Specifikace - Nissan Leaf

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Jan Čapek » ned 22. lis 2015 21:53:56

nissanleaf.jpg
nissanleaf.jpg (56.05 KiB) Zobrazeno 35463 x


Počátkem roku 2016 se začne prodávat také varianta s 30kWh baterií oproti původním 24kWh. Specifikace obsahují obě verze.

Název: Nissan Leaf
Udávaná kapacita baterie: 24 kWh / 30kWh
Využitelná kapacita baterie: 21,3 kWh / ?
Dojezd NEDC: 199 km / 250 km
Dojezd EPA: 135 km / 172 km
Výkon: 80 kW
Točivý moment: 280 Nm
Poháněná náprava: přední
Max. rychlost: 144 km/h
Rychlodobíjení: Chademo
Palubní AC nabíječka: 3,3 kW, za příplatek 6,6 kW - obě jednofázové
Součinitel odporu vzduchu Cx: 0,28
Váha: 1447kg
Počet míst: 5
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf - prodejní ceny 2015

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:49:03

Nissan leaf prý stojí až 800 tisíc Kč s DPH. Ano, jenže ceníkové ceny nejsou všechno. Mne u Autobond Group Praha nabídli ihned po dosednutí na židli v autosalonu dovybavení Leafu veškerou příplatkovou nabídkou za zhruba 80 tisíc Kč, přičemž cena z ceníkových 715 tis. Kč s DPH základní verze spadla na 705 tis. Kč.
AutoInn Pardubice má zase velkou nabídku skladových vozů a pokud se nebojíte mírně jetých, pak zkuste elektromobily od amilocar.cz.
Oněch 200 tis. Kč rozdílu mezi spalovací a elektrickou verzí sice vypadá na první pohled hodně, ale se snížením pořizovací ceny budete mít své peníze docela rychle zpátky podle toho, jak hodně km ročně jezdíte. Třeba já ujetím 15 tis. km ročně v malém městském elektromobilu ušetřil na palivu pro svůj spalovací vůz 35 tisíc Kč. Mám elektromobil 1,5 roku a vypadá to na dalších 35 tisíc na palivu za druhý rok vlastnictví.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf - palubní nabíječka

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 20:48:55

Leaf má standard palubní nabíječku 3,6 kW, bohužel kabel dodávají jen 10A, takže nabijete pouze 2,2 kW - viz moje zkušenost popsaná ve fóru v části Jazdíme elektromobilom. Když si připlatíte 6.6 kW palubní nabíječku, pak s odpovídajícím kabelem (třeba s koncovkou Mennekes a 32A) a nabíjecí zásuvkou (třeba Mennekes 11 kW) dobijete rychlostí 6,6 kW za hodinu, čili z nuly zhruba za 4 hodiny. Baterie sice má 24 kW, ale poslední kW trvají velmi dlouho a nabíjení se zpomaluje. Ověřeno na verzi Leafu s plnou příplatkovou výbavou.

Já to uživatelům vysvětluji na vodě a hadici. Tak to rychleji pochopí. Je nutné mít slušnou čerpací stanici se spoustou vody (nabíjecí stojan nebo zásuvka). Pak je nutné k němu dát dostatečně hrubou hadici, aby jí proteklo co nejvíce vody do nádrže auta (nabíjecí kabel). A nakonec v tom autě musí být taková díra, aby tam voda z kabelu protekla (palubní nabíječka). Jakmile cokoliv z těch tří věcí je menší než ostatní dvě, voda poteče jen tak rychle, jako je ta nejmenší věc.

