Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 13:53:57

Elektromobil je elektrické zařízení jako každé jiné a také v něm platí Kirchhoffovy zákony

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffovy_z%C3%A1kony

Pokud bude výkon zdroje (rekuperace) stejný, nebo menší, než příkon spotřebičů, tak do baterie nic nepůjde, ani kdyby se výrobce
vozu na hlavu postavil a tím pádem to ani měřidlo proudu+- do baterie nezměří a je to i správně protože se v tomto případě ani nijak baterie neopotřebovává.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod martin7470 » stř 16. pro 2020 14:11:53

Stejné by to potom mělo být i při nabíjení na DC. Tam ale po zapnutí topení nabíjecí výkon baterie klesá (i když je pod maximem nabíječky)...?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 14:25:39

Ano já když se podívám u Citiga na proud trakční baterie přes diagnostiku tak je při zapnutém topení menší až o 10A než proud co dodává DC nabíječka, ten proud do baterky vůbec nedojde , spotřebuje ho topení ani se nepodílí na opotřebení baterky.

Druhá věc, je že auto by mohlo DC nabíječku požádat o větší proud protože se část spálí v topení a tím pádem by se nepoškodila baterka, ale to už soudruzi z východního německa nedomysleli. (možná je to tím , že topení bere každou chvilku různý výkon a DC nabíječka by musela neustále regulovat proud, tak to dali podle nabíjecí křivky a neřeší to, je to škoda)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 14:30:58

martin7470 píše:Otázka je, jak je to v autě udělané. Já si myslím, že třeba energie z rekuperace musí jít nejdříve do baterie a potom do topení. Přímá cesta tam nebude. Stejně tak pro nabíjení na DC, když zapnu vytápění, tak poklesne nabíjecí výkon baterie (topení odebírá výkon z baterie né přímo z DC konektoru nabíječky). Možná to mají někde udělané jinak (snad E-tron?), ale většina aut to má tak.


Při DC nabíjení a zapnutí topení se objeví hláška, že vlivem vytápění bude nabíjení trvat déle. Stejná hláška je i v Soulu. Každopádně to nic neříká odkud teče energie pro topení.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod dracekvo » stř 16. pro 2020 14:58:43

Tak ono bude záležen taky na tom, jak tam jsou instalované snímače proudu.
Pokud budu mít topení zapojené před snímačem proudu do/z aku, tak se mi při rekuperaci ten proud o topení sníží. Tj. bude se jevit, že se rekuperuje méně.
Pokud bude topení zapojené až za snímačem přímo z aku, tak se mi při rekuperaci ten proud objeví jakko že jde do baterky, ale bude hned odebrán topením.
Ale v obou případech reálně půjde do baterie úplně stejný proud.

Doufám, že chápete, jinak bych to musel nakreslit a do toho se mi nechce :D

A to proč si při zapnutém topení auto neveme víc z DC, ale sníží se dobíjecí proud, taky nechápu. DC nabíječka musí umět reagovat rychle. Však je to jen blbý spínaný zdroj. A i kdyby tam při změně odběru došlo k malému zvýšení napětí, tak těm baterkám je to jedno.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 18:37:36

Ten coldgate je fakt ojeb, jsem rád že nemusím nabíjet na cestách na DC. Baterie 10°C a stejně to jede na polovinu výkonu. Zlatý Soul, ten v takové teplotě nabíjel 45 kW. Jakmile jsou baterie u Niro studený, je to tragedie. V některých případech by člověk byl Soulem s 27 kWh baterií na místě dříve než s Nirem 64 kWh.
Přílohy
20201220_173254.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod dracekvo » ned 20. pro 2020 19:08:10

On nemá nějakou možnost si ty baterky předehřát, když se ví, že se bude nabíjet?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 19:31:59

Ohřát baterie ze 2°C na 25°C by byl heroický výkon, až v této teplotě to nabíjí plným výkonem kolem 70 kW. Při nabíjení 24 kWh se ohřály baterie z 4°C na 11°C po 25 minutách. Auto začne ohřívat baterie až pod -5°C, ale jen nad nulu. Výrobce zřejmě udělal auta pro ježdění v Kalifornii nebo ve Španělsku, kde autu nemůže vadit ani teplota kolem 50°C. Když se u nás baterie v létě ohřeje nad 25°C, tak to je už hodně teplo. Stejné to má Soul nebo měla i sesterská Kona do posledního update BMS, který to vylepšil a do 15°C teď nabíjí 100A.

