Tesla Model Y
Moderátor: Josef
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Tesla Model Y
xdenser píše:Jo hodně to záleží na rychlosti a počasí.
Jel jsem v listopadu Praha Vídeň a první úsek do nabijeni 241km mi stal 100-8% musel jsem 30km i hypermajlovat.
A ted' stejne auto, stejna trasa, jiný řidič, jiné počasí a zbylo 27%
PXL_20230508_115130905.jpg
Počasí a teplota je jasný o tom není sporu, Josef psal pouze o stylu jízdy a na ten právě není elektromobil skoro vůbec háklivej, protože má rekuperaci
jednou jet za 14 a při stejném počasí 24 není možný. Jet na hraně limitů beru jako samozřejmost přece se nepotáhnu po dálnici 110 tkou. To jsem dělal s Mivem před 6 lety abych dojem 100 Km. Průměrná rychlost není průkazná ta vychází podle provozu stačí stát 5 minut v koloně a rychlost jde dolu.
Re: Tesla Model Y
Rekuperace má účinnost 60-65%, tedy řada řidičů rekuperuje co nejméně a využívá co nejvíce hybnost auta pomocí plachtění. Pokud pojedu v rychlostních limitech, ale velmi dynamicky, spotřeba EV auta narůstá rapidně. Já tak nejezdím, ale ten kdo bude hodně využívat výkon auta bude mít spotřebu výrazně vyšší. Mluvil jsem o stylu jízdy, měl jsem namysli to, že mohu se po silnicích ploužit, nebo jet hodně dynamicky. U mě to dělá klidně 30% spotřeby. Pokud jak výše kolega ukazuje s ID.3 za 14.5 kWh/100 km, dá se s tím jet běžně za 20 kWh/100 km a nebudete překračovat rychlostní limity.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Tesla Model Y
Nebudu tu řešit procenta, ale oproti spalovákovi který má rekuperaci 0% je to několikanásobně více. Proto je jet s elektromobilem neúsporně docela problém, narozdíl od spalováku, kde ho stačí trochu prohnat v zatáčkách spotřeba ja rázem dvounásobná.
Navíc i tak ztrátová energie co se při rekuperaci promění v teplo, není 100% ztráta, protože se použije na topení vozu a případně na ohřev baterie v chladnějším počasí.
Co to u Vás znamená jet dynamicky? Po 5 sekundách dosáhnu 90 Km/hod na okresce a pak se jen udržuje rychlost, do zatáček co nejrychleji atd.
Nebo zmamená dynamicky před každou zatáčkou a obcí zašlápnout brzdy na třicítku? Nebo ke koloně brzdit na poslední chvíli?
Na auto.cz vyšlo video s p. Vaculíkem jek veze ID busem ovce, doporučuji zkouknout a řídit se jeho radami, je to výborný odborník na úspornou a přitom rychlou jízdu, mimo jiné taky říká proč mají vozy na MEB platformě tak vysokou spořebu nad 110 km/h je ohledně indukce napětí od rotoru
https://www.auto.cz/martin-vaculik-prov ... vci-148629
další zajímavý video o efektivitě tesly plaid a obecně je zde i když technicky poněkud slabší
https://fdrive.cz/clanky/bezkonkurencni ... astu-10622
Navíc i tak ztrátová energie co se při rekuperaci promění v teplo, není 100% ztráta, protože se použije na topení vozu a případně na ohřev baterie v chladnějším počasí.
Co to u Vás znamená jet dynamicky? Po 5 sekundách dosáhnu 90 Km/hod na okresce a pak se jen udržuje rychlost, do zatáček co nejrychleji atd.
Nebo zmamená dynamicky před každou zatáčkou a obcí zašlápnout brzdy na třicítku? Nebo ke koloně brzdit na poslední chvíli?
Na auto.cz vyšlo video s p. Vaculíkem jek veze ID busem ovce, doporučuji zkouknout a řídit se jeho radami, je to výborný odborník na úspornou a přitom rychlou jízdu, mimo jiné taky říká proč mají vozy na MEB platformě tak vysokou spořebu nad 110 km/h je ohledně indukce napětí od rotoru
https://www.auto.cz/martin-vaculik-prov ... vci-148629
další zajímavý video o efektivitě tesly plaid a obecně je zde i když technicky poněkud slabší
https://fdrive.cz/clanky/bezkonkurencni ... astu-10622
Re: Tesla Model Y
Zítra vyzvedávám TMY tak jsem zvědav. Udělám test hlučnosti a test spotřeby, nabíjení a ztráty.
