Zpoplatnění ČEZu za kWh

Provozovatelé sítí nabíjecích stanic, příp. výrobci

Moderátor: Josef

nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » úte 29. pro 2020 20:46:18

možná ano, ale určitě ne dobrovolně ... většina lidi si nekoupi EV které má stejné nebo vyšší náklady na km než spalovak :roll: a pořizovací cena, pojištění, hodinová sazba servisu = všechno dražší (vyjma těch co si nabiji v NT doma nebo z FVE, ale nesmí nabijet moc veřejně... pár nabití za €1 a ekonomika je v pytli
jinak prodávat něco za co stoji na burze 5c (slovy pět eurocentu) za 20ti násobek už je hodné zásahu nějakého úřadu (ÚOHS)
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » úte 29. pro 2020 20:56:17

Ano o dobrovolnosti jsem nemluvil, v nastávajících letech budeme svědky změny z dobrovolného na povinné a nejen v ohledu směrem k EV....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » úte 29. pro 2020 21:02:02

tak to už tu bylo od roku 1948 do 1989 ... dekuju nechci :roll:
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » úte 29. pro 2020 21:04:21

Ano bylo a jestli si všímáte dění kolem, tak je to tu znova, zatím mírnou formou, aby se všichni nevylekali.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Havrla » úte 29. pro 2020 22:53:04

nokia9500 píše:možná ano, ale určitě ne dobrovolně ... většina lidi si nekoupi EV které má stejné nebo vyšší náklady na km než spalovak :roll: a pořizovací cena, pojištění, hodinová sazba servisu = všechno dražší (vyjma těch co si nabiji v NT doma nebo z FVE, ale nesmí nabijet moc veřejně... pár nabití za €1 a ekonomika je v pytli
jinak prodávat něco za co stoji na burze 5c (slovy pět eurocentu) za 20ti násobek už je hodné zásahu nějakého úřadu (ÚOHS)


Kde mas zapocitanou amotrizaci nabijeciho DC zarizeni ? :-)
Jestli si ABB rekne obligatni pul mic za tu krabici... tak pokud rekneme nahodime +1kc na 1kW tak je to protecenych 500 000 kWh pri prumernem nabiti 25kWh je to 20 000 nabiti automobilu. Pokud by na ni stala fronta, pak dejme tomu auto na hodinu, pak jeji amortizace je cca 2,2 roku.
No o ze by se nekde stala fronta na DC nabijecku to pochybvat nebudeme, ale tak to byt nema ze.. aktuali realita je tak 4 auta za den ? Tak ty nabijeci stojany jsou amortizovane za 13 let.

Zajmalo by mne jaky amotricazni rozpis ma benzinova cerpaci stanice :-)

Vysoka cena za DC nabijeni je dana sluzbou/technologii rychleho nabiti. To je fyzikalni realita. Auta maji nabijet pomalu v dobe kdy stoji.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » stř 30. pro 2020 6:42:45

Ano, AC nabíjení je základ, což řidič běžného auta těžko chápe, protože je zvyklý natankovat po cestě domů, postavit auto s plnou nádrží vedle domu a ráno vyrazit. My postavíme večer EV s poloprázdnou baterií a ejhle ráno je plná :) v prosinci jsem nabíjel na veřejné stanici 2x (nabil jsem celkem na 300km) a to jen proto, abych využil ten paušál 200 Kč, když už ho platím a to jsem najezdil za tento měsíc skoro 2000 km. Říkám si, že ho asi zruším úplně, protože ho prakticky nepotřebuju.

