Kona servis

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » pát 05. lis 2021 20:00:57

Přijel jsem, měl jsem tam 43%. Nastavil jsem hranici 50% a nechal dobít jednofázovou nabíječkou. Pak to zapojil na wallbox, zaznamenal elektroměr, nastavil omezení na 60% a nechal nabíjet. Pak znovu odečetl elektroměry (3 fáz a jednofáz), přehodil na jednofázovou nabíječku, nastavil 70% a nechal nabíjet. Pak odečetl jednofáz....
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 05. lis 2021 20:45:51

To chápu nabíjení po 10%, ale mám tomu rozumět tak že 10% nabití baterie je 8.7 kWh z WallBoxu a 7.8 kWh z jednofáze?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » pát 05. lis 2021 20:54:57

jarsou píše:Wallbox 10% 8,7 kWh
Jednofáze 10% 7,8 kWh.
Rozdíl je dán především tím, že z wallboxu dochází k předehřívání baterky, kdežto z jednofáze nikoli. Co je pro baterii lepší?

Josef píše:To chápu nabíjení po 10%, ale mám tomu rozumět tak že 10% nabití baterie je 8.7 kWh z WallBoxu a 7.8 kWh z jednofáze?

Já jsem to z příspěvku Jarsou pochopil tak, že rozdíl 8.7 - 7.8 = 0.9kWh se spotřebuje při nabíjení přes 3F na předehřívání baterky.
To mě docela zajímá - dá se to někde nastavit Předehřívat / Nepředehřívat?
Já jsem "objevil" jen zatržítko Zimní provoz, ale když jsem to zatrhl a pak si nahodil na displeji Spotřebu elektřiny, kde je i Péče o baterii, tak jsem tam vždycky viděl 0.0kW, což jsem pochopil tak, že se to uplatňuje jen při velkých mrazech. (omlouvám se, určitě je to někde v té tlusté kona-bibli, kterou číst je nad moje síly)
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 05. lis 2021 21:20:41

Kona baterii rozhodně nepředehřívá při teplotách na nulou, nakonec má na to i měření, jak píšete. Já bych chápal, že větší ztráta bude při nabíjení jednofázovou nabíječkou. To měření je tak popsáno, že bude potřeba IQ 170 a vyšší :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » pát 05. lis 2021 21:36:35

Když Vás tak čtu, tak si vzpomínám, že jednou jsem měřil nabíjení Kony 1F a ztráty mi vycházely až 20%, což mě docela udivilo.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » pát 05. lis 2021 21:46:39

Hodně záleží na nabíječce a účiníku, kvalitní nabíječky mají ztráty výrazně menší a účiník kolem 0,95. Měl jsem ovšem nabíječku, která měla 0,8.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
garmont
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Kona servis

Příspěvekod garmont » pát 05. lis 2021 22:14:31

e-honza a čím jste to nabíjel tou originální 220W nabíječkou?
trminek
Příspěvky: 21
Registrován: stř 21. črc 2021 13:00:38

Re: Kona servis

Příspěvekod trminek » pát 05. lis 2021 22:59:04

Podle mého názoru má Kona mapové podklady od HERE, což jsou mapy bývalé Nokie. Učitě nejsou špatné z pohledu nalezení cíle a routování, ale Google mapy mají zásadně lepší ( určitě v ČR ) přehled o dopravní situaci a kolonách. Proto používám přes bezdrátové spojení AppleCarplay. Už několikrát se mi stalo, že mapa Kony ukazovala celou cestu zelenou a na Google mapě byla vidět kolona, která tam skutečně byla.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » pát 05. lis 2021 23:10:45

Josef píše:Kona baterii rozhodně nepředehřívá při teplotách na nulou, nakonec má na to i měření, jak píšete. Já bych chápal, že větší ztráta bude při nabíjení jednofázovou nabíječkou. To měření je tak popsáno, že bude potřeba IQ 170 a vyšší :)

Nemáte pravdu. Kona při nabíjení baterii předehřívá, jak to zde již v minulosti "jarsou" popsal včetně grafů z CarScaneru. A pokud je NIRO bratrem KONY, pak to bude dělat stejně...
Že je při DC nabíjení prováděn ohřev baterie (i v plusových hodnotách baterie), dokud není dosaženo min. 25°C je známo. Máme také potvrzeno, že k ohřevu dochází také na AC, ale pouze, pokud je nabíjeno 3F 11 kW. Osobně jsem to po informaci od "jarsou" ověřoval a jelikož mohu plynule měnit nabíjecí výkon, tak pokud si dobře pamatuji, že hranice sepnutí ohřevu byla kolem nabíjení 9 kW.

