Tesla Model 3 první dojmy

Moderátor: Josef

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » ned 07. lis 2021 13:09:07

Tak trochu splněný sen 8-)

- model 21- nová LED světla (příprava Matrix), tepelné čerpadlo, vyhřívaný volant, ele kufr, chrom delete a předělaný interiér
- dual motor (498 koní)
- long range (Panasonic 82kWh celkem, 76kWh využitelných)

Informací o 3kách jsou na netu kvanta, takže se asi nebudu moc detailně rozepisovat, jen vypíchnu, co mě na autě překvapilo:

Positiva:

- velmi dobře udělané body (skelet karoserie), z hlediska robustnosti, deformačních zón, vyztužení a propracovanosti vůbec je to s náskokem to nejlepší, co jsem já za svůj život viděl
- zajímavě řešené chlazení, topení, klimatizace, robustní nápravy atd., spousta věcí udělaných chytřeji než u automobilek, které vyrábějí auta 100let
- jízdní vlastnosti - nejde jen o tu brutální akceleraci, ale velmi mě překvapilo, jak to auto jezdí v zatáčkách, jak má neuvěřitelně vymakanou trakci a jak výborně spolupracují ty dva motory
- naladění tlumičů - auto je poslušné a stabilní v zatáčkách a přitom ještě dostatečně komfortní a pohodlné na nerovnostech, je vůbec zajímavé jak si lze dosyta užít toho výkonu a zatáček, a zároveň i klidné pohodové jízdy
- efektivita - jednoznačně bezkonkurenční, po městě s topením to jezdí za stejně jako i3, e-Golf bez čerpadla bral rozhodně víc, starý IONIQ byl sice úspornější, ale z hlediska jízdních vlastností a výkonových parametrů jsou ta auta zcela jiná dimenze

Negativa:

- zpracování plechařiny, kliky, zavírání dveří - to jsem dopředu věděl, není to už tak tragické, ale toto nejsou silné stránky
- navigace - největší zklamání tohoto auta, predikce SOC sice funguje celkem dobře, navádění taky, ale "inteligence" je velmi slabá, trasování často úplně nesmyslné, ale zase jsem poznal spoustu "zkratek", o kterých jsem neměl ani ponětí :)
- aut. stěrače a dálková světla by mohla fungovat určitě lépe
- spotřeba ve "stand-by" není rozhodně zanedbatelná a trochu to kazí tu provozní efektivitu


Než jsem s Teslou poprvé vyjel, tak jsem jí ještě trochu vytlumil, takže nemůžu posoudit, jak je na tom s odhlučněním v seriovém stavu, ale na odhlučnění se rozhodně nešetřilo (nevím ale jak jsou na tom auta před refreshem), pomohlo to i zavírání dveří (jsou velmi lehké - celohliníkové).

Spotřeba je solidní i při svižné jízdě, v pátek 330km za 15,1kWh/100km (dle úbytku % a kapacity to vychází na 15,7) převážně okrsková trasa, 1/2 cesty mokro, 1/3 cesty pršelo, 4-8°C, nikdo mě za celou dobu nepředjel. Realný dojezd i za nepříznivých podmínek bez jakéhokoliv omezování je stále přes 400km.

Na centrální tablet se velmi rychle zvyká, osobně mi nedělá větší problém nastavovaní auta přes něj, ale head up navíc by tomu opravdu slušel.
Přílohy
20211028_175426[1].jpg
20211024_215236[2].jpg
20211025_181445[1].jpg
20211105_142306[1].jpg
20211105_140856[1].jpg
U takové zkratky má navigace v rukávu
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 89
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod hondras » ned 07. lis 2021 21:27:55

Velká gratulace!
Byla to jasná volba? A nebo probíhalo nějaké výběrové řízení mezi více auty/značkami/modely?
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » ned 07. lis 2021 22:27:28

Já už po trojce pokukoval dlouho, jen se muselo objevit to správné auto.
Dominik
Příspěvky: 17
Registrován: pát 27. kvě 2016 8:16:10

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Dominik » pát 19. lis 2021 13:44:01

Já jsem teda fanda do aut i IT, ale nejsem z aut vydřenej. Prostě si něco koupím, tím 2 roky jezdím a čím míň do toho dám, tím líp. Není to moje děťátko a už vůbec ho nemám jako nástroj na zlepšování image nedejbože ega. Je to prostě plechovka. Model 3 SR+ s permanentně nastaveným CHILL režimem omezujícím výkon.

