Tesla Model Y

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Citigo e IV » ned 26. bře 2023 12:29:50

Asi ukazuje spotřebu jen za jízdy, dokonce tam jsou i nějaká čísla o spotřebě když stojí. Problém je že stačí nastoupit a okamžitě začne topit a pustí systém a když tam něco nastavuji třeba hodinu, tak baterka logicky klesne o 1-2% ,ale na spotřebě poslední jízdy se to neprojeví, je potřeba počítat s tím že zábava ve voze něco stojí a bere to dojezd.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Citigo e IV » ned 26. bře 2023 12:37:27

Zde spotřeba včera to je ta spotřeba od nabití, jsme jezdili jen kolem komína 3x vychladlo auto a znovu ze topilo, ukazovalo se to znamým a tak. Celková spotřeba od převzetí je 16 kW/100 km myslím že citigo by bralo včetně topení stejně hlavně když by se jelo 130 tkou po dálnici.
Ten Hradec zkusím znovu s teslou tipuju, ale že to bude brát víc tak 12-13
Přílohy
ts.JPG
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Turbo » ned 26. bře 2023 13:29:41

Výhoda Tesly je že spotřeba nestoupá tak dramaticky při svižnější jízdě a taky tam není tak velký skok léto/zima.
S i3 v létě jezdím po městě za míň než s TM3, v zimě je to cca stejně, nebo možná i s Teslou trochu míň. Ani svižná jízda po dálnici není pro TM3 takový drama, ale Y bude brát logicky o něco víc. Ale je pravda, že Tesla ukazuje spotřebu trochu optimisticky.
Topení je pecka, aut vyhř. sedačky a volant je hodně příjemný, ale ocenil bych nastavení kdy se to má už vypínat, topí i při zbytečně vysokých teplotách.
To automatické spuštění všeho při otevření dveří je o zvyku, když se auto nakládá, vysává atd, tak se to musí povypínat no.

Na předváděčku Y jsem zvědav, hlavně na podvozek. Přešel jsem z TM3 LR Fremont na Shanghai - auto ve všech směrech jednoznačně lepší, včetně Ryzenu, ale tlumiče jsou teda docela peklo, ta z Fremontu měla podvozek komfortnější.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » ned 26. bře 2023 16:30:41

No nevím s tou reálnou spotřebou, v zimě si stěžovali zákazníci, že mají dojezd o 35% menší než na stejné trase v létě. To co ukazuje auto není opravdu reálná spotřeba, zvláště při SC či DC nabíjení na trase.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Citigo e IV » ned 26. bře 2023 18:30:04

Mě se zdá podvozek naprosto v pohodě, ale je pravda že Niro PHEV je jednoznačně měkčí, ala já nyní jezdím 40% Citigo a 50% FIAT fiorino skříň, tak se mě zdá asi oproti tomu všechno lepší.

S tou spotřebou je třeba myslet že mám zadokolku a ta musí mít menší spotřebu jak 4x4 když se tam nemusí točit přední motor a klouby, navíc mám dost zkušeností v elektomobilu a hybridech jezdím podle toho.

Pro mě je důležitý dojezd a rychlost dobíjení, reálnou spotřebu u auta v téhle cenové realici asi řešit nebudu, za pojistku dám víc jak bych projel v normálním autě v benzínu :D

Pokles dojezdu v zimě o 35% je přece u EV uplně normální se podívejte na EVdatabaze org mají to všechny vozy audi q4 taky v kombuinovaném provozu dokoce větší % rozdíl jak u Tesly. U vozů bez TČ to je i 50%.

Dneska jsem zkoušel nabíjet studenou baterku bez předehřevu, protože naše lokální 50kW Pre v Jablonci není na mapě Tesly bylo 5 st. mírná jízda jen 10 km ,baterie na 71% a nabíjelo to 31 kW psalo, že upravuje teplotu a při 81% nabíjelo už 34 kW, pak jsem to vypnul . Za mě na studený LIFEPo při takhle vysokým procentu docela dobrý.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » ned 26. bře 2023 19:12:29

Já jsem reagoval na Turbovo "a taky tam není tak velký skok léto/zima". Je tam skok a větší než u ostatních aut, které nedělají předehřev baterie před nabíjením, viz třeba tento článek, kde TM3 ukazuje o dost jiného hodnoty, než je skutečnost. Tady je nějaké porovnání, Tesla nabíjí rychle, ale krátce, bohužel za platformou 800V už zaostává.

https://fdrive.cz/clanky/test-tesla-mod ... ijeni-9605

Každopádně, ať máte s autem co nejmenší problémy a přeji spokojené km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Turbo » ned 26. bře 2023 19:18:10

Já tu měl i TM3 SR a že by to nějak dramaticky míň bralo bych neřekl, ostatně i EV database uvádí rozdíl SR vs LR 0,4kWh/100km, rozdíl Y vs 3 udává 2kWh/100km, což tak nějak sedí co říkali Němci po po výměně 3 za Y. Je to prostě větší a těžší auto s totožnou technikou.

