Nissan Leaf - zkušenosti

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Týden s Nissanem Leaf: převozy Praha-Ostrava a zpět (4/2015)

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:04:53

Týden s Nissanem Leaf: převozy Praha-Ostrava a zpět (4/2015)
Jako majitel malého městského elektromobilu Peugeot Ion se po 11 měsících a 14 tisících najetých elektrokilometrů rozhlížím, co dále. Je možnost zcela přejít na elektromobily nebo je to předčasné?

Proto jsem uvítal nabídku Nissan ČR vyzkoušet si v březnu 2015 na jeden týden v ostrém provozu nejnovější verzi osobního elektromobilu Nissan Leaf. Dostal jsem bílý „novinářský“ předváděcí vůz v bohaté standardní výbavě v ceníkové ceně 715.300,- Kč (včetně DPH).

Navíc s paketem NissanConnect (navigační systém, Bluetooth, USB konektor, barevná couvací kamera) v ceníkové ceně 21.000,-Kč. Vozidlo s pouhými 3.151 km dýchalo novotou. Byl jsem zvědav na ovládání, pohodlí a zejména dojezd.

Oproti Ionu, městskému vozidlu s papírovým dojezdem 150 km, je Leaf meziměstský vůz velikosti Škody Octavia s papírovým dojezdem 199 km. Má i větší baterie, 24 kW oproti 16 kW Ionu. Ano, i větší spotřebu, ale záleží na tom, jak s ním jezdíte. Nejlépe se to pozná při vyšší rychlosti.

Pokud honím Peugeot Ion po cestách rychlostmi 80 km/h a více, tak dojezd je sotva 100 km. Když jsem totéž, po konzultacích s majitelem více Leafů, prováděl na D1 a R48 s Nissanem Leafem (osmdesátou jen do kopce, jinak 90-100 km/h), ujel jsem např. mezi Vyškovem a Ostravou 132 km a ještě mi zbýval dojezd dle palubního počítače 23 km. A to byl ve Vyškově Leaf dobit jen na 95% kapacity baterie. Příjemné překvapení.

Dospělé auto

Výbava vozidla je bohatá, jde o dospělé auto. Má skoro vše, na co si dnes u auta jen vzpomenete, plus něco navíc. Třeba dvojstupňové vyhřívání všech sedaček a vyhřívaný volant, což oceníte vzhledem k délce dojezdu.

Protože topení naplno z něj elektromobilům stále ubírá okolo 20 km. A ty vám mohou při řídké síti veřejných dobíječek citelně chybět. Proto lze také vůz, dokud je na dobíjecí stanici, předehřát či vychladit a neplýtvat kapacitou baterií. Což je možné i načasovat předem.

Nepotěší vás výbava standardním dobíjecím kabelem jen 230V 10A, s nímž se vůz z nuly do 100 % dobíjí neskutečných 12 hodin. Pro jízdy mimo město naprosto nepoužitelné. Naštěstí mne Nissan vybavil ještě originál Nissan kabelem Mennekes 32A, ale i s tím jsem moc nepochodil, byť to nebylo jeho vinou. Bude o tom ještě řeč.

Divný je volič automatické převodovky, jakýsi joystick, který se vždy vracel do výchozí polohy. Nakonec si na něj zvyknete, ale intuitivní ovládání jízdy na neutrál nebo pohodlné parkování s přehazováním směru jízdy vozu, mi daly docela zabrat.

Neutrál se kromě písmene N na palubovce ohlásí i pípnutím, takže není třeba pohledem sledovat joystick a kontrolku vedle něj.

Bezproblémové dobíjení

Na co jsem si nezvykl, byl místo ruční parkovací brzdy pedál nožní parkovací brzdy. Hmatat nohou, kde se nachází, mne rychle přestalo bavit. Nakonec jsem jej okázale ignoroval a brzdil auto při zaparkování jen zmáčknutím tlačítka P na joysticku převodovky. Tedy zabrzdění motorem

Ano, je nutné to brát v potaz, protože i nízká teplota má vliv na spotřebu. Původně jsem měl v plánu dojet s Leafem do Ostravy po prověřené trase D11 Pardubice (rychlonabíječka CHAdeMO prodejce Nissan Auto Inn), přes Vysočinu do Troubska u Brna (rychlonabíječka CHAdeMO podporovatele elektromobility firmy NetDataComm), po D1 do Vyškova (rychlonabíječka CHAdeMO soukromého majitele vozů Nissan) a odtud po R48 a D1 přes Olomouc do areálu Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava. Cíle cesty a nabíječky Skupiny pro alternativní zdroje energie Fakulty elektro a informatiky.

Nicméně kabel Mennekes 32A a inzerovaný slušný dojezd Nissanu Leaf mne přivedly na nápad vyzkoušet klasickou trasu Praha – Brno – Vyškov – Olomouc - Ostrava výhradně po D1 a R48. Nedávno instalovaný pomalý dobíjecí stojan ČEZu v Herálci u Humpolce k tomu vyloženě ponoukal.

Budu se sice muset po sjezdu kousek vrátit, stojan je na čerpací stanici Agip směrem na Prahu, ale obsahuje kromě pomalé běžné domácí zásuvky 230V 16 Schuco i rychlejší Mennekes 400V 32A 3F. Ta by měla Leaf dobít na půlku během 2 hodin. Pak už by trasa byla stejná. Troubsko, Vyškov, Olomouc, Ostrava.