Positiva:
- jezdí to úsporně, je to úspornější, jak ID.3. PP řádně kecá, ale i tak je to úsporný
- centrální tablet - je to návykový a je dobře udělaný - LCD i SW uvnitř
- ne podvozek, ale jízdní vlastnosti - je to motokára, na kterou se dá spolehnout
- prostor - dobře obestavěno, 2 kufry, škoda toho sedanu, ale i ten má nakonec svoje výhody
- čistá palubka mně osobně vyhovuje a i když vás překvapí totální tma tam, co vám dřív svítil LCD budíků, je to nakonec hodně příjemný. Velký tablet příkladně neoslňuje
- je to celkem tiché, především v nízkých rychlostech
- bezrámová okna - jsem bývalý Subarista
- je to neuvěřitelně plynulé s výborně dávkovatelným zrychlením i rekuperací, na CHILL je to fakt balada pro posádku, jestli vaše děti zvrací, minimálně v přímce již nebudou

Negativa:
- interier je materiály a zpracováním něco mezi Golfem 1994 a Escortem 1994 - děs
- auto stěrače, auto dálkový vypnutý - jako všichni ostatní - to se fakt používat nedá
- držení v pruhu - palec za to, že to nejede jen podle pruhů, ale funguje to nakonec jen tam, kde ty pruhy jsou - u VW se cítíte mnohem jistěji
- adaptivní tempomat - VW ho má dál...Model 3 nemá predikci a reaguje na značky se zpoždění 1-2s po minutí..i obcí. Na dálnici ghost-braking na denním pořádku, například u sjezdu Větrný Jeníkov to vidí - nevím proč - najednou 80 - asi na 1sekundu, auto celkem intenzivně zpomalí až na 80...poprvé nevíte, co se děje a ti za vámi taky ne.
- nelze zapnout držení v pruhu bez tempomatu
- nelze zapnout tempomat na aktuální rychlosti - vždy se nastaví aktuálně povolená rychlost
- tam kde obvykle stíráte, řadíte na Tesle neutrál. Tam, kde Škodárna troubila stíráte - je to jen čas
- zastavím, zmáčknu P a auto je pořád "nastartovaný" svítí, topí hraje - vypne se až vystoupíte
- pohodlí - nejhůř nastavený auto co jsem kdy měl. Jízdní vlastnosti jsou bezezbytku vytvořeny tuhými tlumiči..tady se nikdo asi ani nestažil to udělat jistý v zatáčkách a pohodlný. Kdo přechází z Fordu, bude si zvykat. Kdo od VW group, jen ho překvapí, že to jde ještě hůř
- na rozdíl od autora já nejsem tak pozitivně naladěn stran zpracovánípodvozku a plechařiny. Mlátí to, mlátí to, mlátí to. Zlatá Octavia III, fakt
- sedačky - není to tragedie, ale do ideálu mají daleko
- ukazatel dojezdu - to je nějaké EPA číslo, které nemá vůbec žádný význam - vlastně jeden ano - aby vás utvrdilo, že vaše Tesla má opravdu dlouhý - ještě delší - dojezd. Při tom odhadování zbylých % baterie v cíli navigace funguje dobře a ukazatel v sekci energie taky
- drain baterie přes noc. umí to ubrat 1-4% jen na vyhřívání baterie + klidně 5% jako nevyužitelnou část studené baterie (přijedte na zimní výlet s 15% a po 4h se vrátíte a máte 9%)- ale to beru jako daň za lepší starost o baterku.
- nabíjení mimo SC - nevím, jak aktivovat předehřev baterie, jinak tam kysnete s 30kW nabíjení - mohlo by to předehřívat na všechny nabíječky
- Sí't SC - teda sorry, ale abych dal za cestu dálnice 180km 350Kč, to nedám. (8,9Kč/kWh)
- bez zásuvky 220V si to v ČR ani nekupujte, je to i na webu Tesly. Drain přes nrazivou noc je opravdu velký a je doporučeno parkovat vždy s připojenou šťávou. To jsem nevěděl, ne každý tu možnost ale má.
- neumí Česky - zobrazovat snad tolik nevadí, ale číst ulice z navigace už ano, hlasem si nezavoláte ani nenastavíte cíl v navigaci
- nejde z toho zatelefonovat..nejde nastavit řazení tlf seznamu, seřazeno podle jména a nejde vyhledávat, hlasem jedině komolit jména anglicky, diakritiku to vynechává zcela, na pár čísel mám oblíbené
- abyste mohli využívat nabíjení na SC a všechny fce auta, musíte Tesle poskytnout řidičák i techničák a udělat si účet s platební kartou
- pokud vám vznikne dluh vůči Tesle, omezí vám používání auta