Osobně mi na nárůstu spotřeby v zimě 35% nepřijde taky vůbec nic překvapivého.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Turbo » ned 26. bře 2023 19:31:14

Josef píše:Já jsem reagoval na Turbovo "a taky tam není tak velký skok léto/zima". Je tam skok a větší než u ostatních aut, které nedělají předehřev baterie před nabíjením, viz třeba tento článek, kde TM3 ukazuje o dost jiného hodnoty, než je skutečnost. Tady je nějaké porovnání, Tesla nabíjí rychle, ale krátce, bohužel za platformou 800V už zaostává.

https://fdrive.cz/clanky/test-tesla-mod ... ijeni-9605

Každopádně, ať máte s autem co nejmenší problémy a přeji spokojené km.


Mě všechna auta co jsem měl brala v zimě na ty moje trasy kolem 20kWh, na delší trasu míň, ani IONIQ 28 na tom nebyl nijak dramaticky líp. Ale s Teslou jezdím průměrně v létě za nejvíc cca kolem 15kWh, ale je to dáno hlavně tím, že to auto má skoro 500 koní a prostě se občas rád svezu no...
Ze všech aut co jsem měl je u Tesly v zimě nejmenší nárůst spotřeby, je to možná i tím, že se v zimě jezdí opatrněji, nevím, ale mám to prostě tak.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » ned 26. bře 2023 20:31:25

Jen jste nenapsal, zda spotřebu měříte na vstupu do auta nebo se spoléháte, na to, co auto napíše. Když se podíváme na jeden z testů měření spotřeby, snadno dopočítáme, že baterie dle měření auta má 68.5 kWh, což vyjde nesmysl, správně má být 75 kWh. Pokud kdykoliv přepočítám spotřebu např. u eNiro, vyjde správně kapacita baterie, protože BMS nahlásí správně takovou spotřebu, aby stále vycházela správně kapacita baterie, což Tesla evidentně nedělá. Pokud při jízdě předhřívá baterii, je rozdíl ještě vyšší. Je sice fajn, že počítač něco ukazuje, nicméně jsou to většinou hodnoty zkreslené, např. v tomto testu ukazuje Tesla 3 spotřebu 16,7 kWh/100 km, přičemž spotřebovala přes 21 kWh/100 km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Turbo » ned 26. bře 2023 21:04:19

Jo, něco to kecá v létě i v zimě, ale 25% ne. Baterku nepředehřívám, s tou předchozí jsem najezdil 23tkm a na DC nabíjel dohromady 3x.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » ned 26. bře 2023 21:14:50

Někde jsem uváděl výpočet, prostě ohřát hmotu stovek kilogramů (baterie) nelze malý příkonem, jsou potřeba kWh, tedy o 10°C to bude 5-7 kWh ke spotřebě navíc. Proto na krátké trase při nabíjení na DC v zimě jsou poměrně velké rozdíly v tom co ukazuje auto a ve skutečné spotřebě.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Citigo e IV » ned 26. bře 2023 21:39:02

Je to otázka kolik si vezme ohřátí baterie a jestli se to vyplatí, každopádně při 5 st. a 80% na baterce to rekuperuje tak akorát na defenzivní jízdu při prudším zpomalení je už třeba řádně šlápnout na brzdu odpovídá to výkonu rekuperace kolem 30-40 kW.

Když pojedu dál tak asi dám volbu klimatizace+ připravit baterii jednak kvůli rekuperaci a jednak kvůli využití celé kapacity baterky. Mě to osobně nevadí chápu jak elektromobil funguje a jaké jsou limity dnešních baterek. Kdo to nechápe at jezdí dál spalovákem. Myslím že to má Tesla dobře, že dá na výběr jestli chci,nebo nechci ohřát baterku.