Jinými slovy nabíjecí zásuvka 3,6 kW (domácí běžná 230V 16A) je mi k ničemu, když sice mám palubní nabíječku 3,6 kW, ale mezi nimi mám kabel jen 2,2 kW (230V 10A). Pak teče pouze 2,2 kW.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Zbyněk
Příspěvky: 5
Registrován: úte 15. pro 2015 16:23:46

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Zbyněk » úte 15. pro 2015 16:45:24

raději bych opravil maximální uváděnou rychlost u Leafu pod obrázkem. Někdo by se třeba i lekl.... :P
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Jan Čapek » úte 15. pro 2015 16:50:05

Díky za upozornění, to byl nějaký šotek. :) V rychlosti 1144km/h už by ten vůz asi nebyl moc stabilní. :lol:
rob.brno
Příspěvky: 55
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Specifikace - Nissan Leaf - palubní nabíječka

Příspěvekod rob.brno » úte 15. pro 2015 17:46:01

[quote="Radovan"]Leaf má standard palubní nabíječku 3,6 kW, bohužel kabel dodávají jen 10A.....quote]
K těm výkonům nabíječek:
U Leafa je slabší nabíječka výkonově dimenzována na max.výkon 3,6kW. Je to výkon, který je nabíječka schopna převést ze sítové strany AC na DC stranu akumulátoru auta. Nabíječka má na konektoru krom silových kontaktů(L,N,PE) i řídící signály CP a PP. Pomocí těchto signálů lze nabíječce nastavit jakým proudem má ze zásuvky 230V nabíjet. Tyto vstupy reagují na pilotní signál PWM s kmitočtem 1kHz, jehož střída určuje proud tekoucí do nabíječky v rozmezí 6-80A. Standardně je nastaven proud 10A, tedy výkon 2,3kW. Pokud je požadován jinný výkon nabíječky lze to pomocí kabelu(nastavením tlačítkem), který za pomoci vnitřní elektroniky generuje příslušný PWM signál.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
OndraH
Příspěvky: 1
Registrován: úte 15. pro 2015 21:09:46

Re: Specifikace - Nissan Leaf - palubní nabíječka

Příspěvekod OndraH » úte 15. pro 2015 21:19:12

[quote="Radovan"] Když si připlatíte 6.6 kW palubní nabíječku, pak s odpovídajícím kabelem (třeba s koncovkou Mennekes a 32A) a nabíjecí zásuvkou (třeba Mennekes 11 kW) dobijete rychlostí 6,6 kW za hodinu, čili z nuly zhruba za 4 hodiny."
-----

Pokud se nepletu, tak u 11kW Mennekesu (3x16A) je uživateli 6,6kW palubní nabíječka k ničemu, protože ta potřebuje 22kW Mennekes s 32A fází.
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod eHonza » stř 16. pro 2015 6:54:08

Využitelná kapacita baterie: 21,3 kWh - to je oficiální údaj?
Já jsem na Leaf Spy zatím viděl maximálně 21.1 kWh.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Jan Čapek » stř 16. pro 2015 14:41:23

To asi ne, tohle číslo jsem převzal z wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Battery
eHonza
Příspěvky: 72
Registrován: stř 16. pro 2015 6:29:09

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod eHonza » sob 19. pro 2015 21:11:10

Jan Čapek píše:To asi ne, tohle číslo jsem převzal z wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Battery

usable battery capacity is about 21.3 kWh
A já jsem měl na Leaf Spy včera Remain 21.5kWh. Proto jsem zvýraznil to about.
e-Kona 64kWh Czech edition 2020, 114.000 km
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Jan Čapek » sob 19. pro 2015 22:21:11

A tohle Leaf Spy ukáže po dobití na 100% vždy, nebo to lítá?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf - palubní nabíječka

Příspěvekod Radovan » úte 22. pro 2015 18:11:35

OndraH píše:
Radovan píše: Když si připlatíte 6.6 kW palubní nabíječku, pak s odpovídajícím kabelem (třeba s koncovkou Mennekes a 32A) a nabíjecí zásuvkou (třeba Mennekes 11 kW) dobijete rychlostí 6,6 kW za hodinu, čili z nuly zhruba za 4 hodiny."
-----
Pokud se nepletu, tak u 11kW Mennekesu (3x16A) je uživateli 6,6kW palubní nabíječka k ničemu, protože ta potřebuje 22kW Mennekes s 32A fází.