Co se týká dynamické jízdy, každý má nějaký styl ježdění, tak se to těžko popisuje, buď mohu jet jako důchodce, všude o 20 km/h méně, využívat každý mírný kopeček k plachtění a rozjíždět se 20 sekund, nebo jet dle rychlostních značek, ale s využitím výkonu auta.
Co se týká dynamické jízdy, každý má nějaký styl ježdění, tak se to těžko popisuje, buď mohu jet jako důchodce, všude o 20 km/h méně, využívat každý mírný kopeček k plachtění a rozjíždět se 20 sekund, nebo jet dle rychlostních značek, ale s využitím výkonu auta.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Jsem po jízdě 291 km v TMY LR. Co se týká sedaček, výhodou je, že jsou bílé, v létě ta černá je hned po nastoupení horší (ohřáté od Slunce), protože sedačky nemají ani perforaci, natož odvětrávání. Sedělo se v nich celkem dobře. Hlučnost TMY na silnici není tak velká, jak se říká, porovnám pak měřením dB s Audi, které je na stejné silnici tišší. Vyšší tvrdost podvozku TMY se na nerovnostech taky více projeví, ale zase nic zásadního. První cesta byla OC Stromovka v Praze 7 do Kladna. Trasa měla 37 km, všude jsem jel na povoleném limitu. Do Kladna je to do "kopce", tak se nedivím spotřebě 20.8 kWh/100 km (reálná dle nabíjení je 23.1 kWh/km)
Následně jsem přejel nabíječce PRE, kde započala cesta do Vystrkova u Humpolce. Do Humpolce jsem dorazil se spotřebou 19.5 kWh/100 km. Cesta zpět byla z kopce, tedy spotřeba k PRE nabíječce byla 16.6 kWh/100 km. Ujel jsem přesně 192 km a spotřeboval dle auta 50% kapacity baterie, tedy 35 kWh dle auta ( 35 kWh (50 %) souhlasí i z měření kapacity TMY LR Bjorna Nylanda). Tedy na nabíječce jsem dobil na stejnou kapacitu jako u výjezdu a nabíjecí stanice ukázala 38.9 kWh. Celková skutečná spotřeba na dálnici D1 tedy byla 21.3 kWh/100 km.
Cesta z PRE nabíječky do OC Stromovka přes Nuselský most měřila 16 km, spotřeba 18.6 kW/100 km mi přijde celkem vysoká, pravda klima běžela a při popojíždění na Nuselském mostě bylo teplo.
Celkově jsem najel 291 km s průměrnou spotřebou 17.6 kWh/100 km (skutečná spotřeba 19.5 kWh/100 km dle nabíjení), hodně tomu pomohla cesta z kopce Kladno-nabíječka PRE (59 km), kde jsem se dostal až na spotřebu 14.2 kWh/100 km. Ideální počasí, kdy bylo polojasno a 20-22°C.
V pátek jedu stejnou trasu Praha-Vystrkov s Audi Q4, tak pokud bude podobná teplota 20-22°C, tak to bude porovnatelné.
Po cestě do Kladna chvíli krápalo, tak jsem stěrače dal na režim AUTO. No moc to nefungovalo a stěrače vesele stíraly dál suché okno, když přestalo pršet. Nedokázal jsem stěrače na displeji vypnout, až když jsem celé auto vypnul a zapnul, tak to šlo, asi nějaký bug.
Co mě dost iritovalo bylo pískání po přiblížení k pruhu na silnici, nenašel jsem kde se vypne zvuk. Zrovna tak mi vadil Autopilot, který po cestě na D1 asi 3x bezdůvodně brzdil a při předjíždění jej bylo potřeba vždy znovu zapnout, to si auto opravdu nepamatuje? Zrovna tak po zapnutí trhne volantem a srovná auto na střed, trochu lekavý přístup. Každopádně je rarita, kdy člověk zapomene držet volat, začne to řvát jak pominutý a Autopilot už další cestu nejde zapnout, až do vypnutí auta, tak to jsem ještě neviděl
Zpětná zrcátka malá a nevykrývají mrtvý úhel, tak tak jsem nevybočil do vpravo jedoucího auta. Levé zrcátko nešlo již více vytočit a viděl jsem v něm zbytečně kus karoserie.