Předpoklad Praha 0,5 hod. jízda, 0,5 hod. dobití, D1 1,2 hod. jízda, Herálec 2 hod. dobití, D1 1,2 hod. jízda, Troubsko 0,5 hod. dobití, D1 0,5 hod. jízda, Vyškov 1 hod. dobití, R48+D1 1,5 hod. jízda. Celkem skoro 9 hodin.

Ekologická jízda

Auto jsem neznal a potřeboval dojet, proto jsem neustále jezdil na převodový stupeň D Eco, tedy s méně živým autem a větší rekuperací (dobíjením baterií) při brždění. Jelikož dálniční rychlosti dávají bateriím zabrat, projel jsem v souvislé koloně Prahou a před D1 dobil ještě do maxima na rychlodobíječce CHAdeMO v Duhové ulici u sídla ČEZ.

Než jsme s majitelem zjistili, že dvojí rychlé nabíjení stojan ČEZu nezvládne (má i kabel COMBO) a on si alespoň zapojil svůj kabel Mennekes, už vedle nás zastavilo BMW i3.

Takovou frontu na rychlonabíječce jsem zažil jen jednou. V Ružomberoku, kde na slovenské síti rychlodobíječek Greenway dobíjel jeden Leaf, druhý čekal, za ním já s Peugeotem iOn a po Chvíli dojel třetí Nissan Leaf.

Ovšem to jsme se všichni vraceli z Ezrazu elektromobilů ve Vysokých Tatrách a setkali se tak logicky v jeden čas na první rychlodobíječce po cestě. S dojezdem opět na 154 km, 95 % baterie a 11 dílky z 12, jsem od sídla ČEZu vyrazil směr Humpolec.

Směr Herálec

Po D1 jsem se rychlostí kopírující kamiony, 80-90 km/h, vydal v podvečerní špičce na dobíječku ČEZu Herálec. Ve 20 hodin, po ujetí 122 km, mi auto ukazuje dojezd 15 km a já parkuji u Agipu, kde je instalována.

Kopce Vysočiny, rychlost a teplota 0 °C si tedy vzaly z dojezdu 154 km jen 17 km. Zajímavé. Nutno říci, že jsem potřeboval dojet a tuhle trasu jsem elektromobilem jel poprvé. Proto jsem neriskoval a s výjimkou vyhřívané sedačky řidiče a volantu netopil.

Plán píchnout Leaf přes kabel Mennekes do sloupku ČEZu na 2 hodinky, dát si večeři, udělat resty na notebooku a vyrazit na rychlodobíječku NetDataComm v Troubsku u Brna, začal náhle kolabovat. Vypadalo to na průšvih s kabelem Mennekes 32A, po zapojení do stojanu nefungoval. A to byl nový, vytažený z krabice. Prostě se auto nenabíjelo.

Nepomohly telefonické konzultace se zkušenějšími majiteli elektroaut, ani s moravským výrobcem dobíjecích kabelů. Stojan se s kabelem a autem nebavil. Zůstal jsem tak v úterý ve 20 hodin večer uprostřed mezi Brnem a Prahou, odkázaný jen na kabel 230V 10A!

Než jsem přes něj získal 102 km dojezdu do Troubska (plus rezervu na jistotu 15 km navrch), udělal jsem si v místní restauraci a na pumpě noční směnu na notebooku. Čekal jsem tam neplánovaně 7 hodin!

Nefunkční dobíječky

Bohužel, nefunkční byla zásuvka Mennekes v nabíjecím stojanu firmy ČEZ na čerpací stanici Herálec u Humpolce. Původně mnou podezřívaný dobíjecí kabel Mennekes 32A, originál od Nissanu, byl v pořádku. Což jsem si dodatečně ověřil nezávisle na 2 stojanech ČEZu v Ostravě.

Jako platící tarifní zákazník ČEZ Elektromobilita jsem zůstal na holičkách. A to doslova. Když jsem volal na servisní telefonní číslo 800 366 245, uveřejněné u stojanu ČEZu, tak se ozvalo: Je nám líto, telefonní číslo neexistuje. Jsou okamžiky, kdy člověk chápe myšlenky teroristů.

Zatímco slovenský Greenway, který má od května 2014 v provozu 18 rychlodobíjecích stanic na hlavních tazích po celém Slovensku, a který je poskytuje zdarma, pravidelně informuje registrované zákazníky o případných závadách a problémech, tak český ČEZ, kterému za to platím měsíční paušál necelé 2 stovky, a který má rychlodobíječek v ČR jako šafránu, na své zákazníky zvysoka (víte co). A neinformuje ani o závadách těch pomalých nabíječek.

Až ve středu v 03:30 v noci, s dojezdem 119 km, 9 dílky baterie z 12 a v -2 °C, jsem se vydal na další cestu. Probíhala po D1 stejně, jako ta předtím. Jen aut vzhledem k noční době znatelně ubylo. V 05 hod. ráno, po ujetých 105 km, jsem stál na rychlonabíječce v Troubsku u Brna. S dojezdem 30 km a 2 dílky baterie z 12. Průměrná spotřeba 13,7 kWh/100 km byla více než slušná.

To už jsem se chystal Leaf řádně provětrat, protože další rychlonabíječka byla necelých 50 km po D1 a tak jsem zkoušel, co Leaf dokáže. Za půl hodiny při současném vytápění interiéru jsem měl dobito na 78%, dojezd 145 km, 9 dílků baterie z 12. V -2 °C jsem se rychlostmi 130 km/hod. a více přesunul do Vyškova.