Teplota baterie <1°C: maximální výkon 18 kW
Teplota baterie> 5°C: maximální výkon 25 kW
Teplota baterie> 15°C: maximální výkon 40 kW
Teplota baterie> 25°C: maximální výkon 50 kW (50kW nabíječky) nebo 56 kW (> 100kW nabíječky)
Teplota baterie> 25°C: maximální výkon> 70 kW (> 100kW nabíječky)

Samozřejmě při jízdě kolem 130 km/h (tedy na dálnici) se baterie celkem slušně ohřeje, na okreskách není šance.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod dracekvo » ned 20. pro 2020 19:42:08

To jo. Ale pokud má aktivní tepelný management, tak by to byla jen otázka úpravy SW a přidání jednoho tlačítka na obrazovku.
Třeba by to trošku pomohlo si je nechat předehřát 10 min před příjezdem na nabíječku. Furt lepší, než přijet s baterkou co má 4°C.
Tesla to umí, jestli se nepletu.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 19:46:54

Představte si, že byste spotřeboval 15 kWh energie na ohřátí baterie, tedy 25% kapacity baterie na to, abyste nabíjel o 15 kW rychleji, jak vidíte nedávalo by to smysl.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » čtv 14. led 2021 18:46:51

Zodpovězení častých dotazů kolem Kia.

https://elmassian.com/index.php/electro ... -niro-faqs
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » sob 23. led 2021 17:06:51

Dnes jsem mrknul na video od Bjorna, kde porovnával BEV na trhu a jejich dojezdy (léto, zima) a pojal to netradičně, tedy tak, že auta budou nabíjet do 75% kapacity. Nejdříve ukázal tabulku s menší baterií, následně pak dvě tabulky, kde je seřazen dojezd při nabíjení jedné hodiny na 75% a zde se projevila ta síla aut s rychlým nabíjením. Možná trochu překvapení že nevede Tesla i když si vede velmi dobře. Rovněž se dobře umístilo e-Niro a Kona a je vidět rozdíl Nira oproti Soulu ve verzích 64 kWh.



Bjorn1.jpg


Bjor3.jpg


Bjorn2.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod e-LUKY » ned 24. led 2021 9:57:11

Tak vám posílám odkaz od ED z té mé inzerované akce zimní spotřeby EV.

e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » ned 24. led 2021 10:31:26

Díky, už jsem na to koukal včera, jako špatná akce to není i když jsou výsledky zatížené nějakou chybou tak ukázaly, že Kona Niro jsou na tom dobře, Soul potvrdil že je rozdíl mezi cx 0.29 (Niro) a mezi cx 0.34 (Soul). ID.3 překvapilo, že to není špatné a Corsa-e vyloženě zklamala, zimní dojezd 170 km je fakt průšvih, chudák kdo si to koupí.
Přílohy
EDtestEV.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » sob 30. led 2021 8:05:36

Zajímavé porovnání spotřeby topících systémů v autech Bjornem Nyladem při nočním spaní v autě.
Přílohy
Test.png
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » sob 30. led 2021 10:32:37

e-Niro My19 bez tepelného čerpadla s PTC vs My20 s tepelným čerpadlem a PTC
e-Niro používá tepelné čerpadlo pouze k vytápění kabiny, takže přínos pro tento vůz je poměrně malý.

KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » sob 30. led 2021 12:31:57

V grafech vidím jednoznačně několik rozdílů. Za prvé teplota motoru a invertoru je dost rozdílná mezi verzemi MY19 a MY20, čím to je způsobeno netuším. Za druhé e-Niro 2019 podstatně méně topilo (většinu trasy na 16°C) takže to srovnání dost kulhá. Nicméně je vidět že Niro MY20 má spotřebu nižší a lepší rekuperaci. Niro MY19 rekuperovalo 0.5 kWh a spotřebovalo 27.3 na těch 125 km, zatímco Niro MY20 narekuperovalo 1.2 kWh a spotřebovalo 26.8 kWh, tedy je to spotřeba 26.8 kWh versus 25.6 kWh. Není to nic zázračného, ale na těch 350 km dojezdu je to už slušný rozdíl.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Lama » sob 30. led 2021 18:25:26

Ovládání eNiro/Kona pomocí evDash (pouze CAN).

KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Josef » ned 31. led 2021 8:09:59

Zajímá věc pro takové ty domácí kutily :) Luboš hodně zapracoval na upgradu aplikace evDash, pěkná práce. Jen jsem jej upozornil, že v nové verzi po vypnutí auta naskáčou do údajů o spotřebě a rekuperaci nesmyslné hodnoty.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Zkušenosti Kia e-Niro 64 kWh 2020

Příspěvekod Citigo e IV » ned 31. led 2021 14:24:59

Otázka je k čemu je to ovládání dobré, jako machrovinka pěkný. Uvital bych když by to umělo nastavit profil podle řidiče tj. Nastavit zebrazené údaje na tachometru, rádiu, vypnout zapnout line assist, esp osvětleni atd.