Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Citigo e IV » stř 14. říj 2020 14:10:10

Lama píše:
Citigo e IV píše:
Josef píše:Samozřejmě pokud budeme brát jako fakt, že údaje ve voze jsou zkreslené, tak pak nemá smysl vůbec něco měřit. Jde o to změřit přes spotřebu, kolik skutečně můžete vyčerpat za baterie kWh a to pak použít ve výpočtu ztrát při nabíjení. Obráceně to nemůže fungovat, protože nevíte jaké jsou ztráty při nabíjení a chcete je změřit. Jedině to může fungovat přes OBDII, kdy měřítek přímo nabitou kapacitu baterie (pokud výrobce měří ty údaje správně).

Já jsem pořídil pěknou věcičku pro vyčítání údajů z auta. https://github.com/nickn17/enirodashboard. Mělo by to ukazovat přímo spotřebu v jednotlivých intervalech, no musím si s tím pohrát, zatím o tom moc nevím.



To jsem právě dělal nabil jsem baterii a pomocí OBD jsem porovnal čítač celkových kWh před nabíjením a po nabíjení a vyšlo mě 7,8 kWh, ale odebraná energie wall boxem je 8 , když by tam bylo 9 tak nic neřeším.

Je to tím, že nevidíš více desetinných míst a takto se to sešlo. Podruhé to bude pro změnu velký rozdíl.


Vídím elektroměr i čítače ve voze měří na jedno desetiné místo. Můžeš to stejně otestovat na Koně?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pát 16. říj 2020 7:00:56

Tak jsem dělal test přes vyčítání hodnot z auta. Do auta přiteklo dle wattmetru 19.8 kWh, auto ukázalo 18.5 kWh tedy o 6,5% méně. Podle přepočtu % to tedy vychází výrazně více, někde je chyba a někdo lže :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » pát 16. říj 2020 10:17:35

Josef píše:Tak jsem dělal test přes vyčítání hodnot z auta. Do auta přiteklo dle wattmetru 19.8 kWh, auto ukázalo 18.5 kWh tedy o 6,5% méně. Podle přepočtu % to tedy vychází výrazně více, někde je chyba a někdo lže :)

Wattmetr 19.8 kWh (se ztrátami), auto ukázalo 18.5 kWh (bez ztrát).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pát 16. říj 2020 11:04:12

To ano, ale ta ztráta je podezřele malá, předchozí měření ukazovala 15-20%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » sob 17. říj 2020 12:03:30

Josef píše:To ano, ale ta ztráta je podezřele malá, předchozí měření ukazovala 15-20%.

Ano ztráty jsou pokaždé jiné. Může to způsobovat balancování, teplota, zapnutí předehřevu baterie, zaokrouhlování vyčtených hodnot...).
Třeba MiEV mi někdy na 10-15 min. téměř nic neodebíral (předpokládám, že docházelo k nějakému balancování článků).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pon 19. říj 2020 12:53:30

Hezké zařízení vyvinul jeden nadšenec Luboš Petrovič ze Slovenska. Použil modul TTGO-T4 a naprogramoval jej pro EV Kia a Hyundai ve všech verzích jejich EV. U zařízení během jízdy můžete sledovat celou řadu parametrů. Zařízení má celkem 4 obrazovky, které lze přepínat mezi sebou, ukazují i grafy teploty nebo tabulku spotřeby v závislosti na % kapacity baterie. Poměrně malé cca 8x5cm. Více na jeho stránkách.

https://github.com/nickn17/enirodashboard
Přílohy
3AC5F6F7-D439-4F55-AF5D-DBB167C3203F.jpeg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
nick81
Příspěvky: 4
Registrován: pon 19. říj 2020 14:55:57

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod nick81 » pon 19. říj 2020 15:41:42

Josef píše:Samozřejmě pokud budeme brát jako fakt, že údaje ve voze jsou zkreslené, tak pak nemá smysl vůbec něco měřit.