V 06 hod. ráno, v -2 °C, jsem po velice rychlých 44 kilometrech s topením naplno, s dojezdem jen 32 km, 24 % a jen 3 dílky baterie z 12, stál znovu na rychlodobíječce. Jak vidno, rychlost a topení si žádá své.

Matematika

Matematicky vzato bych měl mít 145 – 44 = 101 km dojezdu, měl jsem jen 32. Celých 69 km navíc spolykalo topení a maximální rychlost. Pravdu měli kolegové, majitelé Leafů, kteří vypozorovali, že nejvyšší účinnost má Leaf v rychlosti od 75 do 80 km/h, kdy vzhledem k ujeté vzdálenosti má nejnižší spotřebu energie.

Dobíjel jsem ve Vyškově na maximum, skoro až do 07 hodin. Na 94 %, 11 dílků z 12 a dojezd dle počítače 102 km. Do Ostravy to sice bylo dle navigace 130 km, ale dojezd dle palubního počítače jsem ignoroval. Byl ovlivněn velmi rychlou jízdou s topením na trase Troubsko-Vyškov. Počítač kalkuluje dojezd obvykle podle vašeho chování k vozu za posledních 100 km. Z těch jsem já ujel 44 km velice neurvale a energeticky náročně.

Počítadlo kilometrů ukazovalo 3.569 km, od včerejšího dne jsem tedy urazil 418 km. Ovšem místo plánovaných 9 za neplánovaných skoro 16 hodin. Tedy s průměrnou rychlostí 26 km/hod., což běžně jezdím na svém skládacím elektrokole.

Přes tuto nepříjemnost je (nepočítaje Teslu Model S) můj zážitek s novým Nissanem Leaf zatím nejlepší se sériovým běžně dostupným elektromobilem. Pohodlný, předvídatelný, poslušně reagující, přesná elektronika, spousta vychytaných maličkostí.

Kvalitní izolace

Jel jsem sice bez topení, ale nemrznul. Dvoustupňové vytápění všech sedaček a ještě vyhřívaný věnec volantu je výborná věc. Na každém dobíjení jsem si navíc dal topení naplno a auto dlouho drželo teplo.

Izolace nové generace doznala slušných změn. Nový Nissan Leaf není ani velký žrout energie, průměr jsem měl nakonec 14,6 kWh/100 km. Kromě zmíněné dlouhodobé jízdy max. 90 km/h je v tom i necelých 50 km rychlostmi 135-148 km/h po prázdné dálnici.

Je to zvláštní pocit, slyšet jen aerodynamický hluk a hluk odvalujících se pneumatik v takto rychle jedoucím voze. Jako by ho nic nepohánělo. Jen mi v něm na dálnicích chyběl tempomat (paket Style) a uvítal bych větší sluneční clony bez mezer, nefungující proti nízkému zimnímu slunci.

Přístrojová deska, ovládání vozu, navigace, rádio, bluetooth handsfree, odkládací plochy, osvětlení, pohodlí, nastavení sedadel, zavazadlový prostor, bezkontaktní klíč, startování tlačítkem, osvětlení dobíjecího místa, automatický zámek dobíjecího kabelu, to všechno sedělo, jak má.

Týdenní testování Nissanu Leaf při běžném městském ježdění dopadlo na jedničku s hvězdičkou. Včetně cest do okolních měst a svezení mnoha členů rodiny na oslavě narozenin. Ticho, žádné vibrace, plynulá jízda, zrychlení, pohodlí, velký kufr, docela běžný vzhled. Všichni vůz chválili a byli elektromobilem velmi příjemně překvapeni.

Domácí dobíjení

Kromě dobíjení na soukromých i veřejných dobíječkách jsem dobíjel v neděli i doma na vlastní dobíjecí stanici, napájené fotovoltaickou elektrárnou na střeše rodinného domku. Slunce bylo dosti, dostalo se i na Peugeot Ion, pračku a myčku.

Po týdnu jsem vyrazil Leafem zpět z Ostravy do Prahy. Po špatné zkušenosti jsem se rozhodl dobíječky ČEZu okázale ignorovat, i když si za ně paradoxně platím. Budu dobíjet na spolehlivých soukromých rychlodobíječkách a tomu přizpůsobím trasu.

Konkrétně Ostrava-Vyškov 130 km po D1 a R48, 2 hod. + 0,5 hod. nabíjení. Vyškov-Troubsko 44,3 km po D1 exitem 194B 0,5 hod. + 1 hod nabíjení. Troubsko-Pardubice 130 km exitem 182 na D1, z exitu 162 Velká Bíteš přes Vysočinu (Žďár n.S., Ždírec, Chrudim) 2 hod. + 0,5 hod. nabíjení.

Pardubice-Praha 94 km 1,2 hod přes Lázně Bohdaneč a Chýšť na exit 68 po D11, exitem 8 na silnici č.611 přes Horní Počernice do Vysočan. Předpoklad 8 hodin. S přesuny elektromobilem po ČR (vyjma Tesla Model S) je to po 11 měsících, od mého dvoudenního převozu Peugeotu Ionu z Prahy do Ostravy v dubnu 2014, díky soukromníkům o hodně lepší, ale díky ČEZu stále stejně na nic.