Osobně ověřeno, nepotřebuje. A lépe je cucat 6,6 kW z 11 kW Mennekesu než 3,6 kW.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Flajzi
Příspěvky: 59
Registrován: pon 13. čer 2016 22:31:22

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Flajzi » čtv 03. lis 2016 11:09:25

Čtu to až teď, ale domnívám se, že matete lidi. Kdyžtak mě opravte, v čem se mýlím.

Pokud máte zásuvku Mennekes Typ 2 o výkonu 22 kW, tak máte k dispozici 3 fáze s max. proudem 32 A na každé fázi, tj. 230*32*3=22kW dohromady. U zásuvky 11 kW máte k dispozici 16A na každé fázi, tj. dohromady 230*16*3=11 kW.

Jelikož Leaf má palubní AC/DC měnič pouze na 1 fázi (další 2 nevyužije), tak jak vytáhnete na 11 kW Mennekes zásuvce na jedné fázi příkon 6,6 kW, když dle výpočtů výše na jedné fázi dáte pouze 3,7 kW?

Pokud tedy potřebujete u jakéhokoliv EV nabíjet jednou fází více jak 3,7 kW, tak 3-fázová zásuvka s jištěním 3x16A vám stačit nebude.
Uživatelský avatar
Hynek
Příspěvky: 4
Registrován: stř 14. pro 2016 19:58:05

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Hynek » stř 14. pro 2016 20:04:21

Nejsem si s tou nabíječkou tedy uplně jistý, ale mám na stěně wallbox připojený na 3-fáz 3x16A se zásuvkou typ2 a nabíjí mí to něco mezi 15-20% za hodinu, což by odpovídalo oněm 6kw. Takže si myslím že není třeba nikterak upravovat na jednu fázi s 30A.

Ještě jsem tady našel návod, kde je připojení nabíječky co zvládne 6,6kw i včetně schématu:
http://evracing.cz/wiki/simple-evse-wb/manual.pdf
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod petr.balas » stř 14. pro 2016 20:31:37

Hynek píše:Nejsem si s tou nabíječkou tedy uplně jistý, ale mám na stěně wallbox připojený na 3-fáz 3x16A se zásuvkou typ2 a nabíjí mí to něco mezi 15-20% za hodinu, což by odpovídalo oněm 6kw. Takže si myslím že není třeba nikterak upravovat na jednu fázi s 30A.

Ještě jsem tady našel návod, kde je připojení nabíječky co zvládne 6,6kw i včetně schématu:
http://evracing.cz/wiki/simple-evse-wb/manual.pdf


Doporučuji se do toho návodu podívat na zapojení při použití s J1772 - je tam celkem jasně vidět, že se použije jen jedna fáze.
Pro 6,6 kW je potřeba jen a pouze správně autu signalizovat že je má k dispozici (velikostí odporu v onom návodu) a pak pokud možno použít kabely, relé a zásuvky dimenzované na daný proud abyste to celé neupekl :-).

Pokud mi nevěříte, tak doporučuji zkusit přeměřit klešťovým ampérmetrem a uvidíte sám :-).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Flajzi
Příspěvky: 59
Registrován: pon 13. čer 2016 22:31:22

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Flajzi » čtv 15. pro 2016 18:56:21

Hynek píše:Nejsem si s tou nabíječkou tedy uplně jistý, ale mám na stěně wallbox připojený na 3-fáz 3x16A se zásuvkou typ2 a nabíjí mí to něco mezi 15-20% za hodinu, což by odpovídalo oněm 6kw. Takže si myslím že není třeba nikterak upravovat na jednu fázi s 30A.

