josef

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Kona servis

Příspěvekod Turbo » čtv 11. lis 2021 23:09:59

Logicky bude výkonnější nabíjení efektivnější, ale ten rozdíl tady je až moc velký.
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » pát 12. lis 2021 6:54:12

Já ho pro kontrolu ještě jednou zopakuji...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 12. lis 2021 7:50:29

Turbo píše:Logicky bude výkonnější nabíjení efektivnější, ale ten rozdíl tady je až moc velký.


V čem spočívá ta logika? Že nekonečně velký proud bude mít nekonečné malé ztráty? Jen extrémní úvaha k zamyšlení. Je jasné že při velmi malých výkonech je velká režie spotřeby nabíječky, protože ta její účinnost není 100%. Pokud ale běží v nejvýkonnějším módu, pak nevidím důvod k větším ztrátám v nabíječce než ve Wallboxu a ani rozdíl ve fázi u Wallboxu a přenosné nabíječky 12A versus 16A není nijak tragický.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Kona servis

Příspěvekod Turbo » pát 12. lis 2021 8:59:59

Nejde o účinnost samotné nabíječky, ale o to, že auto je při nabíjení v aktivním módu a bude mít spotřebu určitě kolem 200W (jednotky, oběhovky, stykče atd), takže pokud nabíjíte 1f celou baterku 25 hodin, nebo 3f 8 hodin, tak jen samotná provozní spotřeba bude za těch 18 hodin navíc 2-3kWh.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 12. lis 2021 9:14:01

Ano, pokud někdo má takový nájezd, že musí denně nabíjet přenosnou nabíječkou 12 a více hodin, tak to nedává smysl a je lepší Wallbox. Já nabíjím 4-5 hodin na denní nájezd ze zásuvky proudem 12A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Kona servis

Příspěvekod Turbo » pát 12. lis 2021 9:30:05

Nájezd s tím přece vůbec nesouvisí, při tom 1f nabíjení bude větší provozní spotřeba i když najedete 5km denně.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » pát 12. lis 2021 9:38:47

1) Již dříve jsme zde prováděli měření a 1F má trvalou ztrátu cca 250 - 300 W a 3F "pouze" 600 W (tedy úspora 300 W).

2) Dále jsem přesvědčen, že 20% (50-70) nebude stejných jako 20% (70-90). Asi všichni máme zkušenost, že na 10% (100-90 nebo 90-80) ujedeme skoro dvojnásobnou vzdálenost, než na 10% na spodku baterky (20-10 nebo 10-0).

3) Souhlasím s "Turbem", že když nabíjení trvá 5x déle (3F_10kW proti 1F_2kW), tak vlastní ztráty "probuzeného" auta budou větší (asi 5x).

Úspornější tedy bude nabíjení plným výkonem 3F nabíječky, ale pouze pokud není chladněji než 5°C (pod touto teplotou, je-li nabíjeno výkonem nad cca 9kW, dochází nejdříve k předehřevu baterie ("jarsou" zde uveřejňoval grafy měření o předehřevu a já to potvrzoval vlastním měřením).

Nicméně kdo nabíjí z FVE a má prodej přebytků podle burzy, tak je v této době cenově výhodnější nabíjet v noci a přebytky prodávat... 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 12. lis 2021 9:57:35

Turbo píše:Nájezd s tím přece vůbec nesouvisí, při tom 1f nabíjení bude větší provozní spotřeba i když najedete 5km denně.


Řekl bych že souvisí, když budu nabíjet 10 minut denně tak navýšení ztrát je prakticky nulové, tedy pokud nechceme počítat 30W ztráty při nabíjení.

Pokud se mi bude stávat, že se mi bude zbytečně zahřívat baterie při nabíjení (těch pár stupňů na 5 kWh el. energie to nevytrhne), tak pak nemá smysl vůbec ztráty u přenosné nabíječky řešit.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Kona servis

Příspěvekod Citigo e IV » pát 12. lis 2021 21:09:42

Josefe,
Jak psal Lama trvalý příkon elektroniky vozu při dobíjení je cca 250W a je jedno jakým nabíjíte výkonem. Nejsou žádná ztráty v přenosné nabíječce ona to ani není nabíječka je to jen kabel , nabíječku máte ve voze.