Na dálnici bez problémů

Vyrazil jsem v 06:30 hod. v mrazivém ránu za jasné oblohy, -1 °C, na tachometru 3.779 km, dojezd 148 km, 100% baterie a 12 dílků z 12. Jízda po D1 i R48 ubíhala dle předpokladu, příliš jsem se díky znalosti vozu neomezoval (spíše mne omezovala svými rychlostními limity R48) a v 08 hod. už jsem po 130 km dobíjel s 18 km dojezdu, 10% a 1 dílkem baterie z 12 ve Vyškově. Průměrná spotřeba 15,1 kWh/100 km. Za 8 minut byla baterie na 30%, po 53 minutách na 89%. V mezidobí jsem vyřídil emaily a telefonáty.

Strávil jsem tu sice neplánovaně delší čas, ale je jedno, zda před Vysočinou více dobiju zde nebo v Troubsku. V 09 hod. a v +5 °C jsem vyrážel se 148 km dojezdu a 11 dílky baterie z 12 prosvištět D1.

Zkusil jsem za denního světla maximální rychlosti Nissanu Leaf. 132 km/hod. zvládal hravě, jen dojezd spadl na 80 km, přestože jsme ujeli jen 22 km. Překvapením bylo, že i ve 155 km/hod. měl snahu dále zrychlovat. To před Brnem nebylo bezpečné, i když pár šílenců mne i v houstnoucím provozu předjíždělo snad 200. Klasicky VW Passat (Češi), Audi a Mercedesy (Poláci).

Daň za moje rychlosti byla jasná, dojezd spadl ze 148 na 63 km a 8 dílků baterie z 12 po ujetí pouhých 28 km. Nakonec jsem do Troubska ujel 45 km, zbýval mi dojezd 62 km a 6 dílků baterie z 12. Průměrná spotřeba 15,8 kWh/100 km. V 9:40 hod. jsem byl trochu vedle z chybějícího stojanu rychlodobíječky, ale vše se vysvětlilo.

Dobré auto

Byl na dílně kvůli vylepšením. Přejel jsem proto za 10 minut 7 km na další soukromou rychlodobíječku NetDataComm u BVV a dobíjel zde. Mezitím posnídal na nedaleké čerpací stanici. Po hodině bylo dobito na 100 % a 12 dílků z 12 pro přejezd Vysočiny do Pardubic, kam jsem vyrazil v 10:55. V +6 °C a se 138 km vzdálenosti.

Údajem navigace 135 km jsem se neznepokojoval, předchozí rychlá jízda dojezd zkreslila. Vysočinou se jelo velmi příjemně, auto jsem měl už tzv. v ruce, bohatě jsem využíval k brždění jen rekuperace s dobíjením baterií, u menších kopečků plachtění na neutrál. Na oběd ve 13:12 hod jsem byl na rychlodobíječce v Pardubicích.

Díky objížďce po 140 km, se zbývajícím dojezdem 26 km, 15 % a 2 dílky baterie z 12. Tedy v součtu pěkných 166 km z papírově deklarovaných 199 km dojezdu. Průměrná spotřeba 15,2 kWh/100 km. O slušném řidičově chování svědčilo i 5 imaginárních stromečků, které postupně vyrostly na palubovce jako odměna za ekologickou jízdu.

Ve 14:05 jsem už byl na cestě do Prahy, slunečno, +10 °C, baterie 95 % a 11 dílků z 12, dojezd dle palubního počítače 166 km. Po D11 jsem jel rychle, nejvíce mne pak zpomalily kolony před Prahou a průjezd Prahou samotnou.

Do Vysočan jsem dojel v +14 °C až v 15:25 hod., po ujetých 96 km, se zbývajícím dojezdem 41 km a 3 dílky baterie z 12. Na palubovce mi vyrostly za odměnu 3 imaginární stromečky a průměrná spotřeba byla stále 15,2 kWh/100 km. Přesun Ostrava-Praha tak nakonec trval 9 hodin.

Auto jsem vracel velmi nerad a s lítostí předával klíčky. Na dobré se rychle zvyká a Nissan Leaf v generaci 2015 je velmi dobrý elektromobil.
Naposledy upravil(a) Radovan dne sob 05. pro 2015 18:30:28, celkem upraveno 1 x.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

TEST: elektromobil Nissan Leaf v praxi (9/2015)

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:29:58

TEST: elektromobil Nissan Leaf v praxi

V roce 2016 nabídne Nissan Leaf 30kWh baterii a dojezd až 250 km podle benevolentních evropských norem NEDC. Stávající Nissan Leaf verze 2015 by měl umět papírově 199 km. Právě tento reálný dojezd se současnou verzí jsem se rozhodl si vyzkoušet v praxi.

Vyzkoušel jsem proto v září 2015 ve městě, mimo něj i na oblíbeném převozu trasou Praha-Ostrava, mírně jetý s 16.166 km. Pro pořádek dodejme, že hlavně při převozu jsme jeli v režimu D Eco.

Ten zpomalí rozjezdy (už Vám některé spalovací vozy na křižovatce stačí, ale fakt jen některé), živost vozu a razantně zvýší rekuperaci při brždění motorem, což v praxi znamená jen povolit sešlápnutý pedál. Elektromobil se řídí kotníkem pravé nohy.

Převozní trasu Praha – Ostrava jsem zvolil díky neexistenci sítě rychlonabíječek v ČR nelogicky. Přes Pardubice, Troubsko u Brna a Vyškov. Tam jsou soukromé rychlonabíječky různých majitelů.

Nebylo možno jet maximální povolenou rychlostí po dálnicích, protože by dojezd vozu na aktuální vzdálenost mezi rychlonabíječkami v kombinaci s klimatizací nestačil (mimo úsek Troubsko-Vyškov).