No je to prostě klasický americký startup: Fake it untill make it! A Tesla je bohužel stále ve fázi první. Po víkendové zkušenosti s VW ID.3 bych šel i přes jiné výhrady do ID.3.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Josef » pát 19. lis 2021 16:28:27

Hezky sepsané, bohužel i ta spotřeba není nic moc u TM3, protože zahřívání baterie a vybíjení v době stání dělá klidně + 20% ke spotřebě ukazované autem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » sob 20. lis 2021 0:42:17

Bavíme se o RF, nebo ne?

Za podvozkem si stojím, auta střídám hodně, 3ka má podvozek velmi povedený a pro mě to je největší překvapení toho auta. Nemá to adaptivní tlumiče ani vzduch, tak to bude vždy kompromis, ale já s "mlácením" tlumičů problém fakt nemám. i3 nebo O3 mají podvozek podstatně hlučnější, svezl jsem xy lidí, podvozek každý chválil.

Interiér je levně vyrobený, evidentně to není oblast, na kterou se Tesla extra zaměřuje, ale je funkční a zatím nic nevrže. Jestli je to dostatečně kvalitní lze hodnotit tak po 100tkm. Evropská auta mají interiéry mnohem víc vymazlené, ale zrovna ID.3 je v tomhle směru naprostý úlet a pro mě důvod, proč to auto nemám, při tom jsem se na něj opravdu těšil.

Světla a stěrače souhlas, asistenty já moc nepoužívám, pruhy vůbec, za autopilota bych já osobně 200tis nikdy nedal. Tempomat na dálnici zatím nijak nezmatkoval, ale popojíždění moc plynulé není. Defaultní rychlost tempomatu lze myslím nastavit (jestli max, nebo aktuál).

Jinak řidičák jsem já teda nikomu posílat nemusel. Na cestách nabíjím minimálně, cena na SCH podle mě odpovídá (kolik stojí Ionity?) výhoda u Tesly je, že těch stojanů má větší množství a ta technologie prostě něco stojí. Kdyby ČEZ a spol nestavěl nabíječky z dotací a měl je provozovat se ziskem, tak cena pod 10Kč za kWh není ani na těch 50kW DC.

Auto by si měl každý koupit podle potřeb a preferencí, Tesla není rozhodně pro každého, není to nejlepší elektromobil pro všechny případy, na šolichání po městě to kupovat je nesmysl.

Tesla je pro mě bezkonkurenční především výkonem, jízdním projevem, funkčností a efektivitou (dálniční spotřeba je fakt super a nízká spotřeba topení u RF až nepochopitelná) Za dané peníze si prostě konkurenční podobně výkonné auto nekoupíte, je potřeba připlatit výrazně víc.
A pokud toto někdo neocení, není Tesla auto pro něj, pak bude jezdit na Chill a nadávat na tvrdý podvozek :)