Něco Vám v tom nesedne. Typ1 konektor (Leaf, atd.) umí pouze jednu fázi. Ostatně si spočtěte piny na konektoru. Máte tam L1, N, PEN, PP, CP. Chybí Vám tam L2 a L3, které jsou až u Typ2 konektoru. Takže i když máte wallbox připojen na 3 fáze, tak do auta Vám půjde jen jedna. Typ1 konektor s 3 fázemi jednoduše nepočítá, je to konektor původně dělaný pro JP a USA, kde 3 fáze v baráku prakticky neznají.
Takže buď máte špatný odhad nebo taháte z jedné fáze více jak 16A (pokud opravdu nabíjíte 6,6 kW - doporučuji změřit kleštěmi) a v tom případě bych nechal zkontrolovat jistič.
Hynek píše:Ještě jsem tady našel návod, kde je připojení nabíječky co zvládne 6,6kw i včetně schématu:
http://evracing.cz/wiki/simple-evse-wb/manual.pdf

Vámi uváděný kontroler zvládne i 22 kW třífázově, když bude správně naprogramován. Je to jen kontroler, který říká autu, kolik si může vzít příkonu a spíná stykač. Ostatně tam najdete i odkaz na jednu fázi u Leafa, kde se vybírá vhodný stykač: "1-phase, maximum current 40A (e.g. Nissan Leaf 6.6 kW)"
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Radovan » ned 18. pro 2016 13:31:26

Nejsem vzděláním elektrikář, ale beru to uživatelsky. A protože jsem to osobně vyzkoušel jak na Leafu s 6,6 kW příplatkovou palubní nabíječkou, tak na dodávce eNV-200, která ji má ve standardu, tak vím, že to funguje na obou pětikolících i na Mennekesu. Prostě na nich nabijete 24 kWh baterii za necelé 4 hodiny, tedy 6,6 kW výkonu tam je. Víc k tomu nevím, jen prostá zkušenost.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod petr.balas » ned 18. pro 2016 15:16:37

To co tu rozporujeme je to, že těch 6,6 kW nejde cucat z 11 kW (t.j. 3x 16A) zásuvky. Pokud zásuvka dodá 30A tak to funguje.

http://pasteboard.co/bjfmAW5GL.png
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod Radovan » ned 18. pro 2016 17:35:54

Tak to bude asi ono. Proto to dává 6,6.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
ozana
Příspěvky: 165
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Specifikace - Nissan Leaf

Příspěvekod ozana » úte 06. úno 2018 15:12:53

Něco o LEAFspy z diskuze na Hybridu (autor: eHonza):
http://www.hybrid.cz/peugeot-pripravuje ... ent-129034

Co je vidět na displeji auta (tzv. dash display)?
Vpravo grafický indikátor nabití baterky + indikátor stavu/zdraví baterky (State of health, SOH). Nabití baterky lze v číselné podobě zobrazit i uprostřed displeje (% v symbolu baterky). Indikátor stavu baterky má 12 dílků, ale nikde v menu displeje nezjistíte, jaký je vlastně aktuální stav SOH u konkrétního EV a kolik zbývá do zmiznutí prvního dílku baterky. Většina laiků si myslí, že když má stupnice 12 dílků, tak že 1 dílek má hodnotu 1/12 čili 8,33%, čili pokud ubyde 1 dílek, tak baterka má SOH 100 - 8,33 = 91,67%. To je ovšem omyl, první dílek zmizí, pokud má baterka po dobu delší než měsíc SOH menší než 85%. Stupnice totiž není lineární. Odkud to vím? Ze Spy a z jeho manuálu.

Vlevo na displeji je indikátor teploty baterky. Výrobce v manuálu uvádí, že rychlonabíjením se baterka nabije na 80% za cca 30 min, pokud je teplota baterky v rozmezí 6. a 7.segmentu. Pokud je baterka teplejší nebo studenější, tak to trvá déle, cca 30-90min. Jenže kolik je to ve stupních Celsia, resp. kolik zbývá do ideální teploty? Proč se někdy Leaf nabije z vysokých % SOC málo za dlouhou dobu a jindy z nízkých % SOC hodně za krátkou dobu? Na to odpoví Spy.

Uprostřed displeje se zobrazují využitelná % v symbolu baterky, ovšem jen do 6%. Pokud údaj klesne pod 6%, tak zmizí. Jak v tuto chvíli zjistíte, kolik zbývá využitelných % v baterce, jestli si můžete dovolit jet dál posledních pár km, nebo musíte hledat zásuvku? Na to odpoví Spy.