Z Prahy Vysočan, Kolbenovy ulice, jsem vyrazil ve 13:22 hodin s baterií na 96% kapacity, dojezdem 169 km, 12 dílků baterie z 12, teplota battery packu střed, teplota ve stínu +33 C. Jízda s občasnou klimatizací na +27 C vedla Prahou, po dálnici D11 a exitem 68 přes Lázně Bohdaneč do Pardubic rychlostmi 100-120 km/hod., v obci dle předpisů.

Rychlá jízda je energeticky náročná. Např. v čase 14:10 hod. byla rychlost 123 km/hod., teplota +33 C, ujeto 66,7 km, zbývá dojezd 58 km a 6 dílků baterie z 12. Teplota battery packu střed, průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km.

Do Pardubic jsem ujel 95,7 km za 1:12 hod., zbýval dojezd 43 km a 3 dílky baterie z 12. Teplota battery packu střed, průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km. Stále +32 C ve stínu.

Rychlonabíječka AutoIn, dealera Nissan, nabila baterie z 27% rychlostí 41 kWh/hodinu (106A 387V) na 95% za 36 minut. 11 dílků baterie z 12, teplota battery packu na 2/3 maxima, dojezd 133 km.

Výpočet palubního počítače byl ovlivněn rychlou jízdou a klimatizací. V mezidobí dobil na vedlejší ČS Globus i řidič (WC, jídlo a pití, nějaké emaily na notebooku a telefonáty).

V 15:10 hod. jsem vyjel Vysočinou, převážně po silnici č.37, přes Chrudim a Žďár nad Sázavou. Pak podél dálnice D1 do Troubska u Brna. Kvůli vzdálenosti a kopcovitému terénu bez klimatizace. Mimo obec stačil ventilátor, v obci spuštěná okna.

Rychlost max. 90 km/hod.. V Troubsku u Brna jsem byl za 2:21 hod., ujel 131,3 km, zbyl mi dojezd 28 km a 2 dílky baterie z 12. Teplota battery packu 2/3 z maxima, průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km, teplota venku stále +30 °C.

Rychlonabíječka NetDataComm byla obsazena jiným Nissanem Leaf, už skoro nabitým na 88 %. Majitele jsem hledal 22 minut v areálu firmy. Měl totiž nabíjecí kabel uzamčen ve vozidle (volba Lock = uzamčeno stále, Auto = odemkne se po dobití auta a lze ho vytáhnout a dát do jiného vozu, bez volby = odemčen a lze kdykoliv vytáhnout a dát do jiného vozu).

V 18:34 hod. jsem měl nabito na 92 %, 11 dílků baterie z 12 za 41 minut. Teplota battery packu vyšplhala na hranici červeného pole. Dojezd 155 km. Čas jsem strávil debatou se dvěma majiteli Nissanů Leaf a s majitelem 2 soukromých rychlonabíjecích stanic v Brně.

V 18:34 hod. jsem vyrazil přes Brno po staré cestě do Vyškova s klimatizací na +27 °C. Záměrně mimo D1, kterou jsem jel minule. Rychlost 90 km/hod., v obci dle předpisů.

Ve Vyškově jsem byl za 50 minut, ujeto 44,3 km, zbývá dojezd 107 km a 9 dílků baterie z 12. Teplota venku i po sedmé večer stále +27 C. Teplota battery packu auta na hranici červeného pole, průměrná spotřeba 13,8 kWh/100 km.

Rychlonabíječka Rami café nabila 6,2 kWh ze 73 % baterie na 98 % za 42 minut. Posledních 20 % kapacity baterie je kvůli ochraně před přebitím a požárem nabíjeno velmi pomalu, prakticky stejně dlouho, jako prvních 80%.

Ale bylo to nutné kvůli dlouhému úseku po dálnici a rychlostní silnici. 12 dílků baterie z 12, dojezd 152 km. V mezidobí jsem pojedl ze zásob, kavárna už měla zavřeno.

Ve 20:13 hod. jsem se vydal přes Vyškov po R48 na Olomouc, z Lipníka do Ostravy po D1 rychlostmi 90 -110 km/hod.. Opět kvůli vzdálenosti jen s ventilátorem. Polovinu trasy po D1 jsem zkusil jet v závěsu za kamionem nebo velkým autobusem rychlostmi 100-110 km/hod.

Chtěl jsem si ověřit v praxi názor jiných elektromobilistů, že jízda ve vysokých rychlostech ve vzduchové kapse za kamionem či autobusem znamená poloviční spotřebu energie oproti samostatné rychlé jízdě.

Měli pravdu, grafický ukazatel okamžité spotřeby spadl ihned na polovinu. Přestože elektromobily mají výbornou aerodynamiku, odpor vzduchu prostě roste se čtvercem rychlosti.

V Ostravě jsem byl ve 21:53 hod., teplota venku +23 °C, ujeto 133,3 km za 1:40 hod.. Zbyl dojezd 26 km a 2 dílky baterie z 12, průměrná spotřeba 13,8 kWh/100 km. Teplota battery packu pořád na hranici červeného pole. Celkem jsem z Prahy do Ostravy ujel 404,7 km s 3 rychlonabíjeními za 8:31 hod. s průměrnou spotřebou 13,8 kWh/100 km.

Testovaný vůz měl jen obyčejnou palubní nabíječku 3,6 kW a nabíjecí kabel standardně z výroby 2,2 kW. Fakticky připraven pouze pro pomalé noční nabíjení na běžné domácí zásuvce 230V 10A nebo průběžné nabíjení při zastávkách v místech s dostupnou zásuvkou. Ovšem z 0 na 100% za 11 hodin.