V čem si ale myslím, že Tesla drtí konkurenci totálně, je to, že má opravdu robustní základ (body - v této cenové relaci a třídě aut úplně sci-fi), je to velmi chytře (jednoduše) designované auto, a přitom funkční a velmi efektivní. Z toho mi plyne, že ve srovnání s konkurencí musí mít i velmi efektivní výrobu. Myslím si, že dnes není nikdo jiný schopen dodat na trh podobně výkonné a funkční auto za stejné peníze.
Stačí pohled pod kapotu - i když u Tesly vyndáte vanu frunku, tak motor s invertorem a reduktorem ani nenajdete. Když otevřete kapotu u e-Nira, tak stejný pohon o úplně stejném výkonu zabírá v podstatě celý prostor pod kapotou, který je navíc možná 2x objemnější, protože má Tesla mnohem robustnější nosníky, klobouky a sofistikovanější nápravu, která je náročnější na prostor.
Další věc třeba to, že Tesla, i když má kapalinové chlazení pohonu, klimatizaci i režim tepelného čerpadla, má vepředu jen jeden radiátor, e-Niro má 3. Tesla má nárazník ze 3 dílů, e-Niro má dohromady 10 dílů (bez světel a parkováků)! Tablet vs. 1000 tlačítek atd atd...
Na Teslu jsou levnější díly než na Škodovku, o korejcích ani nemluvě.

Ale znovu píšu, že Tesla nemusí vyhovovat každému, a je to tak naprosto v pořádku.

Když nezapomenu, tak vyfotím motor Nira.
Přílohy
20210921_184950.jpg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Josef » sob 20. lis 2021 1:15:28

Turbo píše:Na Teslu jsou levnější díly než na Škodovku, o korejcích ani nemluvě.


Na Teslu jsou levnější díly, možná tlačítka a páčky? Já viděl na internetu malé opravy karoserie za desítky tisíc a větší opravy za mnoho set tisíc, to mi nepřijde levné. To že je něco levně udělané ještě nemusí znamenat dobře. I Dacia je levně a jednoduše udělaná.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Marek71 » sob 20. lis 2021 8:48:29

Pokud by na Teslu byly levné díly (a celkově levný servis), tak je levná i pojistka, oproti konkurenci. Je to tak?

Elektrodad by mohl vyprávět, kolik stála oprava malého ťukance do nárazníku. A ještě byla Tesla nepojizdna, I když jí nic nebylo. Ale pro někoho kdo si to dokáže servisovat sám, je to asi OK.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Josef » sob 20. lis 2021 10:11:16

Opravy hliníkové karoserie je černá můra servisů. Vím že někdo řešil promáčknutý přední blatník s cenou kolem 4500 USD. Elektrodad měl nabouranou pravou zadní stranu, manželka před ním zabrzdila při nájezdu na dálnici. Odnesl to zadní nárazník a vnitřek kufru s nosníky, oprava mám pocit 2,5 měsíce a cena 250 tis., snad si to dobře pamatuju.

P.S. Pro jistotu jsem to dohledal : https://www.electrodad.cz/nehoda-s-tesl ... ro-dad-87/
Přílohy
Tesla.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » sob 20. lis 2021 13:23:10

Níže tabulka s cenami dílů v Kč bez DPH.

Ono ale nejde pouze o ceny samotných dílů, ale o to, že ta Tesla bude mít při stejně velké ráně na předek těch dílů na výměnu podstatně méně, protože to auto je prostě chytřeji postavené. Třeba u Nira jsou tam navíc chladiče, x hadiček a trubiček na klimu, ventilů, nabíjecí konektor, atd. a to jsou další těžké peníze navíc.
Výborná věc jsou podle mě u Tesly ty absorpční nástavce předních nosníků, které se jednoduše odšroubují a vymění, což jsem v takovém provedení nikde jinde neviděl a pokud dojde k poškození nosníku, tak je to oprava o řád výše.

Je vidět, jak má Tesla velmi kompaktní pohony, systém topení atd, to je zkrátka méně materiálu, dílů, nároků na prostor, rychlejší montáž = levnější a při tom funkční a efektivní.
Často čtu, že Tesla je hrozně složité auto, ale je to přesně obráceně, je to nejjednodušeji postavený elektromobil, co jsem měl zatím možnost rozebírat. Třeba VW na MEB platformách má pod kapotou naprosto zbytečný chaos - spousta materiálu, dílů, složitá montáž = je to drahé jak na prvotní výrobu a montáž, tak na případnou opravu.

A je to spousta dalších vychytávek.