Dám příklad vy třeba jezdíte málo tj. jen 50-60 Km denně a myslíte si že ztráty nemusíte řešit na těch pár Km.

Jednoduchý výpočet 20 tis. Km při spotřebě 15 kWh/100 Km je 3000 kWh elektrické energie za rok při nabíjení výkonem 2000W to je cca 1500 Hodin nabíjení.

Při ztrátě palubní elektroniky 250W je to 1500*0,25= 375 kWh jen na režii nabíjení (bez ztráty vlastní nabíječky ve voze)
když budete nabíjet výkonem 3*2500W aby se Vám současně nemusela nahřívat baterka, tak budete nabíjet místo 1500 hodin za rok jen 400 hodin a
ztráta bude místo 375kWh jen 100 kWh. Já vím není to moc, ale pokud někdo po zdražení když neměl fixaci bude platit 6 kč/ za kWh tak je to roční úspora 1650 Kč a to není zas tam málo . Nehledě na to že taky ušetříte baterku, protože při tak pomalém nabíjení je ta baterka dlouhou dobu na vyšším stupni nabití a tím degraduje.

Pokud třeba vyjíždíte v 8 hodin ráno, tak auto spustí nabíjení třeba už ve 4 hodiny ráno a při rychlejším dobíjení by to stačilo pustit až v 6,30 hodin a tím pádem máte po delší čas baterku na vyšším nabití.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 12. lis 2021 23:21:44

Já to chápu, ta úspora pro mě není důležitá (stále platím 2,20 za kWh), když platím 15 MWh ročně. Nabíjím denně víceméně od 65% do 80%, takže nepovažuji tuhle hodnotu za nebezpečnou pro baterii. Drtivá většina lidí vůbec netuší o nahřívání baterie a nabíjí Wallboxem 3x16A a libují si, jak úsporně a rychle nabíjí. Spočítejte si, za jak dlouho se mi vrátí investice do Wallboxu za 20 tis., asi za 15 let, což už tady možná nebudu.

Ještě doplním, nabíječka není jen kabel, je tam elektronika ovládání (EVSE) a jištění. Měl jsem nabíječku, která měla účiník 0,8 tato od Kia má 0,96 tedy rozdíl při nabíjení ve ztrátách značný.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Kona servis

Příspěvekod petr.balas » sob 13. lis 2021 8:25:40

Klasická AC nabíječka má nulový vliv na účiník. Resp. zcela přesně - je v ní elektronika se spotřebou pár wattů, takže jakmile do auta tečou alespoň stovky wattů, tak se to ztratí. Pokud auto nic neodebírá, tak může být účiník mizerný, ale při takřka nulovém odběru je to stejně jedno.

Nabíječka v autě má korekci účiníku (nad nějaký minimální výkon je to povinné) takže tam se bude účiník blížit 1.

Něco jiného můžou být takové ty zrůdnosti, které odebírají výkon ze dvou fází a do auta posílají jen jednu. Tam pak bude buď trafo, nebo AC/AC měnič a to už se na účiníku podepsat může. Stejně tak se to podepíše na účinnosti, taková nabíječka bude mít nezanedbatelné vlastní ztráty.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 13. lis 2021 9:02:10

Pokud nemá AC nabíječka vliv na účiník, tak mi vysvětlete, proč mi s jednou nabíječkou ukazoval měřák před nabíječkou účiník 0,8 a u druhé 0,96. Samozřejmě, že auto ukázalo při stejně nastavených proudech na nabíječkách jiný příkon. Ani výrobce nabíječky toto nebyl schopen vysvětlit. Údajně chytrá nabíječka plná elektroniky byla nanic, nedokázala ani správně měřit celkově dodaný příkon. Přitom bezpečně vím, že v jiných sítích funguje ta nabíječka správně. Možná je to tím, že mám v síti AKU 14 kW příkonu a někde je namontovaná kompenzace účiníku a nabíječka se s tím prala, těžko říci. Zda AKU obsahují nějaké cívky či kapacity netuším.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Kona servis

Příspěvekod petr.balas » sob 13. lis 2021 9:37:44

Jakým měřákem to měříte?
O jaké nabíječky se jedná?
Při jakém nabíjecím výkonu to měříte?

Pokud jste schopen se dostat k / půjčit si nějaký lepší (profi) měřák, tak bych zkusil přeměřit ten účiník. Skoro bych sázel na jeho nekorektní změření.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 13. lis 2021 9:56:56

Přiznám se nemám náladu to znovu testovat, "chytrou" nabíječku jsem už vrátil a změřený účiník odpovídal jalovém výkonu o který ukazovalo auto menší příkon, tedy nemám důvod tomu nevěřit. Jen jsem se podíval do záznamu, že účiník 0,8 byl při jiném nastavení nabíječky, účiník na 14A byl 0,91. Tedy nabíječka při nabíjení ukazovala napětí 224V/13.8A a z toho vypočítala výkon 2.8 kW, tedy o cca 10% méně.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 13. lis 2021 10:04:50

Tak jsem to samé měření zopakoval. Rozdíl je jen v tom, že při nabíjení ze zásuvky k tomu půlhodinovému pozastavení jako minule nedošlo a tím pádem je výsledek trochu lepší. Jednofázová nabíječka jela 2,6kW, wallbox 10,2kW. Příště to zopakuji, jen to přehodím, takže napřed budu nabíjet z wallboxu a pak teprve ze zásuvky....
Přílohy
Výsledek.jpg
Screenshot_2021-11-13-09-45-15-391.jpeg
Screenshot_2021-11-13-09-47-51-492.jpeg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 13. lis 2021 10:08:22

Car Scanner
Přílohy
Screenshot_2021-11-12-12-55-24-391.jpeg
Screenshot_2021-11-12-19-10-58-407.jpeg
Screenshot_2021-11-12-20-50-08-276.jpeg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » ned 14. lis 2021 9:02:15

Je evidentní, že 1f nabíječka má větší ztráty, což jak jsme si počítali logické a pokud 3f nabíječka neohřívá baterii, vychází nabíjení levněji. Na druhou stranu je počáteční investice výrazně vyšší, takže cenově to bude za 15 let stejné (pokud se výrazně nezmění ceny), tedy zůstává výhoda rychlejšího nabíjení.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » stř 17. lis 2021 9:40:40

Tak zde je porovnání dvou nabíjení, kdy jsem nejdříve od 50-70% dobíjel 1 fázovou a pak od 70-90% wallboxem a včera to otočil. Potvrzuje se Lamovo tvrzení, že nabíjení nejede lineárně. Ukázalo se, že i jednofázová nabíječka udělá v 80% BMS stejnou pauzu jako wallbox. V obou případech se jedná o 3 minuty. Dále se zdá, že ztráta se se zvyšujícím procentem nabití snižuje...
Přílohy
nabíjení.jpg
Screenshot_2021-11-17-08-39-31-265.jpeg
Screenshot_2021-11-17-08-41-15-068.jpeg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 20. lis 2021 10:15:22

Tak jsem ještě otestoval nabíjení s wallboxu od 30% do 100%. Jelikož baterka měla jen 8 stupňů, tak se na začátku ohřívala a proto ta vysoká ztráta. Pak se ztráta postupně snižuje, je z toho vidět, že čím je baterka plnější, tím se lépe dobíjí...
Přílohy
Nabíjení.jpg
Screenshot_2021-11-20-10-07-31-277.jpg
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 20. lis 2021 10:33:26

Hezký porovnání, díky. Tedy při nabíjení 30-100% byla ztráta 9%, kdyby se nabíjelo do 80% tak to je 11%. Samozřejmě pokud by se nabíjelo po denním nájezdu např. 100 km, pak se ztráta vyšplhá až na nějakých 15%. Vzhledem k tomu, že máme zimu u nás poměrně dlouhou, tak ty ztráty rozhodně malé nejsou. Samozřejmě tyhle ztráty do spotřeby drtivá většina majitelů BEV nezapočítává a bývá to +10%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50