Zakoupením nabíjecího kabelu 230V 16A by majitel mohl zvýšit rychlost nabíjení maximálně o 1/3, tedy na 7 hodin. Příplatková verze palubní nabíječky 6,6 kW (ceníkově 24.800,- Kč s DPH) by umožnila majiteli vozu použít zásuvky Mennekes na pomalých nabíjecích stojanech ČEZu, nebo klasickou červenou pětikolíkovou zásuvku. A nabít z 0 na 100% za 4 hodiny.

Nutno konstatovat, že běžné ježdění Nissanem Leaf po Ostravě a okolních městech aglomerace typu Havířov či Frýdek-Místek nepředstavovalo z hlediska dojezdu žádný problém. Byť je v Ostravě a okolí pouze 1 rychlonabjíečka ČEZ s dobitím z 0 na 80% za půl hodiny. Nejbližší další jsou ČEZ v Hradci Králové či Brně, soukromá pak ve Valašském Meziříčí, Vyškově, Pardubicích nebo Žilině.

Kolega v rámci testu ujel trasu Ostrava-Vyškov a Vyškov- Humpolec po dálnicích rychlostmi 80-90 km/hod jen s jedním rychlonabíjením ve Vyškově. Vždy do plna. Průměrná spotřeba tam 12,8, zpátky 13,2 kWh/100 km. Mně to úsporněji nejde, jezdím rychleji.

Zpáteční trasu Ostrava-Vyškov jsem dal rychlostmi 90-110 km/ hod po dálnici jen tak tak. Dojezd auta byl dle počítače při odjezdu 151 km. Na 100 % jsem nabil pomalým nočním nabíjením, teplota venku +16 C.

Ujel jsem 134,8 km za 1:48 hod., dojezd 0 km a pouhá 2 % baterie. Nechybělo mnoho a viděl bych svíti symbol želvy, skoro vybitého vozu. Spotřeba průměrná dle počítače auta 13,5 kWh/100 km. Za 31 minut jsem dobil na 82 % kapacity baterie, nabil 17,1 kWh elektřiny, získal dojezd 119 km.

Krátká epizoda Vyškov - Troubsko u Brna 42 km, částečně objížďkou, částečně zúžením po dálnici D1, pak skoro nestojí za zmínku. Trvala sice neskutečných 43 minut při průměrné rychlosti 59 km/hod., ale podařilo se mi vyhnout od rána rozhlasem hlášené 8 km koloně se zdržením přes 40 minut navrch. V baterii zůstalo 52%, graficky 7 dílků baterie z 12 a dojezd 77 km.

V Troubsku u Brna bylo nutné dobít do plna na přejezd Vysočiny do Pardubic. Klasicky trvalo nabít do 89% kapacity baterie jen 20 minut, ale do 96% dalších 21 minut navíc. Počítadlo ukazovalo dojezd 141 km a navigace 129 km. V mezičase jsem stihnul práci na notebooku a zájemci se Škodou Rapid vysvětlit, o čem elektromobil je. Včetně obligátní odpovědi na otázku: kolik litrů to žere?

Zkušení elektromobilisté jezdí rádi s rezervou dojezdu alespoň 20 km. Což jsem neměl. Ale znaje už terén Vysočiny, kdy zvláště poslední úsek cesty na Pardubice je prakticky pořád z kopce, jsem si hlavu s malým rozdílem nedělal. Pokud budu dobře využívat rekuperaci nebo neutrál na jízdu z kopce a nebudu lítat do kopců stovkou, vyjde to.

Taky že ano, po ujetí 131 km v příjemných +21 °C jsem měl stále 2 dílky baterie z 12 a dokonce 35 km dojezdu dle počítače vozu. V 15:15 hod. jsem rychlonabíjel v Pardubicích. S 18% baterky (2 dílky z 12) a 32 km dojezdu z původních 141 km po ujetí 135,7 km Spotřeba průměr dle auta 13,3 kWh/100 km.

Nabil jsem za 46 minut na 162 km dojezdu a 92 % baterie, graficky 11 dílků z 12. Vyrazil v 16:02 hod. přes Lázně Bohdaneč do Prahy, 95 km, převážně po D11. Auto nešetřil, rychlosti se pohybovaly kolem povolených 130 km/hod.. Několikrát jsem využil zrychlení vozu a předjížděl s ukazatelem atakujícím 150.

To se samozřejmě podepsalo na spotřebě vozu. Ač průměr stále byl 13,5 kWh/100 km, po 58 km jízdy jsem měl jen 6 dílků baterie z 12 a dojezd 57 km. Kdeže je tedy původních 162 km dojezdu. Do cíle mi zbývalo ještě 38 km.

Po ujetí 82 km ukázal počítač dojezd jen 27 km a 3 dílky baterie z 12. Průměrná spotřeba přitom stoupla jen mírně, na 13,6 kWh/100 km. Do cíle zbývalo ještě 14 km. Po 91 km se rozsvítilo nekompromisní Battery level is low.

Počítač ukázal dojezd jen 24 km a 2 dílky baterie z 12. Průměrná spotřeba přitom stále 13,6 kWh/100 km. Do cíle zbývalo už jen 5 km a vjel jsem do města, omezená rychlost znamenala i menší spotřebu.