Je jasné, že většina lidí ve velkých městech bydlí tak nešťastně, že přes noc nabíjet nemohou a stojí na ulici, tedy budou odkázáni na veřejné nabíječky a tedy drahý provoz. Myslím, že prostě musela přijít doba, kdy bude vlastnění auta zase luxus a začne se prosazovat ve městech model autonomních levných taxi bez řidiče, tedy jakási forma dražšího MHD, ovšem bude to podstatně levnější než vlastnit auto. Když se díval do zasněžené ulice v místě bydliště v Praze, tak jsem zjistil, že spousta aut se za celý týden ani nepohnula, tedy lidi je vlastní pro "strýčka příhodu" co kdyby náhodou, dost často v mizerném technickém stavu. Lidi prostě neumí počítat a tak manželce, která najede v pracovní dny denně 10 km koupí muž auto za 500 tis., platí servis, pojištění, palivo, případně řeší nehody, běžnou údržbu, nepočítám riziko krádeže, či vykradení auta atd. a po 4 letech ho prodají za 150 tis. a říkají si, jak je to levný provoz. Robotaxi (které nahradí 8-10 běžných aut) vyjde levněji a bez starostí. Prostě se na budoucnost dopravy nesmíme dívat dnešníma očima fosilních aut.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Radovan » stř 30. pro 2020 8:58:02

S tím počítáním je to bohužel pravda, lidi často řeší jen cenu benzínu a pořizovačku, zbytek přece dělá Franta odvedle v garáži za flašku a úsměv. Když jsem si poctivě vedl spritmonitor.de u Citroen Berlingo 1.4 Mpi, částečně pro podnikání, částečně soukromě, tak při prodeji to auto po 8 letech provozu a necelých 120 tis. km přišlo na skoro milion korun, přičemž pořizovačka byla kousek přes 400. Ale lidi mi to neustále rozporují, protože Franta odvedle v garáži za flašku a úsměv. V nákladech to bylo 39% pořizovací cena, 39% palivo a 22% ostatní věci (pneu, garančky, díly, oleje, pojistky, ručení....). Spotřeba 8,14 L / 100 km, 1 kilometr mně stál jen na palivu 2,61 Kč.
Dnes mám 92 tis. km u Peugeotu Ion od 4/2014, náklady na palivo zkreslené občasným nabíjením za draho 0,53 Kč/1 km a 83% nákladů dělá stále pořizovací cena 439 tis. Kč s DPH.
Jinak městští lidé by měli užívat MHD, proto hromadně bydlí, aby byli hromadně MHD obslouženi. Tady chybí tlak na politiky, aby prostě jezdila na páteřích neustále intervalově, stála přiměřeně za hubičku a podle dostupných a nevyužívaných dat obsluhovala každou část města.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » stř 30. pro 2020 9:37:48

@Havrla
to je řešení nemám odbyt tak zdrazim na 25 Kč ? to tam nebude jezdit nikdo kdo umi počítat do pěti a můžou si celý stojan strčit někam :lol:
účetně je ČS stavba a odpisy jsou 30 let minimálně... když jsme u té cerpačky ... tam je zajímavé že žijou s marži 1-4 Kč v pohodě a nabíječka je 5 Kč málo ?


@Josef

tak lidem co nemají garáž a nemůžou nabíjet doma je AC jaksi na nic
zase odkaz na dobu temna, někdo bude rozhodovat co je luxus :) dříve to byli pomeranče a zítra vlastnictví vozu super !!!
robotaxi tu nebude dříve než za 20 let spíše později, do te doby se teda bude asi platit za kWh randál ... pak se nedivím že to nikdo nechce :lol:

@Radovan
pisete o sobě, máte RD a FVE, ja psal o obyvatelích 4M bytů v ČR kde valná většina nic z domova nenabije, pak je odkazana na veřejné nabíjení což uz je sam o sobě diskomfort a pak to ekonomicky proti ICE nevychází a bude hůř... vsude kolem nás stoji kWh už 12 Kč a více
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod e-LUKY » stř 30. pro 2020 10:56:08

Když jsem jezdil e-Golfem, tak jsem si pořídil kartičku/čip od každého poskytovatele, protože po cestě jsem potřeboval nabít podle dojezdu.
Dnes, když mám e-Konu, tak mi kartičky zůstaly ale zjistil jsem, že už tolik nabíjet venku nepotřebuji a tak jsem napřed paušál ČEZu z 550 snížli na 200 a teď zrušil úplně. Protože je už nabíječek podstatně víc než před 3 roky a konkurence taky, tak nabíjím tam kde je to levnější a ne jak hned potřebuji.
Proto se nabíječkám ČEZu úplně v pohodě vyhýbám a nabíjím na stejných nebo i výkonějších za lepší cenu. Takže pokud ČEZ a ostatní nezavedou kartel na ceny, tak ten co ji nejvíc vyrábí a distribuje elektřinu s nejvíce dotaceni na nabíječky má největší ceny, tak je to jen a jen jeho špatná obchodní politika.
Zajímavé je, že to některým vadí u elektro aut ale vůbec jim to nevadí v domácnosti, kde je to úplně stejné jako u těch nabíječek.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod petr.balas » stř 30. pro 2020 10:57:48