Celkově zpracování auta OK, je to opravdu velmi strohý a levný design, ale za ty peníze (tato verze dnes stojí 1.5 mil. Kč) se moc asi kouzlit nedá. Kdyby použili RFID čip s obyčejnou technologií HF (dosah jeden metr), tak by ji člověk nemusel nikam přikládat, takto ji hledá po kapsách. Ano dá se to provázat s telefonem, ale i základ by mohl při půjčení fungovat s kartou, ne každý si chce na den něco instalovat.
Vadila mi ta prosklená střecha, není léto, ale to sklo mělo dobrých 50°C, topilo to jako kamínka. Pozoroval jsem stejný jev jako mnoho majitelů TMY, tedy chvíli to na 20.5 stupně docela dost topí a za chvíli to fouká hodně studené, po cestě se mi to stalo několikrát.
Poslední věc, při nabíjení to v autě hučelo jako v elektrárně, proč netuším. Auto při pomalé jízdě nevydávalo žádný výstražný zvuk, tak alespoň výhoda této verze.
Funkcí mělo auto přehršel, řekl bych až moc a těžko se v tom na těch pár hodin vyznat. Já bych uvítal spíše tlačítka než něco lovit v menu na displeji, ale prý se stále vylepšují funkce a to co je dnes se nedá srovnat s verzí před rokem. Auto mě nikterak neuráží, sice to není můj šálek kávy, ale majitelů si jistě najde dost.
Auto mi zapůjčil majitel teslicka.cz, velmi příjemný rozhovor a vše domluveno rychle, ideálně po telefonu.
Následně jsem přejel nabíječce PRE, kde započala cesta do Vystrkova u Humpolce. Do Humpolce jsem dorazil se spotřebou 19.5 kWh/100 km. Cesta zpět byla z kopce, tedy spotřeba k PRE nabíječce byla 16.6 kWh/100 km. Ujel jsem přesně 192 km a spotřeboval dle auta 50% kapacity baterie, tedy 35 kWh dle auta ( 35 kWh (50 %) souhlasí i z měření kapacity TMY LR Bjorna Nylanda). Tedy na nabíječce jsem dobil na stejnou kapacitu jako u výjezdu a nabíjecí stanice ukázala 38.9 kWh. Celková skutečná spotřeba na dálnici D1 tedy byla 21.3 kWh/100 km.
Cesta z PRE nabíječky do OC Stromovka přes Nuselský most měřila 16 km, spotřeba 18.6 kW/100 km mi přijde celkem vysoká, pravda klima běžela a při popojíždění na Nuselském mostě bylo teplo.
Celkově jsem najel 291 km s průměrnou spotřebou 17.6 kWh/100 km (skutečná spotřeba 19.5 kWh/100 km dle nabíjení), hodně tomu pomohla cesta z kopce Kladno-nabíječka PRE (59 km), kde jsem se dostal až na spotřebu 14.2 kWh/100 km. Ideální počasí, kdy bylo polojasno a 20-22°C.
V pátek jedu stejnou trasu Praha-Vystrkov s Audi Q4, tak pokud bude podobná teplota 20-22°C, tak to bude porovnatelné.
Po cestě do Kladna chvíli krápalo, tak jsem stěrače dal na režim AUTO. No moc to nefungovalo a stěrače vesele stíraly dál suché okno, když přestalo pršet. Nedokázal jsem stěrače na displeji vypnout, až když jsem celé auto vypnul a zapnul, tak to šlo, asi nějaký bug.
Co mě dost iritovalo bylo pískání po přiblížení k pruhu na silnici, nenašel jsem kde se vypne zvuk. Zrovna tak mi vadil Autopilot, který po cestě na D1 asi 3x bezdůvodně brzdil a při předjíždění jej bylo potřeba vždy znovu zapnout, to si auto opravdu nepamatuje? Zrovna tak po zapnutí trhne volantem a srovná auto na střed, trochu lekavý přístup. Každopádně je rarita, kdy člověk zapomene držet volat, začne to řvát jak pominutý a Autopilot už další cestu nejde zapnout, až do vypnutí auta, tak to jsem ještě neviděl
Zpětná zrcátka malá a nevykrývají mrtvý úhel, tak tak jsem nevybočil do vpravo jedoucího auta. Levé zrcátko nešlo již více vytočit a viděl jsem v něm zbytečně kus karoserie.
