Stránka 1 z 1

E kart

Napsal: pát 26. úno 2016 20:25:18
od opatrny
Elektrická motokára - postřehy z pětiletého užívání
Článek popisuje projekt, který jsme uskutečnili na střední škole ve Strakonicích. Cílem byla volba nového druhu pohonu motokár, využití tohoto výrobku k propagaci školy. Chtěli jsme také vyzkoušet možnosti ekologického provozu elektrického pohonu ve sportovním odvětví, kde se uplatňují začínající a mladí jezdci nebo závodníci.
Jako pohonná jednotka byl zvolen stejnosměrný kartáčový motor AGNI MOTOR 95R s výkonem 9,5 kW při 48 V a 3.000 ot/min, baterie jsou LiFePO4 – jeden článek o napětí 3,2 V a počtu 16 ks. Na levé a pravé straně káry je sada po 8 ks těchto článků. Další důležitá součást je regulátor, pojistka, hlavní stykač, ovládání proudu (energie) = „plynový“ pedál, balanční moduly, …
Obrázek
Náš E-kart jsme postavili na homologovaném závodním podvozku firmy MS Kart s.r.o. z Prachatic. E-kart nám jede až 90 km/hod. Kapacita baterií vystačí na 40 minut „ostrého“ ježdění na 1 nabití. Ukázka - viz video:
https://www.youtube.com/watch?v=qPKBczAZOtE
Pravidelně se zúčastňujeme výstavy Ampér - letos snad již potřetí - ve stánku Asociace pro elektromobilitu - APEL.
https://youtu.be/tUAobPxYSCg

Nejprve základní charakteristika provozu a její kladné stránky:
• Provozní napětí do 50V – naprosto bezpečné i z hlediska přímého dotyku
• Kapacita baterií – 60Ah, společně s používaným napětím vytváří dostatečně velký jízdní dosah (battery range)
• Baterie provozujeme třetím rokem a dosud bez údržby
• Celková zásoba elektrické energie je 3 kWh – dovoluje při sportovním způsobu jízdy provoz okolo 40 minut, což vystačí i pro závod, který je podle počtu odjetých kol podobně dlouhý
• Velikost dobíjecího proudu při stejnosměrném dobíjení je u LiFePO4 článků až 3C, což v případě naší kapacity 60Ah činí 180A
• Velikost maximálního proudu při špičkovém výkonu (10 kW) je 200A a dobře koresponduje s maximálním dobíjecím proudem
• Maximální rychlost je mechanicky – řetězovým převodem – snížena na průměrných 85 km/h
• Profesionálně postavený podvozek dovoluje bezpečné vedení káry i v podmínkách motokárových tratí.
• Motokára může jezdit i v uzavřených halách

Abychom byli poctiví, přiznejme i záporné stránky:
• Především kartáčový motor, který vyžaduje menší údržbu – čistění komutátoru, kontrolu, případně výměnu kartáčů
• Krytí elektromotoru omezuje provoz káry v deštivém počasí
• Nabíjení provádíme pomocí nabíječky na 230V, která umožňuje plné dobití z 20% kapacity na 100% kapacity do 3 hodin. Dobíjením z 50% kapacity na 100% (nejčastější případ) se prakticky uskuteční do 50 minut.
• U motokárových tratí není kromě běžných AC zdrojů žádná dobíjecí stanice
• Pro uskutečnění závodu by bylo třeba alespoň 20 ks motokár stejné specifikace, jako je tomu u půjčoven

Pro úspěšný provoz našeho E-kartu je tedy nutno využít nejjednoduššího nabíjení z běžné AC zásuvky, která výrazně omezuje dobu nabití. Jako u všech elektricky napájených vozidel narážíme na dosud málo hustou síť nabíjecích stanic v dosahu motokárových tratí.

Ampér 2016 - již potřetí se stejnými bateriovými články

Obrázek

V popředí je vyvíjené spinningové elektrické kolo:

Obrázek

Ampér 2017 (pořád stejná baterie, elektromotor bez údržby):
Ampér 2017.jpg

rok 2019 (pořád stejná baterie, elektromotor bez údržby):
Ampér 2017.jpg