Spy ve verzi Pro má 5 obrazovek:
1.obrazovka
- Bat status (Ah) - dobré pro porovnání např. s BMW
- SOH (%) - zdraví baterky
- napětí baterky (V)
- Hx (%)
- odo (km) - počet najetých km
- QCs - počet rychlých nabíjení
- L1/L2s - počet pomalých nabíjení
- graf napětí na jednotlivých párech článků
Z této obrazovky jsou alespoň pro mě nejdůležitější údaje Hx a SOH. Hx je podle manuálu Spy nepřímo úměrný vnitřnímu odporu baterky, který je indikátorem stárnutí baterky - když vnitřní odpor baterky roste, Hx klesá (a obráceně). S poklesem Hx klesá i SOH čili zdraví baterky. SOH je s přesností na celá %, na tom se během jízdy vysledovat nic moc nedá. Mnohem zajímavější je proto Hx, který je s přesností na setiny %. V praxi jsem si ověřil, že když má baterka správnou teplotu (minimálně cca 22st.C nad teplotou okolí), tak vhodným stylem jízdy (jemné střídání plyn - rekuperace - plyn atd.) se dá docílit toho, že nejen že Hx neklesá, ale dokonce někdy i roste. Po vypnutí a zapnutí auta pak při překročení určitých hranic % Hx dojde k tomu, že se změní % SOH. Samostatnou kapitolou je dosahování optimální teploty baterky - toho se dá docílit buď rychlonabíjením, nebo rychlou jízdou např. po dálnici, nebo nejlépe kombinací obojího. Samozřejmě ani takto se zřejmě ve finále nedá oklamat fyzikální podstata - stárnutí baterky, ke kterému při ježdění nevyhnutelně dochází. Ovšem lze tak oddálit okamžik, kdy SOH poklesne pod 85% a po měsíci ubyde první dílek na indikátoru na displeji auta. U nás k tomu došlo při 130.000km, ale znám případy, kdy k tomu došlo i pod 100.000km. To může mimo jiné mít zásadní vliv např. na cenu při prodeji EV apod. Celkový přínos vidím v tom, že se řidič EV naučí nabíjet a jezdit způsobem, který zpomaluje stárnutí baterky.

2.obrazovka
V aktuální verzi obsahuje 5 podobrazovek, z nichž nejdůležitější je ta první, která zobrazuje grafy a hodnoty:
- výkony nabíjení (příkon kW, V x A na baterce)
- SOC (%)
- GIDs (%)
- teplota baterky (st.C)
Většina dnešních rychlonabíječek nezobrazuje výkony ani proudy při nabíjení (typicky dnes velice rozšířená ABB Tera 53), ale pouze spotřebované kWh, což je z hlediska pokročilého uživatele EV zatraceně málo. Naopak Spy umožňuje při sledování výkonu nabíjení reagovat aktuálně tak, aby byl proces nabíjení co nejefektivnější a nejkratší. Např. má smysl předtopit si auto, když nabíjení jede na začátku na maximu cca 119-120A/46-47kW. Naopak nemá smysl topit, když nabíjecí výkon poklesl na nějakých 5-6kW, kdy potřebujete naládovat do auta ještě trochu energie pro dojetí do dalšího cíle. Topení za takové situace by jen zbytečně prodlužovalo čas a v některých případech i cenu nabíjení. Dále je pak neefektivní a zbytečné setrvávat na rychlonabíječce při výkonu nižším, než dovolí palubní nabíječka, když na další cestě máte pomalou AC nabíječku, ke které spolehlivě dojedete. Dál tyto grafy dají odpověď na otázku, proč je u Leafa nabíjení v zimě delší než v létě apod.

3.obrazovka
Zobrazuje údaje, které jsou i na jiných obrazovkách (Ah, SOC, GIDs, zbývající kWh, nabité/spotřebované kWh, teploty, km do cíle), takže tu moc nepoužívám, klidně by ji autor mohl vypustit.