Celkově zpracování auta OK, je to opravdu velmi strohý a levný design, ale za ty peníze (tato verze dnes stojí 1.5 mil. Kč) se moc asi kouzlit nedá. Kdyby použili RFID čip s obyčejnou technologií HF (dosah jeden metr), tak by ji člověk nemusel nikam přikládat, takto ji hledá po kapsách. Ano dá se to provázat s telefonem, ale i základ by mohl při půjčení fungovat s kartou, ne každý si chce na den něco instalovat.
Vadila mi ta prosklená střecha, není léto, ale to sklo mělo dobrých 50°C, topilo to jako kamínka. Pozoroval jsem stejný jev jako mnoho majitelů TMY, tedy chvíli to na 20.5 stupně docela dost topí a za chvíli to fouká hodně studené, po cestě se mi to stalo několikrát.
Poslední věc, při nabíjení to v autě hučelo jako v elektrárně, proč netuším. Auto při pomalé jízdě nevydávalo žádný výstražný zvuk, tak alespoň výhoda této verze.
Funkcí mělo auto přehršel, řekl bych až moc a těžko se v tom na těch pár hodin vyznat. Já bych uvítal spíše tlačítka než něco lovit v menu na displeji, ale prý se stále vylepšují funkce a to co je dnes se nedá srovnat s verzí před rokem. Auto mě nikterak neuráží, sice to není můj šálek kávy, ale majitelů si jistě najde dost.
Auto mi zapůjčil majitel teslicka.cz, velmi příjemný rozhovor a vše domluveno rychle, ideálně po telefonu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Ještě slíbené porovnání hluku, měření je potřeba brát jen jako porovnávací, není to certifikované měření. Rozdíl 3 dB znamená poloviční hluk, tedy v tomto případě to není ani polovina hluku, rozdíl je 2 dB. Ty 2 dB odpovídají i měření Bjorna Nylanda.
- Přílohy
-
- AUDI Q4.png (108.82 KiB) Zobrazeno 6899 x
-
- Tesla Y.png (109.89 KiB) Zobrazeno 6899 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Ještě slíbené porovnání spotřeb. Audi Q4 dorazilo do Vystrkova se spotřebou 22,4 kWh/100 km a z Vystrkova do Prahy k nabíječce PRE za 19.1 kWh/100 km. Shrnuto, Q4 je o 300 kg těžší a má cx 0.26 (TMY 0.23), tedy je jasné, že spotřeba bude u Q4 vyšší, otázka je kolik bude dělat čistě fyzikální zákony hmotnosti a odporu vzduchu a kolik technologie pohonů. Moje Q4 má v současnosti starý software (dvě generace zpět) a čekám na dopis z Audi, který postupně svolává majitele. Měl bych dostat verzi 3.2, kde je navýšení nabíjecího výkonu o 15% a zlepšení efektivity pohonů. Pak udělám ještě znovu test.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1061
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Tesla Model Y
To jsou dost velký rozdíly ve spotřebě, když ješte vezmu v potaz , že audi vlastníte a máte ji naježděnou a teslu jste měl jen na den,jistě jste ji dával pořádně za uši a taky má s polovinu vyšší výkon. A jaký byl rozdíl ve spotřebě při nabití? Tedy spotřeba podle stojanu.
Já se tedy na 17 kWh/100 se spotřebou na dálnici jízdou podle předpisů+- nedostanu. Kolem 20 ti to bere, ale musí se jet 150-180 Km/h
O spotřebu asni tak u těchto aut za 1,2 mil a výše ani nejde, ale o ofektivitu a dojezd co jsem vypozoroval, tak TMY SR má dojezdy srovnatelný s koncernem na MEB ,ale s baterkou o 20 kWh větší. Což odpovídá +- tomu rozdílu ve spotřebě.