Na to vznikla tá 5 obrazovka v eNiroDashboard - meranie dostupnej kapacity baterie. Funguje to tak, že nabijem na 100% SOC, a jazdím do 4.9% SOC. Systém, si odčítava CEC/CED countery pri zmene SOC 100->99%, 90->89%... 5%->4%.. Posledný rozsah 0-5% je dopočítaný kópiou intervalu 5-10%.
Je to slušne presné. Len si treba vybrať diaľnicu s min. prevýšením. Konkrétne ja mám úsek BA - PB a späť. Rýchlosť držím cca na 110kmh. Dôležité je držať C baterie v rozumných hodnotách napr. 0.3-0.5C 20-30kW. Čo najmenej rekuperovať. Tj. ak to ide moc dole kopcom, alebo sa točím, prepínam si do neutrálu a brzdím brzdami.

Príklad. pri 15000kmh som nameral okolo 66.4 kWh. Pri 45000 tiež okolo 66.5kWh. Ak sa moc akceleruje, brzdí, tak to môže byť cca 1kWh menej (65.5 a pod). Presnosť čítačov v BMS je cca 0.1kWh.. takže treba rátať s nejakou nepresnosťou pár 0.1kWh. Merať 2 autá nemá zmysel, ale opakovanie toho istého testu, pri rovnakých podmienkach by malo po čase ukázať cca degradáciu baterky.

Super je, že Niro má veľký horný buffer a aj pri 45tis km / 7 mes. je stále dostupná plná kapacity a to že dávajú na jazdu 66.5 kWh (tj. viac ako 64kWh) je tiež fajn.

PS: Inak ešte postreh, horných 10% má cca o 1kWh väčšiu kapacitu ako spodných 10% ... takže treba aj s tým počítať. Tj. napr. 7.2kWh vs 6.2kWh .. pomerne rovnomerne to klesá.
Naposledy upravil(a) nick81 dne pon 19. říj 2020 15:47:15, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
nick81
Příspěvky: 4
Registrován: pon 19. říj 2020 14:55:57

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod nick81 » pon 19. říj 2020 15:44:48

Neviem či ste zaregistrovali 23.9.2020 vydali novú verziu infotainmentu pre Niro 2020 (10.25")
Automaticky by mi to ani neupdatli pri garančke, lebo tam nemali toho človeka :) Musel som si to pýtať zvlášť.

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pon 19. říj 2020 16:12:50

Já jsem kapacitu baterie počítal jiným způsobem, ale dostal jsem se na úplně stejnou hodnotu 66. 4 kWh.

Teda ten nový infotainment je ošklivý. Doufám že mi ho nahrají až za hodně hodně dlouho :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
nick81
Příspěvky: 4
Registrován: pon 19. říj 2020 14:55:57

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod nick81 » pon 19. říj 2020 18:09:17

Josef píše:Já jsem kapacitu baterie počítal jiným způsobem, ale dostal jsem se na úplně stejnou hodnotu 66. 4 kWh.


Aký už máte nájazd?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » pon 19. říj 2020 19:41:39

nick81 píše:Neviem či ste zaregistrovali 23.9.2020 vydali novú verziu infotainmentu pre Niro 2020 (10.25")
Automaticky by mi to ani neupdatli pri garančke, lebo tam nemali toho človeka :) Musel som si to pýtať zvlášť.


Všiml jsem si vašeho dojezdu jen 376km 100% :(
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pon 19. říj 2020 20:03:13

nick81 píše:
Aký už máte nájazd?


Ani se neptejte, 5000 km :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » pon 19. říj 2020 20:44:52

Lama píše:Všiml jsem si vašeho dojezdu jen 376km 100% :(


To je hned stačí jet 130 km/h po dálnici 450 km a ukazatel se hned změní, taky jsem to měl po cestě na Moravu, pak se to vrátilo na 480 dojezd, nyní je to v těchto teplotách tak 430 km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
nick81
Příspěvky: 4
Registrován: pon 19. říj 2020 14:55:57

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod nick81 » pon 19. říj 2020 20:50:05

Lama píše:Všiml jsem si vašeho dojezdu jen 376km 100% :(


To vôbec neriešte. e-Niro to mení podľa posledných jázd. Som väčšinou stále na diaľnici, mávam aj 320km pri 100% :). Ak jazdím len mesto v lete .. tak cez 500km. Ten údaj o dojazde je preto absolútne nepoužiteľný. Pre mňa je dôležité, že má baterka stále 66.5kWh. Viem pri akých typoch cestách / teréne / teplote / rýchlosti koľko prejdem. Preto dashboard zobrazuje kapacitu baterky v kWh a aktuálnu spotrebu v kWh/100km
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » úte 20. říj 2020 9:38:23