Tady jediná cesta do budoucna je ta, že vyrostou sítě pomalých nabíječek u paneláků, kde večer zapojíte auto, to se NEzačne nabíjet hned ale až se to provozovateli bude hodit - vy si budete platit jen tarif, který zaručí 4 / 6 / 8 hodin nabíjení někdy přes noc (20:00 - 6:00). Menší počet zaručených hodin = nižší cena.

Pak to začnou ve velkém stavět ČEZy, ... a bude to používat na řízení sítě, podobně jako noční proud, jen s výrazně větší flexibilitou řízení - může zapínat pokaždé v jiný čas a každé "parkoviště" v jiný čas. Klidně občas i ve dne, když v Německu bude moc foukat :-)

IMHO je pak reálná cena do 3,- Kč / kWh.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod e-LUKY » stř 30. pro 2020 11:06:38

To by bylo dobré a myslím, že do budoucna to tak i bude fungovat.
Pokud by ale toto měl dělat ČEZ, tak to bych viděl jako brzdu rozvoji, takže raději města a menší provozovatelé, kde bude větší konkurence a tím i tlak na ceny, to pomůlže i výrobě v místě a částečné nezávislosti na tom největším, co sedí jak žaba na prameni.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod dracekvo » stř 30. pro 2020 11:22:11

Tak zrovna počítat do nákladu pneu a pojistky a u elektra to nepočítat je trošku úlet. Děláte jak kdyby elektro nic z toho nepotřebovalo.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Lama » stř 30. pro 2020 11:27:06

Ceny za hranicemi rychle stoupají a jsou už kolem 1 EUR/kWh a že by tam nikdo nenabíjel není pravda. Naopak tam vidíte luxusní vozy. Ano na fórech remtají a snaží se jezdit k OC, kde mají DC i AC zdarma, ale tam už čekáte ve frontě.
Pamatuji, od 2016 do ledna 2018 na dálnicích celou síť nabíječek Tank&Rast zdarma a za hranicemi eWald za 0,1 EUR/kWh DC a 0,01 AC. V létě 2019 jsme na A6 zkusmo nabíjel v přepočtu už za 16 Kč/kWh a minulý týden dokonce za 28 Kč/kWh...
A co eWald? Tam to postupně zvedaly 0,39 a 0,49 na nynějších 0,45 (AC) a 0,55 (DC) EUR/kWh a někde i více. Dříve Němci obsazovali AC a dnes jsou v mapě vidět obsazené DC. Prostě jezdí a nabíjí i za tyto ceny.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod petr.balas » stř 30. pro 2020 11:57:19

Jak taky nemusím ČEZ, tak tady bohužel vidím výhody toho, že to bude provozovat někdo co největší.

Pro regulaci sítě je velká výhoda, když bude k dispozici co nejvíce samostatně ovládaných "parkovišť" a je velice vhodná koordinace využití. To, že by byli různí provozovatelé ale ovládání, kdy sepnout nabíjení by zůstalo v rukou ČEZu je problematické - možnost preferovat "své" stanice na úkor "cizích".

Možnost regulovat zatížení na jednotlivých fázích - předpokládám 1f nabíječky a zde by se dalo na úrovni jednotlivých wallboxů přepínat z které fáze brát a tím rozprostřít zátěž na všechny fáze (není problém ani řešit dynamicky - wallbox vypne nabíjení, přepne na jinou fázi, zase zapne nabíjení). Toto by bylo lepší řešit na úrovni zatížení celé trafostanice než na úrovni parkoviště.

