Přikládám zatím výbornou zkušenost s externím vybalancováním baterky Nissanu Leaf 30kWh.
Na prvním obrázku je vidět článek 13 ujetý o 141mV oproti ostatním.
- 141mVzubNissan.png (114.72 KiB) Zobrazeno 4715 x
Na druhém po vybalancování už ten zub není.
- 13mVzubNissan.png (104.54 KiB) Zobrazeno 4715 x
Ale hlavně - na "letním" dojezdu se to projevilo nárůstem ze 125km na 180km. Dojezd jsem měřil do chvíle, kdy mi na palubce zhasly procenta i kilometry.
Mám Nissan Leaf 30kWh 12/2016. Koupil jsem jej za "dobrou" cenu v 1/2020, ale záhy jsem zjistil, že cena spíš odpovídá slabšímu dojezdu.
Jinak ale auto sloužilo dobře.
V 10/2021 jsem si pořídil ObdLinkMx a posléze si změřil aplikací LeafSpy i Nissana. Vyděsil jsem se ze zubu článku 13 velikosti 100-200mV podle stavu SoC. Stejný zub jsem měl na Citroenu C-Zero(viz. vlákno Rekalibrace Baterie -
http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=694&start=20 ,13.2.2022) . Ale na rozdíl od C-Zero u Nissana se zub nezhoršil ani za půl roku a Nissanovi to nevadilo.
Oficiální zastoupení mi nabídlo výměnu modulu na Slovensku za asi 1600-2000Eur.
Pak jsme ale auto projeli s panem Svobodou z Pelhřimova z ktm-ebikes a ten navrhl to zkusit jen externě zbalancovat. Že tomu článku mohl jen "ujet vlak".
Za 15 000Kč se zárukou na případné rozebrání zdarma, kdybychom nakonec přeci jen článek měnili.
Tak jsem kývl a výsledkem bylo výrazné zlepšení dojezdu.
Přikládám postup p.Svobody :
-------------
Jenom bych upřesnil, že jsem Vaší baterii balancoval cca 14 dnů. A to ve 3 krocích:
1. Vybalancoval jsem spadlý článek
2. Vybalancoval jsem celou slabší polovinu baterky
3. Postupně jsem balancoval napětí jednotlivých článků podle ONLINE připojené diagnostiky, což dalo nejvíc práce., a to jak + tak -
-------------
To bylo 8/2022.
Po zbalancování jsme párkrát jeli rovinu 160km při 10-15 °C a ještě 20-30km zůstávalo.
Před zbalancováním jsme sjeli z Varnsdorfu do Poděbrad při 25°C a po 125km už zmizely km i procenta.
Sice LeafSpy ukazoval ještě 20%, ale to jsem neměl nervy zkoušet.
10/2022. Pořád vše OK.
1/2023. Při teplotách pod nulou dojezd padá pod 150km, ale při oteplení se vrací. Mám tušení, jak asi vznikl ten zub na článku 13, protože se mi ho povedlo (náhodou) na chvíli vyvolat. Vyjel jsem baterku pod 10% SoC (LeafSpy, jinak na palubovce ---), a začal rychlonabíjet. A sledoval LeafSpy. Po chvíli se objevil zub 60mV na článku 13. Vyděsil jsem se, že jsem starý problém vyvolal zpět, tak jsem rychlonabíjení při asi 30%SoC přerušil. Zub naštěstí zmizel po chvilce jízdy a následně při pomalém nabíjení se nevrátil. Tak bych to viděl na nějakou kombinaci hodně hlubokého vybití a následného dlouhého rychlonabíjení.