Maxiskútr Vectrix VX-1

Další dopravní prostředky na elektrický pohon

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. črc 2021 9:44:39

Letos v červenci 2021 jsem si koupil ojetý skůtr Vectrix VX-1 z roku 2008 s tím ,že má KO baterky a budu ho předělávat na Li baterky.
Je to taková elektromobilní historie, skůtr má Nimh baterku 102 článků po 1,2V a 30 Ah celková kapacita nového bloku je 3,6 kWh a hmotnost baterky neskutečných 90 Kg !!.
Celková Váha plně naložené skůtru je 426 Kg a výkon kolem 21 Kw max. rychlost 100 Km/hod s omezovačem, jinak 120

Postupně zde budu popisovat průběh práce, bude to o to složitější, že skůtr má poměrně moderní archytekturu kde spolu tachometr, nabíječka, pohonný měnič a centrální jednotka komunikují pomocí CAN sběrnice.

Skútr zatím ujede v kopcovitém terénu s občasnou prudší akcelerací kolem 50 Km což mě zatím stačí na seznámení se strojem, ale vadí mě přehřívaní baterek, neučinné dobíjení a hlučné chladíci ventilátory, když vezmu spotřebu ze sítě před elektroměr, tak to bere kolem 9 kWh/100 Km

Když se zde najde někdo s nějakou dobrou radou budu moc rád, dám sem pár fotek.
Přílohy
tachometr.JPG
02.JPG
01.JPG
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Mike » úte 13. črc 2021 10:03:13

Citigo e IV píše:výkon kolem 21 Kw
ale vadí mě přehřívaní baterek

Tak to asi budou ty baterie kapanek pretezovane ne? Pokud se prehrivaji.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. črc 2021 14:33:45

Hlavně to je zastaralá technologie maji velký vnitřní odpor, skutr s tím počítá má výkonné ventilátory nasávací otvory 2x o průměru 5 cm a přetěžovaný asi jsou když se z 3,6 kWh baterky tahá 6C. Když se to předělá na lithium tak se ty ventilátory vyhodí. Myslím dát tak 36x 50Ah ty modré tak bude kapacita skoro 2x taková a hmotnost místo 90 Kg cca 30 Kg a to musí být na jízdních vlastnostech znát.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Mike » úte 13. črc 2021 14:55:13

a timto se deleva voda do louhovek cestou? :D :D
310.0134-Babicka-u-pumpy-1.jpg
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Mike » úte 13. črc 2021 14:57:09

Mike píše:a timto se deleva voda do louhovek cestou? :D :D


tak nic, oni tam jsou nicd, tak beru zpet, neni potreba dolevat :(
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. črc 2021 15:55:46

Dolévat netřeba, ale nabíjení je proces má to 1,5 Kw vestavěnou nabíječku, dneska jsem ujel 30 Km baterka na polovině a tak to
asi hodinu nabíjí plným ceresem cca 12A 140V , pak hodinu 3A a tak dochlazuje cca 1,5 hodiny a doformátovává baterku proudem 1,5A. po 3-4 hodinách se nabíjení ukončí s teplotou baterky 44 stupnů.

Ale je to takový pěkný retro, jak se to pohoní po kopcích tak to funí jako když by to mělo klimu a do kufru pod sedlo se vejde 15" dotyková pokladna :D
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Lama » úte 13. črc 2021 21:50:58

Mike píše:
Mike píše:a timto se deleva voda do louhovek cestou? :D :D


tak nic, oni tam jsou nicd, tak beru zpet, neni potreba dolevat :(

Co chlazení vodou..., baterek i jezdce :lol:
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » úte 13. črc 2021 23:42:49

Vectrix s Hechtem, moc pěkné společné foto. Doufám, že na příští sraz elektroskůtristů přijedeš i se synem 8-)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » čtv 15. črc 2021 23:46:31

Jednoho Vectrixe už nějakou dobu překopávám v garáži. Přestavba na lithium vyžaduje buď 36li-ion článků (3.6-3.7V) nebo 42 Lifepo4. Je samozřejmě bezpodmínečně nutné instalovat BMS. Ideálně včetně stykače, co úplně odpojí akumulátor, pokud je skůtr vypnutý. On totiž i ve vypnutém stavu nezanedbatelně žere a to může baterku při odstavení mimo sezónu podvybít. Vestavěná nabíječk může být jedna ze tří typů. Dvě z nich jsou vhodné i pro lithium, jedna prý ne, ale nevím vlastně proč. Když má člověk BMS, která nabíjení utne, nevidím v tom problém.
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » čtv 15. črc 2021 23:51:44