nick81 píše:
Lama píše:Všiml jsem si vašeho dojezdu jen 376km 100% :(


To vôbec neriešte. e-Niro to mení podľa posledných jázd. Som väčšinou stále na diaľnici, mávam aj 320km pri 100% :). Ak jazdím len mesto v lete .. tak cez 500km. Ten údaj o dojazde je preto absolútne nepoužiteľný. Pre mňa je dôležité, že má baterka stále 66.5kWh. Viem pri akých typoch cestách / teréne / teplote / rýchlosti koľko prejdem. Preto dashboard zobrazuje kapacitu baterky v kWh a aktuálnu spotrebu v kWh/100km

Jen mi zajímá jak se nechá dosáhnout spotřeby kolem 20 kWh/100km? Říkám si snad jen agresivní jízdou, nebo jízdou pouze po dálnici na 140 km/hod...
Srovnávám to s e-LUKYm, který na to "šlape", jak říká a jezdí hodně dálnice a to 140-160 km/hod a za pěkných, dloudodobých 15,2 kWh/100km.
Děkuji.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » úte 20. říj 2020 10:37:25

Spotřebu 20 kWh udělat není problém zvláště v tomto počasí. Hodnotit průměrnou spotřebu je těžké. Pokud někdo jezdí 80% cest po dálnici a šlape na to (to znamená 140 km/h a časté zrychlování a zpomalování), tak mu 15 kWh průměr moc nevěřím. Já mám průměr 14,4 kWh/100 km za 4500 km a jezdím město okolí 80% cest.

Tady z testu na fdrive.

Nebudeme to prodlužovat – 140 km dlouhá trasa skončila se spotřebou 22 kWh/100 km. A nutno říct, že výš už by to opravdu nešlo. A to je pořád velmi dobré číslo. Využitelná kapacita baterie je 64 kWh, takže i ve velmi ostrém tempu byste zvládli téměř 300 km. To je parádní výsledek.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 8:49:43

Nedávná cesta do Slaného a 4°C byla dlouhá 130 km, 64 km po dálnici (i okruhu) 110-130 dle značek v tunelech 80 a zbytek město a okolí tedy max. 80 km/h. Celková průměrná spotřeba byla 18.7 kWh/100 km. Auto si vzalo dle přístroje evDash 25.9 kWh a narekuperovalo 3.5 kWh. Tedy prostým výpočtem z těchto údajů byla celková průměrná spotřeba auta 17.2 kWh/100 km, tedy přístroj zřejmě ukazuje spotřebu pouze samotného motoru a nepočítá topení a elektroniku.

S bývalým Soulem bych to nedal, měl kapacitu 26,5 kWh ve 20°C, takže v těch 4°C by byla tak o 5% menší, navíc měl Soul na dálnici vyšší spotřebu. V létě to problém na přesně téhle trase není, ale je to tak akorát na Soul 27 kWh.
Přílohy
20201215_180708.jpg
20201215_180708.jpg (61.38 KiB) Zobrazeno 8451 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » stř 16. pro 2020 10:06:40

NIro je v pohodě, až na tu červenou osmičku (COLDGATE) co svítí dole....
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 12:42:11

Já jsem něco podobného řešil u mého Nira pHEV počítal jsem kapacitu baterky a tak, ale jestli ta Vaše krabička vychází z počítadel baterky tam a zpět tak se přece při rekuperaci může část energie rovnou spálit v topení a elektronice aniž by prošla baterií a asi to nebude malá část, prototože při plachtění a minimální rekuperaci, které je dost často se třeba rekuperuje výkonem 0-1000W a to do baterky kór v zimě ani nic nedojde a není tam podchyceno. kdežto PP přece ukazuje průměrnou energii odebranou z baterky rekuperaci neřeší protože díky rekuperaci je ta energie menší.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod martin7470 » stř 16. pro 2020 13:33:07

Otázka je, jak je to v autě udělané. Já si myslím, že třeba energie z rekuperace musí jít nejdříve do baterie a potom do topení. Přímá cesta tam nebude. Stejně tak pro nabíjení na DC, když zapnu vytápění, tak poklesne nabíjecí výkon baterie (topení odebírá výkon z baterie né přímo z DC konektoru nabíječky). Možná to mají někde udělané jinak (snad E-tron?), ale většina aut to má tak.