Toyota RAV4 Hybrid

Hybridní vozy, CNG, LPG apod.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 250
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Toyota RAV4 Hybrid

Příspěvekod Radovan » sob 10. bře 2018 19:52:40

V prosinci 2017 jsem se rozhodl přesedlat ze své Mazdy CX5

PŘEPKOPÍROVÁNO Z HYBRID.CZ Vložil/a Orel (bez ověření), So, 2018-03-03 19:33

V prosinci 2017 jsem se rozhodl přesedlat ze své Mazdy CX5 na Toyotu RAV4 Hybrid. Dnes, tedy 25. 2. 2018 mám najeto cca 3 500 km a mám některé své dojmy a zkušenosti, které člověk obvykle nezíská v rozhovoru s prodejcem, čtením prospektů, zkušební jízdou a zcela určitě ne čtením reklamních článků v jejichž názvu figurují slova „nezávislý test“ apod.
Musím říci, že celkově mám ze své Toyoty celkem dobrý dojem. Připadá mi uvnitř prostornější, lépe odpružená a odhlučněná než moje Mazda. (Dále budu pro moje Mazda používat zkratku MM.)
Má pohodlnější nastupování dozadu, pohodlnější zadní sedadla, dobrou akceleraci, velmi se mi líbí adaptivní tempomat, který využívám skoro pořád. Dobré je rozmrazování čelního skla a el. otevírání pátých dveří, vyhřívání všech sedadel., volantu a kamerový systém. Celkově mohu říci, že jde o pohodlné auto. Pár věcí mne ale u Toyoty překvapilo negativně. Většinou jde o méně významné věci. Mnohé by se asi daly snadno vyřešit. Nenadchla mne ekonomika provozu. Podotýkám, že jde o mé osobní názory. Kdo chce, může si je ověřit a posoudit sám. Každý jim může připisovat jiný význam. Možná se v něčem mýlím.

Jde o vozy rozměrově dosti podobné rozměrově.. Rozdíl hmotnosti asi má na svědomí hybridní systém.
Negativní překvapení mne čekalo při převzetí vozu. Nechal jsem si namontovat originální Toyota tažné zařízení. Nebylo ale skryté jako u MM, kde s odejmutým hákem a sklopenou zásuvkou není vidět vůbec. Zároveň mi bylo řečeno, že otevírání zadních dveří „kopnutím“ nohou bude díky TZ fungovat trochu hůře a opravdu se nějak nedařilo. To jsem rozporoval i písemně a bylo mi řečeno, že to tak prostě je, dříve se prý po montáži TZ hybridní pedál vypínal úplně. Po čase jsem se setkal s jiným majitelem stejného vozu a zjistil jsem, jak je třeba nohou správně „kopnout“. Musí to být trochu stranou, ne moc blízko spodku auta, ne moc rychle. Nyní mám úspěšnost cca 1 : 10 (tzn. 10y úspěch, 1 x neúspěch) a jsem s touto funkcí spokojen. Podobného něco se odehrálo s namontovanými zimními pneumatikami, které mají jeden směr otáčení, ale v návodu se doporučuje záměna pneumatik každých 5 000 km křížem! Bylo mi řečeno, že zimní pneu se obousměrné nedělají. Na webu jsem jich pár našel, ale další diskuzi s prodejcem jsem vzdal jakožto asi zbytečnou.

Zavazadlový prostor mne trochu zklamal pár detaily jako první
Celkem ujde, trochu v něm překáží menší schodek za zadními opěradly. V prostoru ale není elektrická zásuvka. MM ji měla. Autoledničku tedy budu o dovolené zapojovat kabelem nějak nastaveným a protaženým do kabiny.
Zadní opěradla nelze sklopit do vodorovné polohy. Zůstávají dosti „do kopce“. V MM to šlo.
Roleta zavazadlového prostoru je svinovací, ale vždy vodorovná. V MM byla spojena se zadními dveřmi a tak se její konec při otevírání zvedal spolu s nimi. Tedy nepřekážela při nakládání do kufru.
S vozem se dodává jakási síťka na dvou teleskopických tyčích, pro které je připraveno upevnění těsně pod roletou. Smysl jsem se z návodu nedozvěděl, prodejce mi rozpačitě sdělil, že to mohu vyhodit.
V prostoru jsou 2 plastové háčky pro zavěšení tašek apod. Sešlo by se jich víc příp. příhodněji umístěných např. na bocích uprostřed. Oba jsou totiž hned vzadu v rozích u pátých dveří.
Odemykání kufru mne vysloveně naštvalo. Otevírání kufru je totiž nelogicky spojeno s odemknutím celého auta, které je pak nutno zase zamknout. Otevřete-li jakkoliv kufr, nejdříve se odemkne celé auto! Pokud otevíráte kufr dálkovým ovládáním, musíte nejdříve odemknout celé auto. Pokud kufr zavřete, musíte počkat, až se páté dveře elektricky úplně dovřou. To pár vteřin trvá. Pak nesmíte zapomenout a musíte ostatní dveře zamknout dálkovým ovládáním nebo stisknutím tlačítka nebo dotekem rukou na kliku předních dveří. Představte si, že jste si z kufru něco vzali, držíte to oběma rukama, je to i trochu těžké, chcete odejít, ale nejdříve čekáte až se dveře kufru dovřou a pak zamykáte. Přitom vám jedna ruka samozřejmě trochu chybí. MM se uměla automaticky zamknout když řidič s klíčem v kapse se od ní vzdálil cca o 1 m. Myslím, že by to mělo jít naprogramovat v Toyotě také.

Ekonomika provozu

Zatím mám dojem, že se údaji udávanému výrobcem, tedy 5,2l/100 km, asi moc nepřiblížím, což je celkem obvyklé. Jezdím většinou sám, jezdím celkem pohodově, neakceleruji moc často, využívám tempomat. Od koupě mát tvrdošíjně průměr 7,2 l/100 km. Mechanik mi tvrdil, že po cca 8 000 km se spotřeba sníží na cca 6,5 l/100 km. Moc tomu nevěřím. Elektromotory autu spíše jen vypomáhají s rozjezdem nebo při popojíždění v koloně a při akceleraci. Akumulátory jsou NiMh, nikoliv LiOn. Benzínový motor má výrazně nižší výkon než současná Mazda 2,5 l, jejíž motor má stejný výkon jako celá hybridní soustava Toyoty! Servisní interval Toyoty je o 5 000 km, tedy 25 % kratší než u MM. Zatím nevím, co bude stát pravidelná návštěva servisu. Takže nic moc nečekám.
Pokusím se odhadnout efekt hybridního pohonu:
Dejme tomu, že se časem dostanu na průměr 6,5 l/100 km. S MM jsem se pohyboval kolem 8,2 l. Dejme tomu, že na 100 km ušetřím celé 2,5 l benzínu po 30 Kč/1 litr. Při najetí 150 000 km ušetřím 3 000 litrů benzínu, tedy 112 000 Kč! Připočteme-li častější servis, tak je efekt celkem málo zvýznamný. Při srovnání spotřeby hybridu s naftovým motorem by asi hybrid dopadl hůře. Samozřejmě lze ve výpočtu počítat i s příznivějšími veličinami. Každý si to může zkusit sám. Nějaký ekonomický zázrak se asi konat nebude.

Co by v autě mohlo být jinak a moc by to ani nestálo

1. Začnu prkotinou. Na cloně u řidiče není obvyklý plastový pásek za který se běžně zasouvají nějaké doklady apod. Asi si jej nahradím podvazkem. (Pokusím zeptat, jestli nedodávají značkový s logem Toyota.)
2. Zmíněné zamykání při odchodu řidiče by se také hodilo. Odpadlo by čekání na dovření dveří kufru atd., a nutnost pamatovat na zamčení auta. Nesmyslné odemykání celého auta při pouhém otevření kufru by mohlo být snad alespoň nastavitelné řidičem podle jeho osobních preferencí (neodemykat všechny dveře, odemknout jen u řidiče apod.)
3. Po vypnutí zapalování se vypne vše. V MM byly ještě některé záležitosti cca 10 vteřin možné ovládat. Např. sklopit zrcátka nebo dovřít okna.
4. Schránka spolujezdce je hluboká a špatně je do ní vidět. Nějaké osvětlení by se hodilo. Nemluvě o tom, že by mohla být klimatizovaná, ale to už je přílišná troufalost. Rozpuštěné máslo na svačině nebo rozpuštěná čokoláda nejsou v životě všechno.
5. Chybí lepší háčky v zavazadlovém prostoru a el. zásuvka.
6. Tempomat je fajn. Funguje při rychlosti nad do 40 km/hod. Vůz si při jízdě udržuje konstantní vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Ta je nastavitelná ve třech délkách. Napadá mne, že by se mohla přizpůsobovat sama rychlosti auta s možností její korekce řidičem. Potřebné údaje jako ryhlost a vzdálenost smá systém k dispozici. Nyní je vzdálenost stejná při rychlosti 150 nebo 50 km/hod. Při poklesu rychlosti auta vpředu, Toyota přibrzďuje. Pokud rychlost klesne pod 40 km/hod., se ozve slabé pípnutí a náhle brzdit přestane. Upozornění pípnutím by mohlo být výraznější a hlavně by se tempomat nemusel vypínat tak brzy. Mohl by brzdit i při nižší rychlosti, příp. do zastavení. To by byla pohoda ve městě a v kolonách!
7. Protikolizní systém nevím jak funguje. Zajímalo mne to, ale nepodařilo se mi vyvolat jeho činnost. Teoreticky podle návodu by měl hlavně začít brzdit. Dal jsem si na silnici 1 m vysokou prázdnou krabici a Toyota do ní klidně bez zábran vrazila. Že by poznala, že je to papír? Bylo by fajn např. video výrobce, kde bych mohl vidět jak systém opravdu funguje Rád bych věděl co od něj mohu opravdu očekávat, abych věděl jak si mám počínat, když zafunguje. Funguje vůbec?
8. Hlídání jízdních pruhů jsem zkoušel opakovaně. Docílil jsem jen slabého pípnutí při vyjetí z pruhu, při opakování mi systém doporučil přestávku. Nějaké impulsy do volantu, které by údajně měly přispět k udržení se v jízdním pruhu jsem zaznamenal jen jednou. Byly slabé, bezvýznamné. Do svodidel bych mohl klidně vjet i rychlostí nad 100 km/hod. Také by asi neškodilo alespoň názorné video.

Jezdí se mi s Toyotou dobře, ale mám pocit, že některé věci výrobci unikají a bojím se, co mu ještě třeba uniklo. No a ekonomika provozu asi nestojí za celou složitost systému a zvýšení hmotnosti o cca 160 kg.

Pokud Vás zajímají další zkušenosti, pokusím se odpovědět. Pokud máte nějaké užitečné rady, uvítám je a předem za ně děkuji.

Jan Orel orelvlahvi@seznam.cz
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 58 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 19 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 197
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Toyota RAV4 Hybrid

Příspěvekod Josef » ned 11. bře 2018 8:21:23

Co se týká tempomatu, většina aut umí tempomat od 30 km/h. Vzdálenost od vpředu jedoucích aut by měla být proměnná s rychlostí, jinak to moc nedává smysl (brzdná dráha). Spotřeba u Hybridu mě překvapuje, výkonější benzínový motor Mazdy MX-5 má spotřebu celkou slušnou a polovina lidí s ní jezdí do 7,5l/100km, nová Mazda MX-5 má spotřebu ještě nižší. Cena Mazdu CX-5 je při cca stejné výbavě o 100 tis. nižší. Pokud se tedy Hybrid používá ve městě a nejbližším okolí, tak to smysl dává, na cestování za prací např. Plzeň-Praha 5 (6) to smysl nedává, Mazda bude jezdit úsporněji za nižší peníze. Na druhou stranu je Toyota etalon kvality a je pravděpodobné, že podstatně méně výkonný 2,5l benzín (114 kW versus 143 kW) vydrží déle.
Obrázek