Mike píše:tak nic, oni tam jsou nicd, tak beru zpet, neni potreba dolevat :(


Je to NiMH 30Ah. 102 článků v sérii. V té době (2007+) nic moc lepšího nebylo. Je to samozřejmě hrozně poddimenzované. Výrazně později existovaly i verze Li a Li+ s lifepo4 články, ale co jsme koukal, tak s životností to taky nebylo nic moc.
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » pát 16. črc 2021 15:07:09

Tak to je moc fajn, že už máme na fóru dva majitele Vectrixe VX-1, alespoň si budete moct vzájemně poradit, například s upgradem baterií ;) Kdysi jsem o něm taky uvažoval, ale odradily mě NiMh články a vysoká hmotnost. S lithiem je to určitě o něčem jiném.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » sob 17. črc 2021 10:55:12

ctirad píše:Jednoho Vectrixe už nějakou dobu překopávám v garáži. Přestavba na lithium vyžaduje buď 36li-ion článků (3.6-3.7V) nebo 42 Lifepo4. Je samozřejmě bezpodmínečně nutné instalovat BMS. Ideálně včetně stykače, co úplně odpojí akumulátor, pokud je skůtr vypnutý. On totiž i ve vypnutém stavu nezanedbatelně žere a to může baterku při odstavení mimo sezónu podvybít. Vestavěná nabíječk může být jedna ze tří typů. Dvě z nich jsou vhodné i pro lithium, jedna prý ne, ale nevím vlastně proč. Když má člověk BMS, která nabíjení utne, nevidím v tom problém.


Děkuji za info a zdravím kolegu, BMS je jasný ,ale jak to je s integrací do stávajícího systému, to z toho jen vyhodíte původní baterii včetně chlazení a těch teplotních čidel a ono se nic nestane, bude to jezdit a nebude to hlásit chyby? Nebo se do nějaké hlavní jednotky musí nahrát jiný firmware?
A má to vůbec nějakou hlavní jednotku, nebo si každá jednotka komunikuje s každou?
Nabíječ mám stříbrný, musel bych ho rozdělat a pak zjitit jakou má destičku a podle toho to řešit, ale narovinu bych nejraději nabíječ vyrval a používal externí DC dobíjení a taky nevím jestli to bude bez toho jezdit dávat peníze do 13 let starýho dobíječe se mě moc nechce raději mám vše pod kontrolou. Máte vyřešeno jak posílat po can sběrnici informace z BMS na palubní desku jako napětí, proud a zbývající kapacitu baterky, nebo tam dáte raději externí displej?

Každý kilo dolů se počítá protože ten skůtr je tak těžký , že na 21 kW má hrozně pomalý zrychlení.
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » sob 17. črc 2021 13:53:58

Pokud je to NIMH verze, tak stačí připojit napětí v rozsahu +- původní baterie, normálně to funguje a nic to nehlásí. U Li a Li+ netuším.
Je to trochu s podivem, protože Vectrix je kompletně prodrátovaný CANem (a to včetně těch termistorů, které jsou přes dvě krabičky obsahující nějaký PIC, co ty termistory čte + CAN GW), ale je mu úplně jedno, když se odpojí nabíječka (taky na CAN) nebo ty termistory.

Info k nabíječkám zde: https://vectrixparts.userecho.com/en/knowledge-bases/2/articles/215-charger-types-compatibility-with-lithium-batteries-sx-bc-conv Celý ten web doporučuju prostudovat. V zásadě nevidím problém, proč by se nemohla použít originální nabíječka s novým packem, když se jeho napětí navrhne tak, aby odpovídalo max napětí původního packu. A zapnutí/vypnutí nabíječky řešit z BMSky rozpojením nabíjecí cesty nebo dodatečným AC relé na 230V vstupu nabíječky.

Mám nějaký software i firmware. Jde tam ledacos nastavit. Jako hlavní komponenty se zdají být motorový invertor a menič (za baterkama), hlavní ECU (krabice za přístrojovkou) a nabíječka. Přístrojovka je kompletně na CANu a protokol jsem nikde nenašel. Monitoringem jsem ale zjistil, které ID a hodnotu přenáší informaci o nabití baterie a dojezdu km. Tudíž pokud BMS tyto hodnoty poskytuje, tak by se dal udělat deska s 2x CAN (+napojení na BMS), který by se připojila mezi původní CAN a přístrojovku, nahrazovala by požadované hodnoty a zbytek nechala jak je. Ale kdo se s tím má dělat. Jednodušší je tam strčit držák na mobil a posílat si do něj všechno přímo z BMS.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » sob 17. črc 2021 16:05:04