Opět se ukázalo určení vozu Nissan Leaf převážně do města. Dojezd v cíli cesty narostl na 28 km, zbývaly stále 2 dílky z 12. Baterie ukazovala 16% kapacity a měl jsem za sebou 97 km. Poslední půlku cesty v +17 °C a dešti. Průměrná spotřeba 13,6 kWh/100 km. Počítač vozu dále sdělil, že standardně dodávaným slabým nabíjecím kabelem bude trvat plné nabití neskutečných 12,5 hodiny.

Ujeté 2 tis. km testování potvrdily předpoklady. S nočním či průběžným nabíjením můžete Nissan Leaf používat bez omezení. Do města a okolí bez problémů. Mimo město je dobré mít cestou co 100 km rychlonabíječku, kde strávíte půl hodiny. Pozor si musíte dávat na dálnicích.

Jízda okolo 130 km/hod. znamená dojezd jen +-100 km a nabíjet to chce do plna, tedy hodinu. A to jsem netopil ani nezapínal klimatizaci, která by si ubrala dle zkoušky obratem 15-25 km dojezdu. Budeme tedy rádi, když avizovaných 250 km NEDC dojezdu nového Nissanu Leaf bude v praxi alespoň 170 km.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Externí recenze - Nissan Leaf - výbava silnější palubní nabíječkou a možnosti pohybu po ČR

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:54:29

Třeba že až na alu kola a metalízu mohou vypadat 2 Leafy úplně stejně, může být jeden z nich v plné palbě. Má tedy i 6,6 kW palubní nabíječku. V čem je to lepší? No místo 3,6 kWh nabijete za hodinu do auta z příslušné zásuvky (červená průmyslová 5 kolík 400V 16A) 6,6 Wh. Tedy místo 7 hodin stojíte na nabíječce necelé 4 hodiny.

Kdybych jel z Prahy do Ostravy s ním, zkusil bych úsek Pardubice - Ostrava jet pomalejší jízdou přes Svitavy (Pardubice Svitavy 67 km a Svitavy Ostrava 170 km) s nabíjením na soukromém Mennekesu (dává až 11 kW za hodinu) asi 2 hodiny. Nouzově se případně ještě před Ostravou stavil na pomalé nabíječce ČEZ v Klimkovicích (Svitavy - Klimkovice 146 km).

Co se nákladu a obsazení týče, podle našich zkušeností s Peugeotem Ion a Nissany to dojezdově prakticky nic neovlivní. Jezdíme ve 4 se zavazadly obvykle na návštěvy 20-60 km jedním směrem, váhově tak +280 kg. Spíše z hlediska jízdních vlastností jako delší brzdná dráha, auto ještě více sedí v zatáčkách atp.. Daleko razantněji ovlivní dojezd vysoká rychlost a časté zrychlování s pedálem na podlaze. Plus u Iona topení a klimatizace, vždy minimálně -15 km, spíše kolem 20.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf - topení a dojezd

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 20:58:54

Aktuálně jezdím druhý den s Nissanem Leaf v modré metalíze z Bratislavy. Parkuji ho venku v nočních +2 C. Přes den tady je max. +7 C, v nichž s ním jezdím. Hned po ránu vozím děti, takže klasicky vyhřívání všech sedaček, volantu a topení automatickou klimatizací na +30 C, aby se interiér vyhřál. Topení nabíhá ihned, jen opět žere podle ukazatele momentální spotřeby cca 2 kWh (počítač zobrazuje tuto spotřebu i v okamžiku, kdy nastartovaný vůz stojí).

Ale je to předváděčka ročník 2013 s 16 tis. km, tedy s ještě nevymazleným topením a bez tepelného čerpadla. Navíc mohu dobíjet doma i v práci, takže dojezd a spotřebu neřeším. Při plném nabití ukazuje počítač vozu dojezd 136 km, což je na vůz s papírovými 199 km dost tristní (Peugeot Ion tohle ukazuje a ujede v letních měsících, a to má papírově jen 150 km). Přičítám to jednak nízkým teplotám, jednak té předváděčce, kdy přede mnou ho asi hodně proháněli. Palubní počítač si to pamatuje a podle minulých jízd kalkuluje dojezd. Počítám s tím, že po týdnu ježdění po městě převážně v rychlostech 50-90 km/hod. podle přepisů bude dojezd na plné nabití hodně přes 150 km. Což bude na jízdu s topením naplno slušné. Teploty nemají překročit přes den +9 C a v noci +6 C, auto bude stát venku.

Spotřeba u Nissanu Leaf při pondělním převozu z Ostravy přes Beskydy (Český Těšín, Třinec), Žilinu (rychlonabíjení Greenway) a dále po D1 přes Velké Bierovce (rychlonabíjení Greenway) do Bratislavy na AutoImpex.

Přes kopce jelo auto s průměrem 25 kWh/100 km (denní tarif 1,25 Kč / 1 km, noční tarif 0,625 Kč / 1 km, fakticky nabito zdarma), po dálnici ze Žiliny s rychlostí cca 125 km/hod. s průměrem 26 kWh/100 km (denní tarif 1,30 Kč / 1 km, noční tarif 0,65 Kč / 1 km, fakticky nabito zdarma) a poslední úsek po dálnici úspornější rychlostí cca 105 km/hod. s průměrem 19,7 kWh/100 km (denní tarif 0,985 Kč / 1 km, noční tarif 0,4925 Kč / 1 km, fakticky nabito zdarma). Přitom při předchozím měsíčním ježdění s topením, ale z 90% po městě, to bylo jen 14,8 kWh / 100 km (denní tarif 0,74 Kč / 1 km, noční tarif 0,37 Kč / 1 km, fakticky nabíjeno - až na pár nocí doma - vždy jinde a zdarma).
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
MKM
Příspěvky: 104
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod MKM » ned 20. pro 2015 8:34:06