4.obrazovka
- výkony nabíjení (V x A = kW)
- SOC (%)
- GIDs (%), GID (jednotky)
- výkon motoru,resp.příkon při nabíjení/rekuperaci
- Aux - spotřeba palub.systémů (světla, vyhřívání zad.okna apod.)
- Hetr - spotřeba topení
- A/C - spotřeba klimatizace
- Remain - zbývající kWh v baterce
- spotřeba, resp. nabité kWh
- teplota baterky (st.C) - nejvyšší, nejnižší, průměrná
- venkovní teplota (st.C)
- zbývající km (při nastavené prům.spotřebě)
- napětí (V) na baterii 12V
Tato obrazovka má největší přínos v tom, že ukazuje přehledně údaje SOC, GIDs a Remain. Zatím jsem se vyhnul popisu údaje GID/GIDs. Ani autor Spy to v manuálu nepopisuje zcela jasně. Moje zkušenosti: když se nabije auto na 100% (údaj na displeji), tak Spy zobrazuje určitý počet jednotek GID. U nové baterky je to kolem 280, u starší je to méně a odpovídá to % SOH. Toto je zřejmě klíčové, z těchto jednotek GID zřejmě Spy počítá další údaje. Podstatné je to, že když se v nastavení Spy zadá v parametru max.GIDs hodnota jednotek GID při nabití na 100%, tak údaj GIDs (%) na displeji Spy odpovídá s nějakou tolerancí % na displeji auta. Z toho plyne několik věcí. První, ta nejpodstatnější, spočívá v tom, že když na displeji auta při méně než 6% zmizí zobrazování %, tak Spy při další jízdě ukazuje % dál s přesností na desetiny %. Díky tomu jsem přišel na to, že želva přijde při cca 1,8% (Remain 0,4kWh) a auto vypne při cca 1,4% (Remain 0,3kWh). Uvedená % jsou využitelná % čili údaj % GIDs, nikoli % celkové kapacity SOC. SOC při vypnutí auta ukazuje cca 9-10% - auto si schová část energie v baterce a nedovolí vybít články až na článkové napětí kvůli jejich ochraně. Další výhodou je to, že pokud nemáte verzi Acenta a vyšší s přenosem údajů přes server Nissanu do telefonu, ale verzi Visia jako já, kde tato možnost není, tak při nabíjení a zamčeném, tedy vypnutém autě se dají na Spy i mimo auto v dosahu přenosu (BT nebo wifi) do telefonu zobrazovat aktuální údaje. Já jsem zvolil verzi OBD adaptéru-vysílače ve variantě wifi, zejména kvůli tomu, aby mě případný BT přenos dat z OBD do telefonu při jízdě neblokoval možnost použití BT handsfre pro hovory. Další výhodou tohoto řešení je, že díky wifi přenosu můžu sledovat průběh nabíjení z balkonu či obýváku našeho bytu v 3.patře paneláku. V nastavení aplikace je i možnost posílat data na nějaké úložiště a odtud to tahat do telefonu, ale k tomu jsem se zatím nedonutil.
Co se týká spotřeby topení a klimatizace, sledování těchto údajů během jízdy umožňuje efektivně topit i klimatizovat bez zbytečně vysoké spotřeby.

5.obrazovka (servisní menu, nutno aktivovat v nastavení):
- nastavení zamykání/odemykání dveří
- nastavení světel, vnitřního osvětlení
- nastavení VSP
- čtení DTC kódů

Co napsat na závěr?
Možná se to všechno někomu bude zdát jako hračička, ale já musím říct, že mě to už několikrát zachránilo před nedojetím, resp. umožnilo pustit se na trasy, kde bych si to bez Spy vůbec nedovolil. Jako občasný adrenalin není špatná věc, ale zase na druhé straně nehodlám skončit kvůli nervům v blázinci. :-)

A úplně nakonec - majitelé vyšších verzí Leafa a dalších značek, zejména Tesel klidně můžou říct "to všechno nebo skoro všechno přece v autě máme"... a mají pravdu. Bohužel u verze Visia, která se tu jako jediná prodávala před 4 lety, však zatím jinou možnost nemám.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.