Pokud jde o ten Dadův crash, tak oprava skeletu karoserie v autorizáku bude raketa u jakékoliv značky, jen lakování bude min za 50t
Přílohy
dily.jpg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Josef » sob 20. lis 2021 14:23:53

Ty ceny pro TM3 mi přijdou scifi. Auto stojí 1,5 mil. a tohle jsou ceny jak na Fabii, máte oficiální servisní ceník? Mě po nárazu na předek vyměňovali přední nárazník, přepážky za tím, všechny čidla, a celá oprava včetně lakování stála 53 tis. Kč na Kia Soul a to se mi zdálo hodně.

Samozřejmě díly na TM3 stojí výrazně méně než samotná práce. K té zmíněné opravě předního blatníku - blatník stál v servisu 250 USD, práce 30 hod. á 125 USD/h.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Dominik
Příspěvky: 17
Registrován: pát 27. kvě 2016 8:16:10

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Dominik » sob 20. lis 2021 18:16:44

Já mluvil s panem ve Vestci co to opravuje a moc chytře to údajně postavený není. Kvůli malé věci je třeba odstrojit "půl auta".? Je to auto je každé jiné. Má Dobrý pohon, ale to okolo musí ještě doladit.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » sob 20. lis 2021 19:24:20

V příloze otisk faktury.

Nárazník je 1084168 + mřížka za 1600,- (tu jsem ale nepotřeboval)
Světla první 2 položky, blatník = fender.

Výměna blatníku 30 hod je nesmysl, za 3 hod není co dělat, možná i za 2 ;) U Nira je to ale jiná, protože kvůli demontáži blatníku se musí sundat plastové prahy, a pokud je nechcete poškodit, tak je to celkem vočistec.
Přílohy
fa.jpg
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Marek71 » sob 20. lis 2021 19:50:16

To je pak záhada, proč neni havarijné pojištění na Teslu 3 nějak výrazně levnější než na ostatní EV. Když teda je to auto jednoduché a díly jsou levné. Tak by to bylo logické, ne?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Josef » sob 20. lis 2021 23:37:41

Pokud vím, havarijní pojistka na TM3 stojí běžné 30-35 tis. Když po nárazu do nárazníku v rychlosti 20 km stojí oprava 250 tis. pak ta cena opravy není prostě levná. Ano když se seženou někde OEM díly a udělá to někdo za 800 Kč na hodinu, je to úplně něco jiného než autorizovaný servis.

Nakonec o tyhle věci nejde, to pokryje havarijní, spíš jde o věci na které skončí záruka.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod TomTom » pon 22. lis 2021 15:11:55

Tak ty ceny TM3 jsou pěkný. Já opravoval Ioniq 28 a třeba nárazník 17tis, světlo 26tis, logo H pro radar 11tis - ceny bez DPH... suma sumárum, sestava předního nárazníku, jednoho světla a radaru bratru za 128tis bez DPH ...
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Marek71 » pon 22. lis 2021 18:32:28

Tak teď mi měnili PP světlomet na Lexus GS. Nevím kolik dohromady i s prací, je to na pojišťovnu, ale jenom cena světla cca 70 tis bez DPH. A to jsou obyč LED bez matrix, teda s nočním viděním. Ale i tak...
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 25. lis 2021 20:53:10

Na japonská a korejská auta jsou díly opravdu drahé, i na spalováky samozřejmě. Ale vzhledem k tomu, že se to na tu Teslu sem musí taky zatím dovážet poměrně z daleka, tak jsou ty ceny překvapivé. Možná to trochu ukazuje jaký je prodej ND pro automobilky byznys.

Včera jsem po delší době přesednul z Tesly a zase se mi potvrdilo, že rozdíl si víc uvědomíte, až když jdete z lepšího do horšího, to je fakt jiný svět.

Ještě k tempomatu, jak psal kolega výše - dá se nastavit na aktuální rychlost, nebo na max. povolenou viz foto níže.
Přílohy
20211123_173127.jpg
Dominik
Příspěvky: 17
Registrován: pát 27. kvě 2016 8:16:10

Re: Tesla Model 3 první dojmy

Příspěvekod Dominik » pon 13. pro 2021 14:46:11

Já jsem pojistil model 3 za 18500 včetně všeho u Čpoj. Bez skel by to bylo ještě levnější.