Niro prostě baterku nezahřeje a navýší uměle spotřebu tak aby to vyšlo na celou baterku oslabenou nízkou teplotou a pak to ukazuje spotřebu nepřesně mnohem víc než se vzalo z baterky.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » ned 26. bře 2023 23:09:05

Niro zahřívá baterii jen na nabíječce, když je např. teplota 7°C, tak to 5ti minut už dokáže zahřát baterii na nabíjecí výkon cca 45 kW. Bylo by fajn si vybrat, zda se má baterie nahřívat nebo ne.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » stř 29. bře 2023 7:39:01

Citigo e IV píše:Dneska jsem zkoušel nabíjet studenou baterku bez předehřevu, protože naše lokální 50kW Pre v Jablonci není na mapě Tesly bylo 5 st. mírná jízda jen 10 km ,baterie na 71% a nabíjelo to 31 kW psalo, že upravuje teplotu a při 81% nabíjelo už 34 kW, pak jsem to vypnul . Za mě na studený LIFEPo při takhle vysokým procentu docela dobrý.


Pokud bychom porovnávali nabíjecí křivky v ev-database.org, tak průměrné nabíjení baterie vychází u všech aut s rychlým nabíjením do 200 kW podobně, tedy kolem 100 kW. Tesla má vysoký počáteční náběh výkonu, který ale trvá chvíli a pak dost prudce padá a následně pozvolna (skoro lineárně) až do konce, ostatní nabíjí delší dobu podobným výkonem který pak skokově padá. Otázka je co je lepší. Bjorn Nyland naměřil u dvou kusů Tesly 3 model 2019 degradaci kolem 8% u modelu S (2013) naměřil po 3 letech 4% a po 10 letech 12%, u modelu S Signature dokonce necelých 5% za 10 let. Tedy Tesla S je na tom zdá se lépe s větší baterií a to DC nabíjení pro menší baterie není úplně OK. Obávám se, že u nejmenších baterií to bude ještě horší.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Citigo e IV » stř 29. bře 2023 11:01:16

Důležitý je, aby si auto umělo před rychlodobíjemím připravit baterku. Jezdit na rychlodobíječku se studenou baterku je špatně, já jsem to jen testoval, normálně to dělat nebudu.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » stř 29. bře 2023 22:00:14

Ano, to je pravda, to vyhřívání hodně pomůže. Jen pro zajímavost, např. nabíjení 10-65% je u TMY RWD a Q4 e-tron prakticky identicky rychlé, tedy cca 100 km nabijí obě auta za 10 minut.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Lama » čtv 30. bře 2023 8:31:24

Za 10 minut 100 km, to je docela podobné jako u prvního IONIQa_28 :lol:
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » čtv 30. bře 2023 10:21:32

Ioniqu stačil výrazně nižší výkon, protože spotřeba, podle tabulek nabíjel 46 km za 10 minut. Jen bohužel nenabil za 30 minut na 300 km. :lol:
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Josef » pát 31. bře 2023 14:41:59

Děkuji, ta modrá je krásná na Slunci, pod mrakem je obyčejnější. Já už nadšení z takových věcí nemám, je to fajn, ale už mi to nic nedělá. Mám rád nové věci, které mohu testovat, ale to dlouho nevydrží. Co se týká kol, jsem rád, že tam jsou 20" a ne 21", raději bych 19".

Sedačky zatím OK, jsem rád, že vystupuju z výšky, sedan už bych nechtěl, nejen kvůli vystupování. Okraje jsou kožené, sedáky a záda jsou prošívaná alcantara, to je fajn, zvláště v zimě. Pojistky je na 1.8 mil. 30 tis., jako na každé jiné auto (nedávno jsem nechával pojistit na podobnou cenu jiné) a Tesla pojištění je bohužel podle mně stejně drahé, přestože cena je o 40% nižší, protože opravy Tesel jsou drahé, to je zkušenost pojišťoven.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model Y

Příspěvekod Turbo » pát 31. bře 2023 16:30:27

Opravy Tesel (3,Y) nejsou drahé, už jsme to tu řešili, je mi trapné to psát dokola. V rychlosti jsem projel pár dílů na Q4 (HV baterka, motor, světlo...) A je to cca 2x tolik co na 3/Y, na korejská auta ještě +30%. A práce na Teslách je fakt triviální, to je vlastní zkušenost. A navíc žádný předepsaný servis, ne jako třeba KIA - nesmyslně každých 15tis do servisu, jinak končí záruka.