Z pohledu uživatele - jedu na dovolenou, zaparkuji u hotelu, zde je wallbox taky od ČEZu, zapojím, autorizuji se nabíjím na "svůj" tarif stejně jako na domácím parkovišti.

Vše by sice šlo řešit ale za cenu docela velkých komplikací :-(
T.j. stavba ve spolupráci s městy určitě ano ale provoz v režii ČEZů dává smysl.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » stř 30. pro 2020 12:00:49

je taky zajímavé kolik dávali tito prodavači EE do reklamy billboardu atd. s cilem ulovit nové ovečky, které zase po roce dvou utečou jinam, kdyby ty penize dali do AC sloupků, tak maji jistý odbyt na léta dopředu a dobře umístěný sloupek ma ve finále větší odběr než RD
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » stř 30. pro 2020 12:31:32

Díváte se na nabíjení svýma očima a říkáte "všichni", ale tak to není. Lidi klidně nabíjí za 21 Kč/kWh, když si koupí auto za 2-3 mil. tak neřeší cenu ale čas. Zrovna tak budou firemní flotily nabíjet za dvojnásobek dnešních cen. Podívejte se na Tesly, většina z nich je napsaná na firmy, tak proč by nabíjeli doma, každé ráno a večer jsou obsypané stojany ve Vestci u Prahy a nabíjí za 8,30 Kč , tedy 4x dráže než doma. Zdražují všichni a pořád, za 3 roky bude nabíjení Tesla za 10 Kč/kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » stř 30. pro 2020 12:38:25

pokud ma nekdo 2-3 mega na auto a resi cas tak si koupi spalovaka (znam jich dost z meho okoli)
několikrát tydne jezdim okolo Ionity Nupaky a od te doby co je za penize sem tam nikoho nevidel a ti co obcas nabiji mají nějaké promo nebo brandové či koncernové kartičky
ve Vestci vidam buď cizince nebo starší Tesly s free SCH (mam taky) platicich z okoli je úplné minimum nebo žádné
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » stř 30. pro 2020 14:11:59

Já tam jezdím každý den a ráno je jich tam vždy tak 3-4 včetně Tesla 3. Jak se z dálky pozná free charge Tesla? Starý model tam občas vidím podle masky, ale v drtivé většině tam nabíjí nová auta.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod nokia9500 » stř 30. pro 2020 14:23:37

proč z dálky, ty vozy stoji vedle mě u stojanu...ano jeden z typických znaků je maska u TMS, starsi barvy u TMX ale i novější S/X maji free nabíjení, ted na podzim jsem tam skoro nebyl ale jaro léto častěji, přijela nějaká trojka na 20 min a frcela dál, dost casto byli vidět i SPZ/RZ z cizich státu (Belgie Norsko atd.)
me by zase zajímalo jak poznáte jizdou okolo že je Tesla z okoli a nabiji tam za 8 Kč misto za 2 v garáži ?
argument typu on má auto za tři mega tak si může dovolit Ionity za 21 :lol: :lol: takhle uvazuji snad jen Rusáci, kdo v životě vydělal nějaky peníze tak se většinou chová velmi racionálně a ne rozmařile ... o tom sám vim z vlastní zkušenosti
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zpoplatnění ČEZu za kWh

Příspěvekod Josef » stř 30. pro 2020 17:50:46

Nemusíme tady diskutovat o vydělávání peněz ve státě, kde se rozkrádají v současné době desítky miliard a o tom, kdo jak uvažuje, to si nechte na hybrid.cz.

Drtivá většina Tesel je firemních a tedy většině majitelů je celkem jedno za kolik nabíjí přes firemní čip a těm co není, tak nabíjí doma. Kdyby bohatí lidé chtěli šetřit, tak už dávno zkrachovaly značky Rolls, Bentley, Maybach, Ferrari, Lamborghini atd. Dva majitelé firem se kterými se často potkávám, si koupili na Vánoce nové BMW, jeden BMW X5 s 4l motorem a druhý BMW X7 s 5l. motorem, asi chtějí ušetřit na palivu a určitě jezdí tankovat na Tank ONO :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50