Já se tedy na 17 kWh/100 se spotřebou na dálnici jízdou podle předpisů+- nedostanu. Kolem 20 ti to bere, ale musí se jet 150-180 Km/h
O spotřebu asni tak u těchto aut za 1,2 mil a výše ani nejde, ale o ofektivitu a dojezd co jsem vypozoroval, tak TMY SR má dojezdy srovnatelný s koncernem na MEB ,ale s baterkou o 20 kWh větší. Což odpovídá +- tomu rozdílu ve spotřebě.
Re: Tesla Model Y
Já jezdím dálnice na tempomat, nastavím 130 km/h a víc se nestarám, tedy můj vliv na jízdu je minimální, za kolik auto jede je tedy plně v jeho režii. Zatím jsem z časových důvodů neměřil rozdíl na stojanu, to ještě udělám. Beru to jako zajímavost, běžnému člověku je to úplně jedno, za kolik to auto jede, prostě chce Volvo tak ho má a neřeší spotřebu 28 kWh při 130 km/h. Mě v 95% jízd stačí dojezd 300 km a v tom Q4 vyhovuje stejně jako vyhovovalo Niro. Pokud potřebuju jednou za čas dobít na cestě, tak je zastávka max na 10 minut, skočím na záchod nebo na kafe a jedu dál. Dobíjím v cílových stanicích a tam mi je jedno, zda nabíjím 24 hodin nebo 5 hodin.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Ještě dodám, že jsem měl TMY Long Range, tedy dvoumotorovou verzi, která je těžší a dle testů má základní verze s menší baterií spotřebu přibližně o 15% menší.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Jel jsem TMY AWD zkusebni jizdu 36km v chill modu, udaje spotreby jsem nezapsal ale na zacatku jizdy SOC bylo 78% na konci 70%.
Pak jsem projel stejny okruh (Cestlice, D1, V .Popovice, D0, Cestlice) ale opacnym smerem s ID.3 58kWh snazil jsem se jet stejnym stylem, po dalnici 130 kde to slo. SOC na zacatku 78% na konci 67%. Casove to vyslo na stejno 35 minut. ID.3 hlasilo na konci 14.9kWh/100km.
Pro Teslu je to vlastne dobry vysledek - na tak velke auto a jeste 4x4 spotreba jen o trosku ( v prepoctu mi vychazi na kolem 16 kWh/100km) vetsi nez u mensiho auta.
Pak jsem projel stejny okruh (Cestlice, D1, V .Popovice, D0, Cestlice) ale opacnym smerem s ID.3 58kWh snazil jsem se jet stejnym stylem, po dalnici 130 kde to slo. SOC na zacatku 78% na konci 67%. Casove to vyslo na stejno 35 minut. ID.3 hlasilo na konci 14.9kWh/100km.
Pro Teslu je to vlastne dobry vysledek - na tak velke auto a jeste 4x4 spotreba jen o trosku ( v prepoctu mi vychazi na kolem 16 kWh/100km) vetsi nez u mensiho auta.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Tesla Model Y
Je to poměrně krátká trasa, aby se dalo něco přesněji hodnotit. Není uvedená ani průměrná rychlost nebo čas na trase, ale vzhledem ke spotřebě je to taková jízda po okreskách a spotřeby odpovídají referenčním spotřebám měřené Bjornem Nylandem. Když si porovnáme váhy a cx koeficienty, je jasné, že Tesla nevýhodu velikosti a větší váhy hravě dorovná právě tím cx při rychlejší jízdě.
ID.3 váha 1815 kg, cx = 0.263
TMY váha 2054 kg, cx = 0.23
ID.3 váha 1815 kg, cx = 0.263
TMY váha 2054 kg, cx = 0.23
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Tesla Model Y
Oni to ještě zlevnily skladovky ted' začínají na 1 051 130 Kč za Teslu Model Y RWD.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Tesla Model Y
No, jenže jestli ted kupovat, a nebo - vzhledem k tomu jaký skok k lepšímu znamená model 3 Highland oproti “staré” trojce - počkat na upgrade.