Pro ztráty platí, že je trvalá ztráta cca 250 W u jednofázového nabíjení a cca 600 W u 3F nabíjení. Pokud se snižuje nabíjecí výkon, tak rostou ztráty až klidně k 50%, takže pro nabití celé 64 kWh baterie je potřeba cca 120 kWh...
To, že "jarsou" nabil za 10% 8,7 a 7,8 kWh, tak rozdíl nad 6,4 jsou ztráty. Ztráty při nabíjení 3F 11kW jsou ale včetně ohřevu baterie. Platí totiž, že nabíjet 11 kW (3F_16A) je efektivnější, než nabíjení 2,8 kW (1F_12 A).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » pát 05. lis 2021 23:25:16

garmont píše:e-honza a čím jste to nabíjel tou originální 220W nabíječkou?

Ne, neoriginální, 220V/6-32A. Na účiník jsem se nedíval, i když ho na wattmetru samozřejmě mám.
A taky jsem neuvažoval ztráty na kabelu (25m, 1.5mm2 + nabíjecí kabel 7m, asi 6.5mm2), které nemám změřeny a které nebudou 0.

trminek píše:Podle mého názoru má Kona mapové podklady od HERE, což jsou mapy bývalé Nokie. Učitě nejsou špatné z pohledu nalezení cíle a routování, ale Google mapy mají zásadně lepší ( určitě v ČR ) přehled o dopravní situaci a kolonách. Proto používám přes bezdrátové spojení AppleCarplay. Už několikrát se mi stalo, že mapa Kony ukazovala celou cestu zelenou a na Google mapě byla vidět kolona, která tam skutečně byla.

Ještě k těm mapám a navigaci. Byl bych neobjektivní, kdybych opomenul, že Kona má přece jen možnost poslat trasu do auta. Nejedná se o trasu v pravém slova smyslu, ale spíš o cíl trasy, a to z mobilu přes BlueLink do auta. Když tu vestavěnou navigaci tak chválíte, tak ji budu muset trochu vyzkoušet, třeba změním názor. :)
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 06. lis 2021 5:46:48

Josef píše:To chápu nabíjení po 10%, ale mám tomu rozumět tak že 10% nabití baterie je 8.7 kWh z WallBoxu a 7.8 kWh z jednofáze?

Ano, přesně tak. V úterý jedu Plzeň, tak tomu trochu šlápnu na krk a až přijedu, tak provedu měření nejdříve nabíjení 20% jednofází a pak 20% z wallboxu a obojí zaznamenám Car Scannerem a změřím odběry. To dá jasný přehled...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 06. lis 2021 7:51:48

Samozřejmě ideální měření celkové spotřeby auta je na wattmetru, kde se sečtou všechny ztráty. Neřekl bych, že běžné ztráty jsou tak velké, jak uvádí Lama, mě to vychází při nabíjení 12A v podstatě nějakých 20% se vším všudy. Pokud by auto ohřívalo baterii při nabíjení z Wallboxu, pak musí být daleko větší "ztráty" (z vyhřívání baterie) z Wallboxu než přenosné nabíječky. Nedávno jsem nabíjel přenosnou nabíječkou 45% baterie za 15 hodin, tedy celou baterii bych nabil za cca 33-34 hodin, což odpovídá cca 2 kW nabíjení. Rozhodně tedy nepotřebuji 120 kWh na nabíjení auta, ale nějakých 80 kWh. V případě mizerné nabíječky s účiníkem 0.8 by to bylo samozřejmě výrazně horší, počítám že by byly ztráty nějakých 35%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » sob 06. lis 2021 8:14:14

Josef píše:.... Neřekl bych, že běžné ztráty jsou tak velké, jak uvádí Lama ....

Těch až 50% ztrát docílíte, pokud budete nabíjet pouze 2A, tedy asi 0,5 kW (kombinace minimálních hodnot - přenosný originál kabel na 8A a v menu vozu MIN. nabíjení).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 06. lis 2021 8:30:29

Tak to bohužel neotestuju, protože takovou nabíječku nepoužívám (2A). protože to nastavení v menu nefunguje již od začátku co jsem koupil auto. Ať nastavím cokoli, nabíjí to plným výkonem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 06. lis 2021 8:48:16

Ani u mne to softwarové omezení proudu nefunguje. Ani s wallboxem a ani s přiloženou nabíječkou do zásuvky. Pravděpodobně to bude fungovat u programovatelných wallboxů, kdy jim auto dá informaci o omezení proudu...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » sob 06. lis 2021 9:10:09