Dobrý den, zaslechl jsem od Vás na Hybrid.cz, že chystáte článek porovnání Leaf vs. ZOE, můžeme se na něj těšit v dohledné době? Díky.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Radovan » úte 22. pro 2015 18:25:23

Bohužel, Zoe se k nám nedováží a Renault ČR se na to podle informace z 11/2015 ani nechystá.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
MKM
Příspěvky: 104
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod MKM » stř 23. pro 2015 21:43:04

To je škoda, po Novém roce se pojedu kouknout do Chamu, jestli ho tam v Renaultu budou mít.
Dominik
Příspěvky: 17
Registrován: pát 27. kvě 2016 8:16:10

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Dominik » pon 06. čer 2016 22:22:58

Dnes Jihlava Brno po staré přes Velké Meziříčí a Bíteš průměrem 67kmh,(rovinky 90kmh) s průměrem 10,5kW/100km (Brno je o 300m níž). Zpět po dálnici nahoru na Kývalku 130 a potom dále po okreskách cca 105kmh tacho do Jihlavy, průměr 78km/h a 16,5kW/100km. Auto je 2015 najeto 34000km, bez klimy i bez topení. Reálně dojezd tou vyšší rychlostí by byl 130km, takže postřeba asi 16,9 odpovídá.
tomasjirka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 15. pro 2015 15:55:51

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod tomasjirka » pát 08. črc 2016 14:34:13

Zdravim, moje osobni zkusenost je, ze LEAF dokaze dorazit z Trutnova do Prahy pres Jicin a Podebrady a zbyde nejakych 30 km viz: http://oenergetice.cz/clanky/serial-nissan-leaf/ + se chystam si jej pujcit a na dalnici Praha - HK odzkouset ruzne spotreby pri tempomatove jizde, preci jen na dalnici docela baterie nestaci (zkusenost ze Svedska, kde je treba nabijet cca po 50 minutach jizdy, coz je skoda).

Doufam, ze druha generace vychyta par much a baterie bude treba 40 a 60 kWh. 24 je fakt malo :/
Honza P
Příspěvky: 23
Registrován: úte 15. pro 2015 18:29:05

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Honza P » stř 20. črc 2016 17:04:22

Leaf je auto o kterém celkem uvažuju. Jak je to s místem na zadních sedačkách? Vejdou se tam v pohodě 3 děti? (Dvě v dětských sedačkách a třetí uprostřed na podsedáku?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Radovan » čtv 21. črc 2016 22:28:24

Jeden podsedák a 2 děti ano, 1 sedačka a jeden podsedák a jedno dítě ano, více nezkoušeno, nebyla příležitost. Doporučuji navštívit prodejnu Leafů (Opava, Ostrava, Brno, Pardubice, Praha.....) a raději vyzkoušet instalovat. Má to i Isofixy.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
miramax
Příspěvky: 2
Registrován: sob 17. pro 2016 16:03:29

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod miramax » sob 17. pro 2016 16:10:51

Zdravím, ve svém Leafu mám problém s blbnutím rádia. Nevím, čím to může být zapříčiněné (diag nic nedal), ale občas zamrzne, pomalu a dlouho se načítá navigace. Vím, že to budu muset řešit v rámci záruky/autoriz. opravy, ale přesto - kdybych tam dával něco podobného https://www.2din.cz/2din-autoradia/auto ... -gb6002-56, jaká je šance, že to bude fungovat? děkuji!
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Radovan » ned 18. pro 2016 13:09:45

Osobně netuším, tyhle předělávky jsem nikdy nedělal. V podstatě výrobci aut a autorádií nikdy nedohoní tablet a chytrý mobil, takže preferuji držák a tato zařízení do auta jednoduše zapojím přes USB.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Josef » sob 29. črc 2017 18:56:19

Čím déle jezdím s tímhle autem, tím víc se mi líbí. Vyšší posez, podvozek solidní, žehlí silnici opravdu slušně a to jsem hodně zhýčkaný. Jediná nevýhoda tohohle auta je baterie max 30kWh, kdyby tam byla 40kWh a trochu lepší výbava, tak do toho jdu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Radovan » ned 30. črc 2017 21:10:42

Moje řeč. 30 je fajn ale 40 je pohoda bez kompromisů pro 90% lidí.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Josef » pon 31. črc 2017 8:00:12

Jediná nevýhoda je ta vysoká spotřeba nad 100km. Včera jsem jel po dálnici 115 a 18,5kWh/100km je už dost, věřím, že u nového i díky lepšímu cx součiniteli bude lepší. Samozřejmě na příměstský provoz to bohatě stačí dnes, já holt měsíčně na tu dálnici musím.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Blazer_cz
Příspěvky: 26
Registrován: stř 10. dub 2019 0:16:57
Bydliště: Olomouc

Re: Nissan Leaf - zkušenosti

Příspěvekod Blazer_cz » pát 21. čer 2019 10:51:49

Konečně jsem přišel na to jak donutit Leafa nabíjet na 80%. Možná to ostatní znají, ale pro mne to bylo překvapení. Je potřeba tuhle volbu hledat v menu nastavení časovačů pro nabíjení a ty používat. Lze tam pak nastavit nabíjení na 80% nebo 100%.
Nissan Leaf 2012 40kWh, VW Golf V Variant 1,9TDI
FVE 5,4kWp, 1P Axpert 5kW, Pylontech 7,2kWh