Ale ono to asi bude podobný, jako třeba s výpočetní technikou. Člověk by mohl čekat do nekonečna…
Ale ono to asi bude podobný, jako třeba s výpočetní technikou. Člověk by mohl čekat do nekonečna…
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Re: Tesla Model Y
Zdravím,
docela vážně uvažuju o překopání autoparku. Prošel jsem si přes Renault Zoe k VW ID.3 v nejvyšší výbavě Max, který je opravdu o třídu výš a není to vůbec špatné elektroauto. Máme doma jako rodinné auto na větší výlety spalovák Forda S-Maxe se 7 místy a potřeboval bych, aby se žena pořádně rozjezdila sama. Učit se ale na autě za 700k není úplně to pravé ořechové a i kdyby s IDčkem začala jezdit, tak bych pak Maxe ničil na krátké trasy do práce. Proto dost silně přemýšlím to otočit, a to mít větší rodinné auto, se kterým budu moct jezdit bez problému i krátké trasy do práce, a to v elektrice, a jako druhé auto ženě pořídit menší starší spalovákk v automatu.
Když to procházím kolem a kolem, abych se vnitřním prostorem vyrovnal Maxíkovi, tak se s ohledem na cenu, výkon, užitné vlastnosti, technické parametry a výhled na to vydržet rozumně dlouho jeví jako nejvhodnější jít do Tesly Y. Bohatě by nám stačila jen základní zadokolka, ale o inzeráty na třeba rok jeté (něco kolem 900k ) se nedá zrovna moc narazit (proč asi? ). Takže to dost vypadá na novou za 1070k...
Mám ale taková tři dilemata, proto se obracím na Vás, kteří s Y-kem máte zkušenosti:
1. To první je, jestli se po osazení druhé řady sedadel dvěmi dětskými autosedačkami dá vměstnat mezi ně doprostřed i dospělá osoba, případně osadit tři sedačky? Tady by mě i stačilo, kdyby byl z Vás někdo tak hodný, a změřil mně šířku sedadel a šířku mezi dveřmi.
2. To druhé je, že jsem si docela zvyknul na funkci a výhody full LED matrix světel, tak jestli jste taky toho názoru, že HW je na to nachystaný, pouze schází SW aktivace? Ale vypadá, že se to snad už blíží (https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784/1361?u=eivissa)
3. Třetí věc je tažné zařízení. Je pravda, že všechny Y-ky jsou z výroby připravené na tažné a lze kdykoli jen dokoupit kouli?
docela vážně uvažuju o překopání autoparku. Prošel jsem si přes Renault Zoe k VW ID.3 v nejvyšší výbavě Max, který je opravdu o třídu výš a není to vůbec špatné elektroauto. Máme doma jako rodinné auto na větší výlety spalovák Forda S-Maxe se 7 místy a potřeboval bych, aby se žena pořádně rozjezdila sama. Učit se ale na autě za 700k není úplně to pravé ořechové a i kdyby s IDčkem začala jezdit, tak bych pak Maxe ničil na krátké trasy do práce. Proto dost silně přemýšlím to otočit, a to mít větší rodinné auto, se kterým budu moct jezdit bez problému i krátké trasy do práce, a to v elektrice, a jako druhé auto ženě pořídit menší starší spalovákk v automatu.
Když to procházím kolem a kolem, abych se vnitřním prostorem vyrovnal Maxíkovi, tak se s ohledem na cenu, výkon, užitné vlastnosti, technické parametry a výhled na to vydržet rozumně dlouho jeví jako nejvhodnější jít do Tesly Y. Bohatě by nám stačila jen základní zadokolka, ale o inzeráty na třeba rok jeté (něco kolem 900k ) se nedá zrovna moc narazit (proč asi? ). Takže to dost vypadá na novou za 1070k...
Mám ale taková tři dilemata, proto se obracím na Vás, kteří s Y-kem máte zkušenosti:
1. To první je, jestli se po osazení druhé řady sedadel dvěmi dětskými autosedačkami dá vměstnat mezi ně doprostřed i dospělá osoba, případně osadit tři sedačky? Tady by mě i stačilo, kdyby byl z Vás někdo tak hodný, a změřil mně šířku sedadel a šířku mezi dveřmi.
2. To druhé je, že jsem si docela zvyknul na funkci a výhody full LED matrix světel, tak jestli jste taky toho názoru, že HW je na to nachystaný, pouze schází SW aktivace? Ale vypadá, že se to snad už blíží (https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784/1361?u=eivissa)
3. Třetí věc je tažné zařízení. Je pravda, že všechny Y-ky jsou z výroby připravené na tažné a lze kdykoli jen dokoupit kouli?
VW ID.3 1st Max Pro Performance (150 kW/58 kWh)