Mě to nefunguje ani na 22 kW nabíječce ČEZ na Andělu, Praha 5. Jednou jsem chtěl vyzkoušet pomalejší nabíjení a nic, ani jedno nefungovalo a stále tam šlo těch cca 11 kW. Podle mě to funguje jen na spec. nabíječkách, které umí komunikovat tento protokol. Kdyby to byla funkce auta, nebyl by s tím problém.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » sob 06. lis 2021 9:44:22

jarsou píše:Ani u mne to softwarové omezení proudu nefunguje. Ani s wallboxem a ani s přiloženou nabíječkou do zásuvky. Pravděpodobně to bude fungovat u programovatelných wallboxů, kdy jim auto dá informaci o omezení proudu...

Auto dá wallboxu informaci a wallbox pak omezí proud?
Možná si jen nerozumíme, ale není to náhodou obráceně? Na wallboxu (nebo nabíjecím kabelu) nastavím omezení proudu, ten to pošle přes CP do auta a auto si omezí proud? Fyzicky se regulace proudů děje v autě přiviráním tyristorových můstků v měniči auta, ne?
No a když to umí zvenku wallbox nebo kabel, není důvod, proč by to nemělo umět auto z menu. Samozřejmě pokud to vývojáři SW uznají za potřebné a dají to tam. ;)

V Koně to omezení MIN (případně i nějaké jiné) je nebo není?
Podle toho, co psal Lama, tak jsem to pochopil, že je.
Lama píše:Těch až 50% ztrát docílíte, pokud budete nabíjet pouze 2A, tedy asi 0,5 kW (kombinace minimálních hodnot - přenosný originál kabel na 8A a v menu vozu MIN. nabíjení).

Ovšem nikde se mi to nepodařilo najít. Možná jsem jen špatně hledal.
Naposledy upravil(a) eHonza dne sob 06. lis 2021 9:52:26, celkem upraveno 1 x.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Kona servis

Příspěvekod petr.balas » sob 06. lis 2021 9:52:21

AC "nabíječka" rozhodně neomezuje výkon, nemá jak. Ta pouze pošle do auta informaci o tom, jaký maximální výkon je možné si z ní vzít a omezení je až na straně nabíječky která je ve voze. BTW nejnižší možný proud, který lze takto signalizovat je 6A.

Dovedu si ale představit, že auto rozlišuje nabíjení u 1 fáze a 3 fáze a u 1f respektuje omezení, které nastavíte v autě (protože víte jak silný jistič mát na zásuvce popř. že kabely k zásuvce jsou v mizerném stavu) ale u 3f toto ignoruje, protože si pak lidi nastavili omylem omezení a pak se divili, že se auto nabíjí pomalu a reklamovali pomalé nabíjení.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Kona servis

Příspěvekod jarsou » sob 06. lis 2021 10:57:22

No jo, ale tady se všichni shodujeme, že funkce omezení prouduv Koně je, dokonce v návodu je právě udáváno, že by to mělo sloužit v případě, že zásuvka má menší jistič. Ale zatím se nenašel nikdo, kdo by potvrdil, že mu to funguje. Kromě LAMY, který ale dokáže omezovat proudy svojí nabíječkou a pak snad se mu to podařilo...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Kona servis

Příspěvekod eHonza » sob 06. lis 2021 14:46:47

Ale to jo, to omezení kvůli tomu, že domácí zásuvka má menší jistič, to jsem samozřejmě našel v H38, tedy části textu věnované originální přenosné nabíječce:
Typ A: 12 - 10 - 8A
Typ B: 10 - 8 - 6A
Typ C: 8 - 7 - 6A
Asi jsou pro Konu dodávány 3 různé typy nabíječky.
A nemám důvod nevěřit, že to nefunguje, tedy že nelze na nabíječce omezit proud až na 8A, resp. 6A (jedině že by nabíječka měla poruchu).
Samozřejmě při té změně omezení proudu musí být nabíječka připojená do sítě, ale nesmí být zapojená do auta.

Ale šlo mi o to, že jsem pořád nikde - ani v menu auta, ani v návodu - nenašel, jak LAMA psal, že se to dá omezit v menu auta.

Ale zase si říkám, že když by to šlo nastavit/omezit v menu auta, tak proč by výrobce k autu dával nabíječku se stejnou funkcí, která je určitě dražší než obyčejná nabíječka bez regulace? Abych ji mohl půjčit sousedovi, který to ve svém autě nastavit nemůže? ;)
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km