Je to NIHM verze
Zajímalo by mě jak by to pak nabíjelo při odpojení destiček s těma termistorama, jestli plným proudem 12A do cílového napětí, protože tedď se to chová tak, že nabíjí 12A pak klesne asi na 10A následně hodinu 3A a pak hodinu 1,5A to v případě že nechodí chybu přehřátí baterky, podle mě to má špatný nějaký čidla, i druhý den to občas hlásí přehřátou baterku, po připojení k nabíjení je ukáže teplotu 21st za minutu 36st. Ale pravda je že pokud je baterka nabitá tak to jede i přes všechny varovné hlášky.
Máte pravdu, že je zbytečné udaje z baterky zobrazovat na displeji přesně, člověk ví jak na tom baterka je a kolik mu to ujede, stačí jen zabrazit někde napětí na článku. Mobil na držáku bych mimo vývoje asi nerad používat je to zdržování před cestou.
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » ned 18. črc 2021 13:46:15

To bohužel nevím. Ten můj kus se mi do rukou dostal ve stavu, kdy původní články se vším okolo (kabeláž, plastové škatule, izolace i ty termistorové odbočky) byly napůl roztavené a ztuhlé v jeden kompaktní škvarek, který jsem musel doslova vysekávat ven. Čert ví, kdo s tím co dělal. Majitel to takhle přivezl z Německa s informací: "asi vadná baterie" a po nějaké době se to dostalo ke mě. Ale jelikož to má nefunkční nabíječku (není v ní nic viditelně shořelého, ale okamžitě po připojení do sítě vyhodí chránič) a pod sedlo byl vyvedený konektor zjevně pro externí nabíjení, tak bych hádal, že to někdo umrtvil tímto způsobem.

Nějaké foto: https://photos.app.goo.gl/IkPrNzqqSLbjpUmq2

Každopádně ty NIMH by bylo dobré vytáhnout ven (bacha, skoro 150V!), přeměřit napětí, ideálně i vnitřní odpor a jeden po druhém dobít na max nějakou chytřejší nabíječkou a tím to vybalancovat. Je to sice práce jak na kostele, ale dá to jednoznačnou odpověď, jestli oživovat původní pack nebo tam rovnou dát lithium.
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » pon 19. črc 2021 12:01:14

Tak to je hodně hustá nefunkční baterie :shock:

Nění to náhodou modrý Vectrix VX-1 původně z této inzerce? Pokud jo, tak doufám že ne za tu cenu :?
Přílohy
vectrix_inzerat.jpg
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » pon 19. črc 2021 17:08:55

"pěkný fotky" to je hustý asi to fakt někdo upekl, se dívím že to nehořelo celé. Ta deska pohonu byla také pryč? Máte nějaké základní rozměry boxu na baterky, jestli se tam nevejdou moduly z BMW I3? Co jste ta dával za baterky?
Já rozhodně ty původní baterky řešit nebudu, je to možná škoda, ale nehodlám z toho dělat veterána v originálním stavu :D
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » úte 20. črc 2021 17:50:29

e-Kája píše:Nění to náhodou modrý Vectrix VX-1 původně z této inzerce? Pokud jo, tak doufám že ne za tu cenu :?
on.

To nebude on. Jiné polepy.
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » úte 20. črc 2021 18:13:31

Citigo e IV píše:"pěkný fotky" to je hustý asi to fakt někdo upekl, se dívím že to nehořelo celé.

To já taky. Místy byly natavené i hliníkové destičky co držely skupiny článků k sobě. Ale zvenku nebylo vůbec nic patrného. Že něco není úplně v pořádku jsem začal tušit až ve chvíli, kdy se mi po odšroubování nedařilo sundat vrchní krycí dekl, protože k tomu byl připečený.

Ta deska pohonu byla také pryč?

Kupodivu ne. Jenom očouzená.

Máte nějaké základní rozměry boxu na baterky, jestli se tam nevejdou moduly z BMW I3?

Půdorys cca 70x23cm. Nevím, jaké jsou rozměry modulů z i3, ale vím, že tam lidi dávají moduly z nissan leaf, které se tam krásně vejdou.

Co jste ta dával za baterky?

Nakonec Winstony 60Ah doplněné 60Ah Sinopoly (obojí lifepo4), ale jen proto, že jsem je zrovna měl levně k dispozici. Krátce na to už byly dostupné lepší možnosti (moduly z EV, monočlánky, různé velké články od číňanů..)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 20. črc 2021 22:22:44

Díky za informace a jezdí Vám to? případně jaký je dojezd?

Jám mám v plánu tam dát 50 Ah čínské články 36 nebo 38 ks jeden Váží jen 830 gr. bude tam sice menší kapacita, ale já zas tak velký dojezd nepotřebuji a dá se to přece po cestě nabít. Do hechta jsem z nich sestavil 72V 20S baterku a funguje bezvadně tahám z toho až 175A výkon 13,5 kW
jsem orientačně měřil zrychlení 0-50 Km /hod a dělá to cca 3-4 sekundy, ale pružný 20-45 to je vůbec masakr to není snad ani sekunda.
Přílohy
b2.